Sok amerikai államban nem nyithat saját szalont a Tesla, mutatjuk, miért

Tesla, Budapest, illusztráció
Vágólapra másolva!
Az USA-ról a legtöbb embernek a szabadság, a kapitalizmus, és a semmiből világhódító vállalatot építő vállalkozók jutnak eszébe. De hogyan fér bele ebbe a képbe az, hogy a kaliforniai sikersztori, a világ vezető villanyautó-gyártója, 18 amerikai tagállamban egyáltalán nem is árulhatja az autóit?
Vágólapra másolva!

A Villanyautósok.hu cikke szerint az okok 1898-ig nyúlnak vissza. Az autózás hőskorában a megannyi induló gépjárműgyártó boldogan szervezte ki franchise-ba, adta tőle független partnerek kezébe az értékesítést és javítást. Az első ilyen kereskedés már 1898-ban meg is nyílt. Aztán teltek-múltak az évek, és az 1920-as évekre már csak egy pár, erősebb márka maradt fent. Ekkor azonban már inkább útban voltak, mint segítettek a független kereskedések, ezért egyes autógyártók elkezdtek saját boltokat és szervizeket nyitni. Csakhogy a verseny nem volt teljesen tiszta, sok esetben a szerződött franchise partner alá ment árban a gyártó, hogy tönkretegye a partnerből lett versenytársat.

Szigorú törvények korlátozták a márkaboltok nyitását

Ekkorra viszont már a független autókereskedések fontos tényezőkké váltak a helyi politikában és gazdaságban. Politikai adományok révén nyomás alá helyezték a helyi, állami szintű törvényhozásokat, és szépen lassan a legtöbb helyen megszülettek a franchise törvények, amelyek kimondták, hogy autógyártók nem üzemeltethetnek saját boltokat, vagy szervizeket.

Ennek eredménye az lett, hogy csakhamar mind az 50 amerikai államban törvények korlátozták az autógyártók azon jogát, hogy saját kereskedést, vagy szervizt üzemeltessenek.

A jég a 2010-es években a Tesla megjelenésével kezdett megtörni, a villanyautó-gyártó ugyanis a fejébe vette, hogy nem fog franchise szerződéseket kötni, hanem az Apple-boltok mintájára saját szalonokat nyit.

A Tesla megérkezését nem minden amerikai államban várták tárt karokkal Fotó: Csudai Sándor - Origo

Ezt nem csak azért tartották szükségesnek, hogy ne kelljen a kereskedések profitját is kitermelniük, vagy, hogy teljes egészében kézben tartsák a felhasználói élményt, de az is közrejátszott, hogy az autókereskedők általában eléggé háttal álltak az elektromos autók értékesítéséhez. A kisebb szervizigény, kevesebb kopó, cserélendő alkatrész miatt a profit egy jelentős részétől elesnek, ha villanyautót adnak el a vevőnek. Egy európai felmérés arra is rámutatott, hogy sok esetben a kereskedő haszna is kisebb az új villanyautón, mint benzinesen, vagy dízelen, talán ezért is tereli a belsőégésű portéka felé a vásárlót.

A Tesla megjelenését, saját hálózatának kiépítését nem is mindenhol várták tárt karokkal.

Arkansasban és 17 másik államban például a mai napig teljes a tiltás, itt nem lehet boltja a gyártónak. Alabama, Dél-Karolina, és Új-Mexikó ráadásul annyira szigorú, hogy még csak szervizt sem lehet nyitni. Természetesen ezekben az államokban is lehet az embernek egy Teslája, csak annyit kell tennie, hogy az interneten keresztül rendeli meg, aztán átveszi egy másik államban, ahol nincs életben tiltás. Azonban ha nincs szerviz a közelben, akkor egy meghibásodás, vagy baleset esetén nagyon költséges és hosszadalmas lesz az autó államon kívülre szállítása és javítása.

Új-Mexikóban a legbonyolultabb a helyzet

Csak egy fokkal jobb a helyzet Connecticutban, Delaware-ben, Oklahomában és Texasban, ahol bemutatótermeket üzemeltethet a Tesla, de itt autót nem árulhat, a tanácsadók csak mesélhetnek a portékáról.

Az egyik legcifrább helyzet az előbb említett Új-Mexikóban alakult ki, ahol elméletben még csak szervizt sem lehet üzemeltetni, de a helyi teslás közösség felhívta a cég figyelmét egy kiskapura, amire le is csaptak.

Arkansasban és 17 másik államban a mai napig teljes a tiltás, nem lehet márkaboltja a Teslának Fotó: Csudai Sándor - Origo

Élnek ugyanis az államban a pueblo törzshöz tartozó indiánok, akiknek szuverén területük van, amire nem vonatkozik a korlátozás. Így velük megállapodva, 2021 szeptemberében a Tesla itt nyitott egy szervizt és bemutatótermet - autót venni továbbra sem lehet, de javíttatni és az értékesítőkkel beszélgetni igen.

Egyes államokban pont a Tesla piacra lépésének hatására szigorítottak a szabályozáson.

Michiganben, a detroiti nagyok hazájában például 2014-ben olyan törvényt fogadtak el, ami kifejezetten kötelezi az autógyártókat, hogy franchise partnereken keresztül értékesítsenek.

Máshol, mint Georgiában, Indianában, New Yorkban, Nevadában, New Jersey-ben, Ohióban, Pennsylvaniában, Washington államban 2014 és 2017 között szigorítottak, de kivételt kaptak azok a gyártók, akik akkor már rendelkeztek saját bolttal vagy szervizzel, így nyitva maradhatott a Tesla, de praktikusan, más, új szereplő nem léphet be közvetlenül.

További néhány államban, külön engedéllyel, limitált számú lokációt nyithatott meg a Tesla, így például Marylandben, és Észak-Karolinában 2-6 boltot üzemeltethet a cég, és ha más villanyautó-gyártó is így akar tenni, hasonló utat kell bejárniuk. Több helyen nevesítve is vannak az újdonsült franchise kivételben az alternatív meghajtású, vagy elektromos autók gyártói, másnak nincs nyitva a kiskapu.

Hawaiin és Idahóban viszont például semmi nem tiltja, hogy egy autógyártó - így a Tesla is - szalont nyisson.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!