Vettelt megverték, de így is világbajnok lett
2011. október 09. 08:34
Sebastian Vettel idei második legrosszabb eredményét érte el, amikor csak harmadik lett a Japán Nagydíjon, de ez is elég volt számára, hogy 24 évesen, három hónaposan és hatnaposan a Forma-1 történetének legfiatalabb világbajnoka legyen. Az első pillanattól az utolsóig kiélezett versenyt Jenson Button nyerte meg, és Fernando Alonso is beférkőzött a Red Bull elé. A célban mindössze két másodperc választotta el egymástól az első három helyezettet.
A Szuzukát elárasztó verőfényes napsütésben Vettel nem kapta el a legjobban a rajtot, de keményen védekezett, és az első métereken leszorította a fűre a rakétaként kilövő Buttont, akit emiatt saját csapattársa, Lewis Hamilton is megelőzött. Button rádión büntetést kért Vettelnek a manőver miatt, a sportfelügyelők azonban a vizsgálat után úgy ítélték, nem történt szabálytalanság. "Mi is megnéztük néhányszor a visszajátszást, és azt gondoltuk, ez még belefért" - mondta a Red Bull főnöke, Christian Horner.
A rajtnál a 7. kockából induló helyi hős, Kamui Kobajasi visszaesett a 12. helyre, míg Nico Rosberg az utolsóról a 19. pozícióba kapaszkodott fel. Vettel azonnal elhúzott Hamiltontól, de a következő percbekben nem tudta jelentősen növelni az előnyét vele szemben, és még az 5. körben is csak 2,3 másodperccel előzte meg. Egy körrel később Alonso simán elment csapattársa, Felipe Massa mellett, az első drámai fordulat azonban a 7. körben következett be, amikor Hamilton egy jobb hátsó defekt miatt lelassult, és Button maga mögé utasította.
Hamilton kénytelen volt kiállni új gumikért, amivel lavinát indított el, mert az elé vágást megakadályozandó Vettelnek is követnie kellett őt a bokszba. A következő két körben Button, Alonso, Webber és Michael Schumacher is kereket cserélt. A sorrend azonban megváltozott, Hamiltont ugyanis Button és Alonso is megelőzte, így már ők üldözték tovább Vettelt.
Miután Kobajasi a 18. körben ismét bemutatta védjegyévé vált előzéseinek egyikét a hajtűben, kellemetlen emlékeket ébresztve tavalyról Jaime Alguersuari számára, Vettel annyira lelassult a gumikopás miatt, hogy másodszor is muszáj volt kimennie a bokszba. JB egy körrel később cserélt kereket, de sikerült Vettel elé kihajtania a bokszból, és ezzel máris ő került előnybe.
További képekért kattintson a fotóra!
A 21. körben Hamilton és Massa ismét összeakadt egymással. Ezúttal Massa próbálta kívülről megelőzni a McLarent a sikánnál, Hamilton azonban a féktávon ráhúzta a kormányt, a két autó összeért, és a Ferrariról letört egy darab. "Az egyenesben annyira rázkódott az autóm, hogy semmit nem láttam a visszapillantó tükrömben. Fogalmam sem volt, hogy (Massa) ott van" - ismerte el Hamilton. "Végigküszködtem a versenyt, az autóm egyáltalán nem tapadt." Közvetlenül a koccanás után kihajtott a bokszba, majd a következő körben Massa is követte. A sportfelügyelők a köztük történt incidenst is kivizsgálták, de akárcsak Vettellel, ezúttal Hamiltonnal is elnézőek voltak.
Ám a 24. körben a versenyigazgató a pályára küldte a Safety Cart, mert nemcsak a Ferrariról letört alkatrész, hanem a 7-es kanyarnál egy másik törmelék is volt az aszfalton. Ez kapóra jött Schumachernek, aki néhány társával még csak egy bokszkiálláson volt túl, a Safety Car mögött azonban kis veszteséggel kaphatott új gumikat.
