Az első szabadedzéshez képest melegebb körülmények között indult a Francia Nagydíj második gyakorlása. Elsősorban a levegő hőmérséklete növekedett a nyitótréninghez képest, hiszen 47 fokos aszfalttal indult az edzés, a levegő pedig 27 fokos volt. A mezőny összetételét tekintve egy változás történt, hiszen George Russell visszaült Roy Nissany helyére.
A brit pilóta Kimi Räikkönen mögött a másodikként gurult ki a pályára, majd szépen lassan a mezőny nagy része követte őket. A legnépszerűbb gumi a közepe volt, a lágyakat használó Aston Martinok és a keményeken futó Fernando Alonso és Nicholas Latifi kivételével mindenki a sárga oldalfalú abroncsokon kezdett.
Egyedül Charles Leclerc maradt a bokszban, de pár perccel később ő is megjelent a kemény gumikon.
Többek számára sem indult simán a gyakorlás: Nyikita Mazepin az ülésére panaszkodott, míg Esteban Ocon esetében a sisakjáról letépett fólia beleragadt a fékhűtőjébe. Ezt követően Sebastian Vettel közölte a rádióban, hogy valamilyen csapkodó tárgy zavarja, ami hozzáér a fékező lábához.
Az első körök után Valtteri Bottas állt az élre, a finn pilóta 1:32.880-nal kezdett, 1,002 másodperccel megelőzve Max Verstappent és további 243 ezreddel Sergio Pérezt. Lewis Hamilton beiktatott egy extra melegítő kört, de utána feljött csapattársa mögé.
Az első hibát ezúttal is egy Haas-pilóta követte el, de most nem Mick Schumacher, hanem Mazepin rontott,
aki a 15-ös kanyarból történő kigyorsítás közben pördült meg. A német pilóta ezúttal csak kiszélesítette a pályát, míg Verstappen épphogy lesodródott, ennek ellenére egy alkatrész letört a Red Bullról. Ennek következtében egyrészt pár másodpercig virtuális biztonsági autó volt érvényben, másrészt a holland pilótát behívták a boksza, mert megsérült az első szárnya.
Az élmezőnyből Bottas tette fel elsőként a lágy gumikat, és az első szektor után úgy nézett ki, hogy javítani tud köridején. A következő két szakasz során azonban nem érte el egyéni legjobbját, így végül 338 ezreddel elmaradt korábbi önmagától. Hasonlóan járt Sergio Pérez is, aki a harmadik szektorban volt jóval lassabb, mint korábban. Velük ellentétben Ocon tudott gyorsulni, így 1:33.821 másodperccel feljött a Mercedesek mögé. Később Fernando Alonso még nála is gyorsabbnak bizonyult, így ő foglalta el a 3. helyet.
Ami Hamiltont illeti, a hétszeres világbajnok addigi legjobbján ugyan tudott faragni, de még azzal is 245 ezreddel maradt el csapattársától. A brit pilóta nem is volt elégedett, és rádióban közölte, hogy szerinte valami nincsen rendben az autóval. Verstappennek viszont látszólag megoldódtak a problémái, ugyanis csupán 8 ezreddel, de átvette a vezetést.
Hasonlóan elégedett lehetett Räikkönen is, aki ideiglenesen bejött a két Alpine közé, mielőtt Ocon visszaelőzte.
Innentől kezdve ez maradt az élmezőny sorrendje, mögöttük viszont még volt változás. Alonso és Ocon közé bejött Charles Leclerc, Räikkönent pedig Gasly és Sainz is megelőzte. A finn versenyző mögött Lando Norris zárt, Pérez csupán a 12. lett.
A gyakorlás utolsó szakaszában a mezőny tagjai szokás szerint a versenyszimulációt teljesítették. Érdekesség, hogy az élcsapatok közül a Red Bullok a közepes abroncsokon futották hosszú etapjukat, mint ahogyan Hamilton is, Bottas viszont a lágyakon kezdett, és csak később váltott a sárga oldalfalú abroncsokra.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.08.23. - 12:30Dutch Grand Prix - 1st Practice |
2024.08.23. - 16:00Dutch Grand Prix - 2nd Practice |
2024.08.24. - 11:30Dutch Grand Prix - Last Practice |
2024.08.24. - 15:00Dutch Grand Prix - Qualification |
2024.08.25. - 15:00Dutch Grand Prix - Race |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Francia Nagydíj második szabadedzésének élő közvetítésében! A jól kezdő Mercedesek várhatják az élről a folytatást, miután az első szabadedzésen az autóját a kerékvetőn megrongáló Valtteri Bottas végzett az első helyen Lewis Hamilton és Max Verstappen előtt. Több kicsúszás is tarkította az eddigi egyetlen tréninget, alább kettőt, Carlos Sainz és Sebastian Vettel megpördülését is megnézhetik.
