A Pirelli pénteken részletes közleményben próbálta megvédeni magát a titkos barcelonai teszttel kapcsolatos támadásokkal szemben, azt állítva, hogy sportszerűen járt el, mert csak 2014-es gumik prototípusát próbáltatta ki a Mercedesszel, amely így nem jutott jogosulatlan előnyhöz.
A 2011-es Ferrarival a Bahreini Nagydíj utáni, 500 km-es tesztre is visszautalva azt írták, "egyiket sem azzal a céllal rendeztük meg, hogy bizonyos autókat előnyhöz juttassunk, hanem hogy a soron következő szezonokra tervezett megoldásokat kiértékeljük." Hangsúlyozták továbbá, hogy a Kanadától bevetésre kerülő, új specifikációjú, a jelenlegi acél- helyett kevlárpalástos gumikat nem bocsátották a Mercedes rendelkezésére.
"A teszt nem állt semmilyen kapcsolatban a gumik futófelületének leválásával, azt a problémát ugyanis a Pirelli technikusai a laboratóriumban oldották meg, az első versenyeken gyűjtött adatokra támaszkodva" - áll a közleményben. "A tesztet egy idén nem használt alapkeverékkel, és tizenkét, 2013-ban bevetésre szintén nem kerülő szerkezettel bonyolítottuk le. Ezek közül csak egyben volt kevlár."
A Pirelli emellett a Mercedesre hárította a felelősséget amiatt, hogy a csapat a 2013-as autóját választotta a teszthez, ami egyértelműen ellentmond a szezon közbeni, a Sportszabályzatban is rögzített teszttilalomnak. "A Pirelli csupán egy reprezentatív autót kért, azaz olyat, amelynek a teljesítménye összehasonlítható az idei világbajnokságban versenyzőkével. Soha még utalást sem tettünk arra, hogy a 2013-as futamokon induló modellt akarunk" - jelentették ki.
"A Mercedes arról tájékoztatta a Pirellit, hogy nem tudja a 2011-es autóját használni, de már felvette a kapcsolatot az FIA-vel a 2013-as bevetése miatt" - tették hozzá. "Az, hogy a teszten konkrétan ezt az autót használták, az FIA és a csapat közötti közvetlen kommunikáció eredménye volt."
A bonyodalom ugyanakkor éppen abból származott, hogy az FIA azt állította: nem értesítették előre a teszt megrendezéséről. A szabálytalansággal vádolt csapatra ezért súlyos büntetés is várhat, és a Kleine Zeitung úgy tudja, az FIA már a Pirellitől is bekért egy részletes dossziét a teszt részleteiről, mielőtt eldönti, hogy a Nemzetközi Bíróság elé idézi-e a Mercedest. Az istállónál ugyanakkor kitartanak amellett, hogy nem juthattak előnyhöz a teszttel, hiszen nem tudták, mikor milyen gumikat próbálnak ki, és ezt az állításukat most a Pirelli is újra megerősítette.
A gumiszállító hangoztatta azt is, hogy az esélyegyenlőség jegyében már tavaly márciusban írt a csapatoknak a jövőbeli gumik fejlesztésére irányuló tesztek lehetőségéről, és idén újra felhívta erre a figyelmüket. "A Pirelli már 2010-ben világossá tette, hogy az ilyen teszteket nem lehetséges, és nem is hasznos az összes csapat egyidejű részvételével lebonyolítani" - jegyezték meg. "A technikai fejlesztéshez és az új megoldások kutatásához sokféle gumit kell kipróbálunk, márpedig ehhez egyszerre csak egy autót érdemes használni."
Sportigazgatója, Paul Hembery kijelentette, hogy a botrány ellenére a Pirelli folytatni fogja a 2014-es gumik tesztelését. "Már láttunk néhány kezdeti adatot (a 2014-es autókról), és egyértelmű számunkra, hogy drámai módosításokat kell majd végeznünk a gumikon. Ezért muszáj új fejlesztéseket és koncepciókat kipróbálnunk" - mondta.
Hembery cáfolta azt is, hogy a Pirelli titokban akarta tartani a botrányt kavaró tesztet. "Hát, nem hinném, hogy James Bond-díjat nyerünk érte, hiszen egy F1-es verseny utánra két nappal foglaltuk le a pályát a saját nevünkön, és Pirelli-uniformisban jelentünk meg a kamionjainkkal, hogy egy csillogó-villogó Mercedesszel teszteljünk egy olyan pályán, mint a barcelonai, ahol a nézők rögtön felbukkannak, ha meghallják egy F1-es autó motorját" - mutatott rá.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!