Amikor a 28. kör elején újraindították a versenyt, Button mögött Vettel, Alonso, Webber, Massa, Hamilton, Schumacher, Petrov, Pérez volt az élmezőny sorrendje. Button azonnal rálépett a gázra, és a hideg gumikon is megfutotta az addigi leggyorsabb kört, sorozatos 1:37-es időkkel folyamatosan növelve az előnyét. Vettel a 33. körben harmadszor, immár utoljára állt ki a bokszba, hogy egy szett közepes keverékű gumit vételezzen, de ezzel a Safety Car-fázis után még összetorlódott mezőnyben visszaesett a 12. helyre. A forgalomban annyi időt vesztett, hogy később hiába gyorsult fel, Alonso a 37. körben lebonyolított kerékcseréje után előtte tért vissza a pályára.
Ezzel egy időben Hamilton megelőzte Massát - ezúttal tisztán -, míg az élen több körön át Schumacher állt, aki csak a 41. körben állt ki harmadszor a bokszba. Ennek köszönhetően beférkőzött Massa Ferrarija elé, végleg bebiztosítva magának a 6. helyet.
Nyolc körrel a leintés előtt Button 4,8 másodperccel vezetett Alonso előtt, akit Vettel durván egy másodperces távolságból üldözött, míg mögöttük Webber, Hamilton, Schumacher és Massa haladt. Egy darabig úgy tűnt, Vettel nem éri be a 3. hellyel, de a Red Bulltól szóltak neki a rádión, hogy inkább koncentráljon a vb-címre, ne kockáztasson meg egy előzést. Ezt közölték Webberrel is, gondoskodva róla, hogy a csapaton belüli párharc ne veszélyeztesse az eredményüket.
Így az utolsó percekben leginkább Alonso szolgáltatta az izgalmakat, aki rohamléptekkel felzárkózott Buttonhoz. Csakhogy ő sem hagyta magát, és megfutotta a verseny leggyorsabb körét - mindössze egy ezredmásodperccel megdöntve Sergio Pérez addigi eredményét -, simán az élen futva be. Alonso és Vettel hiába hajrázott nagyot, nem tudták elkapni, ahogy Massának sem sikerült megelőznie Schumachert.
Hátrébb Adrian Sutil mutatott be egy bátor előzést Kobajasin, Petrov és Rosberg pedig kötelékben repültek el a hibázó Paul di Resta mellett, kiszorítva őt a pontszerzők közül. Az első 19 helyezett egy körön belül ért célba Buttonhoz képest.
Vettel, akinek egyetlen pont is elég lett volna a világbajnoki cím megszerzéséhez, immár behozhatatlan előnyre tett szert az összetettben, míg Button idei harmadik nagydíjgyőzelmével Webber és Alonso elé került. A 2. hely sorsa azonban még nem dőlt el, ahogy a 7-ediké sem: Schumacher négy fordulóval a szezon vége előtt 3 pontra közelítette meg saját csapattársát, Rosberget.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Japán Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Szuzukában, ahogy egész hétvégén, most is szép idő van, a levegő 23, az aszfalt 40 fokos. Várhatóan így is marad majd a délután folyamán, leszámítva, hogy az aszfalt hőmérséklete folyamatosan egyre alacsonyabb lesz - de csak azért, mert a bokszutcában mérik, amelyre hamarosan árnyék kezd vetülni.
A Kamui Kobajasi által meghívott leánykórus - amely a földrengés és cunami sújtotta területről érkezett - elénekelte a japán himnuszt.
Néhány perc múlva kezdetét veszi a felvezető kör, a versenyzők elhelyezkednek az autójukban, a szerelők pedig lassan elhagyják a rajtrácsot.
Sebastian Vettel ismét nem talált legyőzőre a tegnapi időmérő edzésen, és bár csak 9 ezreddel, de megverte az egész hétvégén gyorsnak tűnő Jenson Buttont. A McLaren versenyzője tegnap azt nyilatkozta, már az első kanyarban megpróbálja lenyomni a címvédőt, azonban a poros oldalról indulva nem lesz könnyű dolga.
