Kiállt a nők F1-es részvételének ügye mellett Claire Williams, az édesapjáról elnevezett F1-es istálló csapatfőnök-helyettese. A brit hölgy szerint a nőknek is helyük van a sportágban, amit az is jelez, hogy különböző területeken egyre többen dolgoznak, és a tendencia is a nők térnyerése felé mutat. Leginkább a tesztpilótaként dolgozó Susie Wolff, és a Lotus fejlesztő pilótája, Carmen Jordá kapcsán szokás a nők helyzetével foglalkozni, de Williams szerint többféle munkakörben is változás tapasztalható.
„A Forma-1 már eléggé más ahhoz képest, amilyen tíz, sőt akár csak öt éve is volt” – nyilatkozta a Der Tagesspiegelnek. „Manapság már számos befolyásos nő dolgozik a motorsportban, köztük szerelőkkel, mérnökökkel, aerodinamikai szakértőkkel.
A Williams mérnökeinek 8%-a nő. Ez talán nem hangzik túl soknak, de négy évvel ezelőtt ez 0% volt.
Még nem értünk célba, rengeteg a tennivalónk, de javul a helyzet” – utalt a nemek egyensúlyára.
A nők szerepe az F1-ben az idén egyre többször felmerül, elsősorban a versenyzői ülések kapcsán, miután Bernie Ecclestone többször is kinyilvánította, hogy szeretné, ha nők is felállhatnának a rajtrácsra. Emellett indulatokat korbácsolt, hogy a Sportautó-világbajnokságban (WEC) betiltották a grid girlöket, a Monacói Nagydíjon pedig férfiak mögé sorakoztak fel a pilóták, és Lewis Hamiltont is élesen bírálták Nagy-Britanniában, miután a Kínai Nagydíj dobogóján pezsgővel lelocsolt egy hoszteszt.
Williams viszont nem állt be azok sorába, akik a női egyenjogúságot addig nem látják megvalósulónak, amíg például a rajtrácsokon hölgyek tartják a táblákat a versenyzőknek.
A grid girlök egyszerűen hozzátartoznak a motorsportok régi hagyományaihoz”
– mondta. „Nem tudom, hogy szükséges-e kitiltani őket. Miért képviselné (a jelenlétük) a nők régimódi megítélését? Végül is, nem kényszerítik őket arra, hogy elvállalják (a feladatot), nem igaz?”
Miután a Williams a BMW-vel történt 2005-ös szakítás óta 2014-ig általában katasztrofálisan szerepelt, az elmúlt években Claire Williams részvételével újraszervezték az istállót, ennek jegyében a marketing koncepciójuk része lett a női célcsoportok megszólítása is. Csapatvezető-helyettesként ő maga, a pilótafelállásban pedig Susie Wolff is kiáll az ügy mellett, a szponzorok viszont egyelőre nem haraptak rá az ötletre.
„Számos partnerünk jó dolognak tartja, hogy nálunk nők is magas beosztásba kerülhetnek, és előnt kovácsolunk abból, amit Susie és én csinálunk” – mondta. „Az viszont tény, hogy a Forma-1-ben egyelőre nincsenek kifejezetten női márkák. „Nálunk itt van az Unilever, egy unisex márka, de a kizárólag nőket megcélzó márkák valamiért nem akarnak itt lenni, és nem értem miért” – ismerte el. „Ennek nem az az oka, hogy ez a férfiak játéka lenne, a közönségünk 38%-át nők alkotják.”
Claire Williams védelmébe vette Susie Wolffot is, akiről sokan úgy tartják, csak azért lett a csapat tesztpilótája, mert férje, Toto Wolff a Williams egyik részvényese, és a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója, így az istálló motorszállítójának képviselője. „Csakis a teljesítménye miatt” – indokolt Williams. „Ha nekem nem hisznek, kérdezzék meg a mérnököket, akik vele dolgoznak. Elősegítette az autó fejlesztését, amivel a pilótáink minden nagydíjon versenyeznek.
Tényleg azt hiszik, megtartanánk, ha nem lenne elég jó?”
„A csapatunkkal a világbajnokságon veszünk részt, óriási célokkal, és nem kockáztatnám a jövőnket azáltal, hogy olyan pilótát alkalmazok, aki nem tudja, mit csinál. Susie számomra értékes tagja a csapatnak, meghatározott feladatkörrel, amit nagyon hatékonyan ellát. Egyébként nem lenne ott” – közölte, és Wolff kapcsán hozzátette: „Évtizedekig küzdenie kellett (az ellenszélben), mégis eljutott a Forma-1-be. Az embereknek több tiszteletet kellene tanúsítani.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!