A Michelin is pályázott a 2017-2019 közötti F1-es gumiszállítói pozíció elnyeréséért, és úgy tűnik, a sport mindenképpen jelentős változások előtt áll, amennyiben a csapatok és a Bernie Ecclestone által is favorizált Pirelli ellenében mégis a francia konkurensük lenne a befutó. Az F1-ből 2006-ban távozó márka képviselői korábban már lesújtó véleményüknek adtak hangot, és motorsport menedzserük ezúttal is nyilvánvalóvá tette, hogy újszerű filozófiát követnének, ha ők lehetnének a beszállítók.
„Nyilvánvalóan tudnánk különböző keverékeket szállítani, és javasolni, hogy azokkal az autók sok kört tegyenek meg, de a versenyzők közben folyamatosan nyomhatnák a pedált. Nem kellene várniuk, hogy lekopjon egy réteg” – mondta Pascal Couasnon az Autosportnak. „Szabályba lehetne foglalni, hogy kötelező legyen kiállni a bokszba, egy-két alkalommal akár újra is lehetne használni egy adott abroncsot. Ezzel elkerülhető lenne, hogy a pilóták 70 százalék körüli teljesítményt nyújtsanak, ahogy most teszik.”
Couasnon elmondása egybecseng Bernie Ecclestone aggályával: az F1 ügyvezetője nem akar tartós abroncsokat a világbajnokságban, ezért is ellenzi a Michelin visszatérését. A résztvevők sem rajonganak a francia gyártó elképzeléseiért, ők elsősorban a Michelin elköteleződésével nem értenek egyet a jelenlegi, 13 inches keréktárcsáknál nagyobb, 18 colos változatokért. Az aggály oka, hogy a nagyobb felnik körülbelül 4,5 kilogrammal nehezebbek lennének, így az autók tovább lassulnának.
„Úgy gondoljuk, hogy a 18 colnak lenne értelme, de növelhetünk 19-20-ra is, miért ne?” – nyilatkozta Couasnon. „A lényeg, hogy olyan gumikat hozhassunk, amelyek közelebb állnak a realitásokhoz. Manapság sem az utcai autókon, sem a versenypályákon nem látni 13 colos kerekeket és magas oldalfalú gumikat. Ezért javasoljuk, hogy használjunk modernebb megoldásokat, és legfőképpen hagyjuk el a magas oldalfalú gumikat. Szerintem a Pirelli is kezd egyetérteni velünk, ami igen jó hír.”
Noha a Michelin korábban nem érdeklődött a kizárólagos gumiszállítási lehetőség iránt, nemrég változtattak az álláspontjukon, és már versenytárs nélkül is beszállnának az F1-be. Couasnon szerint manapság már nem vágynak hatalmas költekezéssel járó gumiháborúra, és a kevés tesztlehetőség miatt ezt egyébként sem tartaná lehetségesnek. Ennek ellenére üdvözölnék, ha egy másik gyártó is jelen lenne a sportban, és Couasnon úgy véli, megfelelő szabályozással ez megvalósítható lenne.
„Olyan szabályokon gondolkodunk, amelyek a sportautó-versenyeken is vannak, ahol a csapatok limitált számú (tesztnapokkal) gazdálkodhatnak, és lehetőségük van megjátszani egy jokert” – utalt arra, hogy a szezon közben le lehet cserélni egy korábban választott, de nem versenyképes keveréket. „Így elkerülhetők a gumit érintő panaszok, és némi nyomás is kialakul a versengés miatt. Ez remek megoldás lenne mindenki számára” – vélte.
A kizárólagos gumiszállításra kiírt FIA tenderen a Pirelli és a Michelin biztosan elindult, további érdeklődőkről viszont egyelőre nem érkezett hír. Lapértesülések szerint a Bridgestone nem pályázott újra, az F1-nek 1997 és 2010 között gumikat gyártó japán óriás nem tér vissza a világbajnokságba. Hasonlóan döntött a Goodyear is, ami 1998 végén szállt ki a sportágból, de ők nem zárták ki, hogy a jövőben ismét beszálljanak az F1-be.
„Büszkék vagyunk a Goodyear örökségére, amelynek részeként a Forma-1 történetének legsikeresebb gumiszállítója vagyunk, 368 győzelemmel” – mondta a Goodyear Dunlop Motorsport Europe kommunikációs igazgatója, James Bailey a Typepressnek. „Bár a 2017-es pályázaton nem indultunk el, nem zárjuk ki, hogy a jövőben visszatérünk az F1-be.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!