Maldonado Schumacher előtt zárta a harmadik tesztnapot
2012. február 23. 09:03
Megkezdődött a teszt második fele Barcelonában, ahol a legtöbb csapatnál leváltották a héten eddig vezető pilótát, és mással folytatták a munkát. Általános napirendi pont volt a hosszú etapok teljesítése, ennek köszönhetően délután szinte párhuzamosan bonyolította le versenyszimulációját a Red Bull és a Mercedes, valamint hasonló programot követett a McLaren is.
A legjobb köridő azonban természetesen egy rövidebb sprint során született: Pastor Maldonado egy háromkörös etap első fordulójában érte el a hét ez idáig legjobb idejét. A Williams pilótája három ilyen menetet nyomott le, a harmadikban faragta le 1:22.391-re az etalont.
Michael Schumacher a lágy és a gumikeveréket használta, előbbivel jegyezte a 2. helyet érő eredményét. Külön örömére szolgált, hogy ma nem rakoncátlankodott alatta a Mercedes, így ő tehette meg a legtöbb kört a nap folyamán. "Nagyon elégedett vagyok a délutáni versenyszimulációnkkal. Igazolta azokat, amiket az első tesztek óta tapasztaltunk az új autóval, továbbá úgy látszik, nincs komoly gondunk a megbízhatósággal. Az előző két napon észlelt kisebb zűröket tipikusan teszteken előforduló problémáknak minősítem" - mondta a német, aki az utolsó napra átadja a volánt Nico Rosbergnek. "A magam részéről elégedett vagyok az első teljes tesztünkkel, a célokat megvalósítva egyértelműen fejlődtünk."
A 3. pozícióban Kamui Kobajasi zárt. Csapata, a Sauber nem számolt be akadályokról, és közölték, hogy a beállításokkal és az aerodinamikával való kísérletezés mellett összehasonlítottak kétféle hátsó szárnyat. "Kamui programját arra hegyeztük ki, hogy alaposabban feltérképezzük az autót, például azon dolgoztunk, hogy javítsunk az első abroncsok felmelegítésén, kiértékeljünk különböző aerodinamikai elemeket, illetve eltérő futómű-beállításokat teszteljünk. Ez sok 5-10 körös etapot igényelt" - árulta el a mérnököket irányító Giampaolo Dall'Ara. Az elégedett Kobayashi úgy érezte, javult az autó Jerez óta, bár még van hova fejlődni.
Mögötte Jenson Button végzett, aki délutáni hosszú etapjai közé nem hagyományos bokszkiállásokat iktatott be, hanem percekre leparkolt a garázsban. Köridői alapján úgy tűnt, a McLarent többször újratankolták. Összesen 114 körig jutott az MP4-27-tel.
A Toro Rossónál Jean-Eric Vergne ma mutatkozott be Barcelonában, feladata a beállítások elemzése és a versenykörülményekre való ráhangolódás volt. Az alkalmazkodás jegyében a csapat több kerékcserét lebonyolított, és mint elmondták, ebben fejlődni akarnak. Vergne izgalmasnak találta a műveletet, sőt, eleinte még attól rettegett, hogy elüt valakit, de egyébként nem volt baja. "Sok munkát elvégeztünk ma, beleértve az aerodinamika és különböző beállítások vizsgálatát. Egész nap a közepes keménységű abroncsokat használtuk, ami jó irányvonalat nyújt az adatok elemzéséhez" - nyilatkozta az 5. helyen végző francia.
A versenyszimulációban a legjobb átlagot elérő Mark Webber 6. lett, ám intő jel lehet a Red Bullnak, hogy napközben váltóhibával szembesültek, ráadásul a bokszkiállások során többször gondok voltak a kerekek felrakásával az RB8-ra. "Összességében nem volt rossz nap. A délelőtt nem alakult simán, nem tettünk meg sok kört, de a délutáni versenyszimuláció megfelelően zajlott" - közölte Webber, aki a tervezettnél hamarabb fejezte be etapját. Ennek oka a Red Bull aggodalma volt, mert problémára utaló jelet láttak az adatokban, viszont kiderült, alaptalanul féltek.
Felipe Massa a 7. helyen nyitott Barcelonában. Szinte végig a kemény keverékű Pirellikkel körözött, ennek ellenére a Ferrari nem küldte ki őt kifejezetten hosszú etapra. A maranellóiak a pályán 84 fordulót megtéve az F2012 feltérképezésével foglalkoztak.
A Force India napját megbolygatta, hogy az autó karosszériájával nem volt minden rendben, de a szerelők elhárították a problémát, ami lehetővé tette Paul di Restának az aerodinamikai program teljesítését. Jakob Andreasen főmérnök kifejtette, hogy teljesítették az ütemtervet, ami tartalmazta az autó mechanikai és aerodinamikai balanszának variálását is.
A rangsor aljáról ezúttal sem tudott elmozdulni a Marussia és a Caterham, noha egy mérési hibának köszönhetően kora délután pár percig Vitalij Petrov neve állt a tabella élén. Az orosz végül utolsóként zárt, helyzetét délelőtt a CT-01 felfüggesztésének hibája is nehezítette. Így végül a Marussia tavalyi autóját vezető Timo Glockot sem tudta megelőzni. A Caterham sportigazgatója, Steve Nielsen mindenesetre közölte, a továbbiakban nem számítanak hasonló műszaki problémákra.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a barcelonai teszt harmadik, csütörtöki napjáról készülő élő tudósításunkban! Az előszezon feléhez érkeztünk. A pályán, akárcsak az elmúlt két napon, ismét meglehetősen hideg van: a levegő 3, az aszfalt 10 fokos. Tegnap délelőtt a Red Bull azért tudta csak késve megkezdeni a bokszkiállások gyakorlását, mert néhány szerszám befagyott!
A Caterham orosz versenyzője az első, aki kimerészkedik a bokszból, hogy megtegye szokásos ellenőrző körét. Tegnap egyébként némi meglepetésre Nico Hülkenberg és Sergio Pérez volt a leggyorsabb, a részletes tudósításunkat a csapatok és versenyzők reakcióival itt olvashatják.
A legtöbb csapatnál ma van versenyzőcsere: a McLarennél Jenson Button váltja Lewis Hamiltont, a Ferrarinál Felipe Massa ül be Fernando Alonso helyére, a Red Bullt pedig Sebastian Vettel helyett Mark Webber fogja vezetni. A Mercedes kicsit más stratégiát követ, de ma ismét Michael Schumacher kap lehetőséget a tesztelésre. Button, Massa és Webber már járt is a pályán.
Tegnap óta nem változtattak jelentősen az autón, de elöl és hátul is módosítanak a magasságán. A szerda elsősorban arról szólt a csapat számára, hogy új versenyzőjüket, Vitalij Petrovot kényelmesen elhelyezzék a pilótafülkében. "Ez egy szokványos első nap volt, igyekeztem megérteni az autó viselkedését, a fékek működését" - mondta az orosz. "A kormány pozíciója megfelelő volt, de az ülést gyorsan kellett legyártani, és a csapat mindent megtett, ami annyi idő alatt lehetséges volt. Többé-kevésbé kényelmesen ülök, bár a bal kezemnek és lábamnak még nem az igazi a dolog - ezért ma tovább fogunk dolgozni az ülésen, és remélhetőleg könnyebb lesz a vezetés." Petrov fő problémája abból adódik, hogy sokkal magasabb Heikki Kovalainennél, így nehezen fér el.
Az ellenőrző körét mindenki megtette, most átmeneti csend borult a pályára. Itt látható, ahogy Kamui Kobajasi az első adatokat tanulmányozza. Bár a Sauber szerint kicsit melegebb van, mint tegnap ilyenkor, a Marussiánál a "fagyos" időn szörnyülködnek.
Maldonado Williamse és Kobajasi Sauberje a pályán van. Sőt, most már Button és di Resta is. A Mercedesre valószínűleg még várni kell, ők tegnap és tegnapelőtt is kibekkelték, amíg melegebb lett, és javultak a pályaviszonyok.
1:35.126 alatt teljesíti, de Kobajasi azonnal megelőzi, ő 1:29.703-as eredményt ér el. Közben Maldonado is feliratkozott a tabellára.
Tegnap már a Red Bull és a McLaren is eljutott odáig, hogy lebonyolítson egy-egy versenyszimulációt, mégpedig nagyjából párhuzamosan. Vettel biztosan magas üzemanyagszinttel vágott neki, mert az etapok között csak kereket cserélt, míg a McLarenről nem tudjuk, mert ők mindg betolták az autójukat a garázsba. Hamilton kb. fél másodperccel jobb átlaggal zárt, mint Vettel, de úgy érezte, a Red Bull egy hajszállal erősebb volt. Ettől függetlenül lelkesen nyilatkozott a McLarenről, kiemelve, hogy tavaly a megbízhatósági problémák miatt egyetlen tesztnapon sem tudott megtenni 120 kört.
"Valójában kellemes meglepetésként ért, hogy az autó milyen jól kezelhető a gyors kanyarokban. Szerintem az alapadottságai sokkal jobbak, mint a tavalyi autónké, különösen nagy sebességnél" - mondta. "Elvégeztünk rajta néhány változtatást az előző teszt óta, de a 3-as és 9-es kanyarban sokkal jobban viselkedett, mint vártuk. És ha tovább fejlesztjük, még jobban fog."
Már 1:25.974-nél tart, mögötte Maldonado és a munkát ma mégis korán kezdő Schumacher van a tabellán. A Mercedesnek be kell hoznia a tegnap délután a váltóolaj szivárgása miatt elvesztegetett időt. Mára terveznek egy versenyszimulációt is.
Úgy tűnik, most nem fagytak be a szerszámaik... Pedig a Caterham is épp az imént panaszkodott a hidegre. A Marussia ebben megelőzte őket!
Ezek az idők persze még komolytalanok, hiszen Hülkenberg tegnap 1:22.608-cal végzett az élen. Vergne 1:27.948 alatt kergette körbe a pályán a Toro Rossót.
1:29.293 az első köre. Máris nyolc versenyzőnek van mért köre, de Webber még nincs köztük. A Marussia örül, hogy így süt a nap. Előbb-utóbb csak felolvasztja a pályát...
Az a tény, hogy Pérez tegnap csak 4 századmásodperces hátránnyal végzett a 2. helyen, bizakodóvá tette a csapatot. A mexikói ugyanakkor ismét hangsúlyozta, amit már Peter Sauber is többször elmondott, hogy tartaniuk kell a lépést a többiekkel a szezon közbeni fegyverkezési versenyben is. "Természetesen optimisták vagyunk" - nyilatkozta Pérez szerda este. "A kiindulási alapunk jó, de már Melbourne-ig tovább kell fejlesztenünk az autót - muszáj javítanunk a teljesítményén, mert a legtöbb csapat így fog tenni." Továbbra is Kobajasi áll az élen.
Mostanra többen megfigyelték, hogy az újfajta kerékrögzítés, amit a Mercedesről koppintottak le, egyelőre nem működik nekik tökéletesen. A bokszkiállások gyakorlása közben rendszeresen időt vesztenek amiatt, hogy a kerékanya nem jön le vagy megy fel rendesen. Ezt a problémát Melbourne-ig muszáj lesz orvosolniuk.
Tom Blomqvist, az 1984-es ralivilágbajnok Stig fia, aki két évvel ezelőtt a brit Formula Renault 2.0 bajnoka lett, amikor Kiss Pál Tamás a 3. helyre csúszott vissza az összesítésben, csatlakozott a McLaren tehetségkutató programjához. Nemrég felvették oda Kevin Magnussent, az egykori F1-es versenyző, Jan fiát is - ő tavaly a brit F3-ban szerezte meg a 2. helyet.
Kiss Pál Tamás egyébként a GP3 estorili tesztjének szerdai napján a 6. helyen végzett, miközben szintén egykori riválisa, a finn Aaro Vainio volt a leggyorsabb.
1:26.242-es köre révén 0,268 másodpercre közelíti meg Kobajasit, megelőzve Vergne-t. Glock közben már 15 kört tett meg.
1. Maldonado (Williams FW34) 1:25.565 - 15 kör
2. Kobajasi (Sauber C31) 1:25.974 - 17 kör
3. Webber (Red Bull RB8) 1:26.643 - 13 kör
4. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:27.003 - 15 kör
5. Massa (Ferrari F2012) 1:28.197 - 11 kör
6. Petrov (Caterham CT01) 1:29.242 - 8 kör
7. Glock (Marussia MVR-02) 1:29.536 - 15 kör
8. Schumacher (Mercedes W02) 1:30.376 - 7 kör
9. Di Resta (Force India VJM-05) 1:35.126 - 9 kör
Ez nem tartott sokáig: 1:25.082-tel már meg is előzte Kobajasit.
Már 1:24.835 a legjobbja, de Kobajasi is felzárkózott hozzá, és Button felkapaszkodott mögéjük harmadiknak.
1:24.236-os kört fut, a kemény keverékű gumikon 1 tizedre megközelítve saját keddi legjobbját. Így most 6 tizeddel vezet Webber előtt.
Úgy tűnik, az F2012 viselkedését nehezebb megérteni, mint várták. "A mai programunk nem sokban különbözik az eddigiektől, de haladunk" - írták. Versenyszimulációval még nem is próbálkoztak.
Már a 10. körében tart, ennek az elején érte el azt a köridőt, amivel az élre ugrott. Most már 1:27-es köröket fut. Ahhoz képest, hogy a kemény gumikon van, elég drasztikusnak tűnik a kopás.
A közepes keverékű Pirelliken 0,389 másodperc a hátránya Schumacherhez képest, akinek az utóbbi percekben 1:27 közepénél stabilizálódtak a köridejei.
12 mért kört tett meg, így alakultak:
1:24.236
1:24.604
1:27.132
1:25.058
1:25.387
1:26.063
1:26.726
1:26.882
1:27.265
1:27.603
1:27.557
1:27.482
Egyenletesen lassult vissza, ami valószínűleg a gumik kopását tükrözi.
Mivel a váz kedden kiderült hibája miatt egyáltalán nem vesznek részt az e heti teszten, és a Mercedes is kapott egy privát tesztnapot cserébe azért, hogy Jerezben kihagyta az utolsót, az Autosport értesülései szerint a Lotus is bepótolhat egy napot a jövő heti barcelonai teszt előtt vagy után. A legfrissebb információk egyébként arra utalnak, hogy mégis az első futómű környékén lehet a probléma, nem a motor bekötési pontjainál.
Nem fúj a szél (ez az autók érzékeny aerodinamikája miatt fontos), már 8 fok van, és az aszfalt 20 fokos. Ideálisak a körülmények.
Tegnap este elismerte, hogy a Red Bull gyorsabbnak tűnik, és a Ferrari Melbourne-ben még nem feltétlenül lesz győztes formában. Míg a Red Bull és a McLaren szerdán már gond nélkül lebonyolított egy-egy versenyszimulációt, a Ferrari ennek még a közelébe sem került. "Kétségtelen, hogy még mindig adatokat gyűjtünk, olyan információkat, amelyekkel már rendelkeznünk kellene, de úgy tűnik, az autó viselkedése elég bonyolult, pedig mindenképpen meg kell értenünk" - mondta. "Kívülről nehéz megítélni a helyzetet, de tény, hogy a kanyarok kijárata az egyik, ahol egyelőre küszködünk."
Massa épp az imént kapaszkodott fel a 3. helyre 1:24.771-es körével, amit a kemény gumikon teljesített.
Azt írják, ez csak egy rutinművelet. Glock kiszállt az autójából.
1:24.605-ös köre kereken két századdal jobb, mint amivel Vergne eddig 2. volt.
Átmeneti szünet van. Illetve Kobajasi épp most megy ki a Sauberrel. A legtöbb kört, 33-at, eddig Massa teljesítette. A Ferrarinak még soha nem sikerült elérni a százat - talán majd ma.
1. Schumacher (Mercedes W02) 1:24.236 - 21 kör
2. Maldonado (Williams FW34) 1:24.605 - 30 kör
3. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:24.625 - 25 kör
4. Massa (Ferrari F2012) 1:24.771 - 33 kör
5. Webber (Red Bull RB8) 1:24.835 - 23 kör
6. Button (McLaren MP4-27) 1:24.986 - 18 kör
7. Kobajasi (Sauber C31) 1:25.125 - 32 kör
8. Petrov (Caterham CT01) 1:29.242 - 8 kör
9. Glock (Marussia MVR-02) 1:29.358 - 22 kör
10. Di Resta (Force India VJM-05) 1:35.126 - 9 kör
"Kimentem reggelizni a pályára, utána elvégeztem az új délelőtti edzésprogramomat, most pedig újra a pályára tartok, ebédelni. A séfjeink fantasztikusan főznek" - lelkendezik a Twitteren.
Régóta nem volt a pályán, de most kijött a közepes gumikon, és azonnal 1:29.409-re faragta le a köridejét. Ezzel persze még mindig utolsó.
...egyébként így alakult. Az utolsó kört leszámítva tűrhető.
1:24.771
1:25.179
1:25.188
1:25.362
1:26.436
1:27.153
1:25.937
1:25.576
1:35.893
Ismét a kemény keveréken 1:24.176-ra szorítja le a köridejét, ami már csak 26 ezredre van keddi legjobbjától. Most zsinórban négy 1:24-es kört futott - nem rossz! Maldonado is javított, ő a lágy gumikon 1:24.537-es eredményt ért el, ezzel továbbra is második.
1:28.507 alatt fejezi be a legutóbbi körét, ez még 1,2 másodperccel gyengébb Charles Pic tegnapi legjobbjánál.
A közepes Pirelliken 1:24.580-ra javít. Maldonado egyébként a lágyakat használta az előbb.
A csapat tájékoztatása szerint Kobajasi még használt gumikon körözött. A Sauber azon van, hogy a C31 hatékonyabban melegítse be a gumikat.
Ez talán a hét eddigi legjobb hosszú etapja, a kemény gumikon igazán lenyűgöző:
1:24.376
1:24.176
1:24.466
1:24.649
1:25.257
1:25.106
1:26.353
1:26.364
1:26.574
1:26.443
1:26.677
1:26.825
Most már érdekes lenne látni, hogy mit tud a Mercedes egy időmérő-szimuláció alatt, lágyabb gumikon...
1:24.433 az új ideje, egy 5 körös etap 2. körében futotta.
"Aerodinamikai adatgyűjtéssel kezdtünk, de most elkezdünk a teljesítményre koncentrálni" - írták a Twitteren. Ám e pillanatban üres a pálya.
Egyenletes sebességgel döcög a pályán, érdekes módon a szuperlágy gumikon. Az idő már sokat javult, jelenleg 11 fok van, és az aszfalt is 26 fokos. Button épp most hajtott ki a bokszból.
A nap új legjobbja 1:23.338, ez 2,4 másodperccel gyorsabb kör, mint amire a Williams a teszt előző két napján képes volt. Utána futott egy 1:34-es hűtőkört, de a következő körét megint jó tempóban, 1:23.369 alatt teljesítette. A közepes keveréket használja.
Azt írják, hosszú szünetre kényszerülnek egy javítás miatt, de az ebédszünet előtt remélhetőleg visszatérhetnek a pályára. A Caterham is szereléssel van elfoglalva, mivel Petrov autójának első felfüggesztésén nemrég felfedeztek egy problémát.
Maldonado a három mért kör után visszatért a garázsba, most Kobajasi javította 1:23.582-re az eredményét, megkaparintva a 2. helyet. Schumacher is javított, az első szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de a körideje így is csak 1:24.142 lett, amivel maradt harmadik.
1. Maldonado (Williams FW34) 1:23.338 - 42 kör
2. Kobajasi (Sauber C31) 1:23.582 - 48 kör
3. Schumacher (Mercedes W02) 1:24.142 - 41 kör
4. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:24.433 - 35 kör
5. Button (McLaren MP4-27) 1:24.469 - 28 kör
6. Massa (Ferrari F2012) 1:24.771 - 33 kör
7. Webber (Red Bull RB8) 1:24.835 - 26 kör
8. Glock (Marussia MVR-02) 1:26.824 - 38 kör
9. Di Resta (Force India VJM-05) 1:27.180 - 20 kör
10. Petrov (Caterham CT01) 1:29.242 - 8 kör
Kobajasi, Schumacher és Glock volt kint a pályán, amikor megszakították az edzést, de mindhárman visszatértek a garázsba, tehát rejtély, hogy miért kerültek elő a piros zászlók. De már újra is indították a tesztet.
A motorburkolat egy darabja hullott le az autóról még korábban, lehet, hogy ennek köze lehetett a piros zászlóhoz. Közben a Caterham befejezte a futómű javítását, a Sauber pedig megerősítette, hogy Kobajasi az előbb egy új garnitúra lágy gumival futotta a legjobb körét.
1:22.612-es körével 4 ezredre közelíti meg Hülkenberg tegnapi legjobbját a lágy gumikon, miközben Button is 1:23.950-es kört fut, szintén a lágy keveréken. Schumacher 1:24.053-ra javított, ami a Mercedes leggyorsabb köre a héten, ám ezzel is maradt a 4. helyen.
Feltehetően valami javítás miatt, de remélik, hogy di Resta közvetlenül ebéd után visszatérhet a pályára.
Maldonado 3 mért kört ment, Button 4-et. Ugyanakkor a Williams úgy ért el a hét legjobbjával összemérhető időeredményt, hogy a lágy gumikat használta hozzá, míg a Force India és a Sauber tegnap a még gyorsabb szuperlágyat.
A lágy gumikon 1:23.384-es eredményt ért el, de 7 tizeddel lassabb az ugyanilyen keveréket használó Maldonadónál, holott egyetlen mért kör után visszatért a bokszba. Persze az üzemanyagszinteket nem ismerjük.
A Williams a jelek szerint időmérő-szimulációkat végez, Maldonado legutóbb már 1:22.391-re faragta le a köridejét, így már egy teljes másodperc az előnye Schumacherrel szemben. Ezt a körét azonban a szuperlágy Pirelliken tette meg.
A Caterham szerint azt mondja, a balansz megfelelő, de a hátsó gumik teljesítménye az etap során jelentősen romlik.
Button a lágy Pirelliken 1:23.918-as kört fut, de ezzel is marad a 4. helyen. A McLaren eddigi legjobbja továbbra is a Hamilton által kedden elért 1:23.590.
Webber régóta nem járt kint a pályán, de a csapat nem veri nagydobra, hogy ennek mi lehet az oka. Tegnap Vettel is sokáig vesztegelt a bokszban.
A pitpass.com arról számol be, hogy a DHL kiszállt a versenyből, pedig még Bernie Ecclestone is megpróbálta latba vetni a befolyását, hogy maradjanak. A promóter azt állítja, a Qantas a DHL helyére lépett, így az adófizetők által pénznyelőnek tartott Ausztrál Nagydíj teljes szponzori támogatása még nőtt is, erről azonban nincs mindenki meggyőződve. Állítólag a jegyeladások is jobban állnak, mint egy éve ilyenkor.
11 kört teljesített, alapvetően jó tempóban, de a végén megtett egy lassú kört is, vélhetően a szokásos aerodinamikai mérések céljából.
1:32.362
1:25.438
1:24.956
1:25.455
1:25.354
1:25.976
1:26.277
1:28.351
1:25.809
1:25.886
1:37.205
Schumacher korábbi hosszú etapjától azért jócskán elmarad.
Épp az ebédszünet előtt. Úgy tűnik, Kobajasi Sauberje állt meg a pályán, mégpedig a 4-es kanyarnál. Az időzítésből akár az sem kizárt, hogy kifogyatták belőle a benzint, mert a csapatok ezt igyekszenek olyankor megtenni, amikor a legkevésbé zavarják vele a többieket. És így igaz, ezt e pillanatban meg is erősítette a Sauber.
Íme délelőtti végeredmény:
1. Maldonado (Williams FW34) 1:22.391 - 52 kör
2. Schumacher (Mercedes W02) 1:23.384 - 54 kör
3. Kobajasi (Sauber C31) 1:23.582 - 59 kör
4. Button (McLaren MP4-27) 1:23.918 - 39 kör
5. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:24.433 - 42 kör
6. Massa (Ferrari F2012) 1:24.771 - 48 kör
7. Webber (Red Bull RB8) 1:24.835 - 26 kör
8. Glock (Marussia MVR-02) 1:26.173 - 51 kör
9. Petrov (Caterham CT01) 1:26.929 - 23 kör
10. Di Resta (Force India VJM-05) 1:27.180 - 20 kör
Mindenkinek jó étvágyat! Rövid szünet után újra jelentkezünk.
Az ebédszünetnek vége. Paul di Resta, ahogy a Force India ígérte, azonnal ki is hajtott a pályára.
A Red Bull az ebédszünet előtt órákig a garázsban rostokolt, hogy miért, azt továbbra sem tudjuk. Di Resta viszont azonnal javított, 1:25.646-os körével feltornázva magát a 8. helyre.
Ahogy az megszokott, a csapatok lassan ébredeznek a délutáni sziesztából. Pillanatnyilag csak Button zavarja motorhanggal a lelátón szunyókáló nézőket, de ő is lassú, 1:30-as tempóban körözget. Webber nem tett meg mért kört.
Amíg a pályán nem történik semmi, íme egy kis szaftos pletyka. A Sun úgy tudja, Hamilton és Nicole Scherzinger immár hivatalosan is újra összejöttek: a barcelonai tesztelés kezdete előtt egy romantikus hétvégét töltöttek el kettesben egy ötcsillagos monacói szállodában. Múlt csütörtökön egy magángép repítette őket a riviérára, miután Nicole befejezett egy dublini fellépést. Szombaton Hamilton elvitte őt egy körre a környéken egy bérelt motoron. "Lépésről lépésre haladnak, mert nem akarják elkövetni ugyanazokat a hibákat, mint előzőleg. Igyekszenek minden percet együtt tölteni, amit tudnak" - idézte a lap a forrását.
Négy 1:30.4-1:30.8 közötti kört teljesített, vagyis nem váltotta meg a világot. De közben Schumacher és Maldonado is befejezte az ebédjét, úgyhogy talán felpörögnek kicsit az események.
Nem tudjuk, hogy hihetünk-e a szemünknek, de a Caterham a semmiből előtörve hirtelen az élre ugrott. Petrov 1:22.268 alatt teljesítette a körét, ez az egész hét legjobb ideje! A tavalyi Spanyol Nagydíjon a 6. rajtkockát szerezte volna meg vele - véletlenül ugyanazt, ahonnan a Renault-val is indult.
Az Autosport szerint mérési hiba történt, Petrov köre valójában csak 1:27-es volt. Kár. De azért vigaszdíjul itt egy kép a Caterhamről:
Ahogy az várható volt, a csapatok valószínűleg hosszú etapokat, sőt, talán egész versenyszimulációkat terveznek délutánra. Schumacher, Button és Webber is 1:30-1:31-es köröket fut éppen, ami magas üzemanyagszintre utal: alighanem tényleg egy verseny első etapjában járnak. Button a közepes, Schumacher és Webber viszont a lágy keveréket használja. A Force Indiánál azt mondják, hogy a kemény keveréket fogják használni.
Button és Webber egyelőre simán veri Schumachert. Érdekes lesz végignézni, hogy a versenytávon milyen küzdelem bontakozik ki közöttük. Egy kis ízelítő a szezonból!
Webberé így alakult:
1:29.562
1:29.684
1:30.650
1:29.720
1:29.851
1:30.939
1:30.212
1:30.153
1:30.265
1:30.762
1:30.816
1:30.910
1:31.588
Schumacheré viszont gyanúsan rövid volt, és sokkal gyorsabban elkoptatta a gumijait is:
1:29.836
1:30.181
1:30.334
1:31.282
1:30.307
1:30.836
1:32.116
1:31.171
1:31.583
1:32.456
Ahogy délelőtt és korábban már többször is, az egyik - újfajta - kerékanyával gyűlt meg a szerelők dolga. Ez valódi problémának tűnik, amit a Red Bullnak Melbourne-ig muszáj lesz megoldania.
Webbernél egy kicsit lassabb, Schumachernél egy kicsit gyorsabb volt:
1:30.442
1:30.419
1:30.107
1:30.322
1:30.542
1:30.789
1:30.992
1:31.009
1:32.220
1:31.419
1:31.616
1:32.074
Schumacher viszont a lágyaknál maradt, mégis lassabban kezdte az etapját, mint Webber. Button egyelőre kiszállt a küzdelemből - a hosszú etap után a garázsban maradt. Időközben kiderült, hogy a Red Bull délelőtt a sebességváltó hibája miatt vesztett időt.
1. Maldonado (Williams FW34) 1:22.391 - 67 kör
2. Schumacher (Mercedes W03) 1:23.384 - 80 kör
3. Kobajasi (Sauber C31) 1:23.582 - 66 kör
4. Button (McLaren MP4-27) 1:23.918 - 63 kör
5. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:24.433 - 43 kör
6. Massa (Ferrari F2012) 1:24.771 - 48 kör
7. Webber (Red Bull RB8) 1:24.835 - 55 kör
8. Di Resta (Force India VJM-05) 1:25.646 - 35 kör
9. Glock (Marussia MVR-02) 1:26.173 - 74 kör
10. Petrov (Caterham CT01) 1:26.929 - 37 kör
De megint 1:30-as körökkel nyitotta az etapját, ami nem elég jó, ha új gumikat kapott a bokszban.
Az Autosport úgy tudja, erre a napra, azaz jövő hétfőre jelölték ki azt az extra tesztet, amit azért kapnak, mert ezt a hetet kénytelenek voltak kihagyni a kasztni hibája miatt.
A Ferrari tájékoztatása szerint "fontos változtatást" végeztek a beállításokon, de Massa ismét a pályán van. A kemény gumikon jó tempót is diktál - feltéve, hogy magas az üzemanyagszint.
A bal oldalon Webber (kemény gumik), a jobb oldalon Schumacher (lágy gumik) köridejei láthatók. A Red Bull végig 6-8 tizeddel gyorsabb volt, de érdekes módon úgy tűnik, a Mercedesen kevésbé kopott a lágy keverék, mint a Red Bullon a kemény, mert a különbség az etap során csökkent kettejük között.
1:27.751 1:28.720
1:28.376 1:29.613
1:28.583 1:29.645
1:28.768 1:29.782
1:28.762 1:29.985
1:28.944 1:29.779
1:29.316 1:29.911
1:29.751 1:29.785
1:29.233 1:30.093
1:29.478 1:30.286
1:30.147 1:30.568
1:30.083 1:30.918
1:30.206 1:30.940
1:30.416 1:31.223
1:30.475
1:33.848
Webber most a keményről a közepesre, Schumacher pedig a lágyról a keményre váltott. Ez az oka annak, hogy az ő köridejei a harmadik etap elején nem jobbak, mint a második elején voltak - a csökkenő üzemanyagszint ellenére. Ugyanúgy 1:28-1:29-cel nyitott, míg Webber már 1:26-1:27-tel száguld. Egyelőre simán a Red Bull a nyerő.
A köridők alapján ez inkább egy újabb első, nem egy második etapnak tűnik:
1:30.391
1:30.320
1:30.226
1:30.320
1:30.302
1:30.376
1:30.887
1:31.031
1:32.388
1:31.509
1:31.436
1:31.514
Nagyjából 32 fokos, egy árnyalatnyival hidegebb, mint egy órával ezelőtt volt. A nap már nem tűz akkora erővel.
Láthatóan igyekszik: az 5-ös kanyar féktávján rendre blokkolja a Red Bull ívbelső első kerekét. Button ismét a garázsban kuksol előbbi etapja után, nem folytatja a versenyt kapásból - a McLaren tegnap is ezt a módszert követte.
A harmadik így alakult. A bal oldalon Webber (közepes gumik), a jobb oldalon Schumacher (kemény gumik) időeredményei. A Red Bull mérföldekkel vezet... Közben Button is nekivágott egy újabb etapnak.
1:26.657 1:28.473
1:27.388 1:28.784
1:27.340 1:28.822
1:27.539 1:29.109
1:27.733 1:29.005
1:27.985 1:29.358
1:28.166 1:29.146
1:28.572 1:29.468
1:28.105 1:29.937
1:28.218 1:30.041
1:28.572 1:29.687
1:28.778 1:30.123
1:30.242 1:29.997
1:29.528 1:29.993
1:29.425 1:30.268
1:30.170
Ami azért érdekes, mert ezek szerint a Red Bull már a harmadik féle keveréket használja a versenytávon, és ez ugye nem szabályos egy igazi versenyen. Schumacher ezzel szemben maradt a kemény Pirelliknél az utolsó etapjára is.
Massa köridejeiről lerí, hogy sok benzin van az autójában. A Ferrari a jelek szerint még mindig nem elég magabiztos ahhoz, hogy életszerű körülmények között nekivágjon egy versenytávnak.
Utolsó etapjának első körében, a lágy gumikon Webber ezredmásodpercre ugyanolyan (1:24.771-es) időt ért el, mint amivel Massa eddig 7. volt a napi tabellán. Útközben megelőzte valahol a pályán Buttont is, aki még feltehetően csak a második etapjában tart, de a Red Bullon durván kopnak a lágy Pirellik: Webber visszalassult 1:26-1:27-re.
Csak 51 körből állt, pedig a valódi versenytáv 66 kör Barcelonában. Persze a csapatok nem mindig tartják ehhez magukat pontosan. Schumacher még a pályán van.
A változatosság kedvéért a jobb hátsó kerékanya makacsolta meg magát, a kerékcsere 5,5 másodpercbe telt. Christian Horner és a Red Bull csapatmenedzsere, Jonathan Wheatley élénk beszélgetésbe kezd a történtek láttán.
Ugyanúgy 16 körig tartott, mint Webberé, de a McLarenen kevésbé koptak el a gumik. A Mercedesénél sokkal jobb volt. Íme:
1:28.503
1:28.593
1:28.791
1:28.735
1:28.897
1:29.035
1:29.165
1:29.222
1:30.480
1:29.481
1:29.707
1:29.414
1:29.735
1:29.506
1:29.884
1:29.890
A Mercedes 59 körös versenyszimulációt fejezett be az imént, de Schumacher utolsó etapja a kemény gumikon irreálisam hosszú volt. Éles körülmények között ilyenkor szokták föltenni a lágy gumikat egy rövid sprintre, ahogy a Red Bull is tette. Az összehasonlítás ezért nem mérvadó, de a bal oldalon látszik Webber (lágy keverék) és Schumacher (kemény keverék) utolsó etapja:
1:24.771 1:26.592
1:25.932 1:26.676
1:25.927 1:27.114
1:26.051 1:26.748
1:27.674 1:27.486
1:27.097 1:27.507
1:26.920 1:27.663
1:27.590
1:27.698
1:27.712
1:27.531
1:27.611
1:27.950
1:27.901
1:28.006
1:28.146
1:28.631
1:29.127
1:28.852
Webber körátlaga számításaink szerint 1:28.978 volt az 51 kör alatt, míg Schumacheré 1:29.327 az 59 kör alatt. Eszerint a Red Bull átlagosan 0,349 másodperccel gyorsabb, ami nem vészes különbség. Persze a 66 körös versenytávra vetítve ez is azt jelentené, hogy Webber 23 másodperccel Schumacher előtt ért célba... De Button még úton van, meglátjuk, mire képes a McLaren.
Bár a hétvégén ismét IndyCart tesztel, és jó eséllyel a KV Racingnél folytatja a pályafutását, azt állítja, az F1-et még nem érzi lezárt történetnek. "Nyitott vagyok. Valószínűleg olyan szellemben búcsúzok, mint annak idején Schumacher vagy Kimi (Räikkönen)" - nyilatkozta az Autosportnak. "Soha nem lehet tudni, hogy mi történik. Ha már nem is vagyok a Forma-1-ben, nem megyek messzire. Majd 60 évesen elég lesz elbúcsúznom!"
Akárcsak az első kettőben, itt is lassabb volt a Red Bullnál, de gyorsabb a Mercedesnél:
1:27.705
1:27.838
1:27.678
1:27.925
1:28.068
1:28.511
1:30.279
1:28.676
1:29.016
1:28.906
1:29.303
1:31.257
Webber Red Bullja megállt a 8-as kanyarnál. Mivel 20 perc múlva úgyis vége a tesztnapnak, lehet, hogy a csapat a benzinnel játszadozott. Lehetséges, hogy Buttonnak így már nem lesz ideje befejezni a versenyszimulációját.
Maldonado, Kobajasi és Button ki is használta az alkalmat, hogy az utolsó negyedórában visszatérjen a pályára. Kíváncsiak vagyunk, hogy a McLaren nekivág-e a versenyszimuláció negyedik, azaz utolsó etapjának.
Massa egymás után futja a 7-8 körös etapokat, rendszerint 1:25-tel kezd, és 1:27-tel végez. Ez arra utal, hogy az autójában mindig közepesen kevés benzin van. A Ferrari alighanem a beállításokkal kísérletezik.
Valóban újabb hosszú menetbe kezdett, de a köridejei olyanok, mintha a harmadik etapot játszaná újra. Nem biztos, hogy a McLaren a verseny adott fázisának megfelelő üzemanyagszinttel dolgozik. Az első etapot is kétszer bonyolították le egymás után.
Két maranellói mérnök közelről akarta megnézni az RB8-at, ahogy leemelték a trélerről, de a Red Bull szerelői azonnal beálltak eléjük, és letajarták az autó diffúzorát. Az ipari kémkedés magasiskolája!
Az utolsó pillanatban még volt egy piros zászló, mert Massa Ferrarija megállt a bokszkijáratnál. De mindegy volt, már úgyis leintették a napot.
Ő csak 46 kört tett meg, Webbernél is kevesebbet, és nem egyértelmű, hogy végig reprezentatív üzemanyagszinttel körözött. Az átlaga mindenesetre 1:29.417-re jött ki, ha jól számoljuk, ami egy tizeddel gyengébb Schumacherénél. Ez valószínűleg nem mérvadó.
A teljes eredménylistával és a csapatok reakcióival hamarosan bővítjük a cikket.