Amíg az ember nem lát élőben egy pilótákkal és szakemberekkel benépesült Forma-1-es pályát, el sem tudja képzelni, micsoda nyüzsgés van ott a futamok előtt. Ugyan néhány nap még hátravan a vasárnapi, 70 körös Magyar Nagydíjig, a boxokban már pezseg az élet: a kipakolás utolsó fázisai zajlanak, minduntalan abroncsokat tologató emberekbe botlik a gyanútlan újságíró.
Aki nem mellesleg azért érkezett a Hungaroringre, hogy exkluzív interjút készítsen a Ferrari csapatfőnökével, Jean Todttal, ebben a tűzpiros istállót 2002 januárja óta támogató Vodafone volt segítségére.
A francia szakember piciny, amúgy ultramodern (többek között plazmatévével is felszerelt), mobil irodájában fogadott, amelyről annyit érdemes tudni, hogy hozzávetőlegesen olyan két és fél négyzetméter alapterületű. Persze a futamok idején ez is bőségesen elegendő a munkára, különösen, hogy a szoba hozzáférést biztosít a csapat számítógépes rendszeréhez is.
Todt kicsit fáradtnak tűnt beszélgetésünk elején, ám mint utóbb, a Ferrari egyik bőbeszédű, és roppant segítőkész alkalmazottjától megtudtam, azért, mert influenzával bajlódik, s kicsit elfáradt a repülőút alatt.
- Mr. Todt, mi a véleménye az átépített Hungaroringről?
- Hallottam róla, hogy a magyar szervezők gyakorlatilag pénzt nem kímélve jelentős módosításokat végeztek a pályán, láttam az új aszfaltcsíkról néhány fotót is, ám nem tudok addig véleményt mondani a változtatásokról, míg nem tettünk meg néhány kört. Előbb hallanom kell versenyzőim véleményét, csak utána tudok "ítéletet" mondani.
- A pálya vonalvezetésétől függetlenül, a Ferrari számára mindig jó eredményeket hozott a magyar futam. Idén mire számíthatnak az ide is ellátogató, lelkes maranellói drukkerek?
- Azért vitatkoznék azzal a mindiggel, de kétségtelen, hogy az utóbbi években rendre jól szerepeltünk a Hungaroringen. Tavaly már világbajnokként érkezett ide Michael, s a futamon aratott kettős győzelmünkkel bezsebeltük a konstruktőri vb-címet is. Ám idén sokkal nehezebb dolgunk lesz, kőkemény harcra számítok, amelyben döntő szerepet kapnak majd a gumik.
- Apropó, gumik: hírlik, hogy a Ferrari kicselezte a teszttilalmat, s a Bridgestone szakembereivel karöltve a Forma-Nippon-sorozatban próbálták ki a japán gyár új gumikeverékeit.
- Ilyesmiről szó sem volt, az erről szóló híresztelések mindegyike merő spekuláció. Megvannak a módszereink az új fejlesztések kipróbálására, de az efféle ügyeskedések nem tartoznak ezek közé.
- Sokan mondják, a Ferrari rossz lóra tett a gumiválasztással, de érdekelne, hogy úgy összességében mi történt a csapattal? Tavaly "agyonverték" a mezőnyt, idén azonban igen szoros a pontverseny.
- Köztudott, hogy a Forma-1-ben egyik pillanatról a másikra változnak az erőviszonyok, ahogy mondani szokták, egyszer fent, másszor lent. Csupán annyi történt, hogy tavaly túl jók voltunk, s ezt az előnyt most visszaadtuk a többieknek. Pánik nincs, hiszen Michael, s a csapat is vezet a világbajnokságban.
- Adja magát a kérdés, gondolja, hogy még mindig a Ferrari a legjobb csapat a Forma-1-ben?
- Az én dolgom az, hogy törekedjek erre, az öné pedig az, hogy megítélje, sikerrel teszem-e ezt. El kell hinnem, hogy mi vagyunk a legjobbak, minden idegszálammal a győzelemre összpontosítok.
- Lehet élvezni ezt az állandó koncentrálást, vagy csak munkaként tekint a versenyekre?
- Természetesen lehet. Ha nem szeretném a munkámat, bizonyosan valami mást csinálnék, de nekem a Forma-1 az életem. Imádom a Ferrarit, s tulajdonképpen éjjel-nappal ezért a gárdáért dolgozom.
- Ha ennyit dolgozik, mikor pihen?
- Pihenés? Az meg micsoda? Viccet félretéve, ha esetleg nyerünk egy adott futamon (arról nem is beszélek, ha nem...), egy napot biztos a pihenésre szánok, de már akkor is azon gondolkozom, hogy lehetnénk még jobbak. Konkrétan olyan tíz napot vagyok szabadságon minden idény vége után, utána azonnal kezdem újra a munkát.
- Lehet már tudni valamit a 2004-es modellről?
- Még nem döntöttük el, hogy új autót építünk, vagy az ideit alakítjuk át, mindenesetre utóbbi tűnik valószínűbbnek. Az biztos, rengeteg időnk van még annak eldöntésére, pontosan mihez is kezdjünk.
- Milyen kapcsolatot ápol versenyzőivel? Hivatalos, vagy inkább baráti viszony van önök között?
- Tulajdonképpen mindkettő, Rubenst és Michaelt ott támogatjuk, ahol csak tudjuk. A versenyek idején inkább szakmai jellegű dolgokról beszélgetünk, de a futamok között egyéb témákról is szó esik köztünk. Különösen Michaellel tartom személyesen a kapcsolatot, hiszen Rubens többnyire Brazíliában tölti a szabadidejét.
- Ha már Barrichello, ő az egyetlen, akinek szerződését még nem hosszabbították meg 2006-ig. Mi ennek az oka? Talán nem számítanak rá a jövőben?
- Erről szó sincs. Maximálisan elégedettek vagyunk a teljesítményével, s ahogy a 2004-es autóval kapcsolatban is mondtam, bőven van még időnk arra, hogy Rubensszel átbeszéljük a dolgokat. Kontraktusa a következő idény végén jár csak le, nem akarjuk elkapkodni az új megállapodást.
- Ha már itt Magyarországon beszélgetünk, nem hagyható ki a kérdés: azt beszélik, hogy vannak magyar rokonai.
- Ez valóban így van. Édesapám lengyel származású, s ő számtalan magyarral tartotta a kapcsolat. Olyannyira, hogy amikor fiatal voltam, rengeteg időt töltöttem Budapesten.
- Baumgartner Zsolt révén már nekünk, magyaroknak is van Forma-1-es (teszt)pilótánk. Mit gondol róla?
- Pontosan melyik csapatnál is dolgozik?
- A Jordannél.
- Nem tudok válaszolni a kérdésre, ugyanis nem hallottam még róla...
Koncz Dávid