Az idei évben eddig már több mint 50 mentőautó szenvedett közlekedési balesetet, miközben tavaly egész évben 39 személyi sérüléses baleset volt. A 2001-es balesetek közül 18 esetben állapították meg, hogy a mentőautó sofőrje volt a hibás. 2002-ben csökkent ez a szám, eddig 15 alkalommal volt a baleset okozója a mentő vezetője.
Az Országos Mentőszolgálat adatai szerint 61 millió kilométert mentek járműveik, és 2,7 millió beteget szállítottak. A számokból kiderül, hogy 3 millió kilométerenként történik olyan baleset, amelynek okozója a mentő sofőrje.
Leggyakrabban kereszteződésekben történnek balesetek. Általában a mentő sofőrje nem várja meg, míg zöldre vált a jelzés, hanem átmegy a piroson, miután meggyőződött arról, hogy elengedik az autósok. Sok esetben azonban ilyenkor történik a baleset - mondta az [origo]-nak Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője. Ilyenkor mindig kényes jogi helyzet alakul ki, mert az autós mondhatja, hogy nem látta, nem hallotta vagy, nem vette észre a mentőautót.
A balesetek növekedésének számát indokolhatja a közlekedési kultúra változása, a növekvő forgalom, és hogy kisebb a mentőautó tekintélye. A szóvivő szerint úgy lehetne csökkenteni a balesetek számát, ha a vezetés oktatásakor jobban felhívnák az emberek figyelmét arra, hogy tiszteljék a megkülönböztető jelzéseit használó autót. A mentők sofőrjeinek pedig folyamatosan felhívják a figyelmét arra, hogy óvatosan vezessenek.
Bár a mentőautóval balesetet szenvedett betegek indíthatnának pert a mentőszolgálat ellen, ez nem túl gyakori - mondta a szóvivő. A balesetet okozó mentősofőrök pedig pénzbüntetést kaphatnak, de ennek alkalmazása is ritka.