Óriási a baj a világ egyik legfontosabb átkelőjénél

Vágólapra másolva!
Drasztikusan visszaestek Egyiptom bevételei amiatt, mert a kereskedelmi hajók a vörös-tengeri válság miatt elkerülik a csatornát. Az egyiptomi kormány az elmúlt hónapokban dollármilliárdoktól esett el emiatt, a válság végét pedig egyelőre nem látni.
Vágólapra másolva!

Mintegy 60 százalékkal csökkent Egyiptom Szuezi-csatornából származó bevétele, miután a hajóforgalom erőteljesen mérséklődött a tengeri átkelőn, köszönhetően a jemeni húszi lázadók 2023 novemberében elkövetett akcióinak a kereskedelmi hajók ellen – számol be arról az AP News alapján az Africanews hírportál.

Ez a fejlemény igen érzékenyen érinti Kairót. Nemrég egy rendezvényen Abd el-Fattáh esz-Szíszi, Egyiptom elnöke a Vörös-tengeren illetve a Jemen partjainál kialakult helyzet kapcsán azt mondta, hogy 

a fejlemények rendkívül súlyosak, és azzal fenyegetnek, hogy tovább romolva, az egész régió stabilitását veszélyeztetik.

Az Origo rendszeresen beszámol a Vörös-tengeren zajló fejleményekről. Ezek között az egyik legsúlyosabb incidens volt a közelmúltban a Sounion nevű olajszállító megtámadása, melynek rakterében nagyjából 1 millió hordó kőolaj van. Ez a tengerbe jutva rendkívül súlyos ökológiai katasztrófát okozhat, akár jóval nagyobbat, mint az Exxon Valdez balesete. Ennek részleteiről az Origo is beszámolt.

Felvétel a Szuezi-csatorna egyik szakaszáról egy amerikai hadihajó fedélzetéről, amikor 2019-ben áthaladt az átkelőn
Felvétel a Szuezi-csatorna egyik szakaszáról egy amerikai hadihajó fedélzetéről, amikor 2019-ben áthaladt az átkelőn
Fotó: AFP/Tyler C. Priestley

Egyiptom elnöke azt mondta, hogy

a húszik akciói következtében az elmúlt 7-8 hónapban 6 milliárd dollárral (kb. 2,2 ezer milliárd forint) maradt el a Szuezi-csatorna bevétele az egyébként várhatótól. 

Ez Egyiptom számára a kieső összegen túl azért jelent problémát, mert az ország egyik legfontosabb devizaforrását jelenti a Szuezi-csatorna díjaiból származó bevétel. Abd el-Fattáh esz-Szíszi azt is hozzátette, hogy a jelenlegi válság következményei "nem csak a régiót, hanem az egész világot is súlythatják", amennyiben a helyzet nem javul.

Miként az Origo a tengeri átjárókról készített összeállításában bemutatta, a Szuezi-csatorna az egyik legfontosabb, mesterséges tengeri átkelő a világon. A Földközi-tengert köti össze a Vörös-tengerrel, a legrövidebb vízi összeköttetést biztosítja az Atlanti-óceán és az Indiai-óceán között. Ezen útvonal nélkül a tengeri járműveknek Afrikát megkerülve kell hajózniuk, ami megközelítőleg 10-15 extra napot jelent a menetidőben. 

Az átkelő a világkereskedelem fontos útvonala, melyen a mostani feszültségek előtti időszakban minden évben több ezer teherhajó halad át. A hajók által szállított áru mennyisége összesen eléri az 1 milliárd tonnát.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!