Vágólapra másolva!
Az időjárás káoszt okozott, Alonso feljött másodiknak, a Red Bull mindent elrontott, amit lehetett, Vettel az első körben megpördült, mégis ő lett az F1 legfiatalabb háromszoros világbajnoka. Hülkenberg az élről lökte ki a McLarentől búcsúzó Hamiltont.

Sebastian Vettel elképesztően kiélezett és kaotikus körülmények között lett a Forma-1 történetének legfiatalabb háromszoros világbajnoka, amikor az eső által megbolondított Brazil Nagydíjon a 6. helyen kormányozta célba a rajt után megsérült Red Bullját, miközben riválisa, Fernando Alonso eggyel kevesebb bokszkiállással, a két éllovas ütközésének köszönhetően 2. lett. A német így mindössze 3 pontos előnnyel zárt az egyéni összetettben - ha két hellyel hátrébb végez, a Ferrari spanyolja nyeri a vb-t.

Vettel az első kanyar féktávján éppen csapattársa, Mark Webber mögött megtorpanva került hátrányos helyzetbe, kívülről elment mellette Felipe Massa és Nico Hülkenberg is. Röviddel később a magát elfékező Kimi Räikkönen hátulról majdnem belerohant, s bár ezt megúszta, az egyik balosra úgy fordult rá, hogy összeakadt Bruno Sennával. A Red Bull megpördült, így a pilótafülkében tehetetlenül ülő Vettel kénytelen volt megvárni, amíg az egész mezőny elhúzott mellette. Senna pedig kiesett.

"Nagyszerűen rajtoltam, és a 4-es kanyarhoz közeledve (Paul) di Restát üldöztem" - mesélte a brazil. "Sajnos Sebastian kívülről elkezdett behúzódni a kanyar csúcspontja felé, nyilván nem vette észre, hogy ott vagyok, és hihetetlenül keményen nekem ütközött. Megpördültem, aztán (Sergio) Pérez belém szállt."

Forrás: AFP/Antonio Scorza
Forrás: AFP/Antonio Scorza

Kattintson a képre a galériáért!

A Red Bull hátulja megsérült, ezért csökkent a leszorítóereje, és Adrian Newey azt hitte, csak idő kérdése lesz, hogy a kipufogó elrepedjen, lángra lobbantva a karosszériát. Az autó azonban a célig kitartott. Vettel gyorsan visszakapaszkodott vele a 6. helyre, de akkor hevesebben kezdett esni az eső, ezért a 10. körben másokkal együtt intermediate gumikra váltott. Később elromlott a rádiója is, és a kelleténél eggyel többször - összesen négyszer - cserélt kereket, mert slickeket szereltek az autójára éppen azelőtt, hogy az eső újra rákezdett, amikor pedig 3 körrel később visszatért a bokszba emiatt, a szerelői még nem hozták ki a garázsból a gumikat. Így a 10. helyen találta magát, de onnan felkapaszkodott a hatodikra.

A 7. is elég lett volna számára a vb-címhez. "A pályán és azon kívül is ez volt eddig a legdurvább szezonom. Mindenfélét kiabáltak ránk, de nem törődtünk vele" - mondta. "A verseny is elképesztően nehéz volt, hihetetlen, hogy jól jöttünk ki belőle. Időbe fog telni, amíg rendesen meg tudom emészteni a ma történteket."

Bár egy belső kamerás lassításból úgy tűnt, Vettel egyszer sárga zászló hatálya alatt előzte meg Kamui Kobajasit, kiderült, hogy valójában a csúszós pályára figyelmeztető sárga/narancs jelzés volt érvényben. Ezt megerősítette a rivális Ferrari technikai igazgatója, Pat Fry is.


Ezúttal Alonso sem rajtolt parádésan, az első körben az 5. helyen haladt, de aztán egyszerre előzte meg az egymással kakaskodó Webbert és Felipe Massát. Csakhogy az 5. körben megcsúszott, így a változékony körülmények között brillírozó Nico Hülkenberg faképnél hagyta. A 10. körben az intermediate-ekre váltva átmenetileg ő is hátraesett, aztán viszont sokáig a 4. helyen haladt, ahonnan akkor lépett előre, amikor Hülkenberg egy előzési kísérlet miatt, az 54. körben összeütközött az addig az élen álló Lewis Hamiltonnal.

"Először is nagyon büszke vagyok a csapatomra" - jelentette ki Alonso, aki a dobogón nyilatkozva méltósággal viselte a vereséget. "A vb-t nem ma, Brazíliában vesztettük el, hanem korábban. Ilyen a sport. Ha az ember szívvel-lélekkel, 100 százalékos erőbedobással csinál valamit, büszkének kell lennie magára és a csapatára. Jövőre újra megpróbáljuk."

Csapattársa, a brazíliai dobogóra 2009-es balesete óta először visszatérő, ismét nagyszerűen vezető Massa láthatóan jobban elérzékenyült. "A szezon második részét felkészülésnek tekintem a következőre" - mondta. "Ez érzelmileg túlfűtött verseny volt, fantasztikus. Kétségkívül végezhettem volna előrébb is, de alig jutok szóhoz. Most meg elkezdtem sírni..."

Nem sok híja volt, hogy Hamilton győzelemmel búcsúzzon a McLarentől. A verseny elején vezetett, majd a 8. körben Jenson Button megelőzte, és amikor intermediate gumikra váltott, időt vesztett a bokszban. Ezért sokáig a 3. helyen haladt a slickeken kint maradó Button és Hülkenberg mögött, de a 31. körben csapattársát, aztán 18 körrel később a hibázó németet is maga mögé utasította. Ám ahogy megint rákezdett az eső, lelassult, így Hülkenberg utolérte, és a Senna-S-ben megpróbált bebújni mellé, csakhogy a Force India fara megcsúszott, kipöccintve a McLarent a versenyből.

Hamilton, akit a McLaren garázsában állva, tapssal üdvözöltek, gratulált Buttonnak és Vettelnek, majd hozzátette: "Kicsit tompának érzem magam, akár 2007-ben. Felemás érzéseim vannak. Szomorú, hogy az élről estünk ki, és az is, hogy elhagyom a csapatot. De egyszersmind izgatottan várom a jövőt. Remélhetőleg szerencsém is lesz valamikor."


Hülkenberg, aki sokáig meglepő magabiztossággal vezette a futamot, tovább tudott menni, bár áthajtásos büntetést kapott az ütközés okozásáért, ezért végül csak az 5. helyen kötött ki. Buttonnak kapott rá lehetőséget, hogy idei harmadik győzelmét arassa, felzárkózva Alonso mellé. "Ez tökéletes befejezése volt a szezonnak. Hullámzó teljesítményt nyújtottunk, de 2013-ra ígéretes, hogy a csúcson fejeztük be az idényt" - vélte.

A visszavonuló Michael Schumacher Vettelhez hasonlóan négyszer járt a bokszban, egyszer defektet is kapott, és a 20. körig a legutolsó helyen haladt, az intermediate gumikra azonban másodszorra jó ütemben váltott át, és ezzel szépen feljebb is kapaszkodott, a végén gálánsan átadva a helyét honfitársának, akinek egyébként erre nem volt szüksége a vb-címhez. Ám a Mercedes öt forduló óta tartó pont nélküli sorozatának így is sikerült véget vetnie.

"Szerintem ez szép befejezés volt, úgy vonulok vissza, hogy ő megszerezte a harmadik címét" - utalt Schumacher Vettelre. "Nagyon büszke vagyok rá, jó barátok vagyunk. Kíváncsian várom a folytatást. Egyelőre kordában tudtam tartani az érzéseimet, de lehet, hogy később, amikor ittunk néhány pohárral és megöleltem a szerelőimet, el fogok érzékenyülni. Mindenesetre már várom a Forma-1 utáni életet."

Forrás: AFP
Forrás: AFP

A mezőny hátsó fertályában külön bajnokság zajlott a konstruktőri 10. helyért, amit a Caterham egy hihetetlen fordulattal visszahódított a Marussiától. Vitalij Petrov a 67. körben a pályán előzte meg ironikus módon éppen azt a Charles Picet, aki jövőre már az ő csapatánál fog versenyezni, s végül tizenegyedikként ért célba. Ez súlyos dollármilliókat ér a Caterhamnek a pénzdíjakból.

A Brazil Nagydíj kissé kiábrándító véget ért a Safety Car mögött, melyet azért küldtek másodszor is pályára egy körrel a leintés előtt, mert di Resta a hosszú egyenes falának csapta az autóját.

A 2012-es pontverseny végeredménye itt tekinthető meg, a versenyről készített élő közvetítésünk pedig itt olvasható el.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

http://static.origo.hu/s/partners/f1/html/session_2012_20_8.html
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!