A Magyar Nemzet arról ír, hogy az utóbbi néhány évben számos országban tiltották be a mobiltelefonok használatát az iskolákban, idén pedig jelentős lendületet vett a folyamat, és már a nyugati világ nagyobb részében van valamilyen szabályozás arra, hogy kiszorítsák a digitális kütyüket az osztálytermekből.
Figyelemre méltó, hogy a technológiai cégvezetők közül sokan – noha az az érdekük, hogy a lehető legszélesebb körben terjedjenek el a digitális eszközök – a saját gyerekeik eszközhasználatát is szigorú korlátok közé szorították, és ezt nem is rejtik véka alá. Mások mellett ide sorolható a Szilícium-völgy talán két legikonikusabb figurája: Bill Gates, a Microsoft alapítója, valamint a néhai Steve Jobs, az okostelefonok atyja és az Apple társalapítója.
Gates néhány évvel ezelőtt, az egykori kanadai miniszterelnökkel, Stephen Harperrel tartott közös sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy a feleségével közösen úgy döntöttek: napi 45 percben maximálják azt az időt, amit a gyermekük játékkal tölthet el okoseszközökön, a hétvégéket illetően pedig egy órával toldották meg a keretet.
A világ egykori leggazdagabb embere saját mobiltelefont is csak akkor vett a gyermekének, amikor az betöltötte a 14. életévét.
A sokszoros dollármilliárdos Steve Jobs pedig – nem sokkal a halála előtt – egyebek mellett arról beszélt egy 2011-es interjúban a New York Timesnak:
annak idején nem engedte meg a gyermekeinek, hogy használják az Apple akkori sláger termékét, az iPad-et, mivel veszélyesen addiktívnak vélte azt.
Néhány hónapja pedig az kavart nagy port, hogy éppen egy mobiltelefon-gyártó cég élén álló techguru sürgette, hogy tiltsák be az iskolákban a mobiltelefonokat. Peter Adderton, a Boost Mobile és a MobileX vezetője az Ausztráliában már régebb óta hatályban lévő intézkedést említette követendő példaként és úgy vélte, hogy az USA-ban is szövetségi szintű, egységes szabályozásra lenne szükség.
A Szilícium-völgy cégvezetői és dolgozói egyébként jellemzően az olyan iskolákat favorizálják, mint például a Waldorf, amely már hosszú évek óta mindenféle digitális eszközt kitiltott az órákról.
A tanításhoz nem használnak számítógépet, hanem csak olyan hagyományos eszközöket, mint a papír, a ceruza, a tű, a cérna vagy esetleg a gyurma. Az iskola gyakran még a gyerekek otthoni számítógép-használatát sem nézi jó szemmel, mivel azt vallják, hogy a komputerek megölik a kreatív gondolkodást, az összpontosítás és az emberi interakciók képességét.
Még több információ ITT olvasható!
Az alábbi beszélgetésben pedig Hal Melinda klinikai szakpszichológus, az MCC vezető kutatója és F. Takács István pszichológus, a Szegedi Tudományegyetem neveléstudományi kutatója beszéltek a mobiltelefon-használat gyerekekre gyakorolt káros hatásairól.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEINK