A szerbiai közszolgálati televízió (RTS) hatóságokra hivatkozó beszámolója szerint a német felségjelzésű, Antonia nevű hajó nem sokkal éjfél után nekiütközött a szerb-horvát határon található Duna-híd egyik oszlopának a Vajdaság területén. A sérült hidat lezárták, a forgalmat más határátkelőkhöz terelik. Az RTS azt írja, hogy a helyszínre kiérkeztek a mentők és a tűzoltók egységei is. Egyelőre vizsgálják, mi okozta az ütközést, és hogy mekkora a környezetvédelmi kár.
A szerb környezetvédelmi minisztérium tájékoztatása szerint hajó uszálya ezer tonna műtrágyával süllyedt el.
Dusan Blagojevic környezetvédelmi szakértő az N1 regionális hírtelevízióban arról beszélt, hogy az ezer tonna műtrágyát szállító uszály elsüllyedése minden bizonnyal negatív hatással lesz a vízi növény- és állatvilágra, közvetve pedig az emberekre is.
Nem tudjuk pontosan, hogy milyen műtrágyáról van szó, csak feltételezhetjük, hogy ammóniás műtrágyáról beszélünk. Annyi bizonyos, hogy tápanyagfelesleg alakul majd ki (nitrogén és foszfor), ami elkerülhetetlenül az algák túlvirágzásához vezet, ez pedig túlzott oxigénfogyasztást okoz a felszíni vizekben.
Elszaporodnak a kórokozók és növekszik a nitrátkoncentráció, végül pedig kellemetlen szagok és gázok keletkeznek" - magyarázta a szakember. Mint mondta, a vízinövények elszaporodása az oxigén mennyiségének csökkentését eredményezi, ez pedig halak és más élőlények megfulladásához vezethet. Hozzátette, az ammónia már alacsony koncentrációban is mérgező az állatokra nézve.
Ezen a szakaszon történt a baleset, a Magyar Szó közlése szerint az eset Palánk közelében történt:
Az N1 hírtelevízió később arról számolt be, hogy az újvidéki kikötői hatóság közlése szerint a baleset 23 óra 30 perckor következett be. Annak közvetlen kiváltó oka az lehetett, hogy a kapitány közlése szerint mindkét hajtómű leállt, mivel a Duna vize által hordott fadarabaok és növényi maradékok beleakadtak azokba.
A tudósítások a környezeti katasztrófa veszélyét emelik ki.
Az incidens a szerb parthoz közelebb történt, de nem okoz fennakadást a vízi forgalomban. Ez a kijelentés ellentmond a korábbi értesüléseknek, melyek szerint az incidens környéként leállt a forgalom. A kikötői hatoság szerint nem mindegy, hogy a műtrágya ömlesztve volt a hajó rakterében, vagy zsákokba csomagolva. Utóbbi esetben ugyanis könnyebb a mentesítés, és kisebb esélye van a környezetkárosodásnak.