Vettel berúgta a tizenegyest
2011. október 30. 12:11
Már 2,5 másodperccel autózik Massa mögött, aki tartja a lépést Alonsóval. Hamilton valószínűleg arra vár, hogy a bokszkiállásoknál a Ferrarik elé vágjon, de lassan akkorára nő a lemaradása, hogy ez sem lesz egyszerű. Button ezúttal már három tizedet vert Vettelre, akihez látványosan közeledik.
Sebastian Vettel újabb fölényes győzelmet aratott az Indiai Nagydíjon, ahol egy pillanatra sem forgott veszélyben az első helye. Idei fölényét demonstrálva mesterhármassal zárta a hétvégét: a pole pozíció és a rajt-cél győzelem mellett a leggyorsabb kört is megfutotta. Egyúttal megdöntötte Nigel Mansell rekordját, aki 1992-es világbajnoki évében 692 kört töltött az élen: Vettel máris 711-nél jár.
A világbajnok jól jött el a rajtnál, és szokásához híven hamar elhúzott üldözőitől. Onnantól kezdve kényelmes, 4-5 másodperces előnnyel autózott Jenson Button előtt, aki közvetlenül a rajt után megelőzte Fernando Alonsót és Mark Webbert. A brit az utolsó körig keményen nyomta a gázt, annak ellenére, hogy nem volt valós esélye Vettel ellen, aki előnyének tudatában megtehette, hogy ő reagál ellenfele stratégiájára.
Mögöttük izgalmasabb verseny alakult ki, a rajtnál megcsúszó Alonso Webberrel küzdött a dobogó alsó fokáért: az első kiállása után még beszorult Michael Schumacher mögé, így az ausztrál elhúzott tőle, a második alkalommal azonban sikerült megelőznie. Az élmezőnyből először Webber váltott az előzetesen 1,5-2 másodperccel lassabbnak jósolt kemény gumikra, azonban jó tempót diktált, így a Ferrarisok is behozták Alonsót. Az utolsó körökben újra csökkent köztük a különbség, de a sorrend nem változott.
Vettel simán jött el a rajtnál, Schumacher hármat előzött az első körben
(Kattintson a képre a galériához!)
Az ötödik helyet a koreai csalódás után remek versenyt futó Schumacher szerezte meg, aki a 11. pozícióból indulva már a rajt után felugrott nyolcadiknak Nico Rosberg mögé. A futam utolsó harmadában valósággal szárnyalt, folyamatosan az élen haladó Vettelékkel azonos köridőket futva. Ráadásul egy bravúros taktikai döntésnek köszönhetően az utolsó kerékcseréknél megelőzte csapattársát: mivel a használt lágy Pirellikkel is gyorsabb volt, mint Rosberg az új keményeken, öt körrel tovább maradt kint a pályán.
A Felipe Massa-Lewis Hamilton páros ezúttal is gondoskodott az izgalmakról: a brit a 24. körben megpróbált bebújni a brazil mellé, aki azonban nem engedett, így idén már sokadszorra összeakadtak. Hamilton orrkúpcserére kényszerült, Massa pedig áthajtásos büntetést kapott, kálváriája azonban ezzel még nem ért véget. Először váltóproblémákra panaszkodott, néhány körrel később pedig a tegnapihoz kísértetiesen hasonlító módon eltörte a Ferrari bal első felfüggesztését, amikor túl durván hajtott rá egy kerékvetőre. Hamilton végül a 7. helyen futott be.
A középmezőnyben ádáz csata folyt a konstruktőri 6. helyért küzdő csapatok között, végül Jaime Alguersuari, Adrian Sutil és Serigo Pérez fértek be az első tízbe, már körhátrányban. A mezőny hátsó felében Heikki Kovalainen a folyamatosan fejlődő Lotusban megelőzte a már a rajtnál hátulra kerülő Rubens Barrichellót, a hazai futamán lehetőséget kapó Narain Karthikeyan pedig saját csapattársát.
Vettel a tizenegyediket is behúzta
A verseny a vártnál simábban zajlott, nagyobb kavarodás csak a rajtnál alakult ki: Kamui Kobajasi Barrichellóval és Timo Glockkal is ütközött, aminek következtében a japán és a német is feladni kényszerült a versenyt. Jarno Trullit egy Hispania forgatta ki, ő azonban tovább tudott menni. A technika viszont többekkel is kibabrált: Pastor Maldonado váltóprobléma, a pontszerzésre esélyes Sébastien Buemi pedig motorhiba miatt adta fel a küzdelmet.
A versenyről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Üdvözöljük Kedves Olvasóinkat az Indiai Nagydíjról készülő élő tudósításunkban! Indiában továbbra is szép, napos az idő, a szerelők az utolsó simításokat végzik a rajtrácson felsorakozó autókon.
A versenyzők és a csapattagok az imént egyperces néma csönddel emlékeztek a nemrégiben elhunyt Dan Wheldon és Marco Simoncelli tiszteletére.
A fiatal német tegnap idei tizenharmadik pole pozícióját szerezte meg Lewis Hamilton és Mark Webber előtt, a brit háromhelyes rajtbüntetése miatt azonban a Red Bullé lett az első sor.
Az első szárnyon próbálják helyrehozni az egyik terelőlapot, a szerelők az autó mellett sürgölődnek. Massa autóján a hétvégén egy szokatlanul rugalmas első szárnyat használtak, amely rendszeresen leért az aszfaltra, de ő maga azt mondta róla, hogy nem tart attól, hogy esetleg nem biztonságos. Egyébként, amikor Mark Webber Monzában kicsúszott, a Red Bulljáról letört orrkúpnak az első vezetőszárnnyal együtt örökre nyoma veszett. Vannak, akik úgy gondolják, hogy valamilyen úton-módon a Ferrarinál kötött ki...
A hőmérséklet az eddig edzésekhez hasonlóan alakul: a levegő jelenleg 31, a pálya 38 fokos.
A versenyzők a nagy por és az egyéb problémák - például a rendszeres áramkimaradások - ellenére egyöntetűen méltatták az új indiai pályát, amelyről sokan úgy vélik, hogy a Forma-1 nagy klasszikusainak egyikévé válhat. Lewis Hamilton ma délelőtt kerek-perec kijelentette, hogy máris az egyik kedvence lett.
Az első versenyre viszonylag népes közönség látogatott ki a pályára. Az emberek lelkesnek is tűnnek, egyikük épp most mutatott fel egy "Üdvözlet, versenyzés istenei!" feliratú táblát.
Most úgy tűnik, rendben van az a terelőlap, amin az előbb még dolgoztak.
Ez nem volt egyértelmű, mert ő 107 százalékon kívül került a Q1-ben, és külön engedéllyel indulhat a versenyen. Mégis a két, ötrajthelyes büntetéssel sújtott Hispania elől vághat neki a távnak.
Rajta kívül Petrov és Pérez választotta még a keményebb keveréket, a többiek a lágyon vágnak neki a versenynek. A Pirelli arra számít, hogy a legtöbben csak egy nagyon rövid utolsó etapra fogják föltenni a lágynál sokkal lassabb kemény gumit.
Button megelőzte Alonsót, és máris Webbert támadja - sőt, meg is előzi. Barrichello törött szárnnyal kicsúszott az egyenes végén, és egy Lotus is kiforgott nem sokkal később. Schumacher máris nyolcadik, közvetlenül Rosberg mögött. Massa megelőzte Hamiltont.
Kobajasi megállt a pálya szélén - az ő versenyének vége. Barrichello is kiment, hogy lecseréljék az orrkúpját. Glock első szárnyát szintén lecserélték.
A visszajátszásból látszik, hogy Kobajasi először Barrichellóval, majd az egyik Virginnel is ütközött. Trulli most jött ki a bokszba jobb hátsó defekttel, őt kiforgatták a rajt után.
Az előző körben di Resta, most pedig ő ment ki, valószínűleg lecserélték a kemény gumit, hogy túllegyenek rajta. Közben engedélyezték a DRS használatát. Glock végleg beállt a garázsba.
Ebben a körben is 6 tizedet vert Buttonra, aki kénytelen Webberrel szemben védekezni. Hátrébb már senki nincs DRS-távolságban ahhoz képest, aki előtte halad, kivéve Senna mögött a két Toro Rossót és Maldonadót.
A hosszú egyenes végén kívülről próbálkozott, de a rázókőre szorult.
A hatodik helyen van, és már 1,7 másodperc a hátránya a Ferrarihoz képest. Ebben a körben lassabb volt Rosbergnél is, aki elkezdte lerázni Schumachert.
Éppen Sennát üldözi, és a sarkában ott van Buemi és Maldonado. Közben Kovalainen, Ricciardo és Karthikeyan az előkelő 14-16. helyen autóznak, megelőzve Pérezt és Petrovot, akik már jártak a bokszban, hogy lecseréljék a kemény gumikat.
Mármint tempóban: ebben a körben alig egy tizeddel volt nála lassabb, a hátránya 4,8 másodperc. Mögötte Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Rosberg és Schumacher halad.
Elveszi tőle az utolsó pontszerző helyet, a Renault-t most Buemi kezdi támadni.
Maldonado lesz a következő, aki támadj a Renault-t.
Az elmúlt néhány körben már Vettelnek nem volt nagy előnye, és most Button jobb kört autózott nála. A különbség már három kör óta 4,8 másodperc körül van közöttük. A McLarennél azt remélték, hogy a Red Bullon hamarabb el fognak kopni a gumik - lehet, hogy most épp ennek vagyunk tanúi.
A BBC-n azt mondta, hogy valaki hátulról kiforgatta az első kanyarban, és ettől sérült meg az autója végzetesen.
A Ferrarinál legalábbis ezt írják. Közben Alguersuari utolérte, és lassan támadja a 9. helyezett Sutilt. Button zsinórban negyedszerre futotta meg a leggyorsabb kört, már csak kereken 4 másodperc a hátránya Vettelhez képest.
A visszajátszásból látszik, hogy a Williams hajtása romlott el. Közben Alguersuari megelőzte Sutilt.
4,3 másodpercre növelte az előnyét, viszont Button már 3 másodpercre lerázta Webbert.
Azt mondja a BBC-n, hogy Kobajasi éppen az orra elé pördült be a rajt után, nem tudta elkerülni, és hiába cserélték ki az autóján az első szárnyat, annyira megsérült a Virgin jobb eleje, hogy fel kellett adnia a versenyt.
Di Resta és Pérez megelőzték Petrovot, a Sauber pedig már a Force Indiát támadja.
Alonso épp Schumacher elé jött ki, aki azonban a kopott, de már meleg gumikon megelőzte. Ez azért jön rosszul Alonsónak, mert Webber, aki közvetlenül előttük van, elkezdhet meglógni.
Viszont Vettel és Button egyelőre nem jöttek ki, de már 5 másodpercre nőtt köztük a különbség. Massa közvetlenül Alonso mellé érkezett meg, aki továbbra sem tudta megelőzni Schumachert.
Button is kijön a bokszba, Vettel továbbra is a pályán marad. Schumacher is kijött.
Nem volt értelme tovább várnia, bár még a használt gumikon is tizedre olyan időt ment, mint Webber az újakon. Igaz, már láttuk tegnap is, hogy beletelik néhány körbe, amíg ezeket a gumikat sikerül normálisan bemelegíteni a pályán. Közben Massa futotta meg a leggyorsabb kört az új Pirelliken. A várakozásoknak megfelelően egyelőre mindenki a lágy keveréknél maradt.
Nem változott semmi, a sorrend továbbra is: Vettel, Button, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Rosberg, Schumacher. Button 1,9 másodpercet nyert Vettelhez képest a korábbi kiállásával, míg Schumacher vesztett több mint kettőt Rosberghez képest azzal, hogy később ment ki.
Most cseréltek kereket az autóján, a Lotus főnöke, Tony Fernandes lelkendezik, hogy "hihetetlenül vezet a finn". Trulli viszont már kétkörös hátrányban van az első körben történt megpördülése után.
Úgy tűnik, ezzel a szett gumival elégedettebb. Az előbb még 1,9 másodperc volt a hátránya a Ferrarival szemben, most azonban ott van a nyakában. A visszajátszásból látszik, hogy Massa az egyik kanyarban túl szélesen fordult, Hamilton ezért érhette utol.
A brazil autójában nem működik a KERS.
Micsoda meglepetés... Hamilton előzni próbálta Massát úgy, hogy kihasználta a megmardt körülbelül egyharmadnyi KERS-ét. Bebújt a belső ívre, de Massa is elfordult a sajátján, és egyszerűen összeakadtak. Hamilton orrkúpcserére kényszerült, míg Massa a pályán maradt, de nem tudjuk, hogy megsérült-e az autója. Hamilton a 9. helyen folytatja.
Kiesik, pedig pontot szerezhetett volna.
Körök óta 3,4 másodperc körül van a lemaradása Vettelhez képest. Massa arra panaszkodik, hogy a váltójával, mintha nem stimmelne valami.
Massa körülbelül 13 másodpercet vesztett az incidenssel, de a tempója rendben van, egy tizeden belüli kört ment Alonsóhoz képest. Hamilton a rádión azt mondta, hogy a brazil egyszerűen ráhúzta a kormányt. A sportfelügyelők már vizsgálják az esetet.
1:29.568 alatt teljesíti. Hamilton utolérte a 8. helyezett Alguersuarit, mert egész hétvégén a Toro Rossók érték el a legnagyobb végsebességet.
Ezúttal őt büntették, amiért ráhúzta a kormányt Hamiltonra. Azonnal le is tölti a büntetését. Az előbb egyébként azt jelentette a rádión, hogy a lefelé váltásokkal, mintha valami nem stimmelne.
A következő, akit üldözőbe vesz, a 11 másodperccel előtte haladó Schumacher lesz. Massa ugyanis a büntetése után most kiállt a bokszba új gumikért, és egy szett kemény gumit kapott - valószínűleg azért, hogy kihúzza a verseny végéig. A Ferrari orrkúpján is szereltek valamit.
Az utóbbi körökben megint gyorsabb volt Buttonnál, míg Petrov bemutatott egy hajmeresztő csúszkálást, miután kisodródott a porra.
A visszajátszásból látszik, hogy megint túl durván ráment egy betonhurkára - mint tegnap -, csak most egy baloldalira, és az ugyanúgy eltörte a futóművét. Az indiai nézők mindenesetre azonnal odasereglettek a kerítéshez, hogy minél közelebbről vehessék szemügyre a füvön álló Ferrarit.
Felváltva ő és Rosberg a gyorsabb, de az etap eleje óta több mint 3 másodpercet hozott csapattársán. Legutóbbi köre jobb volt Webberénél, és azonos volt Buttonéval.
1,4 másodpercre dolgozta le a hátrányát körülbelül háromról. Webber legutóbb nagyon lassú volt, miközben Vettel és Button már 1:28-as köröket mennek.
Az utóbbi körökben nagyon lelassult, úgyhogy muszáj volt kihívniuk, nehogy Alonso elévágjon. A kemény gumikat kapta meg, pedig még 23 kör hátravan. Érdekes lesz látni, hogy ez a stratégia beválik-e, mivel ez a keverék elvileg körönkétn 1,5-2 másodperccel lassabb a másiknál, tehát körülbelül 12 kör alatt eleszít vele egy bokszkiállásnyi időt.
A használt lágy gumikon durván ugyanolyan időt mennek, mint Alonso és Webber az újabb keményeken, és a végén számukra fog előnyt jelenteni, hogy sokkal később váltanak majd a kemény gumikra, amikor alacsonyabb lesz az üzemanyagszint.
Mögöttük Alonso, Webber, Rosberg, Schumacher, Hamilton és Alguersuari autózik. A 9. helyezett Sennát már lekörözték.
