Január 14-ig lehet pályázni az esztergomi vasútvonal villamosításának kivitelezési munkáira. A Közbeszerzési Értesítőben november 3-án megjelent kiírás szerint a nyertes kivitelezőnek Rákosrendező és Esztergom között összesen 51 kilométeren kell kiépítenie a felsővezetéket, de Esztergomban új buszállomást is kialakítanak a vasútállomás mellett.
Ahogy Loppert Dánieltől, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, várhatóan 2016 elején kötnek szerződést a nyertessel, majd tavasszal kezdődhet a munka, amire 27 hónapja lesz a kivitelezőnek.
A NIF tervei szerint a villamosítás azonban már 2017. őszre elkészül. A munkálatok alatt
hétvégén, illetve hétköznap esténként lesz vágányzár a vonalon,
ekkor megint pótlóbuszra kell majd szállniuk az utasoknak.
Az esztergomi vonal utasai azonban az elmúlt években már hozzászokhattak, hogy vonat helyett buszokkal kell utazniuk. A vasútvonal felújítása 2013-ban kezdődött, a munka pedig másfél év késéssel csak idén nyáron ért véget.
Azonban ez a késés sem volt elegendő arra, hogy a a pályafelújítással párhuzamosan a vonal villamosítását is elvégezzék:
még a közbeszerzés kiírásáig sem jutottak el.
Úgy tudjuk, kezdetben a villamosítás kiépítésének lebonyolítását is a NIF koordinálta volna (ahogy egyébként az egész felújítást), azonban a MÁV elérte, hogy ez a munka hozzájuk kerüljön.
A fejlesztési tárca azonban nyáron megelégelte a késlekedést, így végül a feladatot visszaadták a NIF-nek.
Az augusztus 20-i ünnepélyes átadáson tehát egy félkész vonalat avattak fel. Az addig elvégzett munkák 44 milliárd forintba kerültek, ezért a pénzért többek között felújították a síneket, bizonyos szakaszokon második vágányt és új megállóhelyeket is építettek.
A gyorsított járatok most 73 perc alatt érnek el Budapestről Esztergomba
a korábbi 90 perc helyett, és a kétvágányú pályával a menetidőt is biztosabban lehet tartani. A gyorsított járatok azonban csak tíz helyen állnak meg, a többi szerelvénynek most is közel másfél órába kerül az út.
A vonal rekonstrukciójának és fejlesztésének ezzel még nincs vége. A pesti oldalon is rendbehozzák (vagyis gyorsabb közlekedésre teszik alkalmassá) a pályát, itt is lesz kétvágányúsítás. A tervek szerint ezekhez a munkákhoz is igénybe veszik az EU támogatását, ahogy azt a budai oldalon tették.
Ha elkészül a villamosítás, akkor végre ezen a vonalon is forgalomba állhatnak a Flirt motorvonatok, amelyeket részben ide vásárolt a MÁV két éve.
Ezek újabb tízperces menetidő-csökkenést hozhatnak, mert egyszerűen jobban tudnak gyorsulni a megállók között, mint a jelenleg itt futó Desiro szerelvények.
A mostani kiírásban azonban a vonal villamosítása mellett egyéb munkákat is el kell majd végezni a kivitelezőnek.
A legfontosabb kiegészítő munka Esztergomban lesz, ahol egy
új 12 állásos buszpályaudvart építenek az állomáshoz,
kiváltva a jelenlegi buszvégállomást. Ide készül két körforgalom is.
Az új buszpályaudvar átadásával a helyi és a helyközi buszjáratok menetrendjébe is bele kell majd nyúlni, hiszen a járatoknak igazodnia kell a vonatokhoz.