Szenzációs időmérőt nyert Alonso
2012. július 07. 13:51
Fernando Alonso fordulatos küzdelemben hódította el a pole pozíciót a Brit Nagydíjra, amikor az eső miatt több mint két és fél órán át tartó időmérő utolsó pillanataiban megtáltosodott az intermediate gumikon, és 47 ezredmásodperccel Mark Webber Red Bullja elé kormányozta a Ferrarit.
Alonso csodálatosan uralta a nehéz körülményeket, de azért némi mázlira is szüksége volt, hogy túlélje a vihart. A Q2-ben kicsúszott egyszer, a szalagkorláthoz veszélyesen közel csúszva végig a füvön, és amikor az edzést megszakították, nem volt a továbbjutók között, mert először intereken próbálkozott, holott az aszfalton akkor még túl sok víz állt. "Végül továbbjutottunk, aztán a Q3-ban komoly dilemmát okozott, hogy az esőgumikat vagy az intereket válasszuk" - mondta. "Amikor láttuk, hogy mindenki más is az intereken van, megnyugodtunk, és összehoztuk a kört." Ez Alonso pályafutásának 21. pole-ja, a legutóbbit azonban kis híján két évvel ezelőtt, a 2010-es Szingapúri Nagydíjon szerezte.
Noha Paul di Resta - aki az utolsó pillanatokban szorult ki a továbbjutok közül a Q2 végén - úgy látta, a pálya utolsó szakaszán többen a sárga zászlók ellenére sem lassítottak, köztük Alonso sem, a spanyol hangsúlyozta, hogy elvette a gázt. Ezt bizonyítja az is, hogy 33,3-as részideje a saját korábbi legjobbjától is elmaradt. "Nem aggódom" - jelentette ki egy esetleges büntetéssel kapcsolatban.
Webber az utolsó percekben szintén jól boldogult az intermediate Pirellikkel, és csak egy hajszállal maradt le Alonsótól. A 3. rajtkockát az esős versenyek hajdani királya, Michael Schumacher kaparintotta meg, aki csapattársával, a délelőtt hidraulikai hibával időt vesztő Nico Rosberggel ellentétben egész nap meggyőzően gyors volt. Ha a Mercedes a Q3 elején nem esőgumikon küldi ki őt a pályára, akár a pole is az övé lehetett volna, mert így csak egyetlen köre volt az intereken, ennek ellenére megfutotta az abszolút legjobb részidőt a pálya utolsó szektorában - pedig a többiek autóján addigra jobban bemelegedtek a gumik.
Schumacher mégis elégedettnek vallotta magát, és úgy vélte, a Mercedes szárazon és esőben is "tűrhetően ütőképesnek" bizonyult, de hozzátette: "Ez izgalmas időmérő volt, különösen a Q2-ben, amikor rossz rostély került a sisakomra. Nem volt rajta páramentesítő, úgyhogy semmit nem láttam, és azon kaptam magam, hogy a Beckettsben keresztbeáll az autóm." Rosberg csak 13. lett.
Sebastian Vettelnek be kellett érnie a 4. hellyel, holott a Q2 felénél történt megszakítás pillanatában még az élen állt. "Ez nehéz nap volt, és most megint esik, úgyhogy nem tudjuk, holnap mi lesz" - mondta röviddel az időmérő vége után. "Szerintem egy kicsit gyorsabbnak kellett volna lennünk." Felipe Massa idei legjobb edzéseredményét érte el, amikor 5. lett. "A legjobb köröm végén, az utolsó szektorban elkövettem néhány hibát. Ez nem jött jól, de azért így is jók a rajtpozícióink" - mondta.
Kimi Räikkönen autójában a szünet alatt is hiába próbálták megjavítani a KERS-t, mégis megkaparintotta a 6. rajtkockát, miközben Romain Grosjean ötödikként verekedte be magát a Q3-ba, csakhogy a Q2-ben teljesített utolsó mért körében kicsúszott, ezért a döntőben nem vehetett részt. Azt mondta, fogalma sincs, miért tört ki a Lotus fara.
