Nagy bejelentést tett a Magyar Suzuki az elektromos modellekről

Suzuki
Vitara
S-Cross
Magyar Suzuki Zrt.
A képen a Suzuki S-Cross és Vitara modellje látható
Vágólapra másolva!
A Magyar Suzuki Zrt. 2022-ben összesen 129.022 darab járművet gyártott, 128.536 darab autót értékesített, amelyből 124.561 darab az esztergomi gyártósorról gördült le. A teljes eladás 88 százalékát (113.817 darab) 123 országba exportálták.
Vágólapra másolva!

A vállalat tavalyi eredményei alapján 12,43 százalékos részesedéssel (13.859 darab regisztrált újautó) hetedik éve uralja a hazai újautó eladásokat.

A Magyar Suzuki a 2022-es pénzügyi évben lépte át először az 1 milliárd euró mérlegfőösszeget, illetve árbevételt tekintve visszatért a pandémia előtti szintre 2 milliárd euró feletti összeggel.

A fentiek ellenére tavaly felére csökkent a profit az energiaárak, valamint az alapanyag és alkatrész árak drasztikus növekedése miatt. A Magyar Suzuki arra törekszik, hogy a jövőben is aktívan kapcsolódjon az anyavállalat nemzetközi projektjeihez, beleértve az elektromos modellek gyártását is.

Atsumi Masato, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója a 2022-es év eredményeit ismertető sajtótájékoztatón elmondta, hogy a nehézségekkel teli helyzetben segíti a vállalat működését az, hogy közösségként tekintenek magukra, illetve beszállítói és értékesítési partnerhálózatukra. A vezérigazgató jelezte: meggyőződésük, hogy a továbbiakban is a partnerekkel, munkavállalókkal való szoros és egymásra tekkintettel lévő együttműködés lesz az, ami segíti a kihívásoknak való megfelelést.

Atsumi Masato, a Magyar Suzuki vezérigazgatója a sajtótájékoztatón Forrás: GABOR FENYES PHOTOGRAPHER HUNGARY/Foto@Fenyesgabor.Hu

A vezérigazgató jelezte:

az anyavállalatnak az a célja, hogy 2030-ig az európai piacon valósítsa magát arányaiban a legnagyobb növekedést.

Ebben pedig számít az esztergomi gyártóbázisra is, hiszen jelenleg az autógyártó egyetlen európai gyártóbázisa.

22,7 millió euró volt a nyereség

A Magyar Suzuki 2144,9 millió euró nettó árbevétellel zárta az évet. Az esztergomi gyártóvállalat magyarországi értékesítési átbevételét 2,3 százalékkal (2022-ben 271 millió euró), exportértékesítésből származó forgalmát 26 százalékkal (2022-ben 1873,9 millió euró) növelte az előző évhez képest. A Magyar Suzuki, bevált gyakorlatának megfelelően, ezúttal sem fizetett osztalékot.

A Magyar Suzuki a 2022-es pénzügyi évben lépte át először az 1 milliárd euró mérlegfőösszeget Fotó: Adrián Zoltán - Origo

Az adózás utáni eredményt, amely 22,7 millió euró volt a vállalat eredménytartalékba helyezte és az idei évben visszaforgatja beruházásokra. 2022-ben az esztergomi vállalat 39,2 millió euró értékű beszerzési alapú beruházást hajtott végre. A tavaly kialakult gazdasági helyzetben a járműgyártó folyamatosan optimalizálta a költségeit, fejlesztette működését és belső folyamatait. A cég a dolgozói újításokkal 3,3 milliárd forint megtakarítást ért el az elmúlt 13 évben.

A gyártás több mint 76 százaléka hibrid hajtású volt

Az esztergomi gyártóvállalat több szempontból is sikeres évet zárt 2022-ben. A 32 éves cég üzemében két modell, Vitara és S-Cross készül lágy hibrid és hibrid változatban.

A hazai újautó eladásokban sorozatban hetedik alkalommal lett piacvezető a Magyar Suzuki 12,43 százalékos piaci részesedéssel,

míg az exportból származó árbevétel 26 százalékkal emelkedett. A gyártás 76,63 százaléka, összesen 98 876 darab hibrid gépjármű volt, ismertette Krisztián Róbert, a Maggyar Suzuki vezérigazgató-helyettese.

