Rosberg 7 tizedes előnnyel nyitott Silverstone-ban
2014. július 04. 10:55
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brit Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A bajnokság versenyhétvégéjén Silverstone-ban folytatódhat Nico Rosberg és Lewis Hamilton csatája a világbajnoki címért, miközben a többiek bizakodnak, hogy ismét közelebb kerülhetnek hozzájuk. A nagydíjról írt részletes előzetesünket itt olvashatják.
Ő legalábbis úgy érzi, csak akkor lesz képes ledolgozni 29 pontos hátrányát Rosberggel szemben, ha mostantól minden versenyen képes lesz kihozni a maximumot az autójából. Hazai versenyén ráadásul a szokásosnál is éhesebb a sikerre - eddig egyszer, 2008-ban sikerült Silverstone-ban nyernie. Csapattársa tavaly diadalmaskodott ezen a pályán.
Az első szabadedzésen a Williams színeiben pályára hajt Susie Wolff is, ezzel 22 év után ő lesz az első nő, aki részt vehet egy nagydíjhétvégén. Valtteri Bottas autóját fogja vezetni a délelőtti gyakorláson, a célja pedig nem kisebb, mint bebizonyítani, nőként is helye van a Forma-1-ben. Reméli, hogy a jövőben versenyeken is indulhat majd.
Nem Wolff lesz az egyetlen, aki autóba ülhet délelőtt: a Saubernél Giedo van der Garde vezeti Sutil autóját, a Force Indiánál Daniel Juncadella vezet Hülkenberg helyett, Robin Frijns pedig Kobajasi Caterhamét kapja meg.
Az eső nem esik, de elég erős szél fúj. A levegő 16 fokos, az aszfalt hőmérséklete pedig 27 fok. Ma csak késő délutánra, illetve estére jósolnak zivatarokat, szombaton viszont az edzésekbe is beleszólhat az időjárás.
A mezőny nagy része már a pályára hajtott, a két Williams és Hamilton viszont még a garázsban várakozik.
Mért kört azonban még senki nem teljesített. Már péntek délelőtt is rengeteg néző van a helyszínen, várhatóan ismét telt ház előtt rendezik majd a Brit Nagydíjat.
Új arc tűnt fel a bokszutcai irányítóközpontban: a Caterham tulajdonosváltása után a mindössze 35 éves korábbi F1-es versenyző, Christijan Albers lett az istálló főnöke. A pálya egyébként percek óta üres, a szokásosnál csendesebben indul az első edzés.
A venezuelai a bokszkijáratnál állt meg, miután a csapat rászólt, hogy állítsa le a Lotust. Rövid időre el is torlaszolta a kijáratot, de a szerelői már visszatolták a garázsba. Egyre többen merészkednek ki a pályára, hamarosan talán mért köröket is láthatunk.
Susie Wolff vezet, 1:44.212-es idővel. A második helyen Ericsson áll, ő 1:46-os kört futott. Rajtuk kívül még Button teljesített egy lassú kört.
A Club kanyar melletti bukótérben parkolta le a Williamset, a rádión azt jelentette, hogy megszűnt az olajnyomás. Közben a versenyzők többsége már teljesítette első mért körét, most Button vezet 1:38.412-es idővel Räikkönen, Gutiérrez, Massa és Pérez előtt.
Vergne 1:38.020-as idővel vette át a vezetést, Kvjat több mint 2 tizeddel marad el tőle. Frijns autójával problémák vannak, a szerelők le is vették a Caterham padlólemezét. A tesztpilóták számára egyelőre nem alakul szerencsésen az edzés.
Az előző futamon remeklő Williams hétvégéje borzalmasan indul: Wolff műszaki hibája után Massa edzése is véget ért. A brazil a Stowe kanyar kijáratánál, a kerékvetőn áthajtva vesztette el az uralmat az autója felett, majd megpördülve a pálya szemközti oldalán lévő falnak csapódott. Lengetik a piros zászlókat. Massa jól van, de az autó eleje és hátulja is összetörött - a szerelőknek igyekezniük kell, ha a második edzésre rendbe akarják hozni.
Piros zászló alatt fejeződik be az edzés első harmada, a csapatok kénytelenek visszaadni az extra szett abroncsokat a Pirellinek. Ezen a hétvégén egyébként a közepes és kemény gumik kerülnek bevetésre.
Rosberg a piros zászlós időszak előtt még éppen átvette a vezetést 1:36.058-as idővel, mögötte az állás: Alonso, Räikkönen, Ricciardo, Magnussen, Vergne, Kvjat, Button, Hamilton, Gutiérrez. Vettel még nem teljesített mért kört.
Apró vigasz a Williamsnek, hogy a piros zászlós időszak miatt Wolff autóját gyorsan vissza tudták szállítani a garázsba, így még van esélyük arra, hogy a hátralévő szűk egy órában pályára küldik a tesztpilótanőt. Massa csalódottan nyilatkozott a Sky-nak, azt mondja, egyszerűen elvesztette az uralmát az autója felett a kerékvetőn.
Eltakarították a törmelékeket, két perc múlva folytatódhat a körözés. Negyed óra veszett el az edzésidőből a piros zászló miatt.
Kvjat, Grosjean és Juncadella kezdi meg azonnal a körözést. Vettel is kihajtott a bokszból, talán hamarosan tőle is láthatunk mért kört.
Már csak Bianchi, Maldonado és Frijns áll mért kör nélkül. A venezuelai Lotusa darabokban van, a szerelők dolgoznak rajta - nem valószínű, hogy egyhamar a pályára hajthat.
A Williams megerősítette, hogy a délelőtti edzésen már biztosan nem tudnak pályára hajtani. Wolff csak egy mért kört tudott megtenni, de reméli, hogy Hockenheimben már érdemi munkát is végezhet majd. A pilótanő elmondta, a délutáni edzésre valószínűleg sikerül kijavítaniuk a hibát.
A Mercedes most közölte vele, hogy az energia-visszanyerő rendszer újra működik. Továbbra is a német áll az élen, Hamilton pedig felzárkózott mögé 1:36.155-ös idővel.
1:35.424-es idejével már 7 tizeddel vezet Hamilton előtt. A csapat a rádión közölte a brittel, hogy az első szektorban 2, az utolsóban pedig 3 tizedet vesztett Rosberghez képest.
A Becketts-nél vesztette el az uralmát az autója felett, és a pályán kívül állt meg. Nem tudta egyes fokozatba rakni a sebességváltóját, majd fel is adta a próbálkozást - az ő edzése is idő előtt véget ért. A másik Caterhammel Frijns mindössze egy ellenőrző kört tudott megtenni, azóta szerelik az autóját.
Szűk fél óra van hátra, az állás: Rosberg, Hamilton, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Vettel, Button, Kvjat, Magnussen, Vergne.
Most csak hárman vannak a pályán, Button, Kvjat és Juncadella próbálkozik a javítással. Ez egyelőre még egyiküknek sem sikerült.
Szerinte az ő autója alulkormányzottabb, mint Bianchié. "Ha én is ugyanolyan tempóval hajtanék be az első kanyarba, mint ő, akkor kicsúsznék" - mondta a csapatának.
Magnussen 322 km/ó-val hajtott a Hangar egyenesben, őt Pérez követi 319 km/ó-val. A legjobb köridőt megfutó Rosberg az 5. a listán, 8 km/ó-val lassabb Magnussennél.
Az ausztrál nagyon lelassult, a sebességváltó meghibásodására gyanakszik. Visszahozta a Red Bullt a garázsba, a szerelők máris elkezdték vizsgálni.
A Caterham keményen dolgozott, így Frijns végre megtehette első mért körét, amivel a tabella 20. helyére fért fel. Jelentősebb javulást senkitől sem látunk, az élen változatlan a sorrend.
Úgy tűnik, nem volt komoly a problémája. Szinte mindenki a pályán van, de komoly változásokra már nem számíthatunk a sorrendben.
Az első kanyarnál fordult szélesen, a fűre kihajtva kicsit be is porozta a pályát. Grosjean a Brooklands kanyart nem tudta rendesen bevenni, a rádión arra panaszkodott, hogy a Lotus hátulja önálló életet él.
Rosberg az élen maradt, több mint 7 tizedet vert Hamilton idejére. Mögöttük a sorrend: Hamilton, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Vettel, Button, Kvjat, Vergne, Magnussen. Köszönjük a figyelmet! 15 órakor jelentkezünk a második edzéssel.
A Mercedes a Brit Nagydíj pénteki első szabadedzésén is kisajátította az első két helyet, miután Nico Rosberg magabiztos előnnyel utasította maga mögé Lewis Hamiltont és Fernando Alonsót. A silverstone-i gyakorláson a csapatok a szokásosnál passzívabbak voltak, a legjobb köridőkért zajló csaták helyett inkább a vezetői és műszaki hibák keltettek feltűnést.
A Mercedes edzése többé-kevésbé problémamentesen alakult, bár Rosberg ERS-e egy ideig nem működött megfelelően. A német alig fél órával az edzés kezdete után állt az élre 1:36.058-as körével, amelynél a következő egy órában is csak ő maga tudott gyorsabbat futni, és végül 1:35.424-es idővel zárta az edzést. Ennél még csapattársa is több mint 7 tizeddel lassabb volt, Hamilton ráadásul alig több mint 1 tizeddel tudta maga mögé utasítani Alonsót.
A spanyolt Daniel Ricciardo követte, aki az edzés vége felé váltóhibára panaszkodott, de utána hamar vissza tudott térni a pályára. Az 5. és 6. helyeket Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel foglalta el a másik Ferrarival és Red Bull-lal, az első tíz helyre még a McLarenek és a Toro Rossók fértek be.
Az Osztrák Nagydíjon a Mercedeseket is megszorongató Williamsek ezúttal az edzés negatív főszereplőivé váltak: az edzésen 1992 óta az első női pilótaként résztvevő Susie Wolff mindössze egy mért kört tudott megtenni, miután motorhiba miatt leállt az autója, Felipe Massa pedig nem sokkal később csúnyán összetörte az autóját. A brazil a Stowe kanyar kijáratánál, a kerékvetőkön vesztette el az uralmát a Williams felett, és falnak csapódva az autója elejét és hátulját is alaposan összetörte. Neki nem esett baja, de sok munkát adott a szerelőinek, akik megpróbálják a második edzésig rendbe hozni az autót.
Idő előtt befejeződött a Becketts kanyarnál megpördülő Marcus Ericsson edzése is, Pastor Maldonado pedig egyetlen mért kört sem tudott megtenni egy műszaki hiba miatt. Sokáig a Caterham tesztpilótája, Robin Frijns is a bokszban várakozott, de végül az utolsó percekre sikerült a pályára hajtania.