"Amennyiben kialakul a végleges törvény, illetve végrehajtási rendelet,
menedzsmentünk megvizsgálja, hogy törvényi lehetőségünk adódik-e kapcsolódni a programhoz"
- közölte az Origóval Nyéki Zoltán, a Carion Holding Zrt. vezérigazgatója. Pedig a cégvezető óvatossága a jelek szerint felesleges: a parlamenten egy nap alatt átvitt kormánypárti törvény alapján egyenesen az ő cégükre szabták a nemzeti otthonteremtési közösségek (nok) szervezését, a nemzeti lakáslottó rendszerét.
Másfél évtized után váltotta valóra az Orbán-kormány egy magáncég óhaját, amikor létrehozták a nokot.
Szeretnénk elérni, hogy akik a csoportos vásárlói forma előnyeit kihasználva, előtakarékossággal próbálják megoldani lakáshelyzetüket,
azok ingatlanvásárlásra fordított megtakarítása lakáscélú megtakarításnak minősüljön, ezáltal az ingatlanprojektekhez hozzárendelhetővé válna a más formákban már igénybe vehető állami támogatás" - mondta Nyéki Zoltán még az első Orbán-kormány idején, 2001 májusában.
Mint arról az Origo is beszámolt, az Országgyűlés a múlt héten tette lehetővé a nemzeti otthonteremtési közösségek létrehozását, amely
a kormány otthonteremtési programjának legújabb eleme.
A kormány így két legyet üthet egy csapásra: a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) mellett újabb támogatást tűzhet a zászlajára (ez politikailag egy jól eladható üzenet), és emellett az új lakások építésével a gyengélkedő építőipart is felpörgetné.
De miért van szükség a nokra, ha már léteznek különböző lakástakarék-pénztárak, és ott a csok is? Ebből az összehasonlításból kiderült, hogy a már létező lakástakarék-pénztárakhoz képest a nok túl sok pluszt nem nyújt. Két, anyagilag jelentős előnye azonban mindenképpen van:
Hátránya azonban az új rendszernek, hogy egyáltalán nem lehet tudni, a befizető tag két év múlva jut lakáshoz, vagy épp tíz. Ráadásul Balogh László, az Ingatlan.com szakértője az Origónak azt mondta, minél nagyobb összeget fizet be valaki, annál nagyobb előnyt élvez a kiválasztásnál, tehát
a tehetősebbek előbb juthatnak így lakáshoz,
míg azok, akik kevesebbel járulnak hozzá a nokhoz, a sor végére kerülnek.
Van még egy fontos elem: a lakástakarék-pénztárakkal szemben a nokra nem vonatkozik az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) garanciája. A tagok tehát csak kockázatvállalás mellett nyerhetnek a nokkal, míg az építőipar mindenképpen.
A nok lényegében egy speciális, új ingatlanok vásárlására létrehozott fogyasztói csoport. A rájuk vonatkozó szabályozás főszereplője a szervező,
a nokkal mint közösséggel összefüggő minden döntés meghozatalára ugyanis a szervező jogosult.
E körben pedig a törvény megkülönböztetést is alkalmaz: vannak a szervezők, és vannak a "megbízható szervezők".
A megfogalmazás az ugyancsak heves szakmai és politikai viták közepette - miniszteri hatáskörben - kiosztott kaszinókoncessziókhoz kapcsolódó megbízható szerencsejáték-szervezőkre hasonlít. Ilyenből jelenleg kettő van Magyarországon: a filmügyi kormánybiztos Andy Vajna és Szima Gábor, a DVSC volt tulajdonosának érdekeltsége.
Az említett megbízható szervezői státusz a nokban is kivételes helyzetet jelent:
állami támogatást ugyanis csak a megbízható szervező által működtetett otthonteremtési közösségek kaphatnak.
Mivel a megbízható jelző nélküli szervezők által működtetett közösségek tagjai nem juthatnak állami támogatáshoz, ha ők piacra is lépnek ezzel a versenyhátránnyal, nem nehéz kitalálni, ki gyűjt több tagot: akinél évi 300 ezres állami támogatás jár, vagy az, akinél nem.
Varga helyett lépett Rogán
A nokról szóló törvényjavaslatot a kormány nevében Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter nyújtotta be, holott a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) kormányrendelet szerint ő csak a politikai koordinációért és a kormányzati kommunikációért felel, a lakásgazdálkodásért és lakáspolitikáért felelős kormánytag pedig Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.
A nokról szóló törvény tételes szabályokat állapít meg a szervezőkre, illetve a megbízható szervezőkre vonatkozóan.
"megbízható szervező: az a szervező, amely
a) Hatóságtól kapott szervezői engedély kiadását követően nyilvános kiválasztás keretében legalább ezer lakóingatlan adásvételében közreműködött, és a Hatóságtól kapott engedély kiadását követő két évben a Hatóság felé történő adatszolgáltatás - Kormányrendeletben rögzített - szabályainak eleget tett, vagy
b) amely a szervezői engedélyét a Hatóságtól a 10. § (4) bekezdésben foglaltak alapján kapta meg."
Tehát az a) pont alapján
leghamarabb két év múlva lehet a most engedélyt kapó szervezőkből megbízható szervező.
A b) pont alapján azonban már a törvény hatálybalépése után lehet egy cégből megbízható szervező, ha az alábbi feltételeknek eleget tesz:
"(4) Ha a cégnyilvántartásba már bejegyzett zártkörűen működő részvénytársaság kíván szervezőként továbbműködni, a Hatóság abban az esetben ismeri el szervezőként a zártkörűen működő részvénytársaságot, és adja ki a szervezői engedélyt, ha
A fogyasztói csoportokról szóló jogszabályban előírt adatszolgáltatási kötelezettségnek csak a jelenleg is fogyasztói csoportot működtető részvénytársaságok tudnak megfelelni, hiszen új fogyasztói csoportot 2012 óta nem lehet létrehozni.
Ennek előzménye, hogy a rossz tapasztalatok miatt
az Orbán-kormány 2012-ben először kétéves alapítási moratóriumot hirdetett, majd 2014. január 1-től végleg megtiltotta a fogyasztói csoportok létrehozását.
A végleges tiltást így indokolták 2013 végén:
"a fogyasztóvédelmi hatóság által lefolytatott vizsgálat tapasztalatai azt mutatják, hogy a konstrukciót működtető vállalkozások gyakorlata a növekvő állami és társadalmi figyelem ellenére sem változott pozitív irányba,
továbbra is jellemzően a legkiszolgáltatottabb fogyasztói rétegek megtévesztésével szervezik tevékenységüket."
Fenti megállapítást alátámasztani látszik a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) néhány hónappal későbbi jelentése is. Ez más mellett megállapítja, hogy az esetleges "jogszabálysértések, hibák és hiányosságok feltehetően a jövőben fognak jelentkezni."
Jelenleg a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság nyilvántartása szerint csupán hét vállalkozás, az alábbi cégek működtetnek fogyasztói csoportot:
Közülük öt eleve nem részvénytársaság, és esélye sincs arra, hogy esetleg azzá alakuljon, így megfeleljen a törvényi előírásnak. Négy kft. ugyanis - a CL Brokers, a Best Life Center, az Aegis Invest és a Maat Corporation - kényszertörlés alatt áll, a Dotal Plus pedig a jelek szerint efelé halad: saját tőkéje már 2013-ban mínuszba fordult, 2014-ről pedig már mérleget sem adott le.
A listából csak két cég részvénytársaság - a Carion Zrt. és a Poligrupo Zrt. -, de a törvényben előírt legalább
100 milliós alaptőkével egyedül a Carion Holding Zrt. rendelkezik, tehát ez az egy cég minősülhet a szabályok alapján megbízható nokszervezőnek.
Ha esetleg egy 50 milliós tőkeemeléssel a Poligrupo is belépőt szerez a megbízhatók klubjába, a helyzet nem sokat változik, mivel
utóbbinak fő tulajdonosa a Carion Zrt., kisebbségi tulajdonosa pedig a Poligrupo vezérigazgatója, Nyéki Zoltán, aki a Carion Zrt. vezérigazgatója is,
egyúttal 3 százalékban résztulajdonosa is.
A Carion Holding Zrt. által összefogott Carion-cégcsoport már 1994-ben azzal a szándékkal jött létre, hogy ingatlanhoz jutást biztosítson ügyfelei számára speciális finanszírozási lehetőséggel - írja honlapján a cég.
Az egymilliárd forintos alaptőkével rendelkező Carion Holding Zrt. által összefogott nyolctagú cégcsoportban
- amelynek Szlovákiában, Csehországban, Romániában és az Egyesült Államokban is vannak társcégei - Nyéki mellett a fő tulajdonosok 39-39 százalékos részesedéssel Ötvös Géza és Szani János. A nagy környezetvédő hírében álló Ötvös aktív tagja a TreeViver Projektnek, amely Brazíliában ültet fákat, ellensúlyozandó az esőerdők kiirtását - Ötvös brazil nőt is vett feleségül.
Ötvös korábban a Vásárlói Rendszer Szervezők Magyarországi Szövetségének elnöki posztját is betöltötte. Érdekesség, hogy a Nyéki által jelenleg és korábban is irányított
Poligrupo Hungáriát 2006-ban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 10 millió forint versenyfelügyeleti birsággal sújtotta.
Az indoklás szerint azért, mert "fogyasztói csoportokat szervező, működtető tevékenységét a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartással népszerűsítette".