Már nincs messze, hogy július végén ismét Magyarországra látogasson a Forma-1 mezőnye, az FIA pedig egyedülálló lehetőséget biztosít 13 éven aluli gyerekeknek arra, hogy a pilótáktól kérdezzennek. A részletekről az alábbi linkre kattintva olvashatnak:
A szemfüles nézőknek már az első szabadedzésen is feltűnhetett, hogy Charles Leclerc egyedi sisakfestést visel második hazai versenyén. A monacói pilóta élete első dizájnját idézte meg, elmondása szerint gyerekként a Pókember rajfilmsorozat adta neki az ihletet.
Az első szabadedzésen Roy Nissany vezette az autóját, a második tréningre azonban már visszaülhet a Williamsbe George Russell, az istálló állandó pilótája, akire minden bizonnyal mozgalmas 60 perc vár, hiszen már egy órás hátrányban van a többiekhez képest.
27,5 fok van jelenleg a Paul Ricard versenypályán, az aszfalt hőmérséklete pedig 47,9 fokos. Ennél vár majd nagyobb meleg a szezon során a csapatokra, a Magyar Nagydíjon például nem ritka a 60 fokos aszfalthőmérséklet sem.
Räikkönen jött ki elsőként, de folyamatosan szállingóznak ki a pilóták, úgyhogy nincs kivárás, mindenki egyből munkához lát.
Jó látni, amikor ennyire szorgalmasak a csapatok és egy percet sem akarnak elvesztegetni az értékes pályaidőből. Kivéve a Ferrarit, amely egyedüliként nem küldte pályára mindkét autóját, Leclerc valamiért ugyanis még mindig a garázsban van.
Esteban Oconnak rögtön vissza is kellett térnie a szerelőihez, a tükörben ugyanis észrevette, hogy a sisakjáról letépett fólia beleragadt a hátsó fékhűtőjébe. Ügyes megfigyelés, ami nélkül hamar túlmelegedtek volna a fékek.
Bottas a lovak közé csapott és közepes gumin 1:32.880-nal kezdett, ami 6 tizeddel jobb az első edzésen elért körénél. Jelenleg ő vezet kerek 1 másodperccel megelőzve a szintén közepeseken autózó Verstappent. Mögöttük Pérez, Norris, Alonso, Räikkönen, Vettel, Stroll a sorrend. A négyszeres világbajnokot valamlyen csapkodó tárgy zavarja a pilótafülkében, ami menet közben hozzáér a fékező lábához.
Az első edzésen Schumacher, most csapattársa nem húzta sokáig az első megpördülést, Mazepin az utolsó kanyarból akart kigyorsítani, amikor ráment a belső kerékvetőre és keresztbe állt. Ezután egyesbe kapcsolt és továbbment.
Délelőtt 3 tizedet kapott a csapattársától a hétszeres világbajnok, aki most 4 tizeddel van a második helyen a vezető Bottas mögött. Vajon ennek köze lehet a kasztnicseréhez?
Rövid időre VSC-fázis lépett életbe, miután a holland pilóta ráment az első edzésen Bottas autóját megsértő kerékvetőre az első sikánban, és ott hagyta első szárnyának egy darabját. Érthető az igyekezete, hiszen óriási a hátránya a Mercedesekkel szemben.
Bejátszottak egy érdekes beszélgetést, amiben Jonathan Wheatley, a Red Bull sportigazgatója Michael Masi versenyigazgatót kérte meg arra, hogy a letört szárnyvéglapot juttassák vissza a csapatnak, mivel nincs túl sok tartalék belőle. Masi biztosította őt, hogy vissza fogják kapni a karbon elemet.
Egyelőre bejön a vörösök azon jóslata, amely szerint nem lesznek annyira versenyképesek mint Monacóban és Bakuban: Leclerc a nyolcadik, Sainz a tizedik jelenleg. A két Mercedes és Red Bullt Ocon, Gasly és Alonso követi, az Alpine tehát nem rossz, miközben a McLarenek a Ferrari tempóját hozzák egyelőre: Norris a kilencedik, Ricciardo a tizenegyedik.
A finn volt az első, aki időmérős körre feltette a piros oldalfalú Pirelliket, és lila első szektorral is kezdett, a végére azonban több mint 3 tizedes hátrányt szedett össze. Egyelőre tehát a közepes keverék a jobb egy körön.
