Hamilton az elrontott rajt ellenére is nyert
2014. szeptember 07. 13:45
Nico Rosberg nem tudta kihasználni az Olasz Nagydíjon, hogy az első métereken az ölébe hullott az 1. hely, ugyanis később hibázott, így a rajtot elrontó Lewis Hamilton vissza tudta venni tőle a vezetést, és győzelmével 22 pontra faragta le a hátrányát csapattársa mögött a világbajnoki tabellán.
A Mercedesekkel senki sem tudta tartani a lépést Monzában, és a rajt után negyediknek visszacsúszó Hamilton is hamar visszaverekedte magát a 2. helyre. Mint kiderült, a beállításai nem stimmeltek a startnál, ezért előzte meg őt Kevin Magnussen és Felipe Massa. Az 5. körben azonban a brazillal együtt elment a McLaren mellett, újabb 5 kör elteltével pedig a Williamst is megkerülte az első sikánnál, így Rosberg után eredhetett. A kerékcserék első, és egyetlen fordulójáig 1,5 másodpercre megközelítette csapattársát, és - a csapatvezetés idegeit megkímélve - végül valódi küzdelem nélkül előzte meg: Rosberg a 29. körben (a futam során már másodszor) elrontotta az első kanyarkombináció féktávját, és csak Hamilton mögé tudott visszatérni a menekülőútról.
A brit ezután a célig magabiztosan tartotta 3-4 másodperc körüli előnyét. Rosberg azt mondta, "csalódott a hibája miatt, de a 2. hellyel sok pontot gyűjtött, ezért nem történt katasztrófa." A Mercedest irányító Toto Wolff szerint Hamilton megérdemelten nyert. "Nicót nagy nyomás alá helyezte, megérdemelte a győzelmet. A tempója káprázatos volt, ezért nyert."
A Williams megelőzte a Ferrarit
A dobogó harmadik fokára Massa álhatott fel, a Williamsszel először, egy számára viszonylag eseménytelen versenyt követően. "Sokszor nem volt szerencsém, de reméljük, hogy a szerencse mellém szegődik az idény hátralevő részében" - mondta tömören. Csapattársa, Valtteri Bottas ellenben kalandos versenyen ért oda a 4. helyre, Hamiltonhoz hasonlóan szintén egy gyengén sikerült rajt után visszakapaszkodva.
"Amint elengedtem a kuplungkart, kipörögtek a kerekek - talán túl agresszív beállításokat választottunk" - nyilatkozta Bottas a Sky Sportsnak, akinek később kétszer is át kellett hámoznia magát a középmezőnyön.
Sorrendben Kimi Räikkönent (9. kör), Sergio Pérezt (14.), Fernando Alonsót (16.), Jenson Buttont (18.) és Magnussent (21.) hagyta állva a célegyenesben a kimagasló végsebességének köszönhetően, de hiába állt ezzel a 4. helyre, riválisaihoz képest kicsit később ejtette meg a kerékcseréjét, így mindent kezdhetett elölről. Végül Pérezt, Magnussent és Sebastian Vettelt is sikerült visszaelőznie. A 40. körben foglalta el a 4. helyet újra, ám Massa utolérésére nem volt esélye.
A Williams megelőzte a Ferrarit a konstruktőri tabellán, amely csak a Kimi Räikkönen által szerzett 2 ponttal gazdagodott - Fernando Alonso autójában a 30. körben elromlott az ERS, így kiesett. A spanyol egészen addig állta a sarat a középmezőny csatájában.
Nagy csata a pontszerző helyekért
Ötödikként a táv első felében gyakorlatilag észrevehetetlen Daniel Ricciardo futott be, aki abból húzott hasznot, hogy csak a 26. körben váltott át a közepes keverékű gumikról a keményekre. A frissebb abroncsokon később egymás után előzte meg az útjába kerülőket, és a 47. körben csapattársa, Vettel sem tudott védekezni ellene. "Jó móka volt. A rajtom nem alakult a terveknek megfelelően, de megőriztük a hidegvérünket. A verseny a vége felé kelt életre, és az előzéseknek köszönhetően folyamatosan mosolyogtam" - mondta Ricciardo.
Vettelnek az ártott, hogy a mezőny első feléből ő ment ki először (a 18. körben) a bokszba, ezért a futam vége felé elkoptak a gumijai.
A 7. helyen Magnussen szelte át a célvonalat, de csupán egyetlen pontot szerzett - ennek oka az, hogy a csata hevében a 31. körben leszorította a pályáról Bottast, és a sportfelügyelők 5 másodperces időbüntetést adtak neki. Zsinórban a második versenyen vesztett pozíciókat ilyesmivel, most 10. lett.
A másik McLarennel Button hosszú ideig támadta Pérezt, de nem tudta végleg maga mögé utasítani. Elmondása szerint a féktávokon volt jobb a Force India. Button többször is átmenetileg Pérez elé került, a mexikói azonban szemet gyönyörködtető csatában visszavette tőle a pozíciót. "Nagyon élveztem ezt. Emlékeztetett a régi szép időkre, amikor a McLarennél néhány futamon harcolhattunk egymással" - közölte vigyorogva a mexikói.
A versenyt Alonsón kívül csak Max Chilton nem tudta befejezni, aki a 6. körben a Roggia sikánnál átugratott a fekvőrendőrön, és beleállt a falba. "Megpróbáltam minél később fékezni, hogy (Romain) Grosjean előtt maradhassak" - nyilatkozta. "Vétettem egy kis hibát, amitől az autóm a levegőbe emelkedett, onnantól pedig már nem tehettem semmit."
Danyiil Kvjat is hasonlóan járhatott volna az utolsó előtti körben, de balul sült el a támadási kísérlete Räikkönennel szemben, és kisebb csodára volt szüksége, hogy a bukótérben összeszedje ide-oda csúszkáló az autóját. Lehet, hogy ezzel dobta el a pontszerzést, ugyanis Magnussen büntetésével e nélkül talán 10. lehetett volna. Utóbb kiderült, hogy fékhibát szenvedett.
A sportfelügyelők a verseny után kiosztottak még egy büntetést: Esteban Gutiérrez idejéhez írtak hozzá 20 másodpercet, mert ütközött Grosjeannal.
A versenyről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Olasz Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! 2 órakor elrajtol a mezőny Monzában, az idény 13. versenye következik. Az első sorból szokás szerint a két Mercedes indulhat, ezúttal Hamilton-Rosberg sorrendben. A brit május óta először rajtolhat a pole-ból, és égető szüksége van a győzelemre, hogy faragjon 29 pontos hátrányából a bajnokságban.
Ahogy várható volt, a gyors monzai pályán a Williamsek tudták a leginkább megközelíteni a Mercedeseket, el is foglalhatják a ratjtrács második sorát. Mögéjük a McLarenek sorakoznak majd fel a rajtrácsra, Magnussen még azt sem tartja lehetetlennek, hogy felvegyék a versenyt Bottasékkal. Az időmérő eredményeit és az összefoglalónkat itt olvashatják, a büntetések után meghatározott valódi rajtács pedig itt látható.
A csapat hangsúlyozta, hogy a spái ütközés után is hagyják szabadon versenyezni a pilótáikat, az Olasz Nagydíj előtt azonban újra tisztázták velük, hogyan viselkedjenek a pályán. Két héttel ezelőtt fordult elő először, hogy a két Mercedes összeakadt - a helyzetet rosszul felmérő Rosberg egy második hellyel meg tudta menteni a versenyét, Hamilton viszont kénytelen volt feladni a versenyt. Toto Wolff azonban biztos benne, hogy Monzában nem kerül sor visszavágásra.
Még el sem kezdődött a verseny, de a brit Mercedesén máris első szárnyat kellett cserélni. Az alkatrész véglapja ugyanis megsérült, miközben Hamilton a rajtrácsra igyekezett. Paddy Lowe elmondta, ilyenkor büntetlenül ki lehet cserélni a sérült elemet.
A levegő 25, az aszfalt 40 fokos Monzában. Süt a nap, csapadék nem várható, tökeletes az idő a versenyzéshez.
Kvjat, Hülkenberg, Sutil, Gutiérrez, Grosjean és Ericsson választották a kemény keveréket, a többiek a közepes gumikon indulnak. A Pirelli arra számít, hogy szinte mindenki egy kiállással fogja teljesíteni a versenyt.
Mindenki gond nélkül eljött a rajtrácsról, perceken belül megkezdődik a futam.
Csak a 4. helyen áll a rajt után, Rosberg átvette a vezetést. Magnussen remekül rajtolt, feljött a második helyre. Bottas is pórul járt a rajtnál, csak a 11. helyen áll.
Már másfél másodperccel vezet Magnussen előtt, miközben Hamilton nem tudott elmozdulni a 4. helyről. A sorrend: Rosberg, Magnussen, Massa, Hamilton, Vettel, Button, Alonso, Pérez, Hülkenberg, Räikkönen.
A hibrid rendszer nem működik rendesen az autójában, egyelőre nem tudjuk, mennyire súlyos a probléma. Továbbra is a 4. helyen áll, szorosan követi Massát. Az előbb Magnussen hibázott a Curva Grandénál, Massa nagyon közel került hozzá, de nem tudta megelőzni.
Hamilton nagyon nehéz helyzetbe került, hiszen csapattársa előnye már 3 másodperc az élen, miközben a brit beragadt Massáék mögé. A brazil most nagyon keményen támadja Magnussent, láthatóan gyorsabb a McLarennél.
Előbb Massa, majd Hamilton ment el a McLaren mellett, Magnussen így a 4. helyre csúszott vissza. Hamilton lemaradása 6 tized Massa mögött, akár támadhatja is. Közben Hülkenberg is visszacsúszott, egy körön belül Räikkönen és Bottas is megelőzte őt.
Ő a verseny első kiesője. A Marussia túl gyorsan érkezett meg a Roggia sikánhoz, átugratott a kerékvetőkön, és az irányíthatatlan autó a gumifalban kötött ki. A Safety Carra nincs szükség, a sportbírók gyorsan elszállítják az autót.
Az első sikánt nem tudta bevenni, egyenesen továbbhajtott a menekülőútra. A vezetést így is megtartotta, kicsit több mint másfél másodpercet veszített a bakival.
Egy remek manőverrel előzte meg Massát az első sikánban, 2,2 másodperces hátrányból eredhet Rosberg nyomába. Az előző körökben ő volt a leggyorsabb.
Ő az első, aki kereket cserélt, a közepes keverékre váltott. Mivel nagyon tartósak a gumik, elképzelhető, hogy kibírja a verseny végéig ezzel a szettel.
Rosberg, Hamilton, Massa, Magnussen, Vettel, Button, Alonso, Pérez, Bottas, Räikkönen.
Megpróbálja jóvá tenni a gyenge első kört, már a 8. helyezett Pérezt támadhatja, 4 tized köztük a különbség. A 3. helyen haladó Massa máris 2,2 másodpercre leszakadt Hamilton mögött, a Williamsnek önerőből itt nincs esélye.
Az előző három körben rendre gyorsabb volt Rosbergnél, már 6 tizedet lefaragott a hátrányából. Most 1,6 másodperc köztük a különbség.
Pérez után Alonsót is megelőzte a célegyenes végén, a következő áldozata Button lehet. Hamilton újabb 2 tizedet faragott a hátrányából, Rosberg most 1,4 másodperccel vezet.
Nem tagadja, hogy vezetői hiba okozta a balesetét. "Megpróbáltam minél később fékezni, hogy Grosjean előtt maradhassak" - nyilatkozta. "Vétettem egy kis hibát, amitől az autóm a levegőbe emelkedett, onnantól pedig már nem tehettem semmit."
Az élmezőnyből elsőként állt ki a bokszba, kemény gumikra váltott. A 15. helyről folytathatja a versenyt.
Pedig Hülkenberg a kemény gumikon indult - elképzelhető, hogy defektet kapott, vagy egyéb probléma miatt kellett idő előtt kereket cserélnie.
Már Magnussent is megelőzte az első sikánnál. Räikkönen is a bokszban járt: kemény gumikra váltott, és a 13. helyre állt vissza.
Sikerült átugrania Magnussent azzal, hogy korábban állt ki a bokszba. Az előző körben kereket cserélő Alonso is veszített egy helyett, Pérez mögött a 12. helyen áll. Az élen Hamilton csak apró lépésekkel tud közeledni Rosberghez, most 1,3 másodperc köztük a különbség.
A 3. helyről állt ki, az 5. pozícióban folytathatja Rosberg, Hamilton, Bottas és Ricciardo mögött.
Jól sikerült a kiállása, kemény abroncsokat kapott. A következő körökben valószínűleg Hamilton is kiáll majd, kulcsfontosságúak lehetnek ezek a körök.
Bottas pont Vettel mellé ért vissza a bokszkiállása után, de túl óvatos volt, ezért Magnussen is elment mellette. Közben Hamilton is kiállt kerékcserére. 1 tizeddel előbb lecserélték a kerekeit, mint Rosbergnek, de a kiállások után 1,8 másodpercre nőtt köztük a különbség.
