Verstappen kezdett az élen, Rosberg autója összetört
2016. szeptember 16. 11:42
A Red Bull két versenyzője, Max Verstappen és Daniel Ricciardo zárta az élen a Szingapúri Nagydíj első szabadedzését a Sebastian Vettel előtt. Az eredmény alapján arra következtethetnénk, hogy a két Mercedes, a 3. helyezett Lewis Hamilton és a 4. Nico Rosberg a tavalyi versenyhez hasonlóan küszködött, de a két Ezüstnyíl a többiekkel ellentétben lágy gumival futotta a legjobb köreit.
Fernando Alonso és Nico Hülkenberg mellett ezúttal Lewis Hamiltonra hárult a feladat, hogy tesztelje a glóriát. Úgy tűnt, hogy a háromszoros világbajnokot nem zavarja a fejvédő szerkezet, mert eleinte ő állt az élen, majd Vettel és a Red Bullok is üldözni kezdte őt és Rosberget. A Mercedes tempója viszont már akkor feltűnő volt, amikor a német pilóta 1:46-os körre volt képes a lágy gumival.
A Ferrari és a Red Bull eleinte még ultralágy gumival sem tudott válaszolni erre, és bár később 1:45.823-mal Verstappen végül jelentősen gyorsabbnak bizonyult, nem kétséges, hogy a Mercedes nyers tempója az idén Szingapúrban is jobbnak ígérkezik az ellenfeleiknél. Apró szépséghiba, hogy Rosberg az edzés vége felé orral nekiment a falnak, de első szárny nélkül és defektes gumival is vissza tudott menni a bokszba, ahol
az autó hátulját is vizsgálni kezdték, talán a brake-by-wire rendszer hibájára gyanakodva.
A fal több versenyzőnek is megnehezítette a dolgát, de végül csak Rosberg autója szenvedett el komolyabb sérüléseket. Jellemzőbb volt az érintés az utolsó szektorban, ahol Verstappen, Vettel, Alonso és Danyiil Kvjat is megmarta a festést, de a látványos szikrák ellenére mindannyian gond nélkül folytatni tudták a 90 perces tréninget.
A szingapúri első felvonás során nem jött ki a lépés Jenson Buttonnak: a McLaren versenyzője már 3 perc elteltével kénytelen volt félreállni a pályán, mert gyaníthatóan az üzemanyag-ellátórendszer felmondta a szolgálatot a Honda motorban. Szerencséjére már
csak méterekre volt a bokszbejárattól, és a pályabírók visszatolták a bokszba, így csak az edzés első feléről maradt le.
Még ennél is rosszabb helyzetbe került Romain Grosjean, aki egyedüliként nem futott mért kört az edzésen. A Haasban valószínűleg ki kell cserélni az erőforrást, így a francia pilóta gyakorlatilag az egész edzést nélkülözte, és jobb híján – szó szerint – pókerarccal kártyázott a csapat főhadiszállásán. Csapattársa, Esteban Gutiérrez közben ismét jól szerepelt, a 10. helyen zárta az első szabadedzést.
Az első ötös mögé Kimi Räikkönen zárkózott fel, de ő még a Mercedesek lágy gumis eredményeitől is elmaradt. Olykor forgalomba keveredett, de az edzés legvégén teljesített körében úgy tűnt, nem akadályozza senki. Mögötte a nekik kedvező pályát élvező Toro Rosso-páros, Carlos Sainz és Danyiil Kvjat végzett, megelőzve Felipe Massát és a már említett Gutiérrezt.
Az alsóházban Alonso, a két Force India és Valtteri Bottas szereplése a 11-14. helyen nem nevezhető ígéretesnek, de a körülmények még nem igazán voltak reprezentatívak, hiszen az edzés napsütésben kezdődött, majd koraeste ért véget, így elsősorban a második szabadedzés etapjaira lesz érdemes odafigyelni, magyar idő szerint 15:30-tól.
Köszöntjük olvasóinkat a Szingapúri Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Bár a mezőny a szezon elején már megjárta Kínát, de az igazi távol-keleti szakasz csak most kezdődik. A kezdés előtt ajánljuk futamelőzetesünket!
Egy Reddit-felhasználó, smblackwell jegyet nyert a Szingapúri Nagydíj csütörtöki bokszlátogatására, ami a hely szelleméhez méltó módon éjszaka zajlott. Fényképei alább láthatók.
Button már kipróbálta Monzában a fejvédő szerkezetet, ezúttal valószínűleg Fernando Alonsón a sor.
