Pérez ismét az élen, feljött a Red Bull
2014. február 28. 06:54
Sergio Pérez annak ellenére végzett az élen az utolsó előszezoni tesztciklus második napján, hogy a csütörtökön elért idejénél ezúttal 3 tizeddel lassabb kört autózott. A csapatok a felkészülés utolsó napjaiban egyértelműen arra törekednek, hogy minél több kört tudjanak megtenni, a műszaki hibák azonban ezúttal sem kerülték el az istállók egy részét. A problémák a Renault és a Mercedes motorjaival hajtott csapatokat egyaránt sújtották, a Red Bull viszont a nap végére feltámadt, már hosszabb etapokat és viszonylag gyors köröket is futottak.
Pérez rögtön az első mért körében az élre repítette a Force Indiát, majd a nap közepén tovább javított, és végül 1:35.570-es idővel végzett az első helyen. Az utolsó órákban senki nem veszélyeztette az uralmát, hiszen a versenyzők többsége hosszú etapokkal próbálkozott. Pérez egy versenyszimulációt is sikeresen teljesített, összesen 108 körrel zárta a napot. „Nagyon jó érzés, hogy megint zavartalan napunk volt, és ilyen sok kört teljesítettem. Most ültem utoljára autóba, mielőtt elutazunk Melbourne-be, és úgy érzem, jó irányba haladunk” – mondta a mexikói, aki az utolsó két napon Nico Hülkenbergnek adja át a VJM07-et. „A beállításokon végzett munka nagyon hasznos volt – kipróbáltunk néhány különböző megoldást, hogy felkészültebben érkezzünk meg az első versenyre. Minden a terveink szerint alakult, délután az összes hosszú etapunkat sikerült teljesítenünk.”
Jó napot zárt a Ferrari is: Fernando Alonso mindössze 64 ezreddel maradt el a Force India idejétől, és mindenkinél több, 122 kört futott. Délután a spanyol is teljesített egy versenyszimulációt, amely során a szuperlágy, a lágy és a közepes gumikat is kipróbálta. Szerinte „rendben volt” az autó teljesítménye, de menet közben így is számos kisebb problémával kellett megküzdenie. Összességében elégedett volt a napjával, és elárulta, hogy a Ferrari a hétvégén már nem a megbízhatóságra, hanem a teljesítményre helyezi a hangsúlyt.
„A következő két nap kulcsfontosságú lesz a teljesítmény szempontjából” – magyarázta a kétszeres világbajnok, aki szerint „valami még hiányzik” az F14 T-ből. „Ki kell használnunk az autónkban rejlő lehetőségeket. Fontos, hogy Kimi (Räikkönennel) problémák nélkül végezhessük a dolgunkat az utolsó két napon, hiszen csak így érkezhetünk meg 100 százalékos formában Ausztráliába.”
Az eddigi tesztnapjaikat figyelembe véve egyértelműen sikeres napot tudhat maga mögött a Red Bull is. A címvédő napja lassan indult be - az első három és fél órában nem is futottak mért kört -, de délutánra összekapták magukat, és Daniel Ricciardo 66 körrel, 1:35.743-as időeredménnyel a 3. helyen végzett. A bahreini tesztnapok során először fordult elő, hogy a Red Bull 1:36 alatti körre volt képes.
„Ma sokkal jobb napunk volt” – mondta Ricciardo, aki Pérezhez és Alonsóhoz hasonlóan a lágy abroncsokon érte el a legjobb idejét. „Délelőtt fontos volt, hogy a versenyeken is dolgozó csapattagjaink gyakorolhassák a bokszkiállásokat, hiszen erre az új autóval még nem sok lehetőségük volt. Ezért nem futottunk túl sok kört, délután viszont eredményesebbek voltunk. A nap végén még egy hosszú etapot is futottunk – ez rendkívül fontos volt, mert megfigyelhettük, hogyan bánik az autónk a gumikkal. A csütörtöki naphoz képest minden területen sokat javultunk, most már sokkal jobbak a kilátásaink.”
A csütörtökön a legszorgalmasabb csapatnak bizonyuló Williams pénteken is 103 kört teljesített, ezúttal Felipe Massa vezethette az FW36-ot. A tabella 4. helyén végző brazil elégedetten nyilatkozott a problémamentes nap után. „Kezdjük egyre inkább megérteni az autónk viselkedését” – mondta Massa, aki a múlt héten számos nehézséggel küzdött. „Igazából ez volt az első alkalom, hogy egész nap vezethettem – múlt héten csak fél napot tölthettem a pályán, ezért holnap is az lesz a célom, hogy minél jobban megismerjem az autónkat. Mindent megteszünk azért, hogy a lehető legfelkészültebben érkezzünk meg az első futamra.”
Az elégedett pilóták sorát gyarapítja Jules Bianchi is, az előszezonban számos problémával küszködő Marussia ugyanis az eddigi legeredményesebb tesztnapot tudhatja maga mögött. A francia 75 kört tett meg, és 2,5 másodperces lemaradással a 6. helyen zárta a napot. „Nagyon örülök a mai eredményünknek. Jónak éreztem az autónkat, és a megbízhatóságunknak köszönhetően sok kört futhattunk. Persze jobb lett volna, ha még több időt tölthetek a pályán, de így is sikerült néhány remek etapot teljesítenünk” – nyilatkozta Bianchi.