A lágy keveréken rajtoló élmenők a durva gumikopás miatt valószínűleg háromszor - vagy akár többször is - kilátogathatnak majd a bokszba, míg a rajtrács hátsó felében a keményebb keveréket választók inkább a két kiállást részesíthetik előnyben.
Mindenki rendben eljött a rajtrácsról.
Jenson Button ígéretéhez híven már a rajtrácsról eljövet bepróbálkozott Vettelnél, a címvédő azonban nem hagyta magát, és kiterelte a pálya szélére ellenfelét. A mclarenes kénytelen volt elemelni a lábát a gázról, így csapattársa elment mellette. Mögöttük Massa, Alonso, Webber maradt a sorrend.
Úgy érzi, a címvédő leszorította a rajtnál a fűre, így mindenképpen büntetést érdemelne - ezt mondja a csapatnak a rádión. A sportfelügyelők már vizsgálják is az esetet.
A hazaiak kedvence lassan indult el, de aztán nyert egy helyet, amikor Senna lecsúszott a fűre előtte.
A legutóbbi körben 1,5-ről csak 1,7 másodpercre nőtt az előnye, Button viszont további fél másodperccel lassabb volt. Rosberg a rajtrács végéről csak a 19. helyre jött fel egyelőre.
Ő már 1,7 másodperccel van Button mögött, viszont őt Alonso és Webber is közvetlen közelről követi.
Így már ő a 13. Senna öt fokozattal előrébb tolta a fékerőelosztást.
Az első kanyarban a DRS segítségével nagyon könnyen elment mellette.
...de folytatja. Közben Barrichello is megelőzte a küszködő Sennát, és tolja le a pályáról saját csapattársát, aki mellett a célegyenes végén DRS-sel el is megy.
1:40.070 mindkettejük körideje, míg Hamilton lelassul - olyannyira, hogy Button 8 tizedre csökkenti vele szemben a hátrányát, már a nyomában van. Vajon máris kopnak a lágy gumik?
A sportfelügyelők úgy döntöttek, nincs szükség további intézkedésekre az ügyben.
Button simán elmegy mellette a Spoon kanyarban, Hamilton szemlátomást szenved a gumijaival, olyannyira, hogy Alonso is utoléri. A brit rögtön kimegy a bokszba egy szett új gumiért - mint utóbb kiderül, jobb hátsó defekt miatt kényszerült erre.
A hátsó gumik kopására panaszkodott, a lágy gumik nagyon hamar elhasználódnak, erre a Pirelli már tegnap figyelmeztetett, hogy akár 6-7 kör után lassabbak lehetnek, mint a kemény keverék. Schumacher is kiment kereket cserélni.
Egyszerre állnak ki, miután Alonso annyival gyorsabb volt Buttonnál, hogy 8 tizedmásodpercre megközelítette a legutóbbi körben. Webber, Di Resta és Kobajasi is követi a példájukat.
Mindketten Hamilton elé jöttek vissza a bokszból. Átmenetileg Massa vezetett, de most ő is kiállt kereket cserélni. A sorrend átmenetileg Vettel, Button, Alonso, Hamilton, Petrov, Webber és Barrichello - de Petrov és Barrichello még nem járt a bokszban.
Ahogy a bokszból kijött, az első kanyarban egyszerűen lelötyögött a jobb első kerék, úgyhogy félreállt vele.
Az ideje 1:39.187, ezzel 2,5 másodperccel van az immár újra vezető Vettel mögött.
Az élen álló három versenyző, Vettel, Button és Alonso 1:39-es tempót megy, akárcsak Massa. Hamilton viszont sokkal lassabb, ő 1:40 közepét megy.
Visszaveszi a 7. helyét, de ez a meccs még nem lefutott, mert Petrov a jelek szerint kétkiállásos taktikára játszik. A rádión szólnak Schumachernek, hogy vigyázzon az első gumikra, mert a bokszkiállásnál kiderült, hogy az első kiállásnál használt szett erősen hólyagosodott.
Már mind a ketten másfél másodpercen belül vannak hozzá képest, és jelenleg az első három helyezett is hasonló tempót diktál, így a Red Bullnak ez kivételesen nem sétagalopp. Viszont Schumacher a senkiföldjén autózik, a mögötte lévőknél lényegesen gyorsabb, az előtte haladóknál lényegesen lassabb.
1:39.093-as körével fél másodpercet ver Vettelre is. Közben Kobajasi ismét bemutatja Alguersuarin formabontó előzéseinek egyikét a hajtűkanyarban. Tavaly kétszer előzte meg ugyanott a spanyolt.
Így már csak 1,6 másodperc a lemaradása.
Csak 10 másodperc különbség volt köztük, de mindketten kimentek új gumikért. Button ugyanis annyival gyorsabb volt Vettelnél, hogy a legutóbbi körben utolérte. Vettel ismét lágy gumikat kapott, és nem kizárt, hogy négyszer kell majd kiállnia a bokszba.
Muszáj volt neki is kijönni a bokszba, hogy ne hagyja a friss gumikon meglógni Vettelt, és sikerült visszajönnie a címvédő elé. Óriási bravúr!
De most ő is kiáll a bokszba. A Red Bull túl későre hagyta a bokszkiállást, így Button annyira meg tudta közelíteni Vettelt, hogy a kiállás után elé jött vissza.
A sikánban kívülről próbálja előzni a McLarent, de Hamilton ráhúzza a kormányt, és leszorítja a fű felé. A Ferrari jobb első szárnya letörik, ahogy hozzáér a McLarenhez - Hamiltont ezért simán megbüntethetik.
Egy körrel Hamilton után ő is kiállt. Vettel továbbra is 1 másodpercen belül van Buttonhoz képest, aki az imént ismét megfutotta a leggyorsabb kört: 1:38.498-at.
Talán a Massa autójáról letört darab miatt, ami a pálya közepén fekszik a sikán előtt.
Még csak egyszer járt kint, úgyhogy neki pont jókor jött a Safety Car - azonnal ki is használja a lehetőséget, akárcsak mögötte Di Resta, Kobajasi, Barrichello és Rosberg.
A 7-es és a 16-os kanyarnál is törmelék volt a pályán, ezért küldték be a biztonsági autót.
Ne felejtsük el, hogy két héttel ezelőtt Szingapúrban Hamiltont éppen azért büntették áthajtással, mert egy előzési kísérlet közben nekiment Massának. A Ferrari közben szólt Charlie Whitingnak, hogy foglalkozzon az esettel, és tájékoztatták Massát, hogy az autója nem sérült meg komolyabban.
A visszajátszásból látszik, hogy Webber egyszer egy előzési kísérlet közben nekiment Schumachernek, kibillentve a Mercedest az egyensúlyából, de a német sikeresen ellenkormányzott. Azt nem tudni, ez az eset mikor történt.
A sorrend Button, Vettel, Alonso, Webber, Massa, Hamilton, Schumacher.
Az újraindítás után azonnal meg is futotta az eddigi legjobb első szektort, fél másodpercet verve Vettelre.
Az újraindítás után rögtön 1:37.576-os kört fut, úgy tűnik, nagyon szépen tudta tartani a hőmérsékletet a gumikban a Safety Car mögött is. Így már 1,2 másodperc az előnye Vettelhez képest. Schumacher 1 tizeddel gyorsabb volt Hamiltonnál, aki alulkormányzottságra panaszkodik.
Megint leggyorsabb kört megy, 5 századot verve saját, előző legjobbjára.
Kiderült, hogy közvetlenül a Safety Car előtt koccant össze Schumacherrel, de rádión azt mondja, hogy nincs gond az autójával, ami szerencse, mert ha ki kéne cserélni az első szárnyát, akkor csak a régi változatot tudnák felrakni helyette.
