Rosbergé a pole, tarolt a Mercedes Kínában
2012. április 14. 07:49
Nico Rosberg bebizonyította, hogy sohasem késő, amikor a Kínai Nagydíjon, pályafutásának 111. versenyén megszerezte első pole pozícióját, méghozzá akkora előnnyel, hogy a Q3-ban másodszorra már vissza sem kellett térnie a pályára, így vasárnapra megspórolt egy szett lágy gumit. Bár az időmérőn Lewis Hamilton lett a második, mivel őt váltócseréje miatt a 7. rajtkockába sorolják vissza, helyette Michael Schumacher indulhat majd Rosberg mellől.
A szombat délelőtti szabadedzésen úgy tűnt, a Mercedes nem boldogul a tegnapinál 8-10 fokkal magasabb pályahőmérséklettel, de az időmérőn hamar kiderült, hogy nincs okuk aggodalomra. Már a Q1-ben és a Q2-ben is elég volt egyszer próbálkozniuk a továbbjutáshoz, ezért maradt egy extra szett lágy gumijuk a Q3-ra, amit tökéletesen ki is használtak. Schumacher mégis csak egy tizedet javított előző legjobbján, az első szektorban nem tudva megismételni korábbi részidőit.
Rosberg viszont már az első körében szárnyalt, 0,505 másodpercet verve Hamiltonra. "Kicsit hűlt a pálya, ezért a hátsó gumik jobban kezdtek dolgozni" - mondta. "Az utolsó köröm előtt valamelyest változtattam a beállításokon. Egyszerűen sikerült futnom egy tökéletes kört." Schumacher, aki a 2006-os Japán Nagydíj óta először, de összesen 116. alkalommal rajtolhat majd az első sorból, már a rádión elismerően nyilatkozott csapattársa időeredményéről. "Ez fenomenális kör volt Nicótól" - ismerte el. "Tudjuk, hogy az időmérőkön nagyon ügyes, de nekem sincs okom szomorkodni - ellenkezőleg."
Hamilton hátrasorolásával Kamui Kobajasi örökli a 3. rajtkockát, ami eddigi legjobb eredménye, mivel még soha nem indulhatott a 7. helynél előrébbről. "Ez nagyszerű volt. A csapat remek autót épített. Egész hétvégén elégedett voltam vele" - jelentette ki. "Nem számítottunk erre, de remélem, holnap lesz esélyem felkerülni a dobogóra." Mivel a Mercedesekkel ellentétben a Sauber kíméletesen bánik a gumikkal, Kobajasi számára ez nem is tűnik lehetetlennek.
Kattintson a képre a galériához!
A 4. helyről Kimi Räikkönen vághat majd neki a Kínai Nagydíjnak, így végre, ha száraz marad az idő, a Lotus valódi versenytempójára is fény derülhet. A McLaren ugyanakkor a hidegben elvesztette időmérős fölényét, Jenson Button erejéből csak a 6. helyre futotta a Q3-ban. "A Q2-ben nem voltam túl gyors, de azt hittem, a Q3-ban ütőképesek lehetünk. Csak egy szett gumim maradt, úgyhogy vártam, amíg üres lesz a pálya, ám közben éreztem, hogy egyre hűvösebb van" - mondta a BBC-nek. "A Mercedes versenytempója valószínűleg nem olyan jó, mint azoké, akik mögülük rajtolnak, úgyhogy ez érdekes lesz." Hamilton úgy vélte, a McLarennél jól változtattak a beállításokon az időmérő alatt.
Kiderült viszont, hogy a Red Bull mégsem lépett igazán előre. Mark Webber a Q2-ben a lágy gumikat kihasználva a leggyorsabb volt ugyan, de a Q3-ban csak 7. lett, Sebastian Vettel pedig a 2009-es Brazil Nagydíj óta először be sem jutott a döntőbe. Nem bizonyult helyes döntésnek a részéről, hogy csapattársával ellentétben visszatért a régi kipufogóhoz, amely nem biztosít extra leszorítóerőt, mert a 14-es kanyar előtt láthatóan blokkolta a hátsó kerekeket. "Tulajdonképpen elégedett voltam az autómmal ma, csak nagyon szoros volt a küzdelem" - nyilatkozta a Sky Sportsnak. "Az időmérőn jól sikerültek a köreim, nem követtem el semmilyen hibát."
Kattintson a képre a galériához!
Bár a Ferrarinál a délelőtti szabadedzés után azt mondták, csoda lesz, ha eljutnak a Q3-ig, Fernando Alonso a 9. helyre - éppen malajziai üldözője, Sergio Pérez mögé - kormányozta az autóját. Az F2012 a versenyen rendszerint gyorsabb, mint az időmérőn, a spanyolnak mégsem voltak illúziói a kilátásai felől. "Ha az ember egy normális futamon a 9. helyről indul, rendszerint ott is ér célba, ami egy-két pontot ér. Innen csak javítani lehet, úgyhogy én kész vagyok egy őrült versenyre" - jelentette ki. Csapattársa, Felipe Massa ezúttal csupán 0,273 másodperccel maradt le tőle a Q2-ben, amivel a 12. rajtkockát kaparintotta meg.
A küzdelem annyira szoros volt, hogy az időmérő középső etapjában az első 15 helyezettet alig hat tizedmásodperc választotta el egymástól, így a Williamsnek és a Toro Rossónak ezúttal nem volt esélye a továbbjutásra.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Kínai Nagydíj időmérőjéről szóló élő közvetítésünkben. A sanghaji pályán száraz idő van, eső nem várható.
Pár perce Andrew Benson, a BBC újságírója megkérdezte Bernie Ecclestone-t, hogy elutazik-e Bahreinbe a jövő héten. A Forma-1 nagyura azt válaszolta, hogy nem, mert túl veszélyes.
Tette ezt egy nappal az után, hogy az FIA kijelentette, mindenképpen megrendezik a versenyt az arab országban, a zavargások ellenére is.
A szombat reggeli, utolsó szabadedzésen a két McLaren volt a leggyorsabb, előnyük nagyjából fél másodperc volt a két Mercedes előtt. A Red Bull még titkolta valódi tempóját.
Az FIA elnöke, Jean Todt is Sanghajban van, de nem volt hajlandó nyilatkozni a bahreini helyzetről az újságíróknak.
A McLarenjében váltót cseréltek, ezért öt rajthelyes büntetést kapott. Ha megszerzi ma a pole pozíciót, akkor is csak a 6. helyről fog indulni holnap.
A levegő 21, a pálya 26 fokos.
Az olasz istálló képviselői azt nyilatkozták a Sky Sportnak, hogy csodára lenne szükségük, hogy bekerüljenek a Q3-ba.
Zárójelben jegyezzük meg, hogy Felipe Massának valószínűleg az is nehéz lesz, hogy a Q2-be bejusson.
Már sokan kint vannak, hogy megtegyék az ellenőrző körüket. Egyedül Narain Karthikeyan (HRT) ment ki lágy gumival, a többiek közepesen vannak.
A brazil 1:37,964-es kört futott, ezzel átvette az első helyet a sokat hibázó Paul di Restától.
Percről percre változik az állás, jelenleg Lewis Hamilton vezet 1:36,763-as körével. Räikkönen feljött harmadiknak, az első szektorban ő volt a legjobb. A két Mercedes még a bokszban.
Első is lehetett volna, de az utolsó szektorban fél másodpercet dobott el. Ideje 1:36,911.
Az ausztrál ideje 1:36,682, nyolc századdal veri Hamiltont. A két Mercedes az ötödik-hatodik helyen, Rosberg 77 ezreddel marad el Schumachertől.
A sorrend: Webber, Button, Hamilton, Kobajasi, Vettel, Schumacher, Rosberg .
A brazil jelenleg a 16. helyen áll, a kiscsapatokon kívül Vergne (Toro Rosso) áll kieső helyen.
Lágy gumikon egy tizedet vert Webberre Felipe Massa, 1:36,556-os köre elégnek tűnik a Q2-be kerüléshez.
A venezuelai feltartotta a finnt, ezt vizsgálják most a sportfelügyelők.
