Hamilton az élre állt, aztán lerobbant
2014. július 04. 14:55
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brit Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Silverstone-ban délelőtt szép, csak enyhén felhős, de erősen szeles idő volt, ami gyakran megbolygatta az autók aerodinamikai egyensúlyát. Egyelőre hasonlóak a körülmények.
A Silverstone-ba favoritként érkező Mercedes uralta a pályát a Brit Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén is, amely azonban számukra sem alakult zökkenőmentesen: Lewis Hamilton a közepes gumikon megfutotta a nap legjobb körét, de mielőtt nekivághatott volna a szokásos hosszú etapjának, az autójában magától leállt a motor. Őt és Nico Rosberget, akárcsak délelőtt, Fernando Alonso követte a tabellán, míg a 4. helyezett Daniel Ricciardo Hamiltonhoz hasonlóan kimaradt a versenyre való felkészülésből.
Ez azért jelenthet gondot, mert szombatra változékony időt jósolnak, így elképzelhető, hogy a pilótáknak holnap nem lesz lehetőségük száraz pályán gyakorolni. Ricciardo már az időmérő szimulációja során sem tudott javítani, de a kemény gumikon is gyorsabb volt, mint csapattársa, Sebastian Vettel a közepeseken. A német ugyanakkor erős tempót diktált a hosszú etapja során.
A Mercedesnél pedig Rosbergre hárult a feladat, hogy begyűjtse az adatokat a gumik viselkedéséről. Hamiltonnak erre nem volt alkalma, az istálló technikai igazgatója, Paddy Lowe szerint azonban nem veszített sokat vele, mert nem az a motorja romlott el, amelyet a versenyen használni akart. A Mercedesnél ugyanakkor még nem jöttek rá, hogy mi okozta a váratlan leállást. Rosberg közben megúszott egy büntetést: délelőtt már akkor előzte meg Danyiil Kvjatot, amikor az edzést piros zászlóval megszakították, de mivel a Toro Rosso lehúzódott előtte az ívről, és 38 km/ó-ra lassított, a sportfelügyelők szerint joggal hihette, hogy versenyzőtársa megállni készül. Ricciardo hasonló körülmények között előzte meg Alonsót, de őt sem büntették meg.
Míg Alonso a képzeletbeli dobogón tartotta a Ferrarit, Kimi Räikkönen 1,3 másodperccel lassabb volt, és csak 9. lett. Valtteri Bottas révén a Williams gyorsabbnak bizonyult az egymást párban követő McLareneknél, Felipe Massa viszont csak későn tudott kimenni a pályára, mert időbe telt, mire délelőtti balesete után teljesen kijavították az autóját. Bottas délutánja sem volt sima: az autóján menet közben egyszerűen felszakadt a motorborítás bal oldala, mintha belülről átütötte volna valami.
Mások sem úszták meg fennakadás nélkül. A 10. helyezett Jean-Eric Vergne azért volt kénytelen leparkolni, mert Toro Rossójáról lejött a balelső kerék, Marcus Ericsson Caterhamjében pedig szintén a motor adta meg magát.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Délelőtt, ahogy az várható volt, a két Mercedes volt a leggyorsabb, de Nico Rosberg meglehetősen sokat, 7 tizedet vert Lewis Hamiltonra. Mögöttük Fernando Alonso végzett, a Williamsnek viszont katasztrofális edzése volt: a tesztpilótanőjük, Susie Wolff alatt egyetlen mért kör után megállt az autó az olajnyomás csökkenése miatt, Felipe Massa pedig a Stowe-ban összetörte a sajátját. A csapat mostanra majdnem teljesen végzett a javításával.
Délelőtt újra egy szoftverhiba okozta, hogy makacskodott a váltó a Red Bullban. Utóbb kiderült, hogy az Osztrák Nagydíj elején Vettel autója is a szoftverrel kapcsolatos probléma miatt lassult le, amikor megnyomta a kormányon az előzésre szolgáló üzemmód gombját.
