A mintegy háromszáz méter hosszú, több mint száztízezer tonna súlyú hajóroncs az utóbbi 10 hónapban a tengerfenéken rögzítve, félig víz alatt feküdt. Tavaly szeptember 17-én állították egyenesbe, több mint 20 hónappal az után, hogy zátonyra futott, és az oldalára borult.
A világon mind ez idáig egyedülálló mentési akció több napot is igénybe vehet.
A Costa Concordiát emeletről emeletre emelik a vízfelszín fölé. Ehhez óvatosan levegővel töltik meg a hajóroncs két oldalára erősített, korábban vízzel teli tartályokat.
A hajó két oldalára szerelt mintegy harminc, vízzel töltött tartály eddig a hajó egyensúlyát volt hivatott biztosítani.
A roncsot harminc méterrel keletre vontatták a parttól, ott lehorgonyozták, és rögzítették. A következő napokban tovább emelik, a hét végére állhat készen arra, hogy Genovába vontassák, ahol szétszerelik. Az út 4-5 napig is eltarthat. Becslések szerint a Costa Concordia július 26-án érkezhet meg a genovai kikötőbe.
A Titanicnál kétszerte nagyobb Costa Concordia 2012. január 13-án futott zátonyra. Egyenesbe állítása és stabilizálása egymilliárd dollárba került a Costa Crociere anyavállalatának, az amerikai Carnivalnak. Az összegben nincs benne a hajó elvontatása és megsemmisítése, de a környezeti károk helyreállítása sem, így további félmilliárd dollárral emelkedhetnek a mentés költségei.
Az olasz környezetvédelmi miniszter közölte, hogy a mentési akció akkor ér véget, amikor a hajóroncs megérkezik Genovába. Giglio szigetének környéke, a szerencsétlenség helyszíne, Európa egyik leggazdagabb tengeri élőhelye, többek között delfinek és bálnák kedvelt területe. A környezetvédők figyelmeztettek: a hajótest megemelése és vontatása során mérgező anyagok szivároghatnak a tengerbe, ami veszélyezteti az élővilágot.
Giglio szigetének lakói üdvözölték, hogy végre megszabadultak a több mint két éve a tengerben magasodó, baljós hajóroncs látványától, annak ellenére, hogy a Costa Concordia vonzotta a katasztrófaturistákat, akik az utóbbi két nyáron jelentős bevételt hoztak a szigetnek.