A sorrend jelenleg: Pérez Alonso Grosjean, Maldonado, Massa, Di Resta, Senna. Mindenki lágy gumikon futotta a legjobb idejét.
Körönként nagyjából egy másodperc a különbség a Pirelli kétféle keveréke között.
A sorrend: Pérez, Alonso, Grosjean, Maldonado, Massa, Di Resta, Senna, Webber, Button, Hamilton, Schumacher, Räikkönen, Kobajasi, Rosberg, Vettel, Hülkenberg, Ricciardo.
A fura sorrend annak köszönhető, hogy az élversenyzők még nem mind tették fel a lágy gumikat.
A kiesők:
Vergne, Kovalainen, Petrov, Glock, Pic, De la Rosa, Karthikeyan.
Tehát a Hispaniák és a Marussiák is elindulhatnak majd vasárnap a versenyen.
Olyan sűrű a mezőny, hogy az élcsapatok sem tehetik meg, hogy a Q2-ben spóroljanak a gyorsabb gumival.
A finn szerint Maldonado a felvezető körében volt, amikor ő gyorson, és a venezuelai nem engedte el. Ezt vizsgálják jelenleg a sportfelügyelők.
A BBC riportere szerint a bokszutcában pár csepp eső hullott. Ez megkavarhatja az időmérő végét.
Feltartás miatt folyik a vizsgálat ismét.
Nyolc századdal vezet Schumacher előtt, Hamilton a harmadik. Vettel csak a hatodik.
Már csak 24 fokos a sanghaji aszfaltcsík. Az eső eddig nem kezdett rá.
A brazil szenved, jelenleg a 16. helyen áll (Alonso: 10.), csak Grosjean van mögötte, aki még nem jött ki a Q2-ben.
A sorrend: Webber, Rosberg, Schumacher, Pérez, Kobajasi, Hamilton, Grosjean, Räikkönen, Button, Alonso.
Vettel az első szektort rontotta el, ott két tizedet vesztett, ezért esett ki.
A kiesők: Vettel, Massa, Maldonado, Senna, Di Resta, Hülkenberg, Ricciardo.
A 2009-es Brazil Nagydíjon fordult elő utoljára, hogy Sebastian Vettel nem került be a Q3-ba. Idevág, hogy a világbajnok egyik versenymérnöke ma arról nyilatkozott, hogy Webber eddig jobban birkózott meg az idei autó problémáival (vélhetően a befújt diffúzor hiányával), mint Vettel.
Lehet, hogy Vettel most arra fázott rá, hogy ő kitartott a régi, kevesebb leszorítóerőt biztosító kipufogó mellett, mert azzal érezte jobbnak a balanszot. A Sky Sports elemzéséből kiderült, hogy a gyors körében a 14-es kanyarban blokkoltak a hátsó kerekei, ezért túlcsúszott a kanyar csúcspontján. Pont itt segített volna egy kis extra leszorítóerő a hátsó tengelyen.
A pole valószínűleg a Mercedesek, Button, valamint Webber között dől majd el, de a Sauberek is jónak tűnnek.
Azt mondták neki rádión, hogy fokozatosan hűl a pálya. Ez pont a Mercedes kezére játszhat, mert könnyen be tudják melegíteni a gumikat.
1:35,121-es időt futott Nico Rosberg, ezzel fél másodperccel előzi meg Hamiltont és Schumachert. Lehet, hogy ezt ma már nem dönti meg senki. Tavaly 1:33,706 volt Vettel pole pozíciót érő ideje.
Több mint egy másodperc a Red Bull ausztráljának a lemaradása.
Már nem próbál javítani, hogy megspóroljon egy szett lágy gumit.
Eső pole pozícióját ünnepelheti Nico Rosberg élete 111. nagydíján.
A Q3 végső sorrendje: Rosberg, Hamilton, Schumacher, Kobajasi, Räikkönen, Button, Webber, Pérez, Alonso, Grosjean.
Hamilton büntetése miatt ez lesz a rajtsorrend:
Rosberg, Schumacher, Kobajasi, Räikkönen, Button, Webber, Hamilton, Pérez, Alonso, Grosjean.