A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
Ezüstérem
Bronzérem

Győzd le a szeptemberi dugót!

Események

autóbusz kerékpár kerékpáros KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ SZEMÉLY
Budapest, 2013. április 30. Egy kerékpáros a hamarosan forgalomba álló új Mercedes-Benz Citaro buszoknál a budapesti Hősök terén, a járművek átadása alkalmából tartott ünnepség előtt 2013. április 30-án. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Hét óra negyvenkét perc. Négy elszánt újságíró halált megvető bátorsággal áll a Molnár utca végében, készen arra, hogy az út- és villamosépítésekkel dacolva a reggeli csúcsban eljusson a pesti Belvárosból az óbudai irodaparkig. Mégpedig kerékpárral, autóval és tömegközlekedéssel.
Cikkünk folyamatosan frissül48 bejegyzés
08:30

A Fővám térről a Montevideo utcába

A tanítás elindult, a forgalom megnőtt, miközben a főváros budai oldalán számos építkezés akadályozza a közlekedőket.

A Belvárosból a Szépvölgyi út közelébe igyekszünk. Lali biciklivel, Tamás és Gábor személyautóval, Imre pedig a BKK járműveivel indul útnak.

08:45

Mérjünk jól!

A mobilitási héthez kapcsolódva többször rendeztek már Budapesten olyan versenyt, ahol összemérték, hogy közösségi közlekedéssel (például vonattal) vagy autóval gyorsabb-e a haladás. Csakhogy ezeken egy vasúti megállóból egy másik állomásra kellett eljutni, ráadásul pont akkor, amikor éppen indult a vonat. Így általában győzött is a vasút.

Csakhogy a legtöbb ember nem pont mondjuk Rákoskerten lakik, és nem pont a Keletinél dolgozik, ráadásul adott időpontra akar beérni, nem akkor, amikor a vonat jön. Bármennyire kívánjuk is tehát a közösségi közlekedés sikerét, akkor igazságos a mérés, ha nem a megállóból indulunk. Bizony a valós BKK-s utazásokhoz hozzátartozik a rágyaloglás és a várakozási idő is.

Ezért mi a város egy véletlenszerűen kiválasztott pontjáról indultunk kerékpáral, autóval és tömegközlekedéssel az első tanítási nap reggelén.

A vonat nem vár Forrás: MTI/Lakatos Péter
09:00

Budán fogok menni

Magamtól a 9-es busszal mentem volna; a Fővám tértől nincs messze a Kálvin téri megálló. A Google Térkép menetrendtervezője viszont azt ajánlotta, hogy menjek át a Gellért térre, és az onnan induló villamospótló 17-es busszal utazzak. Persze így pont a fonódó villamos építése miatt feltúrt budai oldalon kell menni, meglátjuk mennyire lesz dugó.

A 17-es útja rövidebb, mint a 9-esé Forrás: Origo
09:15

El ne késsek!

Villamossal akartam menni a tesztre, de látom az Astoriánál, hogy valami baj van, a tuja nem jár. El fogom késni már az indulást is! De nem, azonnal indul a pótlóbusz, így pontosan odaérek a találkozóra.

A villamos nem jár Forrás: Origo
09:16

A MOM Parktól a belvárosig szinte üresek az utak

Hiába lakom a Fővám tértől 2 percre, reggel fél 7-kor kelek, hogy odeérjek a versenyre. Tegnapra ígértem meg a barátnőmnek, hogy nála alszom, így a MOM Park fölött kezdtem. Innen hazagurulni viszont gyerekjáték reggel 7-kor. Csak egy mellékutcában és az Alagútban dudáltak le, amikor az úthibákat kerülgettem.

09:33

Már tegnap felkészültem

Keményre fújtam a kerekeket. Ha nem üt el a villamos, akkor Tevant tuti lehagyom. Attól viszont tartok, hogy sehol se lesz dugó, és akkor kocsival lehagynak.

09:35
szeptember 01, 2015

Remélem a matrózblúz már nem kötelező!

Fehérben és feketében sétálnak a diákok a Fővám téren, miközben a Molnár utca felé tartunk, ahová megbeszéltük a találkozót. Szerencsére engem nem érint egy ideje az ünneplős évkezdet, de egyik ismerősömmel beszéltük, hogy milyen mélyen megviseli az embert az iskola. A mai napig vannak olyan álmaink, hogy aznap van az érettségi, de elfelejtettük, és nem tanultunk semmit. Pedig ez már több mint 10 éve volt.

