Üzembe helyezték a Tesla berlini akkumulátorgyárát, de van egy jókora meglepetés
![Tesla giga, Németország, Tesla Car Factory Berlin-Brandenburg weather energy Transportation Tesla Electromobility USA Factory Horizontal ECONOMY COMPANY TRAFFIC](https://cdn.origo.hu/2023/12/-AJ7NVtfSihlVejBfO5WBqrODBtiW682WNu0hnktMic/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2MxYzg1Zjc1NTVmNjRhMDE4NjRhMTE3ZjU0MzJjMDU4.webp)
Amikor megjelent a rajzokon a német főváros melletti akkumulátorgyár terve, Elon Musk azt nyilatkozta, hogy a Giga Berlin kezdetben évi 50, majd később 100 GWh mennyiségben gyárt majd 4680-as, szárazelektródás cellákat. Sőt, ekkor még olyan tervek is voltak, hogy ezt a termelést később megduplázhatják, és ez lehet Európa legnagyobb akkugyára - írja a Villanyautósok.hu.
Aztán Joe Biden hivatalba kerülése után elfogadták azt a törvénycsomagot, amely jelentős összegekkel támogatja a hazai akkugyártást. Ennek következtében egyre-másra jelentik be az akkumulátorgyártók, hogy lassítják európai terveiket, és az amerikai gyárakat helyezik előtérbe.
Így tett a Tesla is, amely
azonnal átcsoportosította a berlini gyárba tervezett gépsorokat a texasi Austinba, és nemrég azt is bejelentette: a Giga Nevadát bővíti tovább, hogy ott készülhessenek majd az új cellák.
Eközben az is napvilágra került, hogy Berlin az amerikai gyárak alá fog dolgozni.
A Tesla Berlin melletti gyárában egyelőre a Model Y két változata, a Long Range és a Performance készül, mégpedig sanghaji import 2170-es LG cellákat tartalmazó akkupakkokkal. Korábban az volt a terv, hogy ha elkezd termelni a berlini akkugyár, akkor itt is átváltanak a strukturális akkupakkra, helyben gyártott 4680-as cellákra és a három darabból álló présöntvény vázra.
Nos, erre még egy darabig várni kell. Mert teljes kapacitással üzemel ugyan a Giga Berlin akkugyára, azonban nem kész akkucellák, hanem csak azok részegységei készülnek ott.
Ennek alapján úgy néz ki, hogy
a berlini üzem egyelőre Austin beszállítója lett, ahol jelenleg az első üzemelő mellett további három cellagyártó-sor beüzemelése zajlik.
Ezzel együtt hivatalosan nem változtatott a Tesla a terveken, úgyhogy nem törölték végleg az európai 4680-as programot, de jelenleg mindent megtesznek, hogy minél hamarabb maximálisan kihasználják az Egyesült Államokban az akkumulátor-gyáraknak járó támogatást.