Problémák a Mercedesnél
Annak ellenére, hogy a legtöbben a Mercedes-motoros istállókat tartják az idény favoritjának, a műszaki hibák a németek partnercsapatait sem kerülik el Bahreinben. Lewis Hamilton viszonylag sok, összesen 89 kört teljesített, de váltóhiba miatt egy órával a tesztnap vége előtt be kellett fejeznie a gyakorlást. A 7. legjobb időt megfutó brit miatt délelőtt a piros zászlót is meg kellett lengetni, de nem az autója robbant le, hanem ő vesztette el az uralmát az autója felett, és kicsúszott.
„A többi csapathoz hasonlóan mi is minden nap problémákkal szembesülünk – a megbízhatóságunkon és a tempónkon is dolgoznunk kell még” – nyilatkozta Hamilton, aki nem ért egyet azzal, hogy a Mercedes az idénynyitó toronymagas esélyese. „Úgy gondolom, erős a csomagunk, de nincs rá garancia, hogy mi leszünk elöl” – vélekedett. „Biztos vagyok benne, hogy a Ferrari is nagyon gyors, és a Red Bull is jó lesz. Bár a motorjuk talán nem olyan erős, mint a miénk.”
Pénteken a szintén jó formában lévő McLaren vesztegette el a legtöbb időt, miután Jenson Button autójában két és fél órával a nap kezdete után elromlott a hajtás. Az MP4-29-et sokáig szerelték, a brit csak az utolsó egy órában tudott ismét a pályára hajtani, bár a délelőtt elért ideje így is elég volt az 5. helyre. Még rosszabbul járt Pastor Maldonado, aki csak 31 kört tudott megtenni, az utolsó 2 órát pedig ki kellett hagynia, miután a Lotus kigyulladt a pályán. Egyelőre nem tudni, mi okozta a tüzet, a Lotus az autót szétszedve azonnal elkezdte vizsgálni a hiba okát. Hasonlóan járt Marcus Ericsson is: a svéd újonc Caterhame egy órával a tesztnap vége előtt kapott lángra, ezért a hajrában ő sem tudott körözni.
A Toro Rosso hasonló napot zárt, mint pénteken: Jean-Eric Vergne 61 kört tudott megtenni, az időeredménye pedig csak a 8. helyre volt elég. Esteban Gutiérrezt így is sikerült megelőznie, a Sauber ugyanis a nap nagy részében hosszú etapokkal próbálkozott. Bár a nap végére ők is meghaladták a 100 kört, teljes versenyszimulációt csak az utolsó két napra terveztek.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a második bahreini tesztsorozat második napjáról élőben készülő tudósításunkban! A csapatoknak a maival együtt mindössze három napjuk maradt, hogy a pályán nyüstöljék az autóikat a március 16-i idénynyitó előtt. Napra pontosan két hét múlva már az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseit rendezik.
Egyelőre gyakorlatilag minden megfigyelő szerint a Mercedes-motoros csapatok állnak a legjobban. Tegnap Sergio Pérez volt a leggyorsabb a Force Indiával, bár Nico Rosberg múlt heti, 1:33.283-as idejét senki nem tudta 2 másodpercen belül megközelíteni. Pérez mellett a Williams és a McLaren szinte teljesen párhuzamosan bonyolított le versenyszimulációt, melynek során az előbbi istálló autója tűnt a gyorsabbnak. A tesztnapról részletes összefoglalónk itt olvasható.
Tegnap sok csapat nyűglődött kisebb-nagyobb műszaki problémákkal. A Renault két élcsapatának, a Red Bullnak és a Lotusnak egyaránt a kipufogójával gyűlt meg a baja, ezért csak 39 illetve 31 kört tudtak megtenni. Pedig már eddig is óriási kilométerhátrányban voltak - ez a három nap egyértelműen túl kevés ahhoz, hogy alaposan felkészüljenek a szezon kezdetére. Nehéz lesz teljesíteniük a 305 km-es távot Ausztráliában, ha 10 kört sem tudnak megtenni egyvégtében...
Ma a csapatok többsége pilótát váltott, ők vezetik az autókat:
Red Bull: Daniel Ricciardo
Mercedes: Lewis Hamilton
Ferrari: Fernando Alonso
Lotus: Pastor Maldonado
McLaren: Jenson Button
Force India: Sergio Pérez
Sauber: Esteban Gutiérrez
Toro Rosso: Jean-Eric Vergne
Marussia: Jules Bianchi
Caterham: Marcus Ericsson
A pályát megnyitották, egyelőre hatan tettek meg ellenőrző kört: a Ferrari, a Force India, a Sauber, a Williams, a Marussia és a McLaren. A tesztelés ma magyar idő szerint 7-től 15.30-ig tart, mert beiktattak egy félórás ebédszünetet 11 és 11.30 között.
A korábbi csapattársak, Button és Hamilton rögtön nekivágnak a körözésnek. Ez nem meglepő: a Williamsszel hármasban ők tartanak a legelőrébb a felkészüléssel.
A szabályok szerint ma éjfélkor befagyasztják a motorfejlesztést, ami igencsak rossz hír a Renault-nak, hiszen az ő hajtásláncuk még távolról sem üzemel tökéletesen, akár a megbízhatóságot, akár a teljesítményt nézzük. A cég technikai programját irányító Rémi Taffin azonban nem aggódik, mert az előírások "a megbízhatóság, a biztonság és a költségcsökkentés" ürügyén ezután is lehetővé teszik a motoron elvégzett módosításokat.
"Már az utóbbi hat-hét évben is láttuk, hogy amikor új motorral vágunk neki a szezonnak, előre tudjuk, hogy adódik majd néhány műszaki probléma, amelyeket a sportszerű, az erőviszonyok kiegyenlítődését szolgáló szabályoknak köszönhetően szabadon orvosolhatunk" - mondta csütörtök este. "Ha megnézzük az elmúlt hat évet, szerintem a V8-asunkban a végére az alkatrészek 95 százaléka más volt, mint az elején. Ugyanígy lesz most is."
Mért kört egyelőre senki nem tett meg, az imént Alonso, most pedig Maldonado hajtott ki a garázsból, hogy teljesítse a kötelező ellenőrző körét. Tegnap 30 fok is volt Szahírban, de az ég jelenleg kissé felhős, és még korán van, úgyhogy a levegő egyelőre 23, az aszfalt 26 fokos.
Ki más teljesíti, mint Pérez? Tegnap ő volt a leggyorsabb, és több mint száz kört tett meg - úgy érezte, a Force Indiának égető szüksége volt egy eredményes napra, ami végre össze is jött nekik. Először 1:46.166-os idővel iratkozott fel a tabellára, majd 1:38.014-re javított.
Nem tagadja, hogy a Red Bull le van maradva: tegnap azt mondta, a múlt héten végezték el a Jerezre tervezett feladatok jó részét, most pedig azt próbálják végigcsinálni, amit eredetileg a múlt héten akartak. Ugyanakkor hozzátette, hogy máris nagyot léptek előre, különösen a motorteljesítmény terén. "Gondolom, kívülről leginkább a köridőkből és a megtett körök számából lehet ítélni, de mi tudjuk, hogyan állunk a teljesítmény terén valójában, és biztosak vagyunk benne, hogy fel tudunk majd nőni a feladathoz" - nyilatkozta az Autosportnak. "Az nyilvánvaló, hogy Melbourne-ben nem lesz nagy fölényünk, mint tavaly, de ezt még korai lenne felmérni."
Egyelőre, a második próbálkozása után 1:40.503-nál jár. A Mercedesszel eddig csak a csapattársának, Nico Rosbergnek sikerült teljesítenie versenyszimulációt, neki azonban kettőt is. Úgy jött ki a lépés, hogy az első kilenc nap alatt Rosberg mindenkinél több, 2256 km-t tett meg, Hamilton viszont csupán 1299-et, úgyhogy nagy szüksége van a pályán töltött időre. Tegnap cáfolta, hogy a csapattársa keményebben dolgozik, mint ő.
Miközben Hamilton sorozatban futja az 1:40-es köröket, Pérez 6 kör után visszatért a bokszba, megjelent viszont a pályán Jean-Eric Vergne és Esteban Gutiérrez.
A Twitteren a Bahreinben ritka felhős ég miatt elégedetlenkednek. "Ez elfogadhatatlan, de tényleg. Bárki is lopta el a Napot, kérjük, hogy azonnal adja vissza!" - írják viccelődve. Az imént már Ericsson is teljesítette az ellenőrző körét.
Az összehasonlítás még nem egészen fair, mert eddig páratlan számú tesztnap volt, így a csapattársak eleve nem ugyanannyit ültek az autóban, de a pilóták rangsora a megtett kilométerek szerint így állt tegnap estig:
1. Rosberg 2256
2. Magnussen 1995
3. Bottas 1804
4. Alonso 1637
5. Sutil 1404
6. Räikkönen 1320
7. Hamilton 1299
8. Button 1282
9. Pérez 1192
10. Gutiérrez 1083
...
25. Grosjean 141
Pérezzel a nyomában hajt ki a bokszból. Hamilton máris lezavart 12 kört, de visszatért a garázsba, akárcsak Gutiérrez. Most a Ferrari és a Force India van kint a pályán.
1:37.274-gyel veszi át a vezetést Péreztől. A Ferrari legjobb ideje Bahreinben eddig az az 1:36.432, amit Räikkönen futott tegnap.
1:42.516-tal kezd. A múlt héten a Caterham tette meg a legnagyobb távolságot a Renault partnerei közül, de tegnap csak 19 körre futotta az erejükből. Délelőtt egy autóvillamossági problémába ütköztek, aztán amikor azt kijavították, a hajtáslánc szoftverhibája hátráltatta őket.
Már a 12. körénél tart, de a legjobbja továbbra is az előzőleg futott 1:37.274.
Tegnap Sutil vezetett, ma Gutiérrez ül a C33-ban. "Ma délelőtt az aerodinamikai munkára és a rövid etapokra koncentrálunk. Nehéz megtalálni az ideális kompromisszumot a fejlesztési feladatok és az első versenyre való felkészülés között" - írják a Twitteren.
Először a nap folyamán. Úgy tűnik, Hamilton Mercedese az egyetlen autó, amely nem tért vissza a bokszba.
Bő egy órával a tesztnap kezdete után a tabella:
1. Alonso (Ferrari F14T) 1:37.274 - 12 kör
2. Pérez (Force India VJM 07) 1:38.014- 12 kör
3.Hamilton(Mercedes W05) 1:40.503 - 12 kör
4. Ericsson (Caterham CT05) 1:42.516 - 4 kör
5. Gutiérrez (Sauber C33)- 7 kör
6. Button (McLaren MP4-29) - 2 kör
7. Maldonado (Lotus E22)- 2 kör
8. Massa (Williams FW36) - 1 kör
9. Bianchi (Marussia MR03)- 1 kör
10. Vergne (Toro Rosso STR9) - 1 kör
11. Ricciardo (Red Bull RB10)- 0 kör
A Mercedest visszaszállították a bokszba, a pályát újra megnyitották. Hamilton autója a 3-as kanyarnál állt meg. A Mercedes hiába áll jól, Rosberg tegnap elismerte, hogy az ő megbízhatóságuk is necces - de akkor mit szóljanak a többiek?
Már megint a Red Bull az egyetlen autó a pályán, amely az első 80 percben még ellenőrző kört sem tett meg. A Marussia most megjelent, míg a Williams a Twitteren arról számol be: "A tervünk hasonló a tegnapihoz, vagyis Felipe a délelőtt aerodinamikai munkát fog végezni, később pedig át áll a hosszabb etapokra."
Az ideje 1:36.440, ami még 1,2 másodperccel elmarad a tegnapitól. Közben egy 1:36.901-es körrel Button is megelőzte Alonsót, és átvette a 2. helyet, míg Bianchi egy 1:39.488-as körrel regisztrálta a tabellán a Marussiát. Neki ez az első mért köre Bahreinben az idén - a múlt héten egyet sem tudott futni.
1:36.992-vel megközelíti Buttont. Közben Vergne is teljesítette a Toro Rosso mai első mért körét, igaz, csak 1:42.138 alatt. Tudjuk, hogy unalmas, de a Red Bullnak még mindig nincs nyoma... Pérez a lágy, Button a Pirelli téli gumijaival érte el az előbbi eredményét.
Másfél óra után megteszi az első ellenőrző körét. Néhány perccel ezelőtt még nagyban szereltek a Red Bull garázsában. Eddig a legtöbb kört, 17-et, Pérez teljesítette ma reggel.
Mármint egy mértet. 1:41.650-nel iratkozik fel a tabellára, így már nyolc versenyzőnek van mért köre. Akiknek nincs: Maldonado, Ricciardo, Gutiérrez.
Az Auto Motor und Sport szerint Lauda ma reggel beszélni akart a Red Bull tanácsadójával, ezért felhívta telefonon. "Hol vagy?" - kérdezte, mire egy álmos hang így felelt: "A grazi ágyamban!" A kétórás időeltolódás miatt ott még csak hat óra volt...
Hurrá! Ricciardo megtett egy második ellenőrző kört is, amivel utolérte Maldonadót. Most holtversenyben állnak, mert időeredménye egyiküknek sincs, de mindketten 2-2 kört teljesítettek. Alonso közben már jócskán átlépte a 20-at.
Noha egyes becslések szerint a Mercedes hajtáslánca összességében 75 lóerővel erősebb lehet a Ferrariénál (aminek némileg ellentmond, hogy a múlt héten Alonso érte el a legnagyobb, 336 km/ó-s végsebességet), Räikkönent ez nem izgatja túlzottan. "Az igazat megvallva nem tudok hiteles benyomásokról beszámolni ezen a téren, mert nem figyeltem rá" - mondta a Speed Weeknek. "Csak akkor látom a többi autót, amikor megelőzöm őket, vagy ők megelőznek engem, de a teljesítménykülönbséget nem tudom megbecsülni." Hozzátette: "Már volt részem sokkal rosszabb telekben is, aztán a szezon mégis jól alakult, úgyhogy nem aggódom."
Úgy tűnik, az iménti megállás nem okozott maradandó károsodást az autójában, mert ismát beszállt a Mercedesbe, és a csapat a Twitteren azt írja, hamarosan visszatér a pályára. Sőt: már vissza is tért.
1:39.849-re tornázta le az idejét. Régóta a pályán van a Williamsszel, az imént érte utol Buttont, aki az utolsó pillanatban döntötte el, hogy mégsem megy ki a bokszba.
Két órával a tesztnap kezdete után a tabella:
1. Pérez (Force India VJM 07) 1:36.440 - 17 kör
2. Button (McLaren MP4-29) 1:36.901 - 17 kör
3. Alonso (Ferrari F14T) 1:36.992 - 28 kör
4. Bianchi (Marussia MR03)1:39.488 - 14 kör
5. Massa (Williams FW36)1:39.849 - 13 kör
6. Vergne (Toro Rosso STR9) 1:40.309 - 13 kör
7.Hamilton(Mercedes W05) 1:40.503 - 22 kör
8. Ericsson (Caterham CT05) 1:42.516 - 5 kör
9. Gutiérrez (Sauber C33)- 13 kör
10. Ricciardo (Red Bull RB10)- 4 kör
11. Maldonado (Lotus E22)- 2 kör
Folytatja azt, amit a műszaki hibája előzőleg megszakított. Rajta kívül jelenleg csak Ericsson van kint a pályán.
Most épp nincs a pályán, Hamilton - akinek a tempója a hosszú etap során 1:40-ről lassacskán visszaesett 1:43-ra - így hamarosan beérheti. Kicsit megélénkült a forgalom, a Mercedesen kívül most a Williams, az STR és a Sauber is kint van.
1:39.756-os kört fut, amivel feljön az 5. helyre, bár Kvjat 1:38.974-es, múlt pénteki legjobbjától még elmarad. Gutiérrez is feliratkozott a tabellára, ő egyelőre 1:43.590-nél jár. Már csak a Red Bullnak és a Lotusnak nincs mért köre.
Ma éjfélkor lejár a homolgizációs határidő: a V6-os turbók teljesítményét ezután már nem lehetne fokozni a szabályok szerint, csak "a megbízhatóság, a biztonság és a költségcsökkentés" érdekében lehet változtatni a motorokon az FIA külön engedélyével. Az Auto Motor und Sport úgy tudja, a Renault tegnap három-négy hónapos halasztásért folyamodott az FIA-hez - ezek szerint ennyire jelentős lemaradásban vannak. Ám korántsem biztos, hogy megkapják, mert ehhez a Stratégiai Munkacsoportba képviselőt delegáló hat csapat (a Red Bull, a Mercedes, a Ferrari, a McLaren, a Lotus és a Williams) mindegyikének hozzá kellene járulnia. Már egy vétó is elég lesz, hogy a Renault kérését elutasítsák, és az bizony komoly válságba taszíthatja a francia gyártó csapatait.
Maldonado 1:43.652-vel kezd. Közben Hamilton nemrég bement a bokszba egy 19 körös etap után, majd a kemény gumikon azonnal visszahajtott a pályára, és 1:40.019-re faragta le az idejét. A Mercedes vajon versenyszimulációt teljesít?
Úgy tűnik, most Button McLarenje robbant le. Ez rosszkor jön a Ferrarinak, Alonso ugyanis éppen a nap legjobb részidejét teljesítette a pálya elején, de a körét a megszakítás miatt már nem tudta befejezni, míg a Mercedesnek a versenyszimulációját kell félbehagynia.
Ez egy elég hosszú megszakítás volt. Pérez és Gutiérrez szinte azonnal megragadja a lehetőséget, és kihajt a pályára.
Összefoglaló a csütörtöki tesztről, érdemes végignézni - és persze hallgatni!
Az autó a bokszban van, előre-hátra tologatják, de nem is Ricciardo ül benne, hanem az egyik szerelő. Pérez közben 3 tizedre megközelítette saját eddigi legjobbját.
1:39.630 alatt teljesíti a legutóbbi körét, ezzel beférkőzve Bianchi és Vergne közé a Williamsszel. Közben Hamilton is folytatta nemrég megszakított versenyszimulációját, már 42 körnél tart reggel óta.
Mármint nem most, hanem amikor reggel megállt a pálya szélén. "Elvesztette az autója fölötti irányítást, amikor az egyik rázókövön váltott fel. Szerencsére az autója nem sérült meg túlzottan" - árulta el Paddy Lowe az Auto Motor und Sportnak. Ez jó hír a Mercedes számára, mert azt mutatja, hogy nem egy újabb műszaki hibáról volt szó.
Három órával a tesztnap kezdete után a tabella:
1. Pérez (Force India VJM 07) 1:36.440 - 22 kör
2. Button (McLaren MP4-29) 1:36.901 - 20 kör
3. Alonso (Ferrari F14T) 1:36.992 - 32 kör
4. Bianchi (Marussia MR03)1:39.488 - 21 kör
5. Massa (Williams FW36)1:39.630 - 19 kör
6. Vergne (Toro Rosso STR9) 1:39.756 - 17 kör
7.Hamilton(Mercedes W05) 1:40.019 - 42 kör
8. Maldonado (Lotus E22)1:41.772- 5 kör
9. Ericsson (Caterham CT05) 1:42.516 - 15 kör
10. Gutiérrez (Sauber C33)1:42.530- 21 kör
11. Ricciardo (Red Bull RB10)- 4 kör
1:35.570-re szorítja le a mai etalont, fél másodpercre közelítve meg tegnapi legjobbját. Rosberg 1:33.283-as, múlt heti idejétől még mindig messze vagyunk. Már megint a Red Bull az egyetlen csapat, amely ma még egy mért kört sem tudott megtenni.
"Éppen néhány új alkatrészt teszünk az autóra, amelyek egy késői szállítmánnyal érkeztek meg a gyárból. Még az ebédszünet előtt vissza szeretnénk térni a pályára" - közölték a Twitteren.
Sőt, végre megtette mai első mért körét is, az eredménye 1:40.867. Alonso közben az imént feltornázta a 2. helyre Ferrariját, 64 ezreddel Pérez mögé. 1:35.634-es köre az eddigi legjobb a Ferraritól a bahreini teszt múlt heti kezdete óta: Räikkönen tegnap 8 tizeddel lassabb volt.
Ricciardo ment két kört, aztán visszatért a bokszba: egy hosszú etapot a jelek szerint még nem mernek bevállalni. Az Autosport szerint Button nem tud majd egyhamar kimenni a pályára nemrég elszenvedett műszaki hibája után. Alonsóról kiderült, hogy a lágy keverékű Pirelliken érte el az iménti időeredményét.
Még mindig a versenyszimulációjánál tart, most 1:39.041-re faragta le az idejét, amivel Bianchit a tabellán lejjebb tolva megszerezte a 4. helyet. A legutóbbi etapja 22 körből állt, utána kiállt a bokszba közepes gumikért, majd folytatta a munkát.
Már ugyanúgy 12 kört tett meg, mint Maldonado a Lotusszal. A Renault két élcsapata továbbra sem áll a helyzet magaslatán. Ma egyelőre a Toro Rossónak megy a legjobban, de a 18 körükre ők sem lehetnek büszkék.
A pálya első szektorában abszolút legjobb részidőt futott a lágy gumikon, de azután elvette a gázt, és visszagurult a bokszba. Pérez a szuperlágy keverékű Pirelliken van kint, de nem javít. Még 20 perc van hátra a félórás ebédszünet kezdetéig.
Vizsgálják, hogy miért robbant le Button autója. Bíznak benne, hogy az ebédszünet után folytathatják a körözést, de arról nem adtak ki információt, hogy milyen hibáról volt szó. Közben Maldonado kint van a pályán, és a végsebessége nagyobb, mint eddig: 280 km/ó. Jelenleg 299-vel Vergne tartja a napi csúcsot.
A levegő már 27 fokos. A Mercedes a maximális hűtést biztosító motorburkolatot használja, amelynek a végén nagy nyílások vezetik ki a levegőt - ennek az ára természetesen nagyobb légellenállás. Ezen a képen látszik, hogy a Red Bull milyen sufnituninggal igyekszik gyors megoldást találni a túlmelegedési problémáira. Figyeljék az oldaldoboz alját!
1:38.198-as köre a Marussia eddigi legjobbja Bahreinben - tegnap Chilton fél másodperccel lassabb volt. A csapat rengeteget nyert azzal, hogy a Ferrari motorjait választotta. A szezon elején, amíg a Renault küszködik, akár arra is esélyük lesz, hogy megszerezzék történetük első pontjait.
Az imént Ricciardo is megjelent a pályán, de a leintés pillanatában csak Massa, Vergne, Gutiérrez és Maldonado volt kint. Most fél óra szünet következik, aztán egészen 15.30-ig folytatódik a móka.
A délelőtti végeredmény:
1. Pérez (Force India VJM 07) 1:35.570 - 33 kör
2. Alonso (Ferrari F14T) 1:35.634 - 45 kör
3. Button (McLaren MP4-29) 1:36.901 - 20 kör
4. Bianchi (Marussia MR03) 1:38.198 - 33 kör
5.Hamilton(Mercedes W05) 1:39.041 - 61 kör
6. Massa (Williams FW36) 1:39.323 - 44 kör
7. Vergne (Toro Rosso STR9) 1:39.756 - 30 kör
8. Gutiérrez (Sauber C33) 1:40.428- 42 kör
9. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:40.867 - 15 kör
10. Maldonado (Lotus E22) 1:41.762- 24 kör
11. Ericsson (Caterham CT05) 1:42.516 - 22 kör
A pályát megnyitották az ebédszünet után, de egyelőre senki nem sietett ki rá.
Ez persze már nem igazán meglepetés, de a csapatok szövetsége szép lassan felbomlott: 2001 végén a Ferrari és a Red Bull, majd a Sauber és a Toro Rosso is kilépett, aztán az istállók közötti, eredendő érdekellentét szétmállasztotta a szervezetet. Ennél intőbb jel arra nézve, hogy a csapatok képtelenek lennének közösen menedzselni az F1-et, nem is kell...
Már 20 perce ki lehetne menni a bokszból, de egyelőre senki nem erőlteti meg magát. Addig itt a cikkünk arról, hogy a Renault mentességet kér a motorok ma éjféli homologizációs határideje alól.
A Jordan korábbi technikai igazgatója, Gary Anderson úgy véli, általában véve ez a boksztaktika lehet az optimális az idén, bár egyelőre mindenki sötétben tapogatózik. Ezért a tesztek folyamán "tesztelnek 100 kg benzinnek, hogy megnézzék, az autójuk és a gumik miként fognak viselkedni a verseny elején; kb. 60 kg-mal, hogy ellenőrizzék ugyanezt az első kiállás után; és 30 kg-mal, hogy kapjanak információkat az utolsó etapra vonatkozóan" - mondta az Autosportnak. "Azt senki nem akarja felfedni, hogy milyen köridőre képes az autója, ezért biztos nem mennek 30 kg alá, hacsak nem kell lenyűgözniük a szponzoraikat."
Maldonado és Ericsson megtörte a csendet a Lotusszal illetve a Marussiával. A Caterham ebéd előtt új alkatrészeket szerelt az autójára.
1:41.613-ra faragja le az idejét, de így is marad a 10. helyen. Alonso és Bianchi is kihajtott a pályára: akcióba lendülnek a csapatok.
Ma a harmadik. No, vajon melyik autó állt meg a pályán? Hát persze, hogy a Lotus. Maldonado leparkolta a 4-es kanyarnál, és biztonságban kiszállt belőle.
Délután több hosszabb etapot próbálnak majd teljesíteni, amelyek összességében kitesznek egy teljes versenytávot. Igazi versenyszimulációt azonban csak holnapra terveznek. Gutiérrez eddig 34 kört tett meg ma.
Hamarosan folytatódhat a gyakorlás, bár Bahreinben rendszerint tovább tart a piros zászlós időszak, mint a spanyolországi teszteken. Maldonado egyébként 6 kört tudott megtenni egyhuzamban, mielőtt a Lotus megadta magát.
Az Auto Motor und Sport szerint ez az oka annak, hogy Hamilton a szünet óta mindössze egyszer járt a pályán. Közben még mindig piros zászló van érvényben. Maldonado autója állítólag füstölt a leállás után, de még nem tudni, mi romlott el.
Az edzés újraindult, de a csapatok egyelőre nem tolonganak a bokszkijáratnál. Végül Ricciardo Red Bullja töri meg a csendet, talán most érdemben is tudja növelni köreinek számát.
Előreugrott a 6. helyre, miután az etap első mért körében rögtön 1:39.155-ös időt futott. A többieknek azért még nem kell tartaniuk a Red Bull tempójától, Pérez idejétől így is 3,5 másodperccel elmarad.
Pérez, Alonso, Massa, Hamilton, Vergne és Gutiérrez is a pályán van. A Sauber mexikói versenyzőjének sikerült is javítania, 1:39.976-os körével ma először tudott 1:40 alatti kört futni.
A csapat a Twitteren elismerte, hogy az E22-t egy "tüzes bemutató" után kellett visszaszállítani a garázsba, ahol most alaposan átvizsgálják. Négy versenyző kivételével most mindenki a pályán köröz, de az elmúlt percekben senki nem javított. Lehetséges, hogy a Williams megint belekezdett egy versenyszimulációba.
Ricciardo már 7 kört tett meg egyhuzamban, és még mindig kint van a pályán. A generátor megjavítása után Hamilton is visszatért a pályára.
A Lotus nem biztos benne, hogy a venezuelait a tesztnap vége előtt még ki tudják küldeni a pályára. Még vizsgálják, mi okozta a tüzet.
A lágy gumikat teszteli. A pályán lévők közül most Massa a leggyorsabb, de ő is csak 1:42-es köröket fut.
Egyelőre nagyon jól alakul a Marussia napja, csak a Williams, a Ferrari és a Mercedes teljesített náluk több kört, ráadásul továbbra is a tabella 4. helyén állnak.
Most ő a leggyorsabb versenyző a pályán, bár a legjobb idejénél stabilan 2 másodperccel lassabb - 1:41.1-es - köröket fut. A Williams közben azt magyarázza a Twitteren, hogy mindegyik hosszabb etapjuk különbözik kicsit, eltérő beállításokat próbálgatnak.
Két és fél órával a nap vége előtt így állunk:
1. Pérez (Force India VJM 07) 1:35.570 - 45 kör
2. Alonso (Ferrari F14T) 1:35.634 - 66 kör
3. Button (McLaren MP4-29) 1:36.901 - 20 kör
4. Bianchi (Marussia MR03) 1:38.198 - 52 kör
5.Hamilton (Mercedes W05) 1:39.041 - 72 kör
6. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:39.155 - 29 kör
7. Massa (Williams FW36) 1:39.323 - 61 kör
8. Vergne (Toro Rosso STR9) 1:39.756 - 35 kör
9. Gutiérrez (Sauber C33) 1:39.976- 50 kör
10. Maldonado (Lotus E22) 1:41.613- 31 kör
11. Ericsson (Caterham CT05) 1:42.516 - 35 kör
Az FIA elnöke, Jean Todt szerint az emberek túl sokat foglalkoznak az idén bevezetésre kerülő dupla pontos szabállyal, pedig ennek jelentősége valójában nagyon kicsi. "Igazából nem vagyok túl izgatott miatta" - mondta a dupla pontokról. "Sok más dologhoz viszonyítva ez egy elenyésző tényező." Todt szeretné, ha a csapatok inkább a költségcsökkentés kérdésével foglalkoznának. Szerinte nincs szükség csapatonként 800 emberre ahhoz, hogy két versenyautót felkészítsenek 20 versenyre.
Button a délelőtti lerobbanása óta még mindig nem járt a pályán, továbbra is csak 20 kör áll a neve mellett. Közben Hamilton a leggyorsabb a viszonylag forgalmas pályán, 1:39-es köröket fut.
Annak örülnek a Twitteren, hogy ezen a délutánon egyelőre megbízhatóbbnak bizonyult az autójuk, mint korábban. Bár a legjobb köridőtől 6,9 másodperccel elmaradnak, ők elégedettek a 35 megtett körrel.
Egyelőre sikerül teljesíteniük, amit elterveztek: Gutiérrez hosszabb etapokat fut, és a bokszkiállásokat is gyakorolják. Ricciardo közben már 30 körnél jár, a nehéz délelőtti kezdet után talán belelendül a Red Bull.
A Twitteren megerősítették, hogy a nap végéig már nem tudják újra pályára küldeni Maldonadót, az E22-ben keletkezett tűz okát továbbra is vizsgálják. A csapat újabb gyenge napot zárt: csak 31 kört tettek meg, és Maldonado legjobb ideje a 10. helyre elég.
1:37.685-ös körrel fért be Bianchi elé, ez több mint 2 tizeddel gyorsabb, mint amire tegnap képes volt. Az élmezőnytől így is több mint 2 másodperccel elmarad. Közben kiderült, hogy a közepes gumikat használta.
Most éppen a garázsban van, de a csapat jelezte, hogy már készen is áll egy újabb etapra. A megtett körök számát tekintve Alonso szorosan követi őt, már 86 kör áll a neve mellett. A sereghajtó továbbra is a McLaren 20 körrel.
A köridőket nehéz összehasonlítani, hiszen eltérő programon vannak. Pérez a lágy gumikon 13 kört tett meg, Massa pedig a bokszkiállása előtt 21 körig bírta a közepeseken. Értelemszerűen Pérez etapja volt gyorsabb.
1:36.340-es kört futott, először fordult elő idén, hogy a Red Bull 1:37 alatti időre volt képes Bahreinben. 36 körnél jár, mindjárt utoléri Ericssont.
Éles helyzetet próbáltak szimulálni, a szerelők csak akkor futottak ki a garázsból, amikor Alonso az utolsó kanyarba fordult be. Közben megtudtuk, hogy Ricciardo a lágy gumikon futotta meg eddigi legjobb idejét, csakúgy, mint korábban Pérez és Alonso. A Red Bull az egyetlen mért kör után vissza is tért a bokszba.
Úgy tűnik, Massa idő előtt befejezte a versenyszimulációját: futott egy lassú, 1:54-es kört, majd a bokszba hajtott. Most Alonso a leggyorsabb a pályán, és már a legtöbb kört is ő tette meg, 99-et.
Másfél óra van hátra, a jelenlegi állás:
1. Pérez (Force India VJM 07) 1:35.570 - 80 kör
2. Alonso (Ferrari F14T) 1:35.634 - 101 kör
3. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:36.340 - 37 kör
4. Button (McLaren MP4-29) 1:36.901 - 20 kör
5. Bianchi (Marussia MR03) 1:38.198 - 61 kör
6. Hamilton (Mercedes W05) 1:39.041 - 89 kör
7. Massa (Williams FW36) 1:39.323 - 87 kör
8. Vergne (Toro Rosso STR9) 1:39.756 - 52 kör
9. Gutiérrez (Sauber C33) 1:39.976- 66 kör
10. Maldonado (Lotus E22) 1:41.613- 31 kör
11. Ericsson (Caterham CT05) 1:42.516 - 37 kör
A tesztet azonban nem kellett megszakítani: a Caterham a bokszbejáratnál adta meg magát, a szerelők így gyorsan odafutottak, és eltolták az útból.
Több mint 20 perces szünet után visszatért a pályára, és azonnal bevitte 1:36 alá a Red Bullt. 1:35.743-as idejével már csak 173 ezreddel marad el Pérez mögött.
Egy tizedet tudott lefaragni az idejéből, maradt a 8. helyen. Pérez közben jó etapot fut, stabilan 1:39-es köröket autózik.
A legutóbbi etapjához hasonlóan ezúttal is egy mért kört teljesített, majd vissza is tért a bokszba. Az utolsó szektorban egyébként megfutotta az abszolút legjobb időt. Közben Pérez és Alonso lassan befejezi a versenyszimulációját.
Megszerelték a McLarent, a brit hosszú szünet után újra kihajtott a garázsból. Egyelőre óvatos, 1:42-es köröket autózik. Még egy órát tesztelhet.
Maldonadóhoz hasonlóan Hamiltonnak is idő előtt be kell fejeznie a tesztelést, miután a W05-ben elromlott a váltó. Összesen 89 kört tett meg, ennél több időt eddig csak Alonso és Pérez töltött a pályán.
Úgy tűnik, minden a Ferrari tervei szerint alakult. A spanyol háromszor járt a bokszban, az egyes etapokban szuperlágy, lágy, közepes, majd ismét lágy abroncsokat használt.
Negyedszer kellett megszakítani a mai tesztnapot. Úgy tűnik, ezúttal a Caterham robbant le, pedig nemrég pont arról számoltak be, hogy ma megbízhatóbb az autójuk.
Az autót beteríti a poroltó habja. Ericsson vélhetően a bokszból kivezető körén állt meg, és a 4-es kanyarban parkolta le az autóját. Valószínűleg a McLaren örül a legkevésbé a piros zászlónak, hiszen így az utolsó órát sem tudják teljes mértékben kihasználni.
Folyadék került a pályára ott, ahol Ericsson Caterhame megállt, ezért még várnunk kell a zöld zászlóra. Az autót is lassan szállítják vissza a bokszba, még csak félúton jár.
Újra megnyitották a pályát, a csapatoknak fél órájuk maradt arra, hogy befejezzék a mai programjukat. Button és Gutiérrez azonnal elhagyja a bokszutcát.
Az állás fél órával a tesztnap vége előtt:
1. Pérez (Force India VJM 07) 1:35.570 - 92 kör
2. Alonso (Ferrari F14T) 1:35.634 - 107 kör
3. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:35.743 - 44 kör
4. Button (McLaren MP4-29) 1:36.901 - 30 kör
5. Bianchi (Marussia MR03) 1:38.198 - 61 kör
6. Hamilton (Mercedes W05) 1:39.041 - 89 kör
7. Massa (Williams FW36) 1:39.323 - 87 kör
8. Vergne (Toro Rosso STR9) 1:39.636 - 61 kör
9. Gutiérrez (Sauber C33) 1:39.976- 88 kör
10. Maldonado (Lotus E22) 1:41.613- 31 kör
11. Ericsson (Caterham CT05) 1:42.516 - 55 kör
A csapatfőnökök nem fogadták el azt a javaslatot, hogy a szezon utolsó három futamán osszanak dupla pontokat a versenyzőknek és a csapatoknak. Az eredeti terveknek megfelelően így csak Abu-Dzabiban fog több pontot kapni az első 10 helyezett.
1:36.691-es körrel ugrott Button, Bianchi és Hamilton elé. Ma először fért be 1:37 alá, de Bottas tegnapi idejétől még így is fél másodperccel elmarad.
Ericsson már biztosan nem hajt ki a pályára. A Caterham megerősítette, hogy "egy műszaki hiba tüzet okozott" az autóban, ezért a CT05-öt most alaposan átvizsgálják.
Bahreinben már elmúlt 17 óra, a nap kezd lemenni, ezért a pálya körül felkapcsolták a fényeket. Idén egyébként a verseny történetében először éjszakai futamot rendeznek a szahíri pályán.
Alonso után ő második, akinek ez sikerült ma. Még Gutiérreznek van esélye, ő 98 körnél jár. Massa közben megint lefaragott egy tizedet az idejéből, de maradt a 4. helyen.
A csapatok megpróbálják kihasználni a hátralévő időt, Pérez, Alonso, Ricciardo, Gutiérrez, Massa és Button is a pályán van. Ahhoz képest, hogy a McLaren neve mellett a nap nagy részében 20 megtett kör állt, kis vigaszt jelenthet számukra, hogy Button már a 46. körét futja.
A Sky Sports által közzétett képet elnézve érthető, hogy Ericssonnak idő előtt be kellett fejeznie a tesztelést.
Bianchi még javított az utolsó percekben, de maradt a 6. helyen. A csütörtöki tesztnapot is Sergio Pérez zárta az élen, mögötte Alonso, Ricciardo és Massa végzett. A Red Bull a döcögős kezdetek után a nap végére feltámadt, a Lotus napja viszont ismét kudarcba fulladt. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket a teljes eredménylistával és a részletes összefoglalóval.