A kiállás utáni körében 4 tizeddel volt gyorsabb, mint Rosberg, utána pedig további 6 tizedet faragott le a hátrányából. Rosberg aggódhat, már csak 7 tized köztük a különbség.
Rosberg megint elrontotta az első sikánt - ugyanúgy a menekülőútra kellett hajtania, mint a verseny elején. Ezúttal nem úszta meg némi időveszteséggel, Hamilton az élre állt.
Az első sikán előtt parkolta le a Ferrarit, úgy tűnik, 8-as sebességi fokozatban ragadt a váltója. Ez az idei első kiesése, az első 12 versenyt pontszerző helyen fejezte be.
Sokáig bírta a kemény gumikon, a 4. helyről állt végül ki a bokszba. A 13. pozícióból folytathatja.
A bokszkiállások után így áll a mezőny: Hamilton, Rosberg, Massa, Vettel, Magnussen, Bottas, Pérez, Button, Räikkönen, Ricciardo. Még 20 kör van hátra.
A Roggiánál próbált elmenni a McLaren mellett, de a dán szépen védekezett. Ricciardo viszont sikeresen megelőzte Räikkönent, és feljött a 9. helyre.
Már 4 másodperc az előnye Rosberggel szemben, az előző körében is 4 tizeddel gyorsabb volt nála. A sportfelügyelők közben vizsgálják a Magnussen és Bottas között néhány körrel ezelőtt történt incidenst, a gyanú szerint a dán a pályán kívülre kényszeríthette a Williamst.
Az első sikánnál végül sikerült elmennie a McLaren mellett. Az 5. helyre jött fel, most Vettelt kezdheti üldözni.
5 másodperces büntetést kapott, amiért korábban kiszorította Bottast a pályáról. A pontszerző helyeken közben óriási csaták zajlanak: Button megelőzte Pérezt, aki egy több kanyaron át tartó küzdelemben végül visszaszerezte a helyét, majd Ricciardo is megelőzte a McLarent.
A finn feljött a 4. helyre, de a dobogóra nincs sok esélye, csapattársa 18 másodperccel halad előtte. Ricciardo Pérezt is megelőzte, már a 7. helyen jár.
Továbbra is 4,4 másodperccel vezet Rosberg előtt, a német egyelőre nem tud közelebb kerülni. Ricciardo viszont megérkezett Magnussen nyakára, már támadhatja is a 6. helyért.
Magnussent is megelőzte az első sikánnál, már a 6. helyen áll, és 2,5 másodperc a hátránya Vettel mögött. Magnussen a verseny után valószínűleg további pozíciókat fog veszíteni, mert - ha nem áll ki újra a bokszba - az 5 másodperces büntetést hozzáadják majd az idejéhez.
A legutóbbi körében 2 tizeddel gyorsabb volt Hamiltonnál, de így is 4,2 másodperc köztük a különbség, és már csak 6 kör van hátra.
Egy hosszú csata után végül a Roggiánál sikerült a csapattársa elé kerülnie, majd gyorsan el is húzott tőle. Közben Hamilton ismét felgyorsult, 4,5 másodpercre növelte az előnyét.
Ő volt az első, aki az élmezőnyből kiállt kereket cserélni, és valószínűleg mostanra elhasználódtak az abroncsai. Magnussen 8 tizedre megközelítette őt, Pérez és Button is szorosan követik őket.
Ritka műszaki hiba történt a Ferrarinál. Rosberg közben elkezdett gyorsabb köröket futni, már csak 3,6 másodperc a hátránya, de mindössze 2 kör van hátra.
Räikkönent támadta, de túl későn fékezett az első sikánnál, és óriási tempóval átszáguldott a kavicságyon. Elképzelhető, hogy a fékekkel van problémája, mert a második sikánt sem tudta bevenni.
Bőven kitartott az előnye, 3,1 másodperccel Rosberg előtt ért célba, és 22 pontra csökkentette a hátrányát a világbajnokságban. Massa megszerezte idei első dobogós helyezését, a további sorrend: Bottas, Ricciardo, Vettel, Magnussen, Pérez, Button, Räikkönen.
Miután hozzáadják az idejéhez az 5 másodperces büntetést. Pérez lesz tehát a 7., mögötte Button, Räikkönen és Magnussen az utolsó pontszerzők sorrendje.
A konstruktőri bajnokságban 15 pontos előnnyel visszavették tőlük a 3. helyet, miután mindkét autójukkal erős pontszerző helyen értek célba, az olaszok viszont csak 2 pontot szereztek. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a részletes eredménylistával és a szöveges összefoglalóval.