09:40
szeptember 01, 2015

A budai rakparton jobb tekerni

Mielőtt a fonódó miatt szétcseszték volna a budai rakparton a bicikliutat, ott jártam. Most már a pesti oldalon, és a Margit hídon megyek át. A budai oldalon pedig az utolsó kilométereken járdázom.

09:40
szeptember 01, 2015

Mindig a kukásautókra kell várni

Már indulnánk, de egy kukásutó elfoglalja a szűk Molnár utcát. Még rákoskeresztúri élményem, hogy minden kedden végignézte egy busznyi utas, ahogyan a kukásautó az egész utcában begyűjti a szemetet. Előzni ugyanis nem lehetett.

09:42

Inkább Pestet választjuk

Gáborral reménytelennek látjuk a budai közlekedést, ezért ahelyett, hogy felhajtanánk a Szabadság hídra, inkább az Astoria felé vesszük az irányt. Elsőre ez sem tűnik jobbnak, a Kálvin térig áll a sor. Szendvicset pakoltunk, hosszú útra számítunk.

09:42

Indulás

Csoportos szelfi a Molnár utca Fővám téri torkolatánál, és indulás. Lali teker a Molnár utcán északra, az autósok pedig végig a Kiskörúton. Én az esélytelenek nyugalmával indulok a Szabadság híd felé.

Tesztelők Forrás: Tevan Imre - Origo
szeptember 01, 2015

A Molnár utcában két építkezést is ki kerülni

A Sörháznál egy irodát bontanak, ahonnan kiáll egy sittet szállító kamion. A szűk utcában ez lelassít, mert ki kell kerülnöm az álló kocsikat. Hasonló a helyzet a Molnár utca végén, ahol bontják az épületeket. Itt inkább kimegyek a Március 15. tér felé, ahol csak a járdán tudok a rakpart felé menni, ahonnan van bicikliút.

Irány a Dunántúl!

Közhely, Budapest a Dunáról a legszebb. Reggel óriási a bringaforgalom a Szabadság híd járdáján, de furcsa módon csak szemből, azaz Budáról pestre suhannak el mellettem a kerékpárok.

Napsütés, Szabadság híd, biciklis lányok Forrás: Tevan Imre - Origo

200 méter után vége a bicikliútnak

A Váci utca felé kellene menni szabályosan, de nem akarom a macskaköveken szétrázni a vesémet, ráadásul ott időt is vesztenék a kocsival szemben. Reggel szinte teljesen üres a Korzó, simán végig lehet tekerni.

09:47

Futás!

Már lefelé andalgok, túl a híd felén, amikor megnézem a BKK Futár appjában, hogy egy perc múlva indul a 17-es. Ha lekésem, 7 perc múlva megy a következő, és teljes szégyenben marad a közösségi közlekedés. Úgyhogy sport következik.

Még gyalog át a Szabadság hídon Forrás: Origo
09:47

Áll a forgalom Lánchíd előtt

Itt is lelassít, hogy a teljes buszsávot elfoglalja egy indexelő kocsi. A belső sávban állnak, így még azokat is ki kell kerülnöm, hogy átérjek a Széchenyi téren.

09:48
szeptember 01, 2015

Hoppá, a közszolgák korán kezdenek

Általában egy órával később járok erre, amikor már szinte teljesen üres a Kossuth tér. Most viszont alig tudom kerülgetni a kiskosztümös kisasszonyokat. Aki meg ezt a hülye követ teszi a bicikliút alá, az megérdemelne egy pofont.

09:48

A 17-esen

Elérem az FKU-906-os alacsonypadlós Volvót, és indulunk is a Gellért téri végállomásról.

Elértem! Forrás: Tevan Imre - Origo

A Falk Miksa a legszebb pesti utca

Kár, hogy pont 1 perc alatt végigmegyek rajta, és jön a Jászai, ahol ilyenkor nincsenek egymáshoz hangolva a gyalogoslámpák. Pont 3 kilométert tekertem eddig.

szeptember 01, 2015

Egy apró információ, ami elrontotta a kedvemet

Hipp-hopp, a hosszú sor ellenére már az Astorián vagyunk, éppen kezdeném dörzsölni a kezem, hogy esélye sincs Imrének és Lajosnak, amikor hanyagul azt mondja nekem Gábor: „Ja, reggel hallottam a rádióban, hogy az Astoria és a Deák között baleset volt, le van zárva az egész.” Idáig viszont szépen jöttünk.

Nincs zsúfoltság a buszon

Még ülőheyek is maradtak a 17-esen, és ez végig így is maradt.

Ha közösségi közlekedéssel megyek, nem kell figyelnem a vezetésre, nézelődhetek Forrás: Tevan Imre - Origo
09:51

Át a Margit hídon

Innen a legszebb a város. Látszik a Parlament, a Vár és a Gellért-hegy is. Én viszont a gyalogosokra figyelek, akikből szerencsére most nincs annyi, mint később vagy délutánonként szokott.

09:51

Mint kés a vajban

Szerencsére mások is hallgatnak rádiót, úgy tűnik, mindenkit elijesztett a baleset. Már a Deákon vagyunk, autó, baleset sehol.

09:52

A Várkertbazárnál

A Várkertbazárnál elvileg ki vannak tiltva a magánautók, így persze dugónak nyoma sincs.

Szinte magányos a 17-es a díszburkolaton Forrás: Tevan Imre - Origo
09:53

Csak 20-szal araszolunk

Forgalom nincs ugyan, de a díszkövön csak 20 km/h körüli sebességgel mehetünk.

Sebesség: 22 km/h Forrás: Origo
09:54

12 perc alatt a Clarkra értem

Elértem a Clark Ádám teret, torlódásnak eddig nyoma sem volt. Az önkéntes hozzáértők szerint most jön majd a kritikus szakasz.

Persze nem tudtam a buszomat kívülről fotózni, a kép még előző nap készült egy másik buszról Forrás: Tevan Imre - Origo
09:54
szeptember 01, 2015

Biciklizni egyébként is rock and roll

De az Elvis Presley park mellett meg főleg. Egyébként Selah Sue megy a fülesemben, most épp a Together.

Fonódjunk!

Mellettem bőszen épül a budai fonódó villamos. Azt ígérik, karácsonyra kész lesz. Vajon villamossal mennyivel lesz gyorsabb ugyanez a táv, mint busszal?

A Lánchíd alatti villamosalagutat át kell építeni Forrás: Tevan Imre - Origo

Járdázom

Egy kicsit járdázom, majd az uszoda előtt újra az úton, majd megint járda.

szeptember 01, 2015

Lehet, hogy már hajnalban bement mindenki a munkahelyére?

„Na, most jön majd az üldögélős rész” – mondja Gábor, miközben közeledünk a Nyugati tér felé. Hatalmas meglepetés ér minket, sehol senki, pár perc alatt a Margit hídon is átmegyünk. Minden reggel erre megyek, de ennyire kevés autót régen láttam.

Alig vannak autók a Margit hídon Forrás: Origo

5,71 kilométert kell tekernem

Forrás: Origo
09:56

A Bem rakparton sincs dugó

Ezt a képet is előre megcsináltam Forrás: Tevan Imre - Origo
09:57
szeptember 01, 2015

Ide nem az én keróm való

Túrják az utat. Alig tudok átvergődni az Ürömi útra.

09:58
szeptember 01, 2015

Felfelé is kerülgetnem kell a kocsikat

Az Ürömi már kicsit meredek, de gyorsabban lehet menni biciklivel, mint kocsival.

09:58

A Batthyányn vagyunk

A többiek lassan beérnek, de nekem sincs okom panaszra, a busz tartja a menetidőt. A Batthyány téren vagyunk.

Munkaterület Forrás: Tevan Imre - Origo
09:59
szeptember 01, 2015

A felújításnak is van jó oldala

A Szépvölgyin a felújítás előtt vagy 5 perc alatt jutottam át. Két lámpát is meg kell várni, hogy pirosra váltson a kocsiknak, így csak az után lehet átérni a túloldalra. Most ez 5 másodperc.

10:00
szeptember 01, 2015

Már-már érezzük a győzelem ízét

Már az Árpád fejedelem úton vagyunk, még akár nyerhetünk is – mondtuk egymásnak meglepve.

Sehol egy lélek. Forrás: Origo
10:00

17 perc 41 másodperc

Lelakatolom a bicóm, és megyek is be. Megjelent az első Magyar Idők, alig várom, hogy elolvassam.

