Orosz-kínai szuperjet lehet a Boeing és az Airbus hatalmas utasszállítóinak riválisa

CR929, szuperjet, repülő, repülőgép
A full-size mock-up of the CR929 widebody passenger jet displayed by Sino-Russian joint venture CRAIC and jointly developed by Russia's United Aircraft Corporation (UAC) and China's Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) is on display during the 12th China International Aviation and Aerospace Exhibition, also known as Airshow China 2018, in Zhuhai city, south China's Guangdong province, 7 November 2018. China and Russia plan to jointly develop the aero engine for the CR929, a widebody passenger aircraft that is being co-developed by the two countries, but this may require at least 10 years, said a Russian senior executive. United Engine Corp of Russia and Aero Engine Corp of China will together develop the engine for the CR929 at a later stage. At the moment, both countries have yet to master the related skills and will choose other engine suppliers, according to Rostec Corp, the parent company of United Aircraft Corp in Russia, which is responsible for CR929 project implementation on the Russian side. (Photo by Yi zhou / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
Vágólapra másolva!
A gigantikus méretű és szupergyors utasszállító gyártásáról még 2016-ban állapodott meg Hszi Csin-ping kínai és Vlagyimir Putyin orosz elnök. A CR929 néven ismert repülőgép kifejlesztésére a kínai Commercial Aircraft Corp (Comac) és az orosz United Aircraft Corp (UAC) közös projektben vállalkozott. A hírek szerint a pekingi és moszkvai erőfeszítések lassacskán célegyenesbe érnek, és a 2020-as évek közepétől már kigördülhetnek a kifutóra a sugárhajtású flotta első kereskedelmi gépei.
Vágólapra másolva!

A legújabb hírek szerint jól haladnak a CR929 sugárhajtású gép fejlesztései. A széles testű, két folyosós, óriási méretű utasszállító megvalósítására a kínai-orosz döntéshozók 10 milliárd dollár (2900 milliárd forint) értékű büdzsét irányoztak elő. A közelmúltban mindkét ország jelentős előrelépésről számolt be a gyártási előkészületekben, habár még hosszú út vezet ahhoz, hogy a keleti utasszállító versenyre kelhessen a Boeing 787 Dreamliner-jével.

A COMAC CR929 modell, a kínai Commercial Aircraft Corporation (COMAC) és az orosz United Aircraft Corporation (UAC) által készített széles testű kereskedelmi sugárhajtású repülője Forrás: AFP/Wang Zhao

A 245 tonna súlyú és 63,3 méter hosszú repülőgép a tervek szerint 440 utast tud majd szállítani, és 12.000 kilométert képes megtenni megállás nélkül, akár 900 kilométer per órás sebességgel.

A kínai technikusok dolgozzák ki az utasszállító fedélzetét, valamint repüléstechnikai rendszereit, míg az orosz partner gondoskodik többek közt a szárnyakról és a gép motorjának fejlesztéséről.

A CR929 széles testű utasszállító repülőgép pilótafülkéjének belső nézete. Forrás: AFP/Imaginechina/Ge Jinfh

Habár a világjárvány miatt a távolsági utazási piac kilátásai meglehetősen bizonytalanok, ennek ellenére a kínai állami tulajdonú kereskedelmi légijármű-társaság (Comac) és az orosz Egyesült Légijármű-társaság (UAC) úgy nyilatkozott, hogy a fejlesztéseket ez nem hátráltatja.

A repülőgépek marketingje és értékesítése szempontjából viszont kihívást jelent ez az időszak, hiszen a pandémia hatalmas pusztítást végzett a globális légiközlekedési üzletágban.

Chen Yingchun, a CR929 vezető kínai tervezője azt jósolta, hogy a 2020-as évek közepe és 2045 között 1000 CR929 sugárhajtású gépet gyártanak le és értékesítenek, ez persze attól is függ, hogy a Covid utáni időszakban hogyan alakul majd a hosszú távú, nemzetközi utazások jövője.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!