Az orosz még csak egyszer járt a bokszban, így a gumijai kopottabbak, Sutil ezzel jelenleg az utolsó pontszerző. Hamarosan Rosberg is elmegy a Renault mellett, a német így már közel jár a pontszerzéshez.
Hasonló tempót diktálnak, de az utóbbi három körben a mexikói 2,5-ről 2,1 másodpercre csökkentette a hátrányát a 7. helyezett Mercedesszel szemben.
Övé a verseny legjobb részideje. Közben Rosberg támadási pozícióba került a 10. helyezett Sutilhoz képest.
Úgy látszik, már muszáj volt kijönnie, de ez a lehető legrosszabbkor történt, mert a Safety Car fázis után összetorlódott a mezőny, így csak a 12. helyen folytatja, közvetlenül Rosberg mögött. Így már feltehetően nem kell többször kiállnia, mert a keményebb keveréket kapta meg. Valószínűleg már csak arra a vb-győzelemhez szükséges pontra játszik a Red Bull. A következő körben Webber is kiáll.
Még csak egyszer járt a bokszban, míg Kovalainen és Trulli kétszer, de a Renault-nak megint nem alakul jól a hétvégéje.
Közben Vettel megelőzte Rosberget, és szárnyal az új, közepes keverékű gumikon.
Schumacher és Pérez közé jön vissza a pályára. Vettelnek közben szóltak, hogy ezzel a szett gumival próbáljon végigmenni a versenyen, egyelőre Alonso vezet, de most ő is kijött a bokszba.
Miközben Vettel megfutja a leggyorsabb kört 1:37.449-cel. Átmenetileg Schumacher áll az élen.
A Red Bull elé jött ki a bokszból. Vettel hiába gyors az utóbbi körökben, nem jött jól neki, hogy forgalomba került. Az imént Hamilton megelőzte Massát a célegyenesben.
6. helyre, Massa elé jött vissza az élről. Közben Vettel már körök óta támadja a második helyezett Alonsót. Nemrég Pérez futotta meg a leggyorsabb kört, ideje 1:36.569 volt.
A frissebb gumikon 3 tizedet vert rá, és a pálya végén megfutotta az abszolút legjobb részidőt. Igaz, Massa ott van a sarkában, és közeledik hozzá.
A 130R-ben átveszi tőle a 9. helyet. Közben Petrov és Rosberg egyszerre előzik meg a 11. helyezett Di Restát, és máris Kobajasi nyomában vannak. Ez a harc az utolsó, pontot érő helyért folyik, Petrovnak sikerül is elmennie a japán mellett, így már ő a 10.
A mezőnyben egyedüliként megy 1:36-os kört jelenleg, és ezzel elkezd felzárkózni az egymással harcoló Alonsóhoz és Vettelhez. Azonban szólnak neki, hogy Vettelt megkérték, ne kockáztasson Alonso mögött, ezért ő se sodorja veszélybe a csapattársát - magyarán itt nem lesz előzés.
Az utóbbi 4-5 körben csak 2-3 tizeddel nőtt köztük a különbség, bravúr lenne, hogyha Schumacher ezzel a Mercedesszel maga mögé utasítaná Massát, aki azonban még a nyomában van.
Most, hogy lerázta Vettelt, ő a leggyorsabb, és már csak 1,6 másodpercre van Buttontól 3 körrel a verseny vége előtt.
DRS-távolságban van a McLarenhez képest.
Nem bízza a véletlenre, megfutja egyéni legjobb körét úgy, hogy a pálya középső szektorában abszolút legjobb részidőt ér el. De még mindig Pérezé a leggyorsabb kör...
Egyetlen ezredmásodpercet vert Sergio Pérez eddigi legjobbjára, az ideje 1:36.568.
Vettel a végén utolérte a Ferrarit, de megelőzni nem tudta. Button valamiért nem megy levezető kört, hanem leparkolja autóját a bokszkijárathoz - lehet, hogy kifogyott a benzin? Schumacher pedig végül megverte Massát. Button máris kiszáll, és az autójára felállva ott, a bokszkijáratnál ünnepelteti magát.