A mexikóit sem segítették jobb időhöz a lágy gumik és valamivel lassabb volt korábbi önmagánál, Ocon viszont jól boldogult velük és feljött a 3. helyre, 941 ezredre Bottastól.
A harmadik szektorban már ő is küzdött a tapadással és rendesen meglovagolta a 12-es kanyar kerékvetőjét, de így is lefaragott több mint 1,5 tizedet a hátrányából és már csak 245 ezredre van a finntől.
Rajta kívül másoknak is sikerült a lágyakon javítás: Alonso feljött a harmadik, Räikkönen a negyedik helyre.
Lágy gumikon lila első szektort autózott, majd egyéni legjobbjának köszönhetően a második szektor végén csak 4 ezred volt a hátránya, amit a célvonalig 8 ezredes előnnyé változtatott. „Nem rossz, mi?” – szólt a mérnökének a gyorskör után.
Hamilton eközben nem elégedett, „valami nincs rendben az autóval”, rádiózta.
Lehet, hogy hazai futam révén egy kicsit feljebb tekerték az Alpine-okat péntekre, a kétszeres világbajnok ugyanis lila első szektorral tovább javított és csak 468 ezredre van Verstappentől a harmadik helyen, miközben 3 és fél tizedre tőle csapattársa, Ocon az ötödik.
Újabb lágy gumis körével a Ferrari monacói pilótája a 4. helyre jött fel, de 1:33.550-es köre csak Ocon megelőzésére volt elég az Alpine-ok közül. Sainz másfél tizeddel lemaradva tőle a nyolcadik.
Alighanem befejeződtek az időmérős gyorskörök, a hátralevő bő negyed órában pedig már mindenki a futamra fog készülni. Az élen továbbra is Bottas áll, aki rádión jelentette, hogy a tempó sokkal nagyobb, mint az első szabadedzésen.
Verstappen és Hamilton közepes, Bottas lágy gumin fut megtankolt autós etapot éppen, míg a 12. helyen szerénykedő Pérez szintén közepeseken van.
Lecserélte a lágyakat a finn és alighanem már a sárga Pirelliken fejezi be az edzést. Érdekesség, hogy kemény gumis megtankolt autós etapot eddig csak Alonso, Leclerc és Latifi teljesít.
Verstappen, Pérez és Gasly is új belső égésű motort használ a hétvégénm a Sky Sports információi szerint a mexikói pilóta autójában pedig letekerték azt erre az edzésre, ami magyarázza a nagy lemaradását Verstappenhez képest.
A célegyenesben előzte őt belulről Russell, majd a féktávhoz érve nem sok hely maradt az orosznak, aki így inkább levágta az első sikánt és kimenekült a pálya most éppen nem használt részére.
Továbbra is küzd autójával a címvédő, aki most az utolsó előtti kanyarban csúszott le az ideális ívről és egy kicsit a bukóteret is megcsípte. Jóllehet, már 13 kör van a közepes gumijában.
Őt a gyors 11-es kanyarban a szél tréfálhatta meg, mivel hirtelen tört ki a Red Bull hátulja. Nagy dráma nem történt, simán visszajött a bukótérből a holland.
Nem meglepő módon a sorrend már nem változott, miután mindenki jó ideje a futamra készül már. Az élen Verstappen végzett mindössze 8 ezreddel megelőzve a legjobb körét közepes gumin elérő Bottast. Őket Hamilton, Alonso, Leclerc, Ocon, Gasly, Sainz, Räikkönen, Norris, Giovinazzi, Pérez, Cunoda, Ricciardo, Vettel, Stroll, Russell, Latifi, Schumacher, Mazepin követi.
Jonathan Wheatley, a Red Bull sportigazgatója csatlakozott Ron Meadows-hoz, a Mercedes sportigazgatójához, és a rádióban a kettes kanyar külső ívén levő sárga hurka kerékvetők legalább egy részének eltávolítását javasolta, mivel nagy károkat tesz az autóban, ha letöri annak egy-egy darabját. Masi udvariasan meghallgatta őt is, majd elmondta, hogy korábban több csapatfőnök javasolt fizikai határokat a pályaelhagyást monitorozó szenzorok helyett. Alighanem ez nemet jelent.
A második szabadedzéssel vége a mai F1-es programnak, de azért ne menjenek messzire, hiszen a nap folyamán még jelentkezünk a pénteki reakciókkal. Holnap 11 óra 50 perctől pedig jön majd a harmadik szabadedzés, 14 óra 50 perctől pedig az időmérő edzés élő közvetítése. A viszontlátásra!