Tizenegy autó, a mezőny fele azonnal kihajt a pályára, az élükön Max Chiltonnal. Természetesen még mindenki a kemény keverékű gumikat használja.
A délelőtti balesetben. A váltóját kicserélték, de ezért nem jár büntetés, mivel az úgysem az volt, mint amit a versenyen használni akart. Közben már tizen megtettek mért kört, közülük egyelőre 1:37.608-cal Button vezet.
Az biztos, hogy hűvös lesz, de Pat Symonds szerint az előrejelzés bizonytalan. Meglepő lenne, ha egyáltalán nem esne egy silverstone-i hétvégén.
Massa és a két Red Bull nem tett meg ellenőrző kört sem, viszont óriási a forgalom: 18 autó van a pályán.
Szerinte az erős szél okozza, amely a célegyenesben hátulról fúj. A két Force India egyelőre a 8-9. helyen áll.
1:36.024-re javítja az idejét, ez még 6 tizeddel elmarad Rosberg délelőtti erdedményétől. Mögötte a két McLaren van tabellán.
Negyedóra után: Alonso, Rosberg, Hamilton, Magnussen, Bottas, Button, Vergne, Gutiérrez, Kvjat, Grosjean, Pérez, Hülkenberg.
A Mercedes a délelőtti edzésen inspirációként a garázs közepére állította ezt a gyönyörű Streamlinert, amit Juan-Manuel Fangio vezetett az 1950-es években.
Hamilton 1:35.424-es kört ment, ezredre azonosat azzal, mint ami Rosberg számára délelőtt bebiztosította az első helyet. Rosberg feljött másodiknak, így az előbb még vezető Alonso a 3. helyre szorult.
"Nagyon, nagyon rossz" - jelenti a rádión, hogy a Lotus a féktávokon teljesen következetlenül viselkedik. A csapatnál arra készültek, hogy Silverstone gyors kanyarjai feküdni fognak az autójuknak, de Grosjean jelenleg a 12., Maldonado a 17. helyen áll.
A Williams javítását még nem fejezték be. Bianchi is a garázsban vesztegel, mert a Marussiában bedöglött az MGU-H.
Vettel a 4., Ricciardo az 5. helyen áll a két Mercedes és Alonso mögött, bár Vettel alatt az előbb komolyan beriszált a Red Bull a gyors Maggots/Becketts kombinációban.
Feljön másodiknak, alig 7 századra Hamiltontól. Közben az előbb még csak a 13. helyen álló Räikkönen is feltornázta magát a 7. helyre, Magnussen és Bottas közé.
Elsőként Ericsson és Gutiérrez tette fel őket. Végre Massa is kimehetett a pályára, és 1:37.207-es idővel a 8. helyen, Räikkönent megelőzve kezdett.
Hamilton,Ricciardo, Rosberg, Alonso, Vettel, Massa, Gutiérrez, Magnussen, Räikkönen, Bottas, Button, Vergne. Közülük csak Gutiérrez érte el a a lágyabb, azaz közepes gumikon az eredményét. Közben Grosjean kisodródott a kavicságyba a Luffieldnél.
Rosberg 1:34.736, Hamilton 1:34.508 alatt teljesítette az első körét a közepes gumikon. Alonso egyelőre nem javított.
A felügyelők azért indítottak vizsgálatot, mert a délelőtti edzésen a gyanú szerint piros zászló hatálya alatt előzte meg Kvjatot. Ilyesmiért korábban már járt hátrasorolás is a rajtrácson. Viszont a Sky arról számolt be, hogy a veszélyes kiengedésért ezentúl a versenyzőt nem sorolják hátra a következő futam rajtrácsán, ha a problémát észlelve még a bokszban leparkol.
1:35.244-re faragta le az idejét, ami még mindig fél másodperccel rosszabb a 2. helyezett Rosbergénél. Ricciardo elsőre nem tudott javítani, Hamilton viszont még az etapja 5. körének első szektorában is abszolút legjobb részidőt ért el.
