Kiderült, mikor szállhat fel először az új Air Force One

Vágólapra másolva!
Az eredeti tervekhez képest jelentős csúszással szállhat csak fel az amerikai légierő első számú gépe, azaz az amerikai elnököt szállító Air Force One. Az új különgép első repülése 2026-ban várható, de ez még nem a használatba vételt jelenti.
Vágólapra másolva!

Az Egyesült Államok légiereje csúszást jelentett be az amerikai elnök leendő különgépére, a VC-25B jelű utasszállítóra. A bejelentés értelmében újabb 16 hónapos késéssel kell számolni, a gép első felszállása csak 2026-ban várható – írja az Airportal a Breaking Defense híradása nyomán.

Az amerikai légierő 2018-ban szerződött a Boeing amerikai repülőgépgyártóval, hogy átveszik két Boeing 747-8 Intercontinental utasszállítójukat, amiket egy időközben csődbe ment orosz légitársaság végül már nem vett használatba.

Az új Air Force One repülőgép első repülése 2026-ra csúszik, a légierő szerint, VC-25A Air Force One, VC25AAirForceOne
A VC-25A jelű jelenlegi elnöki különgép, az Air Force One a nebraskai légibázison január 22-én
Fotó: U.S. Air Force/Josh Plueger

A repülőgépeket eredetileg 2024 decemberében helyezték volna üzemben, ám ezt a határidőt később módosították. Ennek okai között volt a koronavírus-világjárvány, valamint a részben amiatt az ellátási láncban felmerült problémák és a munkaerőhiány miatt az átalakítási munkálatok megcsúsztak, így a két példány átadását 2026-ra halasztották. Ám most kiderült, hogy ezt sem tudja tartani a gyártó. 

Pontosabban a gépek 2026-ban a levegőbe emelkedhetnek – várhatóan márciusban –, de ezek még csak az úgynevezett szűzrepüléseik lesznek.

 Mire a számos egyedi megoldást tartalmazó gépeket használatba veheti az elnöki adminisztráció, az jóval később, valószínűleg 2026 után lesz.

Ahogy az Origo korábban megírta, 2019-ben már kész tervek voltak az elnöki különgépek kialakítására, melyeket az akkori amerikai elnök, Donald Trump is áttekintett, sőt, maga engedett betekintést a gépek fejlesztésének folyamatába.

A Boeing egyébként eredetileg 3,6 milliárd dollár költségben állapodott meg a Pentagonnal az elnöki különgépek (az Air Force One mellett az Air Force Two) cseréjéről, az összeg később 3,9 milliárd dollárra módosult. Mindent egybevetve, az üzlettel mindkét fél elégedett volt, ám később a koronavírus-járvány és annak következményei miatt 

a Boeing költségei jelentősen megemelkedtek, de a szerződés újratárgyalására nincs lehetősége. 

Időközben a vállalatnak szembe kellett néznie a 2018-ban, illetve a 2019-ben történt halálos repülőgép szerencsétlenségek következményeivel, valamint 2024-ben a gyártási folyamatokban és a minőségbiztosításban feltárt hiányosságokkal.

Miként 2023-ban megírtuk, a most szolgálatban álló Air Force Two körül, mely az alelnököt és stábját szállítja, különös botrány robbant ki: kiderült, hogy azon a gépen sokkal gyengébb színvonalú az ellátás, mint az elnököt szállító Air Force One fedélzetén.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről