Vettel-Hamilton első rajtsor Bahreinben
2012. április 21. 12:49
Sebastian Vettel három versenyig tartó szünet után visszatért a pole pozícióba, amikor némi meglepetést okozva az élre repítette Red Bullját a Bahrein Nagydíj időmérőjén, miközben a favoritnak tartott Mercedes a vártnál gyengébben szerepelt. Nico Rosberg csak 5. lett a Q3-ban, mert vereséget szenvedett Mark Webbertől és a McLaren párosától is.
Ám a Mercedes számára már a Q1-ben kisiklott az edzés, Michael Schumacher autójában ugyanis az első etapjában elromlott a DRS, s mivel az autó beállításainál nagyban támaszkodtak rá, nem tudott elég gyors kört futni. Emiatt nem is tudott visszatérni a pályára, hogy javítson, s bár egy ideig úgy tűnt, így is továbbjut a Q2-be, az utolsó pillanatban a Caterhammel óriásit hajrázó Heikki Kovalainen 13 ezredmásodperccel megelőzte, kiszorítva őt a továbbjutók közül. "A hátsó szárny elromlott az utolsó körömben, semmi értelme nem volt újra kimennem a pályára, amíg nem javítják meg. De kifutottunk az időből" - mondta.
A küzdelem egyébként is hihetetlenül szoros volt: mivel a két McLaren szintén egyszer járt a pályán, Jenson Button és Lewis Hamilton is csak a 15-16. helyen jutott tovább a Q1-ből, melynek végén még a 17. helyezett Kovalainen lemaradása is csupán 1,038 másodperc volt az élen végző Sergio Pérezhez képest. A Q2-ben Kimi Räikkönen hasonlóan taktikázott, abban bízva, hogy az etap elején elért körideje elég lesz a döntőbe kerüléshez, de vesztett. "A pozíciónál fontosabbnak tartottuk, hogy spóroljunk a gumikkal" - nyilatkozta a Sky Sportsnak.
Kattintson a képre a galériához!
Az utolsó pillanatban Pérez, Fernando Alonso, Romain Grosjean és Daniel Ricciardo is beverekedte magát a Q3-ba, ők azonban csak az edzés legvégén mentek ki a pályára. Így tett Rosberg is, akinek ezúttal azonban nem sikerült a sanghajihoz hasonlóan különleges kört kisajtolnia magától. "Tulajdonképpen örömteli, hogy az 5. hely miatt csalódottak lehetünk" - mutatott rá. "De nem történt tragédia, és általában véve különben is inkább a versenyre állítottuk be az autónkat, az időmérővel kompromisszumot kötöttünk."
A leintés előtti pillanatokban átmenetileg Webber kaparintotta meg a vezetést, ám őt csapattársa és Hamilton szinte azonnal lejjebb tolta a tabellán. Ennek ellenére örült a 3. rajtkockának. "Meglepődtem, hogy ennyire versenyképesek lettünk egy olyan pályán, ami nem a mi erősségeinknek kedvez" - jegyezte meg. Vettel pedig a pályafutásának 31. pole pozícióját szerezte meg, így már csak eggyel van lemaradva az örökranglista 5. helyezettjétől, Nigel Manselltől. "A futamon erősebbek leszünk" - figyelmeztetett. "A versenytempónk már az előző hétvégéken is jobb volt, és most elégedettebb vagyok az autómmal. Vasárnap képesnek kell lennünk ugyanilyen eredményre. Már alig várom a rajtot, aztán szerintem nagyon szoros lesz a küzdelem. Nico egész hétvégén veszélyes volt, és a lotusos srácok is meglepetést okozhatnak majd."
A legnagyobb meglepetések egyike volt Daniel Ricciardo hatodik helye
Rosberg mögött Ricciardo kaparintotta meg a 6. rajtkockát, ami annak fényében különösen bravúros, hogy a másik Toro Rossót vezető Jean-Eric Vergne már a Q1-ben kiesett. A 7. Grosjean lett, megelőzve Pérezt, valamint a Q3-at mért kör nélkül befejező Alonsót és di Restát. A gumikkal mindenki igyekezett spórolni, a versenyen ugyanis a hőség miatt várhatóan gyorsan el fognak kopni az abroncsok, ezért a bokszstratégiának kiemelt szerep jut majd. Hamilton elégedett volt a 2. helyével, bár hozzátette: "Nem emlékszem rá, hogy Barcelonán kívül bárhol ilyen erős szél fújt volna, ami nagyon megnehezíti a dolgunkat. Ez bizonyos kanyarokban előnyös, máshol hátrányos, és nem könnyű jól kezelni."
Az időmérőt 17-edikként záró Pastor Maldonadónak a Q2-ben elromlott a KERS-e, ráadásul váltócseréje miatt öt hellyel hátrább is fogják sorolni a rajtrácson, amivel többek között Schumacher is egy hellyel előrébb lép. Kovalainen pedig örült neki, hogy a Caterhamnek története során először sikerült erőből legyőznie a nagyobb csapatokat. "Már délelőtt láttuk, hogy közel sikerült kerülnünk néhány másik autóhoz, ezért bíztunk benne, hogy ha ekkora hőség és ilyen erős szél lesz, az opciós gumik révén bejuthatunk a Q2-be" - mondta a BBC-nek
Köszöntjük az olvasókat. Bahreinben, a szahíri pályán változatlanul forróság van, a levegő hőmérséklete meghaladja a 30, a pályáé pedig a 40 fokot.
A Mercedes fiatalabbik versenyzője szombat délelőtt is a leggyorsabb volt a harmadik szabadedzésen, pedig Ross Brawn elárulta, hogy a múlt heti futamgyőztes ma nem érezte olyan jónak az autója viselkedését, mint pénteken.
Kisebb megeleptésre ma délelőtt Sebastien Vettel került Rosberghez a legközelebb (másfél tizedre), a világbajnok abszolút második szektort futott a harmadik szabadedzésen. A többiek több mint négy tizedmásodperces hátrányban zártak a teljes kört tekintve Rosberghez képest, de még Webber is megelőzte mindkét McLarent.
A wokingi istálló szenvedett eddig ma, Hamilton például visszaszereltette autójára a régi első szárnyat, mert azzal érezte jobbnak az MP4-27 viselkedését.
Sokan arra számítottak a bahreini hétvégén, hogy a nagy meleg miatt a Mercedes nagy gondban lesz a fokozott gumikoptatása miatt. Paul Hembery, a Pirelli motorsport igazgatója azonban ma eloszlatta a kételyeket, mivel kijelentette, hogy az Ezüst Nyilak fokozott gumikoptatása nem több egy mítosznál. Bővebben itt olvashatnak a témáról.
Így alakult a csapaton belüli elsőség az idei időmérőkön eddig:
Vettel 0 - 3 Webber
Button 0 - 3 Hamilton
Alonso 3 - 0 Massa
Schumacher 2 - 1 Rosberg
Raikkonen 2 - 1 Grosjean
Di Resta 2 - 1 Hulkenberg
Kobayashi 2 - 1 Perez
Ricciardo 3 - 0 Vergne
Maldonado 3 - 0 Senna
Kovalainen 3 - 0 Petrov
De la Rosa 3 - 0 Karthikeyan
Glock 3 - 0 Pic
2004 óta rendezik meg a Bahreini Nagydíjat (2011 kivételével), de érdekes módon a wokingiak még soha nem tudtak az első rajkockából indulni itt.
Szahírban a pálya 43, a levegő 30 fokos, a Williams szerint erősödött a szél délelőtt óta. Ez azt jelentheti, hogy több homok kerülhet a pályára.
Az FIA elnöke, Jean Todt a BBC-nek azt nyilatkozta a helyszínen, hogy szerinte jó döntés volt megrendezni a futamot a zavargásoktól súlytott országban. Véleménye szerint a sportnak "gyógyírt kell jelentenie a világ bajaira."
A Force Indiák és a Marussiák jöttek ki először a pályára. Schumacher boldogan integet a kamerának a bokszból az autójában ülve, magabiztosnak tűnik
Nico Hülkenberg 1:35,970-es kört futott. Mindenki közepes gumival van kint, ami ezen a hétvégén a keményebb keverék.
A Toro Rosso francia versenyzőjének nehéz dolga volt, nagyon kitört az autója fara a 7-es kanyarban, Sikeresen megfogta.
Nem a magabiztosság jele, ha valaki már a Q1-ben felteszi a gyorsabb, lágy gumikat. Alonsón kívül csak a két HRT tetette fel ezeket.
Button 1:34,792-es kört futott, eddig vezet.
A mercedeses levágott egy kanyart a középső szektorban, és 9 (!) másodpercet vesztett emiatt.
1:34,041-es kört futott a Lotus francia versenyzője. A Lotus gyorsabb kemény gumin, mint a Ferrari lágyon. Räikkönen a második, Rosberg a harmadik, Alonso a negyedik.
A marussiás németnek több mint egy másodpercet kell javulnia, hogy indulhasson vasárnap.
Azonos, lágy gumival Heikki Kovalaienen megelőzte Bruno Sennát, így a brazil kieső 18. helyen jelenleg
A hétszeres világbajnok már nem kött ki a végén, ezért a többiek sok lágy gumival futott gyors köre miatt visszaesett kieső 18. helyre. Kovalainen 13 ezreddel megverte Schumachert.
Pérez nyert Ricciardo és Webber előtt.
A kiesők: Schumacher, Vergne, Petrov, Pic, de la Rosa, Glock, Karthikeyan.
Schumacher taktikáját követte Hamilton és Button, meg akartak spórolni egy szett kemény gumit a versenyre. Előbbi a 16, utóbbi a 15. helyen végzett, majdnem ugyanúgy ráfáztak, mint Schumacher.
A hétszeres világbajnok nem hitte, hgy kieshet. A kamera őt mutatja, erőltetetten próbál mosolyogni, mintha nem lenne semmi baj.
Állítólag műszaki hiba miatt nem tudták még egyszer kiküldeni a Q1-ben, hogy javítson az idején.
A Toro Rosso versenyzője nem ment be a kötelező súlymérésre a Q1 után, ezért vizsgálják a sportfelügyelők.
Buttonnak azt mondták rádión, hogy fél másodpercet gyorsult a pálya a Q1 eleje és vége között.
Hamiltonnak azt mondták, 1:33,4-es idővel lehet majd bekerülni a Q3-ba.
A német versenyző elárulta, hogy nem működött a dupla DRS-sel szerelt hátsó szárnya, ezért esett ki.
A Mercedesnak nagyon fontos az eszköz, mivel azért állítják be nagyon nagy leszorítóerőre az autót, mivel az egyenesekben úgyis gyorsak tudnak lenni a különleges eszköz miatt.
A brit 1:33,209-es kört futott. Webber a harmadik, Button a negyedik.
"A hátsó szárny elromlott az utolsó körömben, semmi értelme nem volt újra kimennem a pályára, amíg nem javítják meg. De kifutottunk az időből" - nyilatkozta a BBC-nek.
A venezuelai a 16. helyen áll. Mivel váltócsere miatt öt helyes rajtbüntetést kapott, úgy döntött a Williams, hogy már nem küldi ki többet a Q2-ben. Ez azt jelenti, hogy Schumacher előre fog lépni egyet, és a 17. helyről fog indulni.
43 fokról indult, de már csak 40 fokos a szahíri aszfalt.
A Q2 sorrendje: Hamilton, Rosberg, Grosjean, Webber, Alonso, Button, di Resta, Vettel, Ricciardo, Pérez.
Szép eredmény di Restától, hogy a kihagyott második szabadedzése ellenére bejutott a Q3-ba. Ricciardo is remek kört futott a Toro Rossóval, csapattársa már a Q1-ben kiesett.
A kiesők:
Räikkönen, Kobajasi, Hülkenberg, Massa, Senna, Kovalainen, Maldonado.
Kiderült, hogy a venezuelai azért nem memt ki a Q2-ben egyáltalán, mivel elromlott a Williamsben a Renault KERS rendszere.
A Sauber bejelentette, hogy gumispórolási szándéktól vezérelve nem küldik ki az időmérő utolsó részére a Malajzaiai Nagydíj hősét.
Mindenki használt lágyakon ment ki, az újakat a végére tartogatják. A Mercedes szerint folyamatosan változik a szélirány.
A Q2-ben kieső lotusos finn elárulta a Sky riporterének, hogy kockáztattak, mert úgy gondolták, hogy jobb megspórolni egy szett gumit, mint kicsit előrébbről indulni.
A 10-es kanyar előtt fékezték állóra a bal első gumikat.
Martin Brundle, a Sky Sport riportere szerint ugyan a Forma-1-ben dolgozók 99 százaléka semmit sem látott a bahreini tüntetésekből eddig, de tegnap éjszaka egy tüntető meghalt, valószínűleg lelőtték. A BBC szerint a holttestét a fővároshoz közel, egy faluban találták meg.
Nem az időmérőre, hanem hangsúlyosan a versenyre állították be az autót. Ezt Ted Kraviznek, a Sky riporterének mondták.
Button, Webber és Vettel követi, Rosberg most megy gyors kört.
Mintha tavaly lenne. Vettelé a pole 1:32,422-es körével, egy tizedet vert a második Hamiltonra. A további sorrend: Webber, Button Rosberg, Ricciardo, Grosjean, Pérez, Alonso, di Resta.
Hatalmas meglepetés Daniel Ricciardo hatodik helye, csak egy tizedet kapott Rosbergtől.
Érdekes módon az egész időmérőn nem nagyon mutatták a Force India autóit. Elképzelhető, hogy Bernie Ecclestone megharagudott rájuk, amiért tegnap kihagyták a délutáni edzést?