Hamilton délután is gyorsabb volt Rosbergnél
2014. november 21. 13:55
Lewis Hamilton a rövid és a hosszú etapokon is gyorsabbnak tűnt világbajnoki ellenfelénél, Nico Rosbergnél az idényzáró Abu-Dzabi Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, amelyen a Mercedesekhez a McLaren-es Kevin Magnussen került a legközelebb.
A vasárnapi versenyhez hasonlóan naplementében, majd sötétben, mesterséges kivilágításnál megrendezett edzés elején, a keményebb (azaz lágy) keverékű gumikon még Rosberg érte el a jobb időeredményt, de az időmérő-szimulációk során, a szuperlágy Pirelliken megfordult a sorrend. Hamilton végül csupán 83 ezredmásodperces előnnyel nyert, ám a különbség a hosszú etapokon, amikor a pilóták a futamra gyakoroltak, már nagyobbnak tűnt a javára. Rosberg ennek ellenére optimistán nyilatkozott, eredményesnek minősítve a napját.
A Mercedesek mögött a délelőttinél 12-14 fokkal hűvösebb aszfalton Magnussen végzett. A Red Bulléhoz kísértetiesen hasonló első vezetőszárnyat próbálgató McLarennek mégsem volt egyértelműen jó napja, Jenson Button ugyanis délelőtt futóműhibával, majd a hidraulikával küszködött. Igaz, ennek ellenére a 8. helyen zárta a napot, vagyis jobban járt, mint a Ferrarinál az utolsó versenyét töltő Fernando Alonso, akinek elektromos problémák miatt már az edzés elején elromlott az autója, ezért egyetlen kört sem tudott megtenni.
A jövőre a helyére lépő Sebastian Vettel ismét gyorsabbnak bizonyult Red Bull-os csapattársánál, Daniel Ricciardónál, és megtartotta délelőtti 4. pozícióját. Ricciardo elé viszont beférkőzött Valtteri Bottas a Williamsszel, mögé pedig Kimi Räikkönen zárkózott fel az egyetlen üzemképes Ferrrarival.
A legjobb tíz közé befért még Danyiil Kvjat és Felipe Massa is, míg a sort a két Caterham zárta: az újonc Will Stevens 1,5 másodperccel lassabb volt csapattársánál, Kamui Kobajasinál. Előttük Romain Grosjean végzett, akire a hajtáslánc egyes összetevőinek cseréje miatt vasárnap bonyolult rajtbüntetés vár.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a 2014-es idényzáró Abu-Dzabi Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A Yas Marinában továbbra is süt a Nap, de a 3 órás időeltolódás miatt mindjárt délután öt óra van, ami azt jelenti, hogy az edzés közben fokozatosan be fog sötétedni. Ez éppen olyan körülményeket jelent, mint amilyenek a versenyen várhatóak.
A hétvége legforróbb témája természetesen az, hogy ki lesz a világbajnok. Lewis Hamilton és Nico Rosberg párharcában délelőtt az előbbi nyerte az első menetet, amikor 0,133 másodpercet vert a csapattársára. A Mercedes belehúzott: már a 3. helyezett Fernando Alonsóra is 1,7 másodpercet vertek. A tét érezhetően tuningolja őket.
A sivatagi Yas Marina aranyló fényben ragyog. Az aszfalt hőmérséklete máris 12 fokkal csökkent a délelőttihez képest: most 32 fokos. A levegő még 22.
Hatan, köztük a két Caterham, már kimentek a pályára, míg Vettel csak most húzza a sisakját. A kis csapat Kobajasi mellé ezúttal Will Stevenst, a WSR rutinos tagját szerződtette le.
1:47.412 alatt teljesítette. Ez még nem komoly idő: Hamilton délelőtt 1:43.476-tal végzett az élen, ami jobb volt az egy évvel ezelőtti szabadedzésen elért legjobb időnél.
Mivel a Lotus belsőégésű motorból, turbófeltöltőből és MGU-H-ból is a hatodikat szerelte be az autójába. Ráadásul, mivel nincs következő verseny, ahová átvihetné a büntetés maradékát, ezért a 20-ból fennmaradó helyekért ezen a futamon fog időbüntetést kapni: 5 vagy 10 másodpercet attól függően, hogy 1-5, vagy 6-10 hely marad a 20-ból a hátrasorolás után. Elég kemény.
Közben 11-en iratkoztak fel a tabellára, Magnussen 1:44.895-ös idővel áll az élen. Rosberg és Hamilton most vág neki az első mért körének.
1:43.024 alatt teljesíti, máris 4 tizedet verve Hamilton délelőtti idejére. Hamilton egyelőre 6 tizeddel lassabb volt nála, míg a 3. helyezett Vettel 1,4 másodpercre van Rosbergtől. Egyelőre mindenki a lágy gumikat használja, a szuperlágyak csak később fognak előkerülni. Fontos körülmény, hogy a Pirelli változtatott a választásán, tavaly ugyanis a lágy és a közepes gumikat hozta ez Abu-Dzabiba.
Délelőtt a hátsó felfüggesztéssel és a hidraulikával voltak gondjai, ezért csupán 8 kört tett meg, és egyelőre most sem tudott kimenni a pályára. Ennyi nem elég a versenyre való felkészüléshez, az biztos.
Az első negyedóra után így fest: Rosberg, Hamilton, Vettel, Kvjat, Ricciardo, Magnussen, Pérez, Räikkönen, Massa, Vergne, Hülkenberg, Maldonado, Gutiérrez, Sutil.
Pár másodperces különbsléggel először Alonso autója állt meg a 19/20-as kanyar között, Räikkönené pedig a 19-esnél.
Csak Alonsónak, Bottasnak és Buttonnak nincs még ideje. Rosberg és Hamilton javítgatott egyik-másik szektorban az elmúlt percek során, de a köridejükből nem faragtak le. Rajtuk kívül csak Magnussen, Massa és Bottas van a pályán most.
A Ferrari szerint "valószínűleg" ezért állt meg az autója az előbb. Räikkönen visszajutott a bokszba, neki viszont gyalogolnia kellett. Közben Bottas kapásból felugrott a 3. helyre, megelőzve Vettelt.
Szükség van a pálya világítására, a pálya már teljesen árnyékban van. A versenyzők ilyenkor világosabb fóliát használnak a sisakrostélyukon.
Viszonylag korán, mert a csapatok nyilván nem akarják megvárni, hogy a már most is csak 31 fokos pálya túlságosan lehűljön. Az időmérőn is nagyjából ilyen fény- és hőmérsékleti viszonyok lesznek. Vergne, Maldonado, Gutiérrez és Kobajasi váltott elsőként a szuperlágyra.
A szuperlágy gumikkal 1:44.005-ös kört futott. Közben végre Button is kimehetett a pályára a műszaki problémái után, de ő az első köreit még a lágy gumikkal teszi meg.
Valószínűleg vége az edzésének. A szuperlágy gumikkal sokan javítottak: Ricciardo beférkőzött Rosberg és Hamilton közé, Kvjat felkapaszkodott a 4. helyre.
A szuperlágy gumikon 1:42.959-es kört fut, 13 ezredet verve arra az időre, amit Rosberg még a lágy Pirellikkel ért el. De jön Hamilton is...
Ő az első körét nem nyomta meg a szuperlágy gumikon, de másodszor 1:42.159-re javította a hétvége eddigi legjobbját. Rosberg elsőre 0,144 másodperccel lassabb volt nála, míg Magnussen, aki pár másodpercig első is volt, 7 tizedes hátránnyal áll a 3. helyen.
Azt hitte, lassú defektje van, de a Red Bull megnyugtatta a rádión, hogy az adatok szerint nincs. De így is visszatért a bokszba. Amúgy ilyen sisakfestést választott az utolsó versenyére a csapatnál:
De Rosberg többet, úgyhogy már csak 0,083 másodperc a hátránya. Hamilton új ideje 1:42.113. A garázsban a DRS emeltyűjét javítják Vettel autójának hátsó szárnyán.