Nem szoktuk kommentálni a versenyzők ruházkodását, de Hamilton shortját nehéz nem észrevenni. Lassan túltesz az F1 "mindenkori" divatdiktátorán, a harsány ingjeiről híres RTL-kommentátoron, Kai Ebelen is.
Az előző szezontól hivatalosan tilos "érdemben" változtatni a sisakfestéseken az első és az utolsó verseny között, de Vettel azóta is feszegeti a határokat. A német zászló megmarad vezérmotívumnak, de a felület többi része szinte folyamatosan változik. Vettel ezúttal azt üzeni, hogy 5. győzelmére hajt Szingapúrban.
Helyi idő szerint 18:00-kor kezdődik a szabadedzés, ami Európában délelőtt 10-kor szokott. Az időjárás ennek megfelelően még napos, az időmérő és a verseny viszont szokás szerint villanyfénynél zajlik majd.
A Force Indiára már felszerelték a bukókeretet, vajon Fernando Alonso mellett Lewis Hamilton is megkapja?
Pillanatkép az egyik lelátóról. A versenyről kialakult képünket a fények határozzák meg, pedig a város nappal is igen látványos díszlet lenne a versenyhez.
Alonso és Hülkenberg autója mellett a Mercedesre is felszerelték a bukókeretet, ráadásul Hamilton autóján fedélzeti kamera is található, pont a keret baloldali bekötési pontjánál.
Némi késéssel a fél mezőny, köztük Sebastian Vettel és Fernando Alonso is követi, de egyelőre valószínűleg csak installációs köröket teljesítenek.
Pályafutása 200. F1-es nagydíjára készül, és a Mercedes már most ünnepelni kezdte.
Virtuális Safety Car van érvényben, mert Jenson Button alatt megállt a McLaren Honda. A 2009-es világbajnok rádión szólt a csapatnak, hogy nem tud visszagurulni a bokszba, pedig a bejárattól nincs már messze.
A pályabírók visszatolják a McLarent a bokszba, valószínűleg így lehet a leggyorsabban eltűntetni a veszélyes autót a pályáról. Ketten tolják, és egy pályabíró felügyeli őket.
A VSC-fázis miatt a még pályán lévő versenyzők is visszatérnek a bokszba, ez azért kellemetlen kissé, mert Buttont pont a szűk bokszbejárat mellett tolják, de óvatosan elkerülték őket. A McLaren valószínűleg aerodinamikai tesztre készült, mert piros flow vis festékkel vonták be az autó jobb elejét.
A McLaren versenyzője még a VSC fázis előtt próbálta ki a fejvédőt, most Lewis Hamilton is pályára lépett a bukókerettel.
A Mercedes versenyzője rögtön az ultralággyal kezdett, 1:47.936 a referenciaidő. Hamilton tapogatózással kezdett, ultralágy gumikon gurulva 2:07.853-at futott, de az ő autójára felkerült a glória is.
A brit pilóta kereken fél másodpercet rávert Rosbergre, és 1:47.436-tal átvette a vezetést. Még csak a két Mercedesnek van mért köre.
A Sky Sports úgy tudja, hogy az üzemanyag-ellátórendszerrel van gond a McLaren Hondában, 15-20 percre becsülik a javítás időtartamát. Szerencséjük, hogy az autó egyáltalán visszajutott a szerelőkhöz.
Nagyon szűk a bokszutca, annyira, hogy Sainz nem is tudott kiállni anélkül, hogy le ne törje az első szárnyát. Valószínűleg megdicsérik majd, mert pont az ő autójára szereltek fel új aerodinamikai csomagot, miközben Kvjat a régit használja.
Bizonyos szakaszokon látható porcsíkot húznak maguk mögött az autók, de ez normális egy versenyzésre egyébként nem használt helyszínen. Hamilton továbbra is vezet, Rosberg 0,060 másodpercet gyorsult, de továbbra is a 2. helyezett az egyelőre sokkal lassabb Räikkönen és Bottas előtt.
Az első két szektorban abszolút legjobb időt ért el, a harmadik harmadban viszont lassult, és a következő kör első szektorában is elmaradt a korábbi legjobb eredményétől. Ennyi volt az ultralágy gumikban?
Az autó jobb hátsó kerekével súrolta a betonfalat, de jó szögben érkezett, így tovább tudott menni. A felni azért lehet, hogy kuka lesz. A holland tinédzser egyelőre az 5. helyen áll a két Mercedes, Räikkönen és Vettel mögött.
Mindössze egy apró darab hiányzik az első légterelő jobb első sarkánál, de elképzelhető, hogy ez is nem kívánt áramlatokat okoz. A Toro Rossónál nem aggódták túl a cserét, jó pár percet vártak vele.
