Január 16-án fölszállhatunk a Vörösvári úton a 17-es villamosra, és a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz körtér érintésével egészen a Savoya parkig utazhatunk. Megvalósul tehát, amire sokan várnak, Buda északi és déli részét
korszerű, nagy kapacitású, kötött pályás közösségi közlekedési eszköz köti össze
átszállás és pesti kitérő nélkül.
De a fonódó rendszert részben éppen azért hívják így, mert nem egyetlen járatról, hanem egymásba fonódó, majd szétváló villamosviszonylatok csoportjáról van szó.
A főváros 4-es metró utáni legnagyobb beruházásában létrehozott másik villamosvonal a budai rakparton azonban
januárban még nem működik teljesen,
a Lánchíd alatti villamosalagút elkészültéig - a BKK ígérete szerint március közepéig - a Clark Ádám tér egyik végéről át kell sétálni a másikra.
Addig a Vörösvári úttól csak a 19-es villamos indul a Clark Ádám tér felé, ott lehet átszállni a másik 19-esre és a 41-esre. A végleges állapotban a 19-esek Kelenföld vasútállomástól, a 41-esek Kamaraerdőtől megszakítás nélkül mennek a Vörösvári útig.
Az egész beruházás legnagyobb problémája, hogy
a sínek Óbudán nem a városrész valódi tengelyében,
hanem a Bécsi úton futnak. Mivel föl sem merült, hogy a Pacsirtamező és a Szentendrei útra vágányokat fektessenek, az ezt a tengelyt Dél-Budával jelenleg még összekötő 86-os busz sorsa kulcskérdés.
A döntéshozók elhatározták, hogy a 86-os megszűnik, hiszen ha nem, akkor kis túlzással értelmetlen volna az egész beruházás. A vele eltűnő kapcsolatok pótlására bonyolult megoldásokat terveztek. Az elgondolásokat október legvégén
társadalmi vitára bocsátották,
bárki elküldhette a véleményét. Sok reakció érkezett, ezek egy részét figyelembe is vették, így több ponton kevésbé szabják át a buszhálózatot.
86-os, észak
A BKK eredeti terveiben a 86-ost a 9-es busz sűrítő betétjárataként a Nyugatitól a Flóriánig közlekedő 9A pótolta volna részben. Az utasjavaslatokat is figyelembe véve ez a busz a Bogdáni úttól a Batthyány térig jár majd 109-esként, azt is mondhatjuk, félig megmarad a 86-os. Sőt amíg a Clark Ádám tér kettévágja a rakparti villamost, a Gellért térig pótol a járat.A lakosságnak félig sikerült megmentenie a 86-ost, a 7-es viszont teljesen változatlan marad.
A Szépvölgyi úton föntről érkező járatok majd mindegyikét továbbvitték volna. Sokan féltek azonban például attól, hogy a 134-essel összevont 29-es a dugók miatt
nem tudja majd tartani a menetrendjét.
Végül a 29-es végállomása maradt a Szentlélek téren, a 65/65A-é a Kolosy téren, csupán a 111-es megy el a Bogdáni útig.
A változatlan 134-es azt is jelenti, hogy Csillaghegy és Rómaifürdő (HÉV-től távolabbi) területeiről nem lesz közvetlen kapcsolat a fonódóval, a BKK-nak a társadalmi egyeztetést lezáró közleménye szerint
az ottaniak ezt nem igénylik.
Fontosabb nekik a 3-as metró elérése, ezért a 106-os üzemidejét nem szűkítik.
Viszont az elhatározottnál is jobban megvágják a 160-as és 260-as járatokat, ezek csak a rendelőig mennek majd, itt lehet átszállni a fonódóra. Kimarad a Vihar utcai betérés is, itt továbbra sem járnak majd buszok.
86-os, dél
Az eredeti elképzelések szerint a Gellért tértől a Kosztolányi térig a megszűnő 86-ost a 7-es ide terelésével pótolták volna. Végül maradt a 7-es a Bartók Béla úton, a Budafoki úton a hétvégén is közlekedő 133-as helyettesíti a 86-ost.
Nem ejtettünk még szót a Hűvösvölgy felől érkező villamosokról. Noha itt új nyomvonal nem született (persze a Széll Kálmán tér felújításakor új síneket fektettek le), de ez az ág is része a rendszernek.
Sajnos úgy sikerült megoldani a sok egyeztetendő szempontot, hogy
a csúcsidei hálózat nagyban eltér az azon kívülitől:
a Hűvösvölgytől a Krisztina körúton érkező 56-os csak csúcsban megy tovább Budafokra, egyébként 56A-ként megáll a körtéren.
Az utasok olyan viszonylatokat is megtanulhatnak, mint a 47B és az 59B, ráadásul ezek nem betétjáratok, hanem hosszabb útvonalon mennek, mint az alapviszonylat.
CAF
A műszaki paraméterek, valamint a pályaépítéseket és a járművásárlásokat is finanszírozó EU-nak tett ígéretek egyaránt behatárolják, hogy hol járnak majd az új CAF villamosok. A spanyolországi gyártótól rendelt rövidebb szerelvényeken a budai fonódón 17-es, 19-es és 41-es viszonylatjelzéseket lehet majd látni.A jelenlegi 61-es útjában annyi lesz a változás, hogy elmegy majd a körtér másik végéig, így ott a 17-essel és 56-ossal egy megállóban lehet majd várni rá.
A hivatalosan meghirdetett tervekkel ellentétben 18-as számmal viszont nem jár majd villamos, egyetlen megálló kivételével pótolja az 56-os. De ezt a változtatást előre lehetett sejteni, nem véletlen, hogy amikor az Origo elsőként jósolta meg, hogy milyen viszonylatok járnak majd a fonódón, már eleve egy 18-as nélküli verzióról írtunk és közöltünk ábrát.