Már szinte biztos, hogy jövőre bevezetnek valamilyen technikai megoldást a Forma-1-es pilóták fejének hatékonyabb védelme érdekében. Miután kimerítő teszteket végzett vele, az FIA eredetileg a Mercedes által tervezett, és a téli teszteken először a Ferrari által kipróbált, „glóriának" csúfolt bukókeret használatát szerette volna kötelezővé tenni, de a Red Bull azóta előállt egy másik, a pilótafülke elé szerelt szélvédővel.
Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója az Orosz Nagydíj hétvégéjén megerősítette, hogy
mindkét verzió bevezetését fontolóra veszik,
de legkésőbb július 1-jéig el kell dönteniük, melyiknek adnak zöld jelzést, mert a csapatoknak szükségük van az információra a 2017-es autóik tervezéséhez. Azt a lehetőséget kizárta, hogy mindenki maga választhassa ki a neki jobban tetsző megoldást.
A versenyzőket erősen megosztja a kérdés: a többségük, mint Daniel Ricciardo és Fernando Alonso, úgy véli, az esztétikai szempontok nem lehetnek fontosabbak a biztonságnál, míg Nico Hülkenberg és Lewis Hamilton azt mondja, a pilótafülkébe beszállva tudatosan vállalják a kockázatot, ami hozzájárul a sport vonzerejéhez. Bernie Ecclestone is ellenzi a fejvédő bevezetését, de Hamilton nyilatkozatára reagálva Szocsiban fanyarul megjegyezte: „Ha szeretné, veszélyesebbé tudjuk tenni a sportot."
Niki Lauda is attól tart, hogy a Forma-1 „DNS-e sérül",
ha a pilóták fejét eldugják valamilyen bukókeret mögé. Az 56 éves Gerhard Berger, 210 nagydíj veteránja, aki vasárnap a Nagy Futam kedvéért érkezett Budapestre, ugyanakkor az Origo GPhírek kérdésére azt mondta, bár eleinte ő is negatívan viszonyult hozzá, belátta, hogy szükség van a fejvédelemre.
Berger élvezte a Nagy Futamot
Az idén is rengetegen voltak kíváncsiak a Nagy Futamra, a tömeg a Várkert Bazártól a Ferenciek teréig megtöltötte a kijelölt pálya szélét. Bár sajnos egy kisebb baleset is történt, amikor az egyik Ferrari a macskakövön megcsúszott, és a hátsó szárnyával a kerítésnek ütközött, megütve öt nézőt, akik közül hármat biztonsági vizsgálat céljából kórházba kellett vinni, a Hungaroring tájékoztatása szerint csak könnyebb sérüléseket szenvedtek. Berger közben egy 1972-es BRM P180 volánjánál nemcsak a közönséget, hanem saját magát is jól elszórakoztatta.
A levegőben pedig egy új Guiness-rekord is született: Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok egy háromfős kötelék vezetőjeként átrepült a Lánchíd alatt délután.
„Az ösztöneim, a versenyzői énem ellene vannak. Nem tetszik. De nemrég láttam egy interjút John Surteesszel, aki azt mondta, egy ilyennel nem vesztettem volna el a fiamat" – utalt Berger a 2009-ben, mindössze 19 évesen egy F2-es futamon elhunyt Henryre, akit egy leszakadt kerék fejen talált. „Abban a pillanatban felfogtam, hogy igaza van.
Azóta úgy gondolom, a biztonságot minden más szempont fölé kell helyezni."
„A Red Bull szélvédője jobban tetszik, de szerintem mindkettőn lehetne még csiszolni. Egyik sem a végleges változat volt. Mindkettő rendben van, csak nekem inkább a Red Bullé jön be."
Berger szerint az is a fejvédelem mellett szól, hogy az 1994-es Imolai fekete hétvégén, amelynek pont most volt a 22. évfordulója, Roland Ratzenberger életét valószínűleg nem, Ayrton Sennáét viszont jó eséllyel megmentette volna, neki ugyanis egy felrepülő, majd visszazuhanó kerék, pontosabban a hozzá tartozó trapézkar okozott végzetes fejsérülést. Az osztrák veterán hozzátette, hogy ismeri, sőt meg is érti Hamilton és Hülkenberg véleményét, a döntést azonban nem szabad a pilóták kezébe adni.
„Hát persze, versenyzőként tudja az ember, hogy mekkora kockázatot vállal,
az ilyen kérdésekben azonban valamilyen felsőbb fórumon kell dönteni, ez az FIA dolga"
– vélte. „Nekik nem a pilóták nyilatkozataiból kell kiindulniuk, hanem azt kell megvizsgálniuk, mi a legjobb megoldás a biztonság szempontjából. A jövő sztenderdjeit kell kidolgozni."
A napokban elfogadták a 2017-es reformcsomagot, amellyel körönként 3-5 másodperccel gyorsabbá szeretnék tenni az autókat, pedig az idén a természetes technikai evolúció jóvoltából eleve jelentősen javultak az időeredmények:
Bahreinben és Szocsiban megdőlt a körrekord,
sőt kis híján Melbourne-ben is. Igaz, a versenyeken a magas üzemanyagszint miatt jóval lassabb az F1, mint a 2000-es évek közepén volt.
Berger abban egyetért Hamiltonnal, hogy már nem volt értelme tovább fokozni a tempót. „Szerintem nehezebben vezethetővé kellene tenni az autókat, nem gyorsabbá" – jelentette ki. „Ha növeljük a leszorítóerőt, gyorsabbak lesznek, de ez még nem jelent fordulatosabb vagy érdekesebb futamokat.
A motorversenyek sokkal látványosabbak az F1-nél, holott a motorok 20 másodperccel lassabbak körönként."
A kérdésre, hogy akkor min kellene változtatni, Berger – aki még az 1980-as turbókorszakban kezdte a pályafutását – azt felelte: „A lóerő/tapadás arányon. Jelenleg túl nagy a tapadás."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!