Egy nagy fül vizsgálja a vatikáni szerződést

Vágólapra másolva!
A jelek szerint a kormány fontolgatja, hogy hozzányúl a vatikáni szerződéshez, amely a kisebbik koalíciós partner szerint túl nagy előnyöket biztosít a katolikus egyház számára. Hamarosan feláll egy bizottság a megállapodás értékelésére, ami baljós előjel lehet az egyháznak, de egyelőre mindenki nyugtatgatja őket. De vajon mi is áll a szerződésben és hogyan lehet rajta módosítani?
Vágólapra másolva!

Teljesülhet az SZDSZ egyik régóta szorgalmazott kívánsága: módosulhat a vatikáni szerződés. A liberálisok évek óta radikális állásponton vannak, gyakorlatilag azt mondják: az egyháznak ne fizessen az, aki nem templombajáró. Bár a megállapodás - amelyet még a Horn-kormány kötött 1997-ben, egyfajta gesztust gyakorolva így a választások előtt az egyháznak - módosítására vonatkozó javaslatok miatt többen egyházellenességgel vádolták őket, úgy tűnik, a kormányt nem riasztja ez vissza.

A témáról az érintettek csak nagyon óvatosan nyilatkoztak, a szerződést 1997-ben aláíró Horn Gyula akkori miniszterelnök például - amikor az [origo] megkereste - egyáltalán nem akart megszólalni az ügyben. Erdő Péter bíboros pedig sajtóreferense szerint őszig feltehetően nem is nyilatkozik erről a témáról.

Konszenzus nem volt

A vatikáni szerződés 1997-ben jött létre a Horn-kormány és a Vatikán tárgyalásai nyomán. "Akkor már évek óta napirenden volt az egyházak finanszírozása, de konszenzus nem volt" - emlékezett vissza Platthy Iván, a Horn-kormány egyházügyi államtitkára, aki a kilencvenes években több cikluson át foglalkozott egyházi ügyekkel. Az egyházak már akkor is sokféle oktatási és szociális funkciót láttak el, és Platthy Iván szerint kaptak minderre alapnormatívát, de saját bevételük - hogy ezt kiegészítsék - nem nagyon volt. A második világháború után államosított egyházi vagyon egy részének visszajuttatása mellett ezt a kérdést is rendezni kellett.

A szerződés végül a már korábbi törvények által megalapozott egyházfinanszírozási rendszert rögzítette. Ez a katolikus egyházra vonatkozott, de Platthy Iván szerint lehetett tudni, hogy a többi nagy egyházzal is előbb-utóbb hasonló szerződések megkötésére kerül sor.

Egyforma összegek előnyt adhatnak

A szerződés egyik nagy vitát kiváltó eleme, hogy kimondja: az egyházi iskolák "ugyanolyan szintű pénzügyi támogatást" kapnak, mint az állami vagy önkormányzati intézmények. A többi "egyházi közszolgálati tevékenység" pénzelésére - árvaházak, idősotthonok stb. - is ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint az államiakra.

Azonban az egyházi iskolák máshonnan kapják a pénzüket, mint az önkormányzatiak. Az állami normatívák ugyanis - amelyet minden iskola diákonként megkap - a költségek csak körülbelül kétharmadát fedezik. A maradék harmadot, a kiegészítő támogatást fenntartójuktól - többnyire az önkormányzattól - szerzik meg az iskolák. Az egyháziak viszont a kiegészítő támogatást is az államtól kapják - írja egyik cikkében Wildmann János teológus, aki tagja lesz a vatikáni szerződést vizsgáló bizottságnak is. Az egyházak a sokak által hangoztatott kritikára úgy reagálnak: végső soron az önkormányzati pénz is a költségvetésből származik, vagyis ők is csak állami pénzt osztanak szét.

Fotó: Pályi Zsófia
Tavaly a támogatások csökkentése ellen tüntettek

A helyzeten változtatni próbált 2005-ben Magyar Bálint akkori oktatási miniszter, aki - több más SZDSZ-es politikushoz hasonlóan - ezt úgy indokolta: igazságtalan, hogy a költségvetésnek másfélszer annyiba kerül egy egyházi iskolába járó diák, mint a többiek. Veres András katolikus püspök akkor az oktatási tárca tervei kapcsán az egyházak elleni "összehangolt támadásról" beszélt. Az egyházi iskolák tüntetésekbe kezdtek, sikerrel. Az egyházaknak adott kiegészítő támogatások csökkentése ugyanis jelenleg többek között a vatikáni szerződés miatt sem lehetséges.

Wildmann János az egyházi iskolák tüntetésének tapasztalatait összegezve azt írja: "a kiegészítő hozzájárulásnak nemhogy a megszüntetése, de a lefaragása is reménytelen harcnak tűnik, amely egyrészt több törvénymódosítást és érvényben lévő megállapodás újratárgyalását tenné szükségessé, másrészt pedig az egyházak heves ellenállását váltaná ki".

Máshogy számítják az egyházi iskolák pénzét

Az egyházi iskoláknak adott kiegészítő támogatást az összeg kiszámolása miatt is sokszor kritizálják. Ezt ugyanis az előző évi kiegészítő támogatások egy diákra jutó átlaga alapján számolják ki, ami Wildmann János szerint előnyösebb helyzetbe juttatja az egyházi iskolákat. Az ország szegényebb megyéiben például, ahol az önkormányzatok nehezen teremtik elő a kiegészítő támogatásokhoz szükséges pénzt, sokkal jobban járnak az egyházi iskolák, amelyek ezt automatikusan megkapják az államtól. Ezt kifogásolta korábban egy a miniszterelnöknek írt levelében Göncz Kinga akkori esélyegyenlőségi miniszter, aki azt fejtegette: sok helyen megéri egyházi kézbe adni az intézményeket. Azt nem tudni, az ilyesmi milyen gyakran fordul elő.

Az egyházak véleménye éppen ellenkező: ők más számítások alapján úgy vélik, az egyházi iskolák jóval kevesebb pénzhez jutnak, mint az államiak. Míg az Oktatási Minisztérium a tüntetések idején úgy számolt, hogy egy egyházi iskolába járó diák évente hetvenezerrel kap többet a költségvetéstől, mint más iskolába járó társai, az egyházak arra jutottak: 2005-ben valójában húsz százalékkal kevesebbet kaptak az egyházi iskolák, mint az önkormányzatiak. Wildmann János szerint szakértők mindkét számítást megkérdőjelezték.

Kiegészített egy százalékok

A vatikáni szerződéssel kapcsolatban - ebben a változtatáspártiak egyetértenek - a hitéleti támogatás kérdése a másik vitás pont. A szerződés szerint az állam biztosítja a lehetőséget, hogy az állampolgárok adójuk egy százalékát valamelyik egyháznak adják (ez nem azonos a civil, közhasznú szervezeteknek adható egy százalékkal). Ezzel kapcsolatban szerepel egy más biztosíték is a megállapodásban: ha az egy százalékokból befolyt bevétel nem ér el egy bizonyos szintet, azt az állam automatikusan kiegészíti. Többek szerint ez indokolatlan kedvezmény az egyházaknak.

Vannak, akik a szerződés alkotmányosságát is megkérdőjelezik, mondván: az egyház és az állam szétválasztásának elvének ez nem felel meg. A másik oldal úgy érvel: az egyházak közpénzből való fenntartása közügy, nemcsak hitéleti tevékenységük, hanem oktatási, szociális, egészségügyi szerepvállalásuk miatt is.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!