Hamilton simán nyert, Alonso dobogóra állhatott
2014. április 20. 08:38
Ha csak nem történik valami váratlan az utolsó körökben: Button a 11., Magnussen a 13. helyen áll. Hamilton 14 másodperccel vezet Rosberg előtt, Alonso és Ricciardo között pedig továbbra is 5 másodperc körüli a különbség.
Üdvözöljük kedves Olvasóinkat! A negyedik futammal, Kínában folytatódik a bajnokság, ahol Hamilton indulhat az élről, megelőzve Ricciardót, Vettelt és Rosberget. Az időmérő részletes összefoglalóját itt olvashatják.
Az esős időmérő után a várakozásoknak megfelelően száraz pályán rendezhetik a versenyt. A csapatok többsége eleve erre készült a beállításokkal is.
Mivel péntekről szombatra sokat változtattak az autóján az edzéseken tapasztalt kellemetlenségek után, ám a vizes pálya miatt nem tudott megismerkedni az új beállításokkal száraz körülmények között. Rosberg közben a rajtrácson fél fokkal meredekebb első szárnyat kér.
A benzin átfolyásmérője nem működött Vettel autójában a Q1-től, ezért a csapat az FIA jóváhagyásával a saját adatait használta az üzemanyag áramlási sebességének mérésére. Az autók közben felálltak a rajtrácsra, a helyszínen most játszák a kínai himnuszt.
Csak a 11. helyről rajtol, miközben csapattársa, Alonso az ötödikről a másik Ferrarival. A spanyol a Red Bull párosával szeretne harcolni, a Mercedeseket utolérhetetlennek tartja.
Csak ő indul a keményebb keveréken, a többiek a lágy Pirelliket választották. Elindult a felvezető kör.
Rosberg azonban beragadt, sok helyet vesztett. Hamilton mögé a jól rajtoló Vettel és Alonso ugrott fel, Ricciardo 4., Massa 5. Massa és Alonso összecsapta a kerekeit a startnál, csoda, hogy nem estek ki.
Az első kör végén megelőzte Hülkenberget, és már Massát támadja. Az állás: Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo, Massa, Rosberg, Hülkenberg, Grosjean, Bottas, Räikkönen.
Vettelt pedig 1,1 másodperccel követi Alonso, akit Ricciardo egyelőre nem tud támadni. Bottas megelőzte Grosjeant. Sutillal történt valami, visszaesett az utolsó helyre.
Elég simán húzott el mellette a hosszú egyenesben. Hamilton előnye az élen már 4,6 másodperc.
Máris átváltott a közepes Pirellikre. Rosberg utolérte a negyedik Ricciardót. Az állás: Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo, Rosberg, Massa, Hülkenberg, Bottas, Grosjean, Räikkönen.
A balelső gumija szemcsésedik, de a Red Bull nem hívja ki kerékcserére, mert nincs ideális hely a pályán a visszatérésre. Vettel hátránya majdnem 10 másodpercre hízott Hamilton mögött, a brit máris félig a zsebében érezheti a győzelmet...
A hátsó kerekek felrakásával kínlódnak a Williams szerelői, a brazil versenyének annyi. Nagy nehezen sikerült visszaküldeni a pályára. Közben Grosjean és Räikkönen is kereket cserélt, a Lotus maradt előrébb. A következő kör végén jön Alonso és Hülkenberg is friss abroncsokért.
Már 12 másodperc Vettel előtt, aki most kanyarodott ki a bokszutcába. A német csak Alonso mögé tudott visszatérni, bejött a Ferrari elévágása. Rosberg első szárnyába valószínűleg törmelék ragadt, ami hátráltatja.
A frissebb gumikon követi a spanyolt, a csata lényegében a 2. helyért folyik. Ricciardo most érkezik első kerékcseréjére, Rosbergtől kikapott. Räikkönen egy merész manőverrel esett be Grosjean mellé a hajtű féktávján, de sikerült a manőver, megelőzte a Lotust.
Hamilton, Alonso, Vettel, Rosberg, Ricciardo, Hülkenberg, Bottas, Räikkönen, Magnussen, Grosjean az első tíz helyen. Hamilton még csak most jön majd első kerékcseréjére.
Hamilton előnye 3,5 másodpercre olvadt Alonso előtt, de most a Mercedesen sokkal frissebbek az abroncsok. Vettel és Rosberg is kb. 3 másodperces lemaradással követi az előtte haladót, de Rosberg közelít Vettelhez, akinek szóltak, hogy óvja a gumijait.
Magnussen pedig szintén kiállt első kerékcseréjére, és most a lágy gumikon folytatja. Hamilton máris 5,5 másodpercre húzott el Alonsótól. A harmadik Vettelt 1,5 másodpercre közelítette meg Rosberg.
Az adatok szerint két százalékkal kevesebb benzint használt el eddig, mint üldözői. Rosberg utolérte Vettelt.
A hajtűben kifékezte a Red Bullt, amely kanyarokon át próbált visszatámadni, de nem volt elég motorereje a visszaelőzéshez. Rosberg így átvette a 3. helyet, Alonsótól 6 másodpercre van.
Vettel pedig megkapja az üzenetet, hogy engedje el a csapattársát. Hamilton továbbra is kényelmes előnnyel vezet Alonso előtt, Rosberg, Vettel, Ricciardo, Hülkenberg, Bottas, Räikkönen, Grosjean, Pérez a további sorrend.
Úgy tűnt, hogy Vettel engedetlen volt, ám a célegyenes végén túl nagy lendülettel fordult be a kanyarba, így Ricciardo át tudta venni tőle a 4. helyet. Hamilton előnye az élen 11 másodperc, a 2. Alonsót 4,7 másodperccel követi Rosberg.
Grosjeant előzte meg, és az előtte haladó Räikkönennél is gyorsabb jelenleg. Féltávnál egyelőre csak egy kieső van, méghozzá Sutil.
A váltójában volt gond a negyedik fokozattal, és miután kicsúszott a kavicságyba az egyik balosnál, visszagurult a bokszba feladni a versenyt.
Alig 1 másodpercre van a Ferraritól, miközben Hamilton több mint 15 szekundumra lógott meg tőlük. Hülkenberg és Bottas a 6. és 7. helyről kiáll második kerékcseréjére, a sorrend maradt közöttük.
Lássuk, Rosberg kopottabb gumikon tud-e gyorsabb lenni Alonsónál. A spanyol maradt a közepes gumikeveréken. Vettel az egyik lekörözött Caterhamre panaszkodik, amelyik megelőzte őt.
Második, egyben valószínűleg utolsó tervezett kerékcseréjén járt a német, és az 5. helyre tért vissza. Az előtte haladó Alonsóhoz képest 16 másodperc a hátránya, mögötte Hülkenberg, Bottas, Räikkönen, Pérez és Kvjat áll.
Rosberg és Ricciardo közben szintén kijjött utolsó kerékcseréjére. Rosberg Alonso mögé tért vissza, ahohgy várható volt, úgyhogy mintegy 7 másodpercet kell ledolgoznia hozzá képest az utolsó etapban.
Szóval az élmezőny tagjai ma már nem várhatóak a bokszutcába a leintés előtt. Ricciardóval közölték, hogy a gumik minden bizonnyal rendben lesznek a célig, ameddig még 18 kör van hátra.
3,4 másodpercre zárkózott fel Alonsóhoz. Ricciardo 6 másodpercre van a Ferraritól, s körülbelül ugyanennyivel előzi meg Vettelt. Hülkenberg, Bottas, Räikkönen, Pérez, Kvjat a sorrend mögöttük, ebben a régióban nem sok változás történt a futamon.
Rosberg a DRS-sel könnyedén elment a Ferrari mellett, érik az újabb Mercedes 1-2. Hamilton előnye 16 másodperc, de ő valószínűleg már régóta spórol a technikával.
Egyelőre, mert a Red Bullok jelen állás szerint nem jelentenek veszélyt a 3. helyére. Ricciardo 5,5 másodpercre van tőle, és csak kicsit gyorsabb.
Az 56 körös futam 47. körében a sorrend: Hamilton, Rosberg, Alonso, Ricciardo, Vettel, Hülkenberg, Bottas, Räikkönen, Pérez, Kvjat. Közöttük sehol sincs 3 másodperc alatt a különbség.
Az élmezőny tagjai most legfeljebb így találkoznak a pályán más autókkal. Az első tíz van még egy körön belül.
Rádión szóltak neki, hogy megfoghatja Alonsót, és ez talán hatott is: az ausztrál 3,5 másodpercre közelítette meg Alonsót, de Maldonado lekörözése közben veszített némi időt. Még három és fél kör a célig.
Most ő a leggyorsabb a pályán, a többiek még inkább visszavettek a tempóból. A sorrend beállt.
Zsinórban harmadjára, és ezek közül ez volt a legsimább. Rosberg a 2. helyen ért célba, de maradt a tabella élén 4 pontos előnnyel.
Sikerült megelőznie a Red Bullokat. Ricciardo ismét verte Vettelt, a 6. helytől lefelé pedig ők értek célba pontszerző helyen: Hülkenberg, Bottas, Räikkönen, Pérez, Kvjat.
Lewis Hamilton egymás után a harmadik győzelmét aratta, s ezek közül talán a mostani, kínai sikere volt a legkönnyebb, ahol közel 20 másodperces előnnyel győzött. A rajtnál tökéletesen indult el - ellentétben csapattársával, Nico Rosberggel, aki a negyedikről a 7. helyre esett vissza -, és onnantól csak bottal üthették a nyomát üldözői. A bokszkiállások első fordulójáig 10 másodperc fölé tornázta előnyét, és az üzemanyaggal és a gumikkal spórolva egy pillanatra sem adta ki a kezéből a vezetést.
"El sem hiszem, hogy mennyire lenyűgözően ment az autó" - mondta arra utalva, hogy a pénteki edzések után felforgatták a beállításait, melyeket a futamon tudott először kipróbálni száraz pályán. "Mindez bizonyítja, hogy mennyire keményen dolgozott mindenki." Ugyanakkor hiába jár 3 győzelemnél 4 futamot követően, a tabellát még mindig csapattársa vezeti, akinek 4 pontra olvadt az előnye Hamilton előtt.
Rosberg versenye kalandosabb volt: a rajt előtt kiderült, hogy elromlott a telemetriás kapcsolat az autó és a csapat között, és emiatt nem tudott megfelelően elrugaszkodni, ráadásul Valtteri Bottas hátulról eltalálta Mercedesét. "Nagy szerencséje volt, hogy folytatni tudta" - mondta az esetről a csapat technikai igazgatója, Paddy Lowe. Rosberg az első körökben könnyedén visszaelőzte Nico Hülkenberget és Felipe Massát, a keményebb dió azonban ezután jött, amikor a Red Bullokat, valamint Fernando Alonsót kellett lehagynia.
A feladatot végül megoldotta, és a 2. helyet a 42. körben foglalta el, miután simán elhúzott a Ferrari mellett a hosszú egyenesben. "Az egész hétvége szörnyen alakult számomra" - értékelt a német. "Ezért nagyon elégedett vagyok a 2. hellyel." A dobogóra idén először felálló Alonso sem tűnt levertnek. "Ez egy kicsit meglepetés, de kellemes meglepetés számunkra. Örülök a dobogónak, és annak, hogy harmadik vagyok a bajnokságban a két (mercedeses) srác mögött" - mondta.
Alonso kiválóan rajtolva eleinte harmadik volt, és a bokszkiállások első fordulójakor egy elévágással tudott Sebastian Vettel elé kerülni, akivel előzőleg jól tartotta a lépést. Vettel versenye azonban lejtmenetbe váltott ezt követően, és csak ötödikként szelte át a célvonalat, mivel Alonso mellett csapattársa, Daniel Ricciardo is megelőzte. A helycserére a 26. körben került sor, pedig a Red Bull már körökkel korábban arra kérte a németet, hogy engedje el a gyorsabb ausztrált.
A közvetítés során nem tűnt egyértelműnek, hogy Vettel félrehúzódott az 1-es kanyarnál, vagy egyszerűen csak túl nagy lendülettel hajtva szélesen fordult, de ő maga kijelentette, hogy előbbi történt. "Nem lett volna értelme feltartani (Ricciardót). Sokkal gyorsabb volt, el kellett engednem" - mondta a Sky Sportsnak. Christian Horner is ezt állította. "Nyilvánvalóan félreállt az útból, és elengedte a csapattársát" - közölte a csapatfőnök.
Ricciardo a 4. helyen haladva sokáig körülbelül 5 másodpercre volt Alonsótól, de az utolsó körökben hiába zárkózott fel hozzá, támadásra már nem maradt ideje. "Csak 1,2 másodperccel mögötte értem be a célba, a következő körben már DRS-sel támadhattam volna" - vélte a négyszeres bajnok Vettelt zsinórban másodszor megelőző pilóta. "Közel kerültünk hozzá, de nem elég közel."
A középmezőnyben viszonylag korán beállt a sorrend, és kevés változás történt. Felipe Massa, aki a rajtnál összekoccantotta a kerekeit Alonso Ferrarijával, egy darabig a 6. helyet foglalta el Hülkenberg és Bottas előtt, ám az első bokszkiállását elrontották a szerelők, és a hátsó kerekekkel való hosszas pepecselés miatt nem szerzett pontot. Kiderült, hogy a kalamajkát az okozta, hogy a szerelők összecserélték a jobbhátsó és a balhátsó kereket.
Hülkenberg ezután sokáig magabiztosan őrizte a pozíciót, de Bottas a futam végén megizzasztotta. "Szoros volt. Még egy kör, és használhatta volna a DRS-t" - nyilatkozta a Force India versenyzője Bottasról, akit fél másodperccel előzött meg.
Kimi Räikkönen Alonsóval ellentétben nem tudott nagyot alkotni, különösebb feltűnés nélkül a 8. helyen futott be. Eleinte Romain Grosjean Lotusával csatázott, de a francia műszaki hiba miatt kiesett a táv felénél - rajta kívül egyébként csak Adrian Sutil esett ki. Az utolsó pontokat Sergio Pérez és Danyiil Kvjat szedte össze, vagyis a McLaren ismét üres kézzel távozott a nagydíjról. "Nincs elég leszorítóerőnk, ez a baj" - mondta letörten Kevin Magnussen, aki a 13. helyen, két pozícióval csapattársa, Jenson Button mögött ért célba.
A versenyről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!