A Maersk Tankers és a versenytársai 16 milliárd dollár értékben rendelnek ammónia- és gázszállító tankereket: a logisztikai vállalatok abban bíznak, hogy a következő években az ammónia vagy metanol hajtja majd a hajókat. Ugyanis a cégeken egyre nagyobb a nyomás, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátást.
A globális hajózás ma a teljes szén-dioxid-kibocsátás 3 százalékáért felelős, és még a gázolajnál is rosszabb minőségű tüzelőanyagokkal működik. A helyzetet tovább bonyolítja a vörös-tengeri válság, amelyre válaszul több hajózási társaság bejelentette, hogy elkerüli a Vörös-tengert, a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát. A hosszabb úthoz pedig értelemszerűen több üzemanyag szükséges, ami növeli a károsanyag-kibocsátást is.
Az ár mellett fontos tényezőnek számít, hogy a potenciális üzemanyagnak elég erősnek kell lennie ahhoz, hogy elhajtsa a gigantikus hajókat.
A metanol az egyik lehetséges jelölt, ugyanis égése tiszta, vagyis a használatával jelentősen csökkenne a károsanyag-kibocsátás.
A hajózási társaságok is érdeklődnek az új hajtóanyag iránt, például a Maersk tesztjelleggel már használ metanolt. A mezőgazdasági alapanyagokból és zöldhidrogénből előállított üzemanyag előnye, hogy folyékony és könnyen tárolható. Hátránya, hogy égetésekor kisebb energia szabadul fel, mint a fosszilis olaj használatakor, és korlátozott mennyiség áll rendelkezésre belőle.
A másik megoldást az ammónia jelentheti, amelynek égetése egyáltalán nem bocsát ki szén-dioxidot, de mérgező a tengeri élővilágra és az emberre is.
A Bloomberg nyomán a Világgazdaság emlékeztet rá, hogy a tervek szerint a hajózás 2050-re elérné a zéró kibocsátást, amiben az ammóniának is fontos szerepe lehet.
A globális tengeri kereskedelem mintegy 80 százalékát mozgató Maersk egyébként már 2018-ban bejelentette, hogy 2050-re teljesen karbonsemleges flottát kíván létrehozni, és 2030-ra már készen fog állni az ilyen hajók üzemeltetésére.
A cégnél egyúttal hangsúlyozták, hogy bár a szén-dioxid-semleges üzemanyagok lényegesen többe kerülnek és megduplázhatják az üzemanyagköltségeket, a fogyasztói termékek árán ez alig lenne észrevehető.