Mindössze 14 ezredmásodperccel volt gyorsabb a Mercedesnél, ami Hamilton részidői alapján sokkal jobb tempóra is képes lehet. Ricciardo megelőzte csapattársát, és átvette Verstappentől az 5. helyet. A holland viszont egyelőre valószínűleg nem a köridőre megy, mert az első futóművén sárga flow vis festék van.
Jó hír viszont, hogy Button autójának javításával nemsokára elkészülnek, így lehet, hogy csak az edzés első felét kell kihagynia.
Ezt Vettel jelentette a rádión, miután látványosat szikrázott a felnije, úgy odacsapta az autóját a falhoz. Ment tovább, szerinte csak "szépészeti" kár történt.
1:47.335-re javította az eddigi legjobb időt, mindössze 34 ezredmásodpercet vert Hamiltonra. Button közben visszatért a pályára, de az első gyors körén Palmer akadályozta.
A mezőny többségéhez hasonlóan a Mercedesek is az ultralágy gumikon futottak eddig, Rosberg autójára viszont lágyak kerültek fel. Így is átvette a vezetést 1:46.513-mal, bő 8 tizedet vert Verstappenre.
Nincs még mért ideje, és a Sky Sports szerint a Ferrari motor kicserélésére készülnek a Haasnál. A francia pilóta valószínűleg csak este térhet vissza.
Nem sokkal később Alonso is elkövette ugyanezt a McLarennel.
Megkérte mérnökét, hogy csökkentsék a fényerőt, különösen a sebességváltást jelző LED-ek esetén. Most új ultralágy gumikkal lohol Rosberg után.
Az utolsó szektorban abszolút legjobb időt ért el, a dolog szépséghibája, hogy csak 0,2 másodperccel volt lassabb Rosbergnél, aki két (!) szinttel keményebb (lágy) gumival érte el az előző eredményét. Az új leggyorsabb kör 1:46.287.
Daniel Ricciardo mindhárom szektorban abszolút leggyorsabb volt, és 1:45.872-re javította a legjobb eredményt ultralágy gumival. Verstappen is lenyomta Vettelt, igaz, ő csak 1:46.229-re volt képes.
Hamilton megszabadult a glóriától és lágy gumival majdnem 3 tizeddel gyorsabb volt Rosbergnél, így egyelőre a 4. helyen áll.
Tud ő is annyit, mint Ricciardo, legalábbis egyelőre: 1:45.823-mal az élre állt, 49 ezredmásodperccel felülmúlva csapattársát. Vettel is gyors körön van, de maximum közelíteni tud majd hozzájuk.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere szerint John Malone, a Liberty Media első embere azt akarja elérni, hogy a legdrágább belépő a versenyekre 150 dollár (kb. 45 ezer Ft) körül legyen. A Hungaroringet kivéve általában a legolcsóbb ülőjegyek mozognak ebben a tartományban, és csak akkor lehetne ezt elérni, ha jelentősen csökkennének a versenyrendezés jogdíjai, ezáltal az F1 bevétele, és a csapatok honoráriuma is.
Bő 20 perc van hátra az edzésből, az est leszállt, és a versenyzők is egyre inkább a keményebb abroncsokat próbálgatják. Íme a sorrend 25 perccel a vége előtt.
Egymást szórakoztatják a két cég munkatársai a Twitteren, a Pirelli elnézést kért a Mercedestől, mert ezúttal nincs ezüst (közepes keverékű) gumi a kínálatban. A gyártó az ultralágy (lila), a szuperlágy (piros) és a lágy (sárga) jelzésű abroncsokat szállította el Szingapúrba.
Nem a célegyenes előtt súrolta a falat, hanem orral fúródott a falba. Egy új orrkúpra mindenképpen szüksége lesz, a bal első abroncsa defektesnek tűnik, és nem kizárt, hogy a futóműve is megsérült. Úgy tűnik, egyszerűen besokallt, de az is lehet, hogy túlmelegedtek a fékjei.
Az eleje annyira forró, hogy még hűteni kell a fékeket. A Mercedes szerelői a Sky Sports szerint az autó hátulját vizsgálják, így elképzelhető, hogy a brake-by-wire rendszert ellenőrzik. Hamilton közben kiszélesítette az 1-es kanyart.
Miután a nap lement, Vettel narancssárga színezésű sisakrostélyt kezdett használni. Paul di Resta, a Sky Sports szakértője korábban azt mondta, a világítás olyan jó Szingapúrban, hogy versenyzőként ő nem igényelt hasonló megoldást.
Verstappen és Ricciardo mögött Vettel és Hamilton végzett, de a Mercedesnek a tavalyi eredményekhez képest az idén nem kell aggódnia.