2022-ben összesen több mint 129 ezer jármű gördült le az esztergomi gyártósorról, exportra összesen 113.817 darab modellt szállítottak. Míg a külföldi piacokon a Vitara volt a népszerűbb (73.417 darab, S-Cross 38.020 darab), idehaza azonban az S-Cross vitt mindent: 7 338 darabot adtak el belőle (Vitara 5.786 darab). Az S-Cross sikerszériája pedig az idén is folytatódik, hiszen az Év Magyar Autója versenyen a közönségdíj mellett a szakmai zsűri is győztesnek választotta 22 márka és 39 autó közül.

A személyautó-gyártást Magyarországon újra meghonosító Magyar Suzuki korábban az átlagnál nagyobb arányban szolgált ki magánvásárlókat,

ám az utóbbi esztendőkben jelentősen növelte flottaértékesítéseit is. A 2022-ben forgalomba helyezett 13.859 darab Suzuki 49 százaléka, 6800 darab személyautó került céges és intézményi ügyfelekhez, amivel a márka a negyedik helyet szerezte meg a flottaértékesítők mezőnyében. A nem Esztergomban készülő, de

Magyarországon is forgalmazott típusok közül Swiftből 668 db, Ignisből 267 darab, a Swace családi kombiból 214 db, az elektromos hálózatról is tölthető Across szabadidő-autóból 14 darab, Jimnyből 520 darab lelt gazdára 2022-ben Magyarországon.

A Suzuki Csoport tavaly ősszel vezette be a Suzuki Connect szolgáltatást, amely az S-Crossban érhető el elsőként opcionális lehetőségként. A szolgáltatást a Magyar Suzuki biztosítja egész Európában.

28 tonnával kevesebb műanyag hulladék

A Magyar Suzuki a hajómotor kategóriában is erősítette pozícióját. A hajómotor üzletág 1999 óta forgalmaz hajómotorokat, hat éve pedig a közép-kelet-európai régió központjaként 13 partnerországot szolgál ki. A tíz értékesítési ponttal országos lefedettségű divízió összesen 727 hajómotort értékesített idehaza.

A Suzuki egyébként a négyütemű hajómotorok szakértője, innovatív megoldásaival a vállalat az élen jár. Gyártmányaival számos szakmai díjat nyert el története során. Tavaly októberben elkészült a négymilliomodik egység, egy 350 lóerős csúcsmodell Japánban. Fontos szempont a környezetvédelem is:

a Suzuki Csoport 2020-2022 között 28 tonnával csökkentette a marine termékek csomagolásához felhasznált műanyagok mennyiségét.

A motoros üzletág

Fontos szerepet tölt be a Magyar Suzuki életében a motoros üzletág is: 14 hazai márkakereskedő a kétkerekű járművek mellett eredeti pótalkatrészeket, kenőanyagokat, valamint tartozékokat és motoros kiegészítőket is értékesít.

2022-ben összesen több mint 129 ezer jármű gördült le az esztergomi gyártósorról Fotó: Adrián Zoltán - Origo

2022-ben a magyar motorkerékpár-piac 12,9 százalékkal bővült, a Magyar Suzuki összesen 313 darab modellt értékesített, amellyel 6 százalékos piaci részesedést ért el.

Béremelések

A Magyar Suzuki, a gazdasági helyzetre reagálva, a bérek versenyképességének megőrzése érdekében 2022-ben 12 százalékos átlagos béremeléssel együtt a műszakpótlék mellett termelékenységi prémiumot vezetett be, amit szeptembertől az irodai állományra is kiterjesztett.

Év végén pedig a vállalat vezetése és az Üzemi Tanács 2023-ra átlagosan 20 százalékos – teljesítményalapú béremelésben – állapodott meg, amihez az év folyamán összesen másfél havi bónuszkifizetés is társul.

A béren kívüli juttatásokra fordított összeg is növekedett. A kiterjesztett béren túli juttatásoknak és a családokat támogató szolgáltatásoknak köszönhetően az idén májusban az esztergomi gyártóvállalat megkapta a Családbarát Hely védjegy minősítést.

Dr. Fejesné Gyurján Ildikó, a vállalat HR-ért, pénzügyekért és informatikáért felelős operatív
igazgatója arról beszélt, a cégnél változatlanul munkaerő-bővítésre készülnek. 2022-ben 400 fős bővülést valósítottak meg, melyet idén augusztus-szeptemberig 178 fős bővítés követhet.

Gyurján Ildikó elmondta: idén 100 millió euró értékben terveznek fejlesztéseket Esztergomban. Elmondta azt is, munkaerő-igényüket részben harmadik országból, azaz Európán kívüli helyekről elégítik ki. Jelenleg is száznál több indiai munkavállalójuk van, akik a hatályos szabályok alapján 2 évre szerődtek, 1 éves hosszabbítási lehetőséggel, és a Fülöp-szigetekről is fogadták már 55 munkavállalót. Ott egyébként - jegyezte meg - bőven rendelkezésre áll a munkaerő, az ottaniak külföldi munkavállalási hajlandóságát az is mutatja, hogy az ország GDP-jének nagyjából 20 százalékát adják a hazautalt jövedelmek. A gyárban persze a még mobilizálható magyarországi munkaerő mellett fogadnak környező országól is dolgozókat, például Szlovákiából, a Felvidékről közel 600 magyar, szlovákiai munkavállaló dolgozik a gyárban.

Atsumi Masato, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója, Krisztián Róbert, a Maggyar Suzuki vezérigazgató-helyettese, és Dr. Fejesné Gyurján Ildikó, a vállalat HR-ért, pénzügyekért és informatikáért felelős operatív igazgatója a sajtótájékoztatón Forrás: GABOR FENYES PHOTOGRAPHER HUNGARY/Foto@Fenyesgabor.Hu

Gyártanak-e majd elektromos modellt Esztergomban?

Krisztián Róbert vezérigazgató-helyettes, kereskedelmi és értékesítésért felelős operatív igazgató elmondta: idénre 168 ezer új autó értékesítését tervezik. Az időarányosságra vonatkozó kérdésre válaszolva elmondta: úgy látják, képesek lesznek teljesíteni ezt a tervet, és utalt arra, hogy az év második felében a piaci igények kszolgálása miatt felpörgerhetik a termelést, részben a futószalagok felgyorsításával.

Így hamarosan 74 másodpercenként gördül majd le egy új autó a gyártósorról.

A Suzuki globális célkitűzése, hogy 2050-re elérje a karbonsemlegeséget, ebből pedig a magyar vállalat is kiveszi a részét. Krisztián Róbert elmondta, hogy a hőszivattyúk további telepítése mellett, idén átadják az esztergomi üzem első saját napelemparkját. Ennek teljesítménye 3-3,5 megawatt lesz, és az üzemi működés villamosenergia szükségletének 8-9 százalékát fogja fedezni.

A Suzuki Motor Corporation növekedési stratégiájában kiemelt szerepe van a karbonsemleges társadalom víziójának, illetve az ezzel kapcsolatos fejlesztéseknek. A 2024-es üzleti évben (2025. március 31-ig) Európában is megkezdődik a tisztán elektromos autók – a tervek szerint 2030-ig összesen öt modell – bevezetése.

Legkésőbb 2025. március 31-től a magyar piacon is kapható lesz tisztán elektromos meghajtású Suzuki.

Az anyavállalat vezetősége már jelezte, egyetlen európai bázisként továbbra is számít a Magyar Suzukira. Az esztergomi vállalat a Suzuki Motor Corporation bevonásával jelenleg tanulmányozza az új technológia gyártási igényeit és folyamatait.

Krisztián Róbert az Origo kérdésére válaszolva elmondta: az anyavállalat egyértelműen számít az esztergomi üzemre az Európában 2030-ig megjelenő öt, tisztán elektromos Suzuki-modell gyártásával kapcsolatban.

Ennek részletei azonban - idéertve azt, hogy az öt modellből mely modellt vagy modelleket érintheti a lehetséges esztergomi gyártás, értintheti-e egyáltalán, és ha igen, milyen gyártási fázisokban, valamint az előállítás volumene és egyéb vonatkozásai - egyelőre nem ismertek.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!