A spanyol bejött a bokszba, ő is a kemény keveréket kapta, és visszajött Webber elé, azonban még hidegek a gumijai...
Vettel lelassult, és csak az utolsó körben 1,4 másodpercet vesztett a McLarenhez képest, lehet hogy kijön a bokszba.
Az előző körökben még nőtt is köztük a különbség, és most újra 11 másodperc. Schumacher közben makacsul, tizedről-tizedre közeledik Rosberghez: most 2,5 másodperc a hátránya.
20 másodperccel di Resta előtt haladt, aki azonban már háromszor járt a bokszban, míg neki ez még csak a második kiállása. Barrichello közben Karthikeyant előzi.
Érdekes módon egész hétvégén ott volt lassabb Rosbergnél, most viszont nem először futja meg az abszolút legjobb részidőt az első szektorban. Olyan köröket megy, mint Vettelék és Alonso. Már 1,8 másodpercre csökkentette a különbséget Rosberghez képest.
Ők most váltottak. Button egy körrel később követi a példájukat. Vettel szokás szerint még kint marad, de a következő körben valószínűleg ő is bejön, hiszen nincs értelme várnia.
Simán visszatér az élre. Schumacher viszont egyelőre nagyon okosan kint maradt, ugyanis a használt lágy gumikon sokkal gyorsabb, mint Rosberg az új keményeken - olyannyira, hogy jelenleg körök óta ő a leggyorsabb az egész pályán.
Az egy körrel korábbi kerékcserével megint 2,8 másodpercre csökkentette a lemaradását, amely előzőleg 4,9 volt. Webber kicsit lesodródott, továbbra is Alonsót üldözi.
Már 15,9 másodperc a lemaradása s Mercedeshez képest.
Simán Rosberg elé jött vissza, úgyhogy megverte őt a későbbi kiállással. De most valahogy ki kell bekkelnie, amíg hidegek a gumijai. Fordult a kocka...
Schumachernek szólnak, hogy szabad a pálya kettőjük között, de figyelmeztetik, hogy játsszanak tisztán.
Ő az első, aki lemegy 1:28 alá, konkrétan 1:27.922 alatt teljesíti a körét. Közben Schumacher ráérzett a kemény gumikra, és szép nyugodtan húz el Rosbergtől, a középső szektorban rendszeresen három tizedet verve rá.
Nem tudott hozzá közelebb kerülni az elmúlt körökben, úgyhogy az első három helyen egy Red Bull, egy McLaren és egy Ferrari halad.
Mindketten kétszer jártak a bokszban, de a Williams 21,4 másodperccel van lemaradva a Lotustól.
16,3 másodpercre van már Rosbergtől, aki az utóbbi körökben egy hajszállal közelebb került Schumacherhez. Közben Mark Gascoyne a Twitteren "szánalmasnak" nevezi, hogy mindkét Hispania feltartotta Kovalainent a kék zászlók ellenére.
A verseny utolsó három körére teszi csak föl a kemény gumikat. Ezzel gyakorlatilag elvesztette az esélyt a pontszerzésre, mert ennyi idő alatt nem fog tudni visszakapaszkodni az első tízbe. A 12. helyre érkezik vissza.
1:27.559-es kört futott. Ezzel másfél másodpercre közelítette meg Alonsót - úgy tűnik, nem hagyja annyiba, és a hajrában még megpróbál egy utolsó támadást indítani a Ferrari ellen. Hátrébb Petrov támadja a 10. helyezett Pérezt: ez a küzdelem az utolsó pontért folyik.
És búcsúzóul az utolsó körében is megfutja még a leggyorsabb kört. Webbernek nem sikerült levadásznia Alonsót a végén. Vettel a mútkor elismerte, "idióta" volt, hogy a leggyorsabb körre játszott menő szórakozásból, de most újra megtette...
A konstruktőri hatodik helyért küzdő mindhárom csapat, a Force India, a Sauber és a Toro Rosso mind szerzett pontot, a Renault viszont nem. Karthikeyan legyőzte Riccardót.