Számítani lehetett rá, hogy a jelentős szabályváltozásokat hozó 2017-es szezonban meg fog nőni a különbség a legnagyobb költségvetésű csapatok és a többi között, és így is történt: Ausztráliában a Ferrari/Mercedes/Red Bull triót követő első versenyző, Romain Grosjean 1,9 másodperccel volt lassabb a pole pozíciós időnél, és Max Verstappen Red Bullját sem tudta 0,6 másodpercnél jobban megközelíteni. Igaz, a változás tulajdonképpen kisebb volt a vártnál.
A futam távját a három élcsapat célba érő pilótáin kívül csak Felipe Massa tudta teljesíteni, mindenki más körhátrányban futott be, de lehet, hogy a brazil is erre a sorsra jutott volna, ha a győztes Sebastian Vettel nem épít fel kényelmes előnyt, és a leintésig teljes erőből nyomnia kellett volna a gázt.
Nem valószínű tehát, hogy az élboly összetétele változatos lesz idén, sőt, a Force India helyettes csapatfőnöke szerint "a helyzet csak romlani fog."
Éppen ezért reméli, hogy a Forma-1 új tulajdonosa kifundál valamit az "aggasztó" problémára, és megreformálja a sportág pénzügyi oldalát.
"Szerintem a Liberty félti a látványosságot, méghozzá alapos okkal - idézte az Autosport Bob Fernleyt. - Remélem, a következő hónapokban megoldást találnak. Jelenleg minden azon múlik, ki mennyi pénzt költhet el. Amíg így marad, elképesztő egyenlőtlenségek lesznek."
Hangsúlyozta, hogy nem szabad ráhúzni a vizes lepedőt az élcsapatokra. "Őket is tisztelni kell. Ha a kiadások visszaszorítására kényszerítik őket, azt számukra méltányosan kell elérni. Nem az ő bűnük, hogy ilyen lehetőségeik vannak – a rendszer a hibás" - mondta.
Meg kell ugyanakkor említeni, hogy a Ferrari/Mercedes/Red Bull hármas valóban faképnél hagyta az üldözőket, a mezőny maradék része között Ausztráliában kisebbek voltak a különbségek, mint egy évvel ezelőtt. A McLaren példája pedig mutatja, hogy a viszonylag nagy költségvetés sem garancia az eredményes szereplésre.
Egyhamar azonban nem születhet kielégítő megoldás a problémára, mivel a Bernie Ecclestone uralma idején köttetett kétoldalú megállapodások 2020-ig rögzítik, hogy az egyes csapatok milyen díjazásban részesülnek a sportág kereskedelmi bevételeiből.
A Ferrari például már önmagában azért jelentős összeget kap, hogy elindítja autóit a futamokon,
de az sem tűnik igazságosnak, hogy a bevételekből jóval több jut a sikeresen szereplő csapatoknak, hiszen így konzerválhatják, illetve növelhetik előnyüket.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke tudja, hogy nem az általa irányított szervezet fogja átvágni a gordiuszi csomót – márpedig erre mindenképp szükség lenne az idén tíz csapatosra olvadt mezőny bővítéséhez.
"Többször hangoztattam már, hogy a Forma-1 az autósport csúcsa, nagyszerű show, de túlságosan drága. Meg kell vizsgálnunk, hogy olcsóbbá tehetjük-e - mondta Jean Todt.
Alighanem csak úgy bővíthetjük a mezőnyt, ha változik a díjak elosztása, ami viszont nem az FIA hatáskörébe tartozik."
Az F1 új sportszakmai irányítója, Ross Brawn szintén érzi, hogy változtatni kell a díjazás rendszerén. Ebből mindenki profitálhatna, még azok is, akiknek ez első hallásra hátrányosnak tűnhet. "Meg kell próbálnunk intézkedéseket tenni az üzleti modell megváltoztatására. Meg akarjuk tartani a gyári csapatokat, számítunk a támogatásukra, de a függetlenek számára is vállalható feltételeket akarunk teremteni" - mondta.
"A Dallas Cowboys értéke közelít egy Forma-1-es csapatéhoz, ami szokatlannak hangzik, nemde? Az amerikai foci díjazási rendszere korábban nagyon torz volt, és a két legnagyobb csapat kapta a pénzek többségét, miközben a többi kínlódott. Ez a két csapat aztán áldozatot hozott, engedett a pozíciójából, hogy igazságosabb legyen a rendszer."
"A sportág befutott, mivel több csapat is sikeres lett, és az említett két csapat bevételei megnőttek a korábbihoz képest. Lehet, hogy mi is tanulhatnánk ebből?"
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!