A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

A Föld megmentőjeként tér vissza a bányászváros

Vágólapra másolva!
Az országban elsőként Tatabányán dolgoznak ki városi szintű klímavédelmi programot, annak ellenére, hogy a lakosokat nem túlságosan izgatja a globális felmelegedés, megelégednének kevesebb szeméttel is. A szakértők szerint viszont a példa a fontos.
Vágólapra másolva!

"Ha nyáron kinyitom az ablakot, a tévén ujjnyi vastagon áll a bányából szálló por" - ezért helyesli egy középkorú nő a városi klímaprogramot. Bencsik János, Tatabánya polgármestere szerint is évtizedeken keresztül szenvedtek a helybeliek az országosnál magasabb légszennyezettség miatt, ezért is fontos, hogy legalább a mai fiatalokat, gyerekeket védjék. Problémát jelentenek még szerinte a nyári hőhullámok és az özönvízszerű esőzések is.

Kétséges, hogy a hőhullámokat hogyan tudja megállítani egyetlen város, de Tatabányán legalább az országban elsőként készül egy mintaprogram, amely összefoglalja a városi törekvéseket az éghajlatváltozás enyhítésére, illetve segíti az alkalmazkodást a már elkerülhetetlen hatásokhoz. A program fontos eleme az is, hogy a lakosságot környezettudatos viselkedésre nevelje. A tatabányai önkormányzat nyár óta szeretné elkészíteni az ország első városi klímaprogramját, és most született meg a szerződés az MTA Szociológiai Kutatóintézete Éghajlatváltozás Kutatóműhelyével a tervezet kidolgozására.

Pintér Ferenc, az [origo] időjárási tartalomszolgáltatója, az ICI Interaktív Meteorológia vezetője szerint egy hasonló városi kezdeményezés értéke világviszonylatban a nullánál is kevesebb, de a példa nagyon fontos. Antal Z. László, az Éghajlatváltozás Kutatóműhely vezetője viszont azt mondja, az angliai tapasztalatai biztatóak. A nagy-britanniai kisvárosban, Wokingban ugyanis sikerült visszafogni a károsanyag-kibocsátást, és ezzel pozitív hatást elérni, ha ez országosan nem is érezhető.

A helyi lakosok azonban nem izgulnak az éghajlatváltozás miatt. "Ugyan már, annyi gondom van most nekem, nem érek rá ilyen környezet-dolgokkal foglalkozni" - mondja egy parkban ücsörgő nő. Egy fiatal férfi szerint pedig még azért nincs gond az időjárással, mert ez átmeneti helyzet, azt meg senki nem tudhatja, mi lesz évek múlva. Az [origo] által megkérdezett járókelők közül senki sem mondta, hogy az autó helyett tömegközlekedéssel járna pusztán a környezet megóvásáért.

Mást akarnak a lakosok, mint a tervezet

Bár a városi klímaprogramot csak most kezdik kidolgozni, a készítőknek már vannak ötleteik. Ezek között említik a fűtés-korszerűsítést. Bencsik János szerint sok házat szigeteltek le, mégsem sikerült energiát megtakarítani. A lakások kétharmada ugyanis távfűtéses, de a radiátorokon nincs szabályozó, így a meleg egy része a nyitott ablakon keresztül pocsékba megy. A másik terület az üvegházhatást okozó gázok csökkentése, ezt az autók számának csökkentésével, és a tömegközlekedés erősítésével oldanák meg.

A helybeliek szerint azonban nem ez a legnagyobb probléma. "Tatabánya arról híres, hogy mindenki eldobálja a szemetet, én ezt akár büntetném is" - mondja egy középkorú nő. Középiskolás lányok egy csoportja is azt mondja, beledobnák a cigicsikket a kukákba - csakhogy azokból nagyon kevés van. A lányok szerint ráadásul már alig van olyan park, ahol sétálni lehet, mert a meglévőeket sem tartják karban.

A klímaprogram készítői szerint fontos szerepet kapna a környezettudatos nevelés is. Ennek részeként tovább népszerűsítik az örökbefogadási progamot, amelyben óvodák, iskolák, alapítványok vállalták egy-egy városi terület védelmét. Az [origo] által megkérdezett diákoknak viszont csak a fele hallott az akcióról, egy fiú szerint még a Föld Napján sem ment az osztálya szemetet szedni a parkokba.

A kormánynak is üzennek a klímaprogrammal

A program tehát konkrét terveket tartalmaz majd a helyi, környezetvédelemmel kapcsolatos intézkedésekről, ugyanakkor nem csak helyi szinten kíván hatni. A fideszes Bencsik János szerint ugyanis valószínűleg egy "puha" klímapolitika lesz országos szinten, határértékek és konkrét jogszabályok nélkül. Az Országgyűlést pedig csak úgy lehet kimozdítasni ebből a helyzetből, ha a közvélemény nyomást gyakorol rá - ebben is segíthet a tatabányai mintaprogram.

Tamás Pál, az MTA Szociológiai Kutatóintézetének igazgatója megerősíti Bencsik véleményét. Szerinte a mai világban az embereket legfeljebb a saját környezetük érdekli, az egész országé nem. Ezt szerinte az is mutatja, hogy nincs országos szintű nyomás a kormányzat felé a vasút-rekonstrukcióért, holott a vonat környezetkímélőbb az autóbusznál. Ehhez képest épp alig több mint egy hete szüntettek meg több vasútvonalat is gazdaságossági okokra hivatkozva.

A klímaprogram konkrét javaslatait várhatóan az év végére dolgozzák majd ki Tatabányán, de várhatóan évtizedes terveket tartalmaz majd. Először ki kell dolgozni azt, hogy városi szinten is tudják mérni az üvegház-gázok kibocsátásának mértékét - mondta Antal Z. László. Az MTA falusi program kidolgozásába is belekezd Hosszúhetényben, de azt elismerik, hogy a helyi klímaprogramokkal csak akkor lehet eredményt elérni, ha sok helyen alkalmazzák azokat.

Jacobi Viktória

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!