A Mercedes F1-es erőforrása átlépte a 900 lóerős lélektani határt, és már a jelenleg használt, 1,6 literes, V6-os hibrid változat a legerősebb, amit a németek valaha építettek a sportágban való részvétel céljára. Ez már önmagában figyelemre méltó fejlemény, de a The Verge című technológiai portál riportja további részletekkel és adatokkal illusztrálta, hogy a németek angliai F1-es motorfejlesztő bázisán valóban lenyűgöző a fejlődés üteme.
„A Forma-1-es és az utcai autók fejlesztési feladatai a hatékonyság és a motorok lökettérfogatának csökkentése körül forognak” – nyilatkozta Andy Cowell, a Mercedes F1-es erőforrásait fejlesztő leányvállalat ügyvezetője. Cowell a portálnak elárulta, hogy
a jelenlegi erőforrások ősének tekinthető, 2012-es prototípus még 262 kg-ot nyomott,
és be sem fért volna egy manapság használt F1-es autóba. A KERS első változata is 107 kg-os volt 2007-ben.
A kinetikus energia-visszanyerő rendszer hatékonysága 39%-ról 95-re emelkedett, a súlya pedig kevesebb, mint 20 kg-ra mérséklődött. A teljes erőforrás manapság már csupán 145 kg-os. Talán ennél is látványosabb a belső égésű motor termikus hatásfokának javulása: azt már eddig is lehetett tudni, hogy
a jelenlegi erőforrás hatásfoka meghaladja a 45%-ot,
a fékenergia visszanyerésével pedig az érték akár 50% fölé is emelkedhet.
Ez viszont akkor érdekes igazán, ha mellé tesszük, hogy 2013-ban,
a V8-as korszak utolsó évében az érték még csupán 29% volt,
az 1870-es években, a belső égésű motorok feltalálása idején pedig még csak 17%.
Noha a százalékos értékeket nem feltétlenül lehet egyszerűen egymással szemben állítani, az F1-es erőforrások valóban drámai fejlődésen mentek keresztül az elmúlt évek során, hiszen a Mercedes jelentősnek tűnő előnye is maximum százalékokban mérhető.
A belső égésű motorok fejlesztése ráadásul már nem is prioritás, Cowell szerint az erőforrás elektromos elemei váltak kritikus jelentőségűvé. A The Verge szerint Cowell „csatlakozott a motorsport iparban kialakult széleskörű nézethez, ami
kihalásra ítélt dinoszaurusznak tartja a kizárólagosan működő belső égésű motort.
A hibrid rendszerek egyszerűen hatékonyabbak.” Cowell szerint a fejlesztésekhez „jó ötletekre van szükség, de azokat rengetegszer körbefuttatjuk.”
A Mercedes kidolgozott egy „nagy teljesítményű fejlesztési ciklust, ami magában foglalja az utcai és versenymotorokat is arra koncentrálva, hogy hatékonyabb legyen az elveszett energia visszanyerése, és annak átkonvertálása.” Cowell úgy véli, a Mercedes elsősorban az ABS, a kipörgésgátlók, szénszálas szerkezetek és a guminyomás-érzékelők fejlesztése terén profitálhat az F1-es részvételből, és arra számít, hogy a jövőben az utcai és versenyautók fejlesztése még inkább konvergál majd.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!