A McLaren brit párosa a hazai pályán rossz időmérőt zárt. Különösen Jenson Button, aki már a Q1-ben kiesett. "Az egész évem erről szól, hogy nem tudom felmelegíteni az első gumikat, így nem is húztam fel magam túlzottan. Tudom, hogy általában jól vezetek esőben" - mondta. Hamilton az első két etapban gyors volt, az intermediate-eket viszont már neki sem sikerült üzemi hőfokúra tornáznia a végén. "Az autóm egyáltalán nem tapadt, összevissza csúszkáltam" - mérgelődött. "Megpróbálunk rájönni, hogy ennek mi volt az oka, hátha holnapra meg tudjuk oldani a problémát." A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh azonban nem titkolta, hogy abban reménykednek, a versenyen vagy teljesen vizes, vagy teljesen száraz lesz a pálya, mert a vegyes körülmények nem passzolnak hozzájuk.
Bár a versenyzők többsége támogatta a megszakítást, mivel az autók a tócsákra felúszva irányíthatatlanná váltak, a BBC technikai szakértője, Gary Anderson szerint hiba volt elővenni a piros zászlókat. "A pályaviszonyok ugyan romlottak, de tudomásul kellene venni, hogy az időmérő etapja 15 percig tart, és többek között éppen arról szól, hogy közben a helyes döntéseket kell meghozni" - vélte. "A Ferrari rosszul döntött a gumikkal. Úgy lett volna illő, hogy ennek megfizessék az árát."
Mivel Nico Hülkenberget és Charles Pic-t váltócsere, Kamui Kobajasit és Jean-Eric Vergne-t pedig a valenciai büntetés miatt fogják hátrébb sorolni, a rajtrács nem lesz azonos az időmérő eredményével. A várható sorrend itt látható.
Kövessenek minket a Twitteren is: https://twitter.com/origof1hirek!
Üdvözöljük kedves olvasóinkat a Brit Nagydíj időmérő edzéséről készülő élő tudósításunkban. A délelőtti, utolsó szabadedzést Fernando Alonso nyerte Jenson Button és Romain Grosjean előtt.
A délelőtti edzés viszonylag száraz időben telt, most azonban megint csepereg az eső. Egy biztos: a pálya még mindig nedves.
A Force Indiában a délelőtti edzésen romlott el a rendszer, a csapatfőnök elmondása szerint azonban az időmérőre sikerült rendbehozni.
Tegnaphoz hasonlóan idén is számos jeggyel rendelkező szurkoló nem fog bejutni a pályára: fél 12 óta már visszafordítják a Silverstone-ba érkező autókat, ez 20-30 ezer nézőt érint. Cikkünk erről itt olvasható.
A folyamatosan változó időjárási körülmények miatt a Saubernél "pókerre" számítanak az időmérőn. Már csak percek vannak hátra az edzés kezdetéig, Alonso most érkezett vissza a Ferrari garázsába.
Sebastian Vettel az eddigi nyolc időmérőn 4-szer győzte le Mark Webbert, 4-szer az ausztrál volt a gyorsabb. Sokkal kiegyenlítetlenebb a küzdelem a Ferrarinál, ahol Alonso mind a 8 alkalommal legyőzte Felipe Massát. Ugyanez a helyzet a McLarennél, itt minden alkalommal Lewis Hamilton bizonyult gyorsabbnak.
Button 0 - 8 Hamilton
Alonso 8 - 0 Massa
Schumacher 3 - 5 Rosberg
Raikkonen 2 - 6 Grosjean
Di Resta 5 - 3 Hulkenberg
Kobayashi 5 - 3 Perez
Ricciardo 7 - 1 Vergne
Maldonado 6 - 2 Senna
Kovalainen 8 - 0 Petrov
De la Rosa 8 - 0 Karthikeyan
Glock 5 - 2 Pic
Sok autó hajtott ki a pályára az esőben, valószínűleg nem akarják megvárni, hogy még jobban essen. Mindenki intermediate gumin.
Rádión szóltak a finn versenyzőnek, hogy nem működik a Lotusban a kinetikus energiavisszanyerő rendszer. Ez esőben kisebb probléma, mint szárazon, de a fékerő-elosztást biztos, hogy módosítani kell a műszaki hiba miatt.
A rossz időre való tekintettel nem lehet használni a légellenállás-csökkentő rendszert, az állítható hátsó szárnyat.
A britnek szólt a McLaren, hogy igyekezzen hamar gyors köröket futni, mert a körülmények egyre rosszabbak lesznek.
Schumacher, Massa, Maldonado és Ricciardi is állt már az élen, de jelenleg Hamilton vezet 1:49,175-ös idejével.
Sok helyen káosz van a pályán az eső és a nagy forgalom miatt. Az előbb majdnem legázolta Grosjean Pérezt, miközben a franciát meg csapattársa, Kimi Räikkönen próbálta körbeautózni, és majdnem összekoccantak.
A venezuelai ideje 1:47.123. Mögötte a legjobb 10 sorrendje: Ricciardo, Pérez, Vergne, Massa, Kobajasi, Vettel, Hamilton, Schumacher, Grosjean.
Három másodperccel marad el Michael Schumachertől eddig Nico Rosberg, és kieső helyen van.
A világbajnok ideje 1:46.279, ezzel vezet Hülkenberg és Maldonado előtt.
A svájci csapatnál úgy érzik, gyorsulhatnak a száraz pályára való gumival, mert eléggé száraz már az ideális ív.
Visszajött az eső, ezért visszajöttek a Sauberek az intermediate gumikért. Nem vált be a slick.
Az utolsó szektorban mindenki két-három másodpercet lassult, valószínűleg ott esik a legjobban. Ez azt jelentheti, hogy már nem fognak javítani az időkön a pilóták, ami Vettel Q1-es győzelmét jelentené.
Rosberg még épp továbbjutó helyen, de ha Button javít, még kieshet ő is.
A Marussia keresztbe állt, mert korán kezdett kigyorsítani a német versenyző, de szerencsére nem az ideális íven állt meg.
Rosberg alig menekült meg a kieséstől. Buttonnak nagy csalódás, hogy a Q1-ben véget ért számára az időmérő edzés a hazai versenyén.
A Q1 továbbjutói sorrendben: Vettel, Hülkenberg, Maldonado, Pérez, Alonso, Schumacher, Kobajasi, Grosjean, Senna, Ricciardo, Webber, Räikkönen, Massa, Hamilton, di Resta, Vergne, Rosberg
A kiesők:
Button, Petrov, Kovalainen, Glock, de la Rosa, Karthikeyan.
Charles Pic (Marussia) 107 százalékon kívül van, és amúgy is volt egy öt rajthelyes büntetése. ami ezzel értelmét veszítette.
Szinte mindenki kijött a pályára, a Ferrarik, Red Bullok, Williamsek intermediate gumin vannak, a többiek esőgumin.
Úgy értékelték, hogy túl optimista volt feltenni a zöld jelzésű intermeidate gumikat, visszajöttek a kék jelzésű esőgumikért.
A világbajnok csapat is feltette az esőgumikat, már csak a Williamsek vannak interen.
1:59,092-es kört futott a mexikói, ezzel vezet Hamilton és Rosberg előtt.
Zseniális manőverrel kerülte el a falat csúszás közben Fernando Alonso. Schumacher is többször megpördült, hihetetlenül csúszik a pálya.
Úgy ítélte a versenyirányítás, hogy túl veszélyes lenne folytatni az időmérőt, ezért félbeszakították bizonytalan időre a Q2-t. 6:19 perc van hátra.
A továbbjutó helyen a következő versenyzők vannak: Pérez, Hamilton, Rosberg, Vergne, Hülkenberg, Kobajasi, Räikkönen, Webber, Ricciardo, Vettel.
Körülbelül két mért kört lehet majd megtenni, ha folytatódik majd a Q2.
Lehet, hogy bepárásodott a sisakja a spanyolnak.
Paul di Resta azt modnta, utasnak érezte magát az autójában, annyiszor úszott fel a Force India a pocsolyákon.
Schumacher közben nevetgélve, jókedvűen beszélget a Mercedes boksza előtt.
A hivatalos időjárás jelentés szerint magyar idő szerint 15.40 kor állhat el az eső Silverstone-ban. Lehet, hogy csak akkor indítják újra az időmérőt.
Jenson Button a BBC-nek így nyilatkozott a Q1-es kiesése után: "Egyáltalán nem tudtam felmelegíteni az első gumikat, ezt azonnal éreztem, ahogy kihajtottam a bokszból" - mondta. "A jó hír az, hogy a többieknek még két etapot teljesíteniük kell, és holnap is esni fog. A verseny mindenkinek nehéz lesz, de az én gumijaim jobb állapotban lesznek."
A filmsztár a csapattagokkal beszélget jókedvűen, szürke zakót, kék inget és farmert visel.
A Pirelli emlékeztetett mindenkit, hogy az esőgumik a nagyobb átmérőjük miatt kb. 5 mm-rel megelemik az autók hasmagasságát, ami segít a felúszások elkerülésében is.
10 percet kapnak majd a versenyzők, hogy felkészüljenek a folytatásra. De hogy ez mikor következik be, még kérdéses.
Kimi Räikkönen autóján dolgoznak, hogy megjavítsák a KERS-t az újraindításig. Csak nehogy megrázza őket az áram ebben a nagy esőben.
Ha nem indítanák újra az edzést akkor nem lehet tudni, hogy mi alapján generálódna le a rajtsorrend. A legvalószínűbb, hogy a Q1 eredménye számítana.
2010-ben Szuzukában már történt olyan, hogy vasárnapra halasztották az időmérőt a szakadó eső miatt.
Az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting elmondta a Sky Sport csatornán, hogy az a legfontosabb, hogy a pocsolyák eltűnjenek a pályáról. Az előrejelzések alapján arra tippelt, hogy magyar idő szerint délután 4 körül indulhat újra az edzés.
Itt egy kép kettőjükről. A legtöbb csapatnál beszélgetéssel ütik el az időt, Lewis Hamilton az előbb Sam Michaellel csevegett, a Lotusnál pedig Jude Law tartja szóval a csapattagokat.
Időről-időre mennek egy kört a pályán, hogy felmérjék a körülményeket. Mondani sem kell, még mindig áll a víz...
Bár nem valószínű, hogy a vártnál korábban újraindulhat az edzés, Schumacher sisakja gondosan előkészítve pihen a Mercedes bokszában, hogy bármikor felkaphassa. Erről itt egy kép.
A Red Bullnál azon filozofálnak, elárulják-e Webbernek, hogy az ausztrál krikett csapat éppen vesztésre áll. Nem akarják elvonni a figyelmét, ugyanakkor állítólag mindig nagyon gyors, mikor begurul...
Állítólag a Woodcote-nál már nem esik.
Már bármi kis akciónak örülnek a pályán, az orvosi autó érkezését is kitörő ovációval fogadták. Ahogy Norbert Haug is elmondta, a hétvége igazi hősei a nézők, ismét hatalmas tömeg látogatott ki a pályára.
Szokásukhoz híven hangos zenével szórakoztatják magukat, most Rihannával kezdték a délutánt.
A várakozás perceiben (óráiban?) a bokszutcából Rosberg és Ross Brawn hergeli a nézőket, a Mercedes garázsa előtt hullámzásra bíztatják őket - természetesen lelkesen engedelmeskednek nekik. Brawn állítólag kezdetben ellenállt, versenyzője azonban bevonta a mókába. Itt egy kép róluk.
Csodálatra méltó és némileg érthetetlen a lelkesedésük: szinte folyamatos az ováció, mindenkit megtapsolnak, aki kidugja az orrát a garázsból.
A szerelők továbbra is szorgosan dolgoznak az elromlott KERS-en, éppen a fenéklemez középső részét szerelik vissza a Lotusra.
A Red Bullal ellentétben a Saubernél komoly a hangulat, Kobajasi a mérnökökkel egyeztetett. Néhány garázzsal arrébb Christian Horner a hullám-őrület legújabb résztvevője, a nézők legnagyobb örömére.
Az orvosi autó ismét ellenőrzi a pálya állapotát, most jelentősen alábbhagyott az eső, és állítólag már az első napsugarak is megjelentek a Stowe felett. Valóban: Christian Horner esernyő nélkül sétálgat a bokszutcában. Az előrejelzés pontos volt, körülbelül mostanra tippelték az eső végét.
Stefano Domenicali elismeri, hiba volt az edzés elején megpróbálkozni az interekkel, hiszen mire visszatértek a bokszba és felrakták az extrém esőgumikat, már túl sok víz volt a pályán. Massa és Alonso így csak a 15. és 16. helyen állnak.
Kefékkel próbálnak minnél több vizet letolni a pályáról, ahol a heves esőnek köszönhetően hatalmas pocsolyák vannak.
A hétszeres világbajnok kiment integetni a nézőknek a bokszutca kerítéséhez.
Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy a pályán álló víz miatt akkor sem lehetne azonnal újraindítani az edzést, ha elállna az eső.
"Arra számítók, hogy az eső elállta után körülbelül 45 perccel tudunk majd kimenni a pályára. Láttam itt már csúnya balesetket, ezeket most szeretnénk elkerülni. Különben is, ha nem szakítottuk volna meg a Q2-t, a Q3-t akkor sem tudtuk volna elkezdeni."
Kiírták a képernyőre, hogy 16.07-kor folytatódik a Q2.
Az írták a Twitteren, hogy ha még sokáig áll az edzés, akkor az ausztrál versenyzőnek újra el kell majd mennie borotválkozni.
Azt mondták neki rádión, hogy két vagy három mért körre lesz lehetősége, attól függően, hogy mikor tud kikeveredni a pályára.
Fernando Alonso Ferrarija áll az első helyen a zöld lámpára várakozó autók sorában.
Kimi Räikkönen, Sergio Pérez és Kamui Kobajasi intert használ (24 l/sec vízkiszorítással), a többiek a kék jelzésű esőgumit választották, ami 60 liter vizet szorít ki másodpercenként
Jobbnak tűnik a pálya, javítani fognak az időkön.
Kiderült, hogy csak a két Sauber próbálta meg az intert, de azonnal bejöttek esőgumikért ők is egy kör után.
Az ausztrál Hülkenberg és Schumacher előtt áll az élen.
1:54.897-es időt futott a brit. Schumacher zárkózott fel mögé.
Kicsúszott a francia, és nem tudott továbbmenni. Pedig 5. helyen továbbjutott a Q3-ba. Ott így nem fog tudni menni.
A Q2 sorrendje: Hamilton, Hülkenberg, Schumacher, Webber, Grosjean, Massa, Räikkönen, Maldonado, Alonso, Vettel,
A kiesők:
di Resta, Kobajasi, Rosberg, Ricciardo, Senna, Vergne, Pérez.
Grosjean és Massa ezredre azonos kört ment.
Pastor Maldonado ment ki először a pályára, utána Massa következett. Mindketten interen vannak.
Megkegyelmezett az időjárás.
1:53.699-es körrel vezet Alonso, interekkel futotta. aztán javított 1:52,5-re, újra első.
Egyedül az utolsó szektorban nem egyértelmű, hogy melyik gumi a jobb, a többiben egyértelműen az interek jobbak.
A sorrend: Alonso, Webber, Schumacher, Vettel, Massa, Räikkönen, Maldonado, Hamilton, Hülkenberg, Grosjean.
Grosjean nem futott mért kört a Q3-ban, mert a Q2 végén kicsúszott.