10:01

A Bem téren van a busz

Néha már-már olyan, mintha torlódának előttünk a kocsik, de nem, a megállóknál elfogynak előlünk, a forgalom miatt gyakorlatilag nem kell lassítanunk.

10:03

Nem sokon múlt

Megcsörrent a telefonom, Lali hív, hogy ő már bent van. 18 perc az ideje, miközben mi csak araszolunk a Lajos utcában. A Szépvölgyi út le van zárva, ezért nekünk kerülni is kell a Cserfa utca felé. Remélem azért Imre nem aláz meg minket azzal, hogy ő is előbb ér be.

Dugó a Lajos utcában Forrás: Origo
10:04

A Margit hídnál a 17-es

Az Árpád fejedelem útja fel van túrva, egy szakaszon csak egy sáv van, mégsem alakul ki dugó.

10:06

Utasképzés satufékkel

Elérkeztem a teszt legizgalmasabb részéhez. A sofőr mellett egyensúlyozva próbálok fotókat készíteni úgy, hogy ne zavarjam a kilátását. Hátha sikerül némi torlódást megörökíteni. A derék vezér persze látja, mit ügyködök. Többször is beadja a "Tessék mindig kapaszkodni!" kezdetű szignált. Majd egy igazán erőteljes fékezés következik. Bár mindkét kezem foglalt, kiváló lábmunkával dolgozom föl a fölösleges mozgási energiát, majd a végén finoman rátámasztok az üvegre, de nem fejelem le a szélvédőt, úgyhogy minden rendben.

Mielőtt akár véletlenül az jutna eszembe, hogy a derék vezér szándékosan próbált feldönteni, gyorsan a segítségemre siet, kikopog a fülkéből, és elmagyarázza egyrészt, hogy ő sem fotózza az én munkahelyem (stimmel, én se az övét), másrészt azt, hogy egy hirtelen bevágó motoros miatt kellett fékeznie.

A hirtelen fékezéskor készült képen jól látható a fegyelmezetlen motoros. Vagy nem? Forrás: Tevan Imre - Origo
10:08

Végre egy kis dugó!

A Zsigmond téren egy picit várni kell, de nem mondható nagynak a dugó. Különben is, mindjárt leszállok.

Az egész út a telefonomon Forrás: Origo
10:09

Most kezdődik a java!

Beértünk! Illetve…. csak én, engem Gábor kirak a szerkesztőségnél, ő pedig elkezd parkolóhelyet keresni. Ez feleannyi időt vett igénybe, mint a tényleges utazás.

10:10

Leszállok a buszról

Amióta fel van túrva a Szépvölgyi út, rászoktam arra, hogy eggyel előbb, a Zsigmond tér nevét viselő megállóban szállok le, és az Ürömi úton sétálok föl a szerkesztőségbe. Így teszek most is, miután kedvesen elköszönünk egymástól a kedves sofőr bácsival.

Elbúcsúzom a 17-estől Forrás: Tevan Imre - Origo
10:16

Séta a hegyre

Az út utolsó szakasza, séta a szerkesztőségbe. Persze ez a bő tízperces út eleve esélytelenné teszi, hogy tömegközlekedéssel hamarabb beérjünk ezen a távolságon és ilyen forgalmi körülmények között, mint kerékpárral vagy autóval. De nem is lehet ez a cél, a közösségi közlekedés jó esetben versenyképes, vagyis nem sokkal lassabb.

Gyalog Forrás: Origo
10:22

Beérkezünk a szerkesztőségbe

Beérek, a liftben mellém száll Szabó Gábor fotós, most sofőr, és magyarázni kezdi, hogy ők már rég itt vannak, csak parkolt. Aha. Hát szerintem meg az is hozzátartozik az úthoz, úgyhogy 40 perces eredménnyel valójában döntetlenre hoztuk ki. Én és a BKK.

Végre feltűnik az irodapark Forrás: Tevan Imre - Origo
19:03

Eredményhirdetés

Ahogy az várható volt, viszonylag rövidebb távon, a budapesti belvárosban a bicikli verhetetlen sebességben: Lali 20 percen belül teljesített. Autóval 27 perc alatt érte el a szerkesztőséget a két kolléga, de a parkolóhely keresésére fordított idő ebben nincs benne. Ha azt is beszámítjuk, pont annyi, azaz 40 perc kellett, mint tömegközlekedéssel és gyaloglással. Dugónak szinte nyomát se láttuk.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!