(dpa files) - Pit stop helpers are fighting to put out the fire after the racing car of Jos Verstappen, Dutch formula 1 pilot for Benetton-Ford, had caught fire during a pit stop at the Grand Prize of Germany on the Hockenheim Ring, 31 July 1994. The cause was spilled fuel which inflamed. Verstappen and four mechanics suffered light burns in the face.
Vágólapra másolva!
Kenny Handkammer az elmúlt két évtized legjobbjaival, Schumacherrel és Vettellel is dolgozott. Ő ki tudott lépni az F1-ből, de elárulta, a szerelők élete nem mentes a keserűségektől. Mégis megéri.
A Forma-1-gyel kapcsolatban általában a hihetetlen összegek, a szupersztárként ünnepelt versenyzők, a folyamatos utazás és a kívülről mesésnek tűnő életmód juthat a közönség eszébe, de a szürke eminenciások, a szerelők ennél jóval mostohább oldalát látják a világ egyik legnépszerűbb sportjának. Most egy igazi veterán, Kenny Handkammer nyílt meg a BBC-nek.
Handkammer jelenleg a Tesla globális szolgáltatás-innovációért felelős igazgatója, előtte viszont 25 esztendőt töltött az F1-ben, 13 világbajnoki címből és 97 futamgyőzelemből vette ki a részét olyan legendás nevek oldalán, mint Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Jean Alesi vagy Nelson Piquet. Az egykori vezető szerelő embert próbáló élményekről számolt be.
„Nagyon-nagyon megértő partnerre van szükség – mondta Handkammer a családi kapcsolatokról. – Ha az ember mindig is ezzel foglalkozott, és megismer valakit, akkor könnyebb tudomásul venni az utazási kötelezettségeket, de az már nehezebb, ha már kialakult a viszony, és akkor jönnek az F1-es futamok. Ettől nagyon sokan szenvednek. Ehhez a munkához nagyon elhivatottnak és összeszedettnek kell lenni. Ezt nem lehet félig csinálni.”
Egy srác élete van a kezünkben, mindig 100%-os odafigyelésre van szükség.”
Handkammer szerint nem csak a távollét nehezíti meg az együttélést, a hétköznapok sem könnyűek a fáradtság és a hangulatingadozás miatt. Nem meglepő, hogy gyakoriak a válások az F1-es szerelők körében, és az is megszokott, hogy ebben a munkakörben nem marad meg valaki 40 éves koráig. Vagy tovább lép, hogy jobb összhangot találjon a munka és a magánélet között, vagy kiég, és elveszíti a családját is.
A szerettektől távol töltött idő ráadásul szintén nem móka és kacagás. Handkammer elárulta, felőlük akár mind a 21 futamot rendezhetnék Silverstone-ban, mert a szerelők úgyis csak a szállodát és a pályát látják rendesen az adott országból, hiszen szerdától vasárnapig szinte megállás nélkül dolgoznak.
A péntek a legdurvább, akkor a 22 órás munkanap sem ritkaság, és a szombat sem sokkal könnyebb.
„Szerencsés esetben talán húsz percre leállunk, de ha marad még munka az előző éjszakáról, akkor kihagyjuk a reggelit is, hogy aztán bekapjunk egy szendvicset ebédre. Este aztán tarthatunk egy húszperces szünetet. Minden szerelő lábfájással küzd. Mindegy, hogy milyen jó a cipőnk, az emberek szervezetét nem arra találták ki, hogy napi 22 órán át talpon legyenek. Ez elég brutális.”
Ha két futam között a szokásos, kéthetes szünet van, a szerelők hétfőn hazarepülnek, kedden pihennek, péntekig újraépítik az autókat, és a hétvégéjük is szabad lehet. Ha viszont – ahogy ez egyre gyakoribb – egymást követik a versenyek, megállás nélkül dolgoznak, hogy a következő hétvégére is felkészüljenek.
A nagydíjak programja sem alakul mindig rutinszerűen, elég csak Jos Verstappen 1994-es tűzesetére gondolni, amikor autója lángra lobbant tankolás közben. Handkammer állt az első emelőnél.
„Michael Schumachernek rögtön utána ki kellett állnia. Addigra már a srácok egy részét elvitték kórházba, és új embereket kellett találnom, de néhányan nem voltak biztosak abban, hogy meg tudják csinálni. Végül nem is volt rá szükség, mert Michael autója elromlott, de bizonyos szempontból így rosszabb volt a helyzet, mert két hétig azon rágódtunk, hogy akarjuk-e ezt csinálni egyáltalán. Ha rögtön lebonyolítottunk volna még egy bokszkiállást, könnyebben túltettük volna magunkat rajta.”
A balesetet mindenki megúszta komolyabb sérülések nélkül, de nem ritka, hogy a szerelőket baj éri. Előfordul, hogy autó csapja el őket, de volt már áramütés és egyéb, orvosi ellátást igénylő baleset is. Ezek után azt gondolnánk, hogy a szerelőket minden pilóta megbecsüli, de Handkammer elárulta, ez korántsem így van. Negatív példákat nem említett, szép emlékeket viszont annál inkább.
„Elég vegyes társaság – mondta. – Akadnak néhányan, akik szóba sem állnak a szerelőkkel, pedig ők a nap 24 órájában értük dolgoznak. Az embernek önzőnek kell lennie a sikerért, de az sajnálatos, amikor nem is beszél a többiekkel. Én szerencsés vagyok, mert néhány szenzációs emberrel is dolgozhattam együtt.
Michael Schumacher és Sebastian Vettel a magánéletét is megosztotta velünk. Ők őszintén érdeklődtek irántunk, a családjainkról is rendszeresen kérdeztek.”
„Nelson Piquet is jó volt néhány viccre. Mindig Alessandro Nanninit akarta felhúzni, meg Jean Alesi is csodálatos srác. Az egyik szezon végén az egész brigádot átreptette Avignonba, és rendezvényeket szervezett nekünk, közös gokartozást meg hasonlókat. Mindezt két héttel azelőtt, amikorra a feleségét kiírták a szülésre.”
De mégis, miért éri meg?
A BBC szerint Nagy-Britanniában egy szerelő évente 30-60 ezer font (10,6-21 millió Ft) közötti fizetést kap, míg a brit átlagfizetés 27 400 font.
És persze ott vannak a sikerélmények.
„Bejutottunk a Guinness-rekordok könyvébe, a miénk volt az első 2 másodpercnél rövidebb kerékcsere – említette Handkammer. – Amikor két ellenfél egyszerre áll ki a bokszba, és sikerül legyőznünk a másikat, az igazán büszke pillanat a csapat számára. Majdnem akkora boldogság, mint egy győzelem. Tulajdonképpen versenyeket nyertünk meg a pilótáknak, amikor a pályán nem tudtak előzni. Borzasztóan stresszes munkánk van, de amikor minden összeáll, az hihetetlen érzés.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!