Nem láthatja a közönség Munkácsy Mihály Siratóasszonyok a keresztfánál című festményét a debreceni Déri Múzeumban, ugyanis a nagyméretű alkotás nem fért be a kiállítóteremhez vezető lépcsőfeljáróba - közölte Lakner Lajos múzeumigazgató szerdán az MTI-vel.
Az igazgató szerint a Munkácsy-trilógia fogadására a Déri Múzeum Munkácsy Terme augusztus 14-re teljesen készen állt. Az eredeti tervek szerint augusztus közepére az Ecce Homo és a Krisztus Pilátus előtt című festmények mellé visszaérkezett volna a trilógia harmadik darabja, a Golgota is, a művet azonban Pákh Imre, a kép jelenlegi tulajdonosa - egy fennálló szerződés miatt - csak október végétől tudja kölcsönözni. Addig egy másik Munkácsy-festményt, a Siratóasszonyok a keresztfánál című alkotást tervezték kiállítani a terem üresen álló falán, ennek előkészületei és a kölcsönszerződés megkötése is rendben megtörtént - sorolta a részleteket Lakner Lajos.
Hozzátette: a Siratóasszonyok a keresztfánál című festmény kedden érkezett meg a Déri Múzeumba. A szállító cég és a múzeum munkatársai a helyszínen szembesültek azzal, hogy mintegy 2 centiméteres eltérés van az álaluk ismert adatokhoz képest. Emiatt az emeletre vezető lépcsőn nem lehetett felvinni a művet.
A felmerült megoldási lehetőségeket el kellett vetniük a szakembereknek, mert a feljárat fölötti díszkeretet sérülés nélkül nem lehetett volna eltávolítani, ezért erre a múzeum - mint a nemzeti kulturális örökség őrzője - nem vállalkozott.
Az ablakok méretei miatt az sem volt kivitelezhető, hogy a Kupolateremhez vezető lépcsővel szembeni ablakon át emeljék be a képet, mint tették azt korábban a Munkácsy-trilógia nagyobb, de hengerré tekert darabjaival. A vászon feszítőkeretről való eltávolításáról Szentkirályi Miklós - a Munkácsy-festmények egyik legismertebb restaurátora - úgy nyilatkozott, hogy ez a festmény sérülése nélkül nem lehetséges, továbbá kétséges, hogy azt újra a keretre lehet majd feszíteni.
További megoldásként az impozáns bejárati részben történő kiállítás lehetősége merült fel, ahol mobil klíma- és párologtató berendezés segítségével ugyan biztosítani tudták volna a megfelelő körülményeket, a helyiség nem megfelelő magassága miatt azonban a festményt csak megdöntve lehetett volna kiállítani, így a vászna idővel széthasadhatott volna.
Miután a műtárgy védelme elsődleges szempont, nem maradt más lehetőség, mint a Magyar Nemzeti Galériába visszaszállítani a festményt - zárta közleményét Lakner Lajos.