Miután többé-kevésbé mindenki megtette az időmérő-szimulációját (kivéve Buttont, aki az edzés elején időt vesztett), ez a rangsor: Hamilton, Rosberg, Magnussen, Vettel, Bottas, Ricciardo, Räikkönen, Kvjat, Massa, Pérez, Maldonado, Hülkenberg, Vergne, Gutiérrez. Alonsónak nincs mért köre, mert a Ferrarija már korán megállt egy elektromos hiba miatt.
Többen voltak, akik még a második mért körükben is tudtak javítani a szuperlágy gumikon, amelyek 1-1,5 másodperccel tűnnek gyorsabbnak a lágyaknál. Így alakult a versenyzők ideje egyik keverékről a másikra váltva:
ROS 1:42.972 => 1:42.303 => 1:42.196
HAM 1:43.677 => 1:42.159 => 1:42.113
BOT 1:44.092 => 1:43.425 => 1:43.070
MAS 1:45.055 => 1:43.558
RIC 1:44.799 => 1:43.422 => 1:43.183
RAI 1:44.895 => 1:43.489
MAG 1:44.344 => 1:42.895
HÜL 1:45.440 => 1:44.068
PER 1:44.912 => 1:43.746
Közben már meg is kezdődtek a versenyszimulációk.
A többieknél később, de ő is kipróbálta a szuperlágy Pirelliket, és 1:43.503-as körével a 8. helyre kapaszkodott fel. Mostanra szinte teljesen besötétedett:
De a Force India és a Toro Rosso például megosztja a feladatokat a versenyzői között: Pérez és Vergne a lágy, Hülkenberg és Kvjat a szuperlágy gumikon köröz. Az élmezőny 1:47-es tempót diktál.
Még mielőtt az előbb a lágy gumikra váltott volna, az 1-es kanyarnál. Szép jelenet volt:
A szuperlágy gumikkal egyelőre a hosszú etapon is ő nyújta a meggyőzőbb teljesítményt: szórja az 1:47.1-es köröket, míg Rosberg a legutóbbit már csak 1:47.809 alatt teljesítette - igaz, hogy ő 3 körrel előrébb jár az etapjában. Közben Vettel után Magnussen és Maldonado is a lágy keverékre váltott.
"A Red Bull szárnyakat ad!" - élcelődnek a Milton Keynes-i csapatnál a tényleg kissé pofátlannak tűnő másoláson:
7-8 kör alatt még a Mercedesek tempója is visszaesett 1:47 aljáról 1:49-re a szuperlágy keveréken. Az imént már Rosberg is kiállt a bokszba, és a lágyon ment vissza a pályára. "Csak 2-3 körig tartanak, különösen a jobbelső adja meg magát" - erősítette meg Bottas a rádión.
A szuperlágy gumikkal ez nem rossz, de a legutóbbi körét már csak 1:49.879 alatt teljesítette. A többség már a lágy keveréket használja.
5 perccel a leintés előtt: Hamilton, Rosberg, Magnussen, Vettel, Bottas, Ricciardo, Räikkönen, Button, Kvjat, Massa, Pérez, Maldonado, Hülkenberg, Vergne. Grosjean lesodródott a pályáról az 1-es kanyarnál.
Miután egy elektromos hiba miatt kihagyta az edzést, a Twitteren azt írja, "holnap az év legnehezebb időmérője vár rám, mert ma nem tettem meg egy kört sem, és holnap is a lehető legkevesebbet fogom, hogy kíméljük a motort."
A 8-as kanyarnál érdekes módon a Red Bull ívkülső kereke blokkol füstölve, Vettel le is sodródik a pályáról.
A versenyzők még, akárcsak az 1. edzés végén, kint maradtak a pályán gyakorolni a 80 km/ó-s "Zone 80" szabályt, ami a jövőben szintén a Safety Car egyik alternatívája lehet. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és az összefoglalóval is.