Utoljára lát embert a 4-es metró vezetőfülkéjében
![4-es metró 4-es metró átadása KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY metró metróalagút metróállomás metrókocsi peron Budapest, 2014. március 28.
A Rákóczi téri állomásra érkezik egy Alstom szerelvény a Keleti pályaudvar felől az átadás előtt álló 4-es](https://cdn.origo.hu/2023/12/kqvyPX7bZneOntplNVrrDWsf3af2GIfsUO45HhJnyS4/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2ZkMDY1MTljOGMwYTQ1ODk5Y2ZjYzRhY2RkOTk3ZjE4.webp)
Utolsó fázisához ért az M4-es metró tesztelése: szeptember 26-tól már a teljes vonalon és üzemidőben közvetlen ellenőrzés nélkül járnak majd a szerelvények.
A vonal eddig is teljesen automatizált volt, a BKV-szóhasználatban csak "járműfelügyelőként" emlegetett munkatársak főleg az utasok biztonságérzete miatt ültek a vezetőfülkékben, olykor a szerelvények végén - szombattól viszont kívülről, a forgalmi ügyeletről avatkoznak be, ha problémát észlelnek.
Apró üzemzavarok ugyan előfordultak a 4-es metró vonalán, de komolyabb biztonsági hibára 2014 márciusa, a próbaüzem kezdete óta nem volt példa.
Baleset sem történt a vonalon, hiszen a közlekedésirányítás századmásodperceken belül reagál a sínpályára eső testekre. A vágányokat 30 centiméteres térbeosztású lézeres radar pásztázza, és
a rendszer azonnal blokkolja a szerelvényt, leállítja az energiaellátást, ha 30 centinél nagyobb tárgy, például egy labda esik a sínekre.
Ennek köszönhetően akkor sem történt tragédia, amikor tavaly decemberben egy férfi sétált be a metró alagútjába, és Újbuda-Központtól egészen a Bikás Parkig bandukolt a föld alatt - a közlekedés viszont leállt, és 100 percig szünetelt a vonalon.
A tesztek miatt ugyanakkor még három alkalommal utasok nélkül kell indítani a járatot:
Szeptember 27-én, október 4-én és október 11-én, azaz három egymást követő vasárnap is pótlóbuszok járnak majd az M4-es metró helyett.