A Mercedes azt állítja, hogy teljesen szabályosan járt el, amikor a Nemzetközi Autobmobil Szövetség (FIA) engedélyével a Spanyol Nagydíj után három napig, ezer kilométeren át tesztelte a Pirelli gumijait, főleg a 2014-re szánt specifikációkat. Az FIA azonban már jelezte, hogy nem abban a formában hagyta jóvá a tesztet, amilyenben végül lezajlott, és a rivális csapatok közül a Red Bull és a Ferrari is óvást nyújtott be a Mercedes ellen.
A kifogásuk elsősorban az, hogy a szezon közbeni tesztelés gyakorlatilag tilos - leszámítva a csapatoknak évenként engedélyezett négy egyenesfutási tesztet, valamint a fiatal versenyzőknek kiírt gyakorlás(oka)t -, és noha a Pirelli Forma-1-es szerződése tartalmaz egy olyan fejezetet, hogy szükség esetén felkérhetnek egy csapatot egy tesztre, azt csak azzal a feltétellel tehetik, hogy ők maguk üzemeltetik az autót. Márpedig nem így történt, a háromnapos tréningen ugyanis a Mercedes kezelte az autót, azt ráadásul Lewis Hamilton és Nico Rosberg vezette.
Az FIA hozzátette, egy ilyen gumiteszt csak akkor szabályos, ha előtte az összes istállót megkérdezik a részvételi szándékról, és utána mindegyik áldását is adja rá. Egy, az Autosport birtokába jutott e-mail alapján Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója tavaly márciusban tájékoztatta a csapatokat a lehetőségről.
"Amennyiben ez érdekli az Önök csapatát, kérjük, jelezzék, hogy kijelölhessük a teszt időpontját. A pályát és a technikai támogatást mi biztosítanánk" - írta.
A Forma-1-es csapatok szövetsége, a FOTA - amelynek egyébként már nem tagja a Ferrari és a Red Bull - egy hónappal később megerősítette a lehetőség tényét, de jelezték, hogy szezon közben csak akkor van mód a gumitesztre, ha abba az összes csapat beleegyezik.
"Az FIA-val kötött megállapodás alapján a Pirelli jogosult egy ezerkilométeres gumitesztet ajánlani a csapatoknak, azzal a feltétellel, hogy mindegyik egyenlő elbánásban részesül" - áll a FOTA levelében. "A Sportszabályzat azonban nem engedi, hogy egy ilyen tesztre a szezon közben kerüljön sor."
"Megerősítettük Charlie (Whitingnak, az FIA versenyigazgatójának), hogy haladunk az ügyben, és két választás van: 1., az ÖSSZES csapat elfogadja a Pirelli ajánlatát, amit jelzünk az FIA felé, és ez belekerül a Sportszabályzatba, vagy 2., a szezonon kívül kerül sor a tesztre."
A jelek szerint azonban a Mercedes riválisai nem tudtak a tesztről, bár érdekes módon senki sem fogott gyanút amiatt, hogy a csapat nem pakolta el a felszerelését a Spanyol Nagydíj után.
A Pirelli azt állítja, hogy az összes istállót megkérdezték a tesztlehetőségről, de néhonnan még választ sem kaptak. A Lotust irányító Eric Boullier mégis kijelentette, hogy az ő csapatát nem kérdezték meg. "Nem" - mondta. "És bármilyen engedélyt is adtak (az FIA részéről a Pirellinek és a Mercedesnek), azt mindenkinek meg kellett volna adni."
"Vagy legalább mindenkit értesíthettek volna, hogy (a Pirelli és a Mercedes) ne csak úgy elmenjen tesztelni valahova."
A gumigyártónak azért kellett ez a teszt, mert általában csak egy 2010-es Renault-t tud használni a fejlesztésekre, márpedig annak a leszorítóereje, és ebből fakadóan a gumiterhelése már jelentősen elmarad a jelenlegi autókétól.
Christian Horner szavai szerint ugyanakkor a Red Bullnál "sohasem gondolták", hogy egy mostani autóval szabályos lenne a gumiteszt, míg a Ferrari számára ez nyilvánvaló volt. "Nekünk világos volt, hogy nem lehetne végrehajtani a (jelenlegi) autóval" - közölte Stefano Domenicali csapatfőnök. "Bár hivatalosan nem kérdeztek meg bennünket erről, nem hittük, hogy kivitelezhető lenne."
A Monacói Nagydíj után a verseny sportfelügyelői testülete meghallgatta a feleket az ügyben, és egy részletes jelentés megírásával az FIA felé továbbították az ügyet.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!