Legalábbis az elsők, Ricciardo szerint. Chilton viszont érdekes módon pont az ellenkezőjéről számolt be: szerinte fél kör után ki is lehelik a lelküket.
Hamilton, Rosberg, Alonso, Ricciardo, Vettel, Bottas, Magnussen, Räikkönen, Vergne, Massa, Kvjat, Gutiérrez, Maldonado, Grosjean. Ez az edzés végéig várhatóan nem fog változni, mert mindenki megtette az első mért köreit a közepes gumikon.
A versenyzők eredményei a kemény és a közepes keveréken:
HAM 1:35.424 => 1:34.508
ROS 1:35.645 => 1:34.736
RIC 1:35.511
ALO 1:36.024 => 1:35.244
VET 1:36.420 => 1:35.627
MAG 1:37.116 => 1:36.299
RAI 1:37.244 => 1:36.554
BOT 1:37.354 => 1:36.016
BUT 1:37.414 => 1:37.368
MAS 1:37.207 => 1:36.913
PER 1:38.417 => 1:37.236
HÜL 1:38.720 => 1:37.449
A különbség 8-9 tizednek tűnik, természetesen a közepes javára.
Délelőtt tényleg megelőzte a külső íven nagyon lassan vánszorgó Kvjatot, de rögtön utána beletaposott a fékbe. Nehéz ügy volt, hogy megbüntessék-e, mert a szabály szerint piros zászló alatt nem szabad előzni, de ez alól kivétel, ha valaki nyilvánvalóan műszaki hibával küszködik, és Kvjat teljesen lehúzódott, ezért Rosberg joggal hihette, hogy gondjai vannak.
A 4-es kanyar kijáratánál elmúlt a hajtás. Pech! Rosberg már megkezdte a hosszú etapját, és ő is most vágott volna neki.
Lassan begurul a bokszba a Caterhammel, de a rádión azt mondja, a motorja bedöglött. Úgy tűnik, kezdünk elérni arra a pontra, amikor egyre több lesz a probléma a hajtáslánc különböző elemeivel, és a versenyzők kifutnak a keretből.
Néhányan, mint Rosberg a közepes, és Bottas a kemény gumikon, régóta kitartóan köröznek, de Ricciardo és a Ferrarik ki-be járnak a bokszból, valamiért nem töltenek sok időt a pályán egyhuzamban. Közben Hamilton visszatért a paddockba, de nyilatkozni nincs kedve: célzatosan nem vette le a sisakját.
Magától - a csapat egyelőre nem érti, ezért vizsgálja a hiba okát. Rosberg felváltva rója az 1:39-es gyors, és az 1:41/42-es, lassú hűtőköröket. Rajta kívül csak Räikkönen diktált 1:39-es tempót diktálni.
Ez furcsa volt: a balelső kereke egyszerűen lejött az agyról, bár félig rajta maradt. Szerencsére időben érezte, hogy valami nem stimmel, ezért lassított, és lehúzódott.
Következetesen 1:39 végét, 1:40 elejét autózgat, ami nem sokkal gyengébb Rosberg korábbi eredményeinél. A pálya szélén álló Martin Brundle szerint a gyors Maggotts/Becketts kombinációban a Red Bull a legmeggyőzőbb autó.
Ilyet még nem láttunk: a Williams motorburkolata egyszerűen felszakadt a bal oldalon, mintha belülről átütötte volna. Bizarr. Bottas 10 kör után tért vissza a bokszba.
17 kör után fejezte be az etapját a közepes gumikon, és átváltott a keményekre, kapásból futva egy 1:38.741-es kört. Ricciardo egyáltalán nem tett meg hosszú etapot, de nem tudjuk, milyen problémával küszködik.
A sorrend a hosszú etapok alatt valóban nem változott, Hamilton, Rosberg és Alonso maradt az élen, de rengeteg volt a műszaki hiba. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval is!