AUSTIN, TX - OCTOBER 22: Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing in parc ferme during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 22, 2017 in Austin, Texas. Will Taylor-Medhurst/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Helmut Marko szerint a Red Bullnál korábbi évekhez képest kevésbé stresszes a felkészülés a szezonra. Újra kezdődhet a motorszállító-casting jöhet.
Az idei szezon egyik izgalmas kérdése, hogy a Red Bull végre ismét beleszólhat-e a világbajnoki címért zajló csatába és felnőnek-e a várhatóan továbbra is erősnek bizonyuló Mercedes és Ferrari mellé. A 2010 és 2013 között szinte verhetetlen csapat az új turbókorszakban csak néhány győzelemig jutott, ennek nagyrészt az erőforrás az oka, de az előző szezon elején az autójukkal is mellé lőttek.
A csapatot is meglepte, hogy a szélcsatorna pontatlansága miatt az RB13 nem volt versenyképes, de a problémát a szezon első felében korrigálták és Adrian Newey is újra az F1-es projekt rendbeszedésével kezdett foglalkozni. Helmut Marko, a Red Bull F1-es tanácsadója az Auto Motor und Sportnak megerősítette, hogy Newey legfőbb feladata idén is az RB14-es fejlesztése lesz.
Marko azt is elárulta, hogy idén nem az utolsó pillanatban készülnek majd el a tesztre szánt változattal, mert a tervezőknek korábban véglegesíteniük kellett a koncepciójukat, de a testvércsapatuk így is megelőzte őket. „A Toro Rosso mindig kicsit előrébb jár a Red Bullnál az új autó építésével – mondta Marko. –
Amikor a Toro Rosso már gyártásban van, a Red Bullnál még a tervekkel sem készültek el!”
– tette hozzá. Az előző évekkel és az ellenfelek idei autóival is ellentétben a Red Bull 2018-ban nem tervez radikális változásokat. A tavalyi szezon utolsó versenyein bevált koncepciót folytatják, lényegesen nem módosul az autó tengelytávja. Marko megjegyezte, hogy tavaly „még akkor is jók voltunk, amikor a Renault-nak vissza kellett vennie a teljesítményből a megbízhatóság érdekében.”
A szezon másik nagy kérdése, hogy milyen jövő vár a Red Bullra a motorok terén. A Renault korábban nyilvánvalóan leszögezte, hogy szeretnének megszabadulni tőlük és most is csak azért adnak motorokat a csapatnak, mert a szabályok erre kötelezik őket, a Toro Rosso viszont közben Hondára váltott és felmerült, hogy a Red Bull is ezt tervezi 2019-től. Ezt viszont
2018. január 1-ig be kellett volna jelenteniük az FIA-nál,
de ez nem történt meg, bár Marko ennek nem tulajdonít nagy jelentőséget, mert „vannak módszerek [a bejelentés] elhalasztására.” Marko szerint a Honda a Toro Rossóval szabadabban dolgozhat, mint a McLarennel, nem kell annyi kompromisszumot kötniük a karosszéria jellege miatt és már most is előrelépést tettek. Arra számít, hogy az idei második fejlesztési lépcsővel utolérhetik a Renault-t is.
Más lehetőség is van
Miközben nem tudni, hogy a Red Bull-Renault együttműködésnek van-e jövője és a Honda versenyképességével kapcsolatban is állandók a kételyek, az Aston Martin erőforrása is felmerül lehetséges alternatívaként, de legkorábban csak az új szabályok életbe lépése után, 2021-2022-től, ha a brit autógyár egyáltalán úgy dönt, hogy beszállnak az F1-be.
Az Aston Martin csak jelentősen olcsóbb F1-ben vállalná a részvételt, de a terveiknek lökést adhat, hogy a Cosworth felajánlotta nekik a szolgálataikat és ők is nyitottak az együttműködésre.
„A Cosworth az egyik kulcsfontosságú partnerünk a Valkyrie [utcai sportautó] kapcsán és nagyon szorosan együttműködünk velük egy V12-es [motor] létrehozása érdekében – nyilatkozta Andy Palmer, az Aston Martin ügyvezetője az Auto Hebdónak. – Egy F1-es projekt kapcsán is lenne értelme a közös munkának és készek lennénk megvizsgálni ezt a lehetőséget.”