Kiderült, mekkora üzlet a labdarúgó-Eb a nagy sportszergyártóknak

Vágólapra másolva!
A futball hatalmas, milliárdos profittal kecsegtető üzlet, aminek szerves része a csapatok szponzorálása a csapatmezek eladásával. A nagy sportszergyártó márkák hajlandók milliárdokat költeni arra, hogy növeljék márkájuk ismertségét, javítsák imázsukat és új vásárlókat nyerjenek meg maguknak, mint például az Adidas és a Nike a futballmezekkel. Még akkor is, ha előre tudják, hogy veszteséges üzletet kötnek.
Vágólapra másolva!

A futballmez az, amellyel a néző a sportszerek közül rendszeresen és a legtöbbet találkozik, akár a stadionban, akár a tévén keresztül követi a focimeccseket. 

A németek megválnak az Adidastól

Ha jól megy a csapatnak, akkor hajlandó is venni egy csapatmezt, bár a jellemzően 100 euró körüli áruk nem olcsó, de a belbecs, a kötődés szimbóluma megéri a felárat.

Peter Rohlmann sportmarketing-tanácsadó a DW-nek elmondta: 

egyetlen nemzeti csapatnak sincs olyan drága mezszponzori szerződése, mint Németországnak.

Az Adidas több mint 70 éve szponzorálja a Német Labdarúgó-szövetséget (DFB). A Nike azonban nemrég hajlandó volt jóval mélyebben a zsebébe nyúlni, így 2027-től az amerikai konkurens logója díszíti majd a német válogatott mezeit. 

A Világgazdaság idézi a Handelsblatt című német üzleti napilapot, amely úgy tudja, hogy az Adidas 50 millió eurót fizetett a DFB-nek, a Nike pedig ennek a dupláját kínálta.  

Leroy Sané, Marc Cucurella, spanyol, német, válogatott, Eb, 2024, Euro, negyeddöntő
A német válogatottnak van a legdrágább mezszponzori szerződése 
Fotó: AFP

 

Többet érnek a klubmezek

Rohlmann szerint a gyártók a profi kluboknak még többet fizetnek. Az Adidas például 120 millió eurót fizetett a Manchester Unitednek a beszállítói szerződés tíz évre szóló meghosszabbításáért. Ám az idei Bajnokok Ligája győztese, a spanyol Real Madridnak még ennél is többet kapott: 150 millió eurót. 

Ebben benne van, hogy amíg a válogatottak maximum 8-10 meccset játszanak egy átlagos évben, addig a kluboknak ötven mérkőzés is összejöhet, azaz ötször annyiszor kerülnek képernyőre, ötször többször gondolkodhatnak el a nézők, hogy mégis beszerezzenek egy mezt, támogatva ezzel a klubot is.

Rohlmann szerint azonban egyetlen sportszergyártónak sem térül meg a befektetése, a fő motivációjuk a márka ismertségének javítása.

A gyártók és a nagy szövetségek között 15 évvel ezelőtt kialakult partnerségek nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Ha tisztán kereskedelmi szempontból nézzük, akkor nincs olyan felszerelés, válogatott mez, ami profitot hoz.

Európa-bajnokság, francia válogatott, portugál válogatott, Rafael Leao, Jules Kounde
A nagy sportszergyártóknak nem éri meg a mezszponzorálás
Fotó: AFP

Kéretlen versenytárs 

Ráadásul itt vannak az olyan kéretlen versenytársak, mint a német Check24 ár-összehasonlító platform, amelyek erősen rontják az Euro24 hivatalos mezszállítóinak lehetőségeit. 

Német mezeket rendeltek az Adidas-rivális Pumától, melyeken az ország címere szerepel a DFB helyett, és elöl nagy betűkkel van ráírva a Check24, ami gyakorlatilag ingyenreklám a cégnek, amikor az operatőr pásztázza a közönséget, és fel-feltűnik egy ilyen mezbe öltözött drukker. 

A cég az ötmilliomodik ingyen póló után leállt az ajándékozási akcióval, mert elérte a megcélzott méretgazdaságossági arányt. Ezek a mezek az eBay aukciós portálon már többe kerülnek, mint a hivatalos Adidasok.

Mivel azonban a Check24-es mezek nem adnak igazi identitást, kalózmegoldásnak számítanak, ezért az akció nem ártott az Adidas eladásainak. 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről