Tavaly úgy tűnt, mélypontra jutott az egykor sikeres Williams istálló, de az idei szezont még gyengébben kezdték, és az utolsó helyen még nőtt is a hátrányuk a többi csapathoz képest. A mezőny egyik történelmi jelentőségű alakulatáról van szó, ami 2017-től a Mercedes korábbi technikai igazgatóját, Paddy Lowe-t is a sorai közt tudta, de az idén vele sem sikerült időre, szabályos autót építeni.
Lowe-t azóta szabadságra küldték, az viszont egyelőre nem világos, hogyan lábalnak ki a válságból. Korábbi pilótájuk, Ralf Schumacher a német Sky szakértőjeként úgy vélte, az egykori társtulajdonos, Patrick Head karaktere hiányzik az istállónál, ő hozott egyensúlyt a névadó Williams-család vállalatvezetési stílusa mellé, ami Schumacher szerint "a terror és félelem együttese", és még a '70-es, '80-as évek mentalitását tükrözi.
"Kár, mert az embereknek szükségük van arra, hogy motiválják őket" – vélte az Schumacher-testvér, aki 1999 és 2004 között volt a Williams pilótája, mind a hat futamgyőzelmét velük érte el. Az expilóta szerint egyértelmű, hogy a gondok forrása a társalapító Frank Williams lánya, a csapatfőnök-helyettesként dolgozó Claire Williams.
A jelenlegi struktúrával a Williams nem tudja kihozni a legtöbbet a dolgozóiból, mert nincs összetartás a csapatban
- szögezte le. – A mérnökök inkább egymás ellen dolgoznak, mint egymással közösen. Sajnos Claire is megtartotta az apja szokásait, mindenképpen el kellene gondolkodnia azon, hogy ez-e a megfelelő állás a számára. Talán a Williams-csapat menedzsmentjét át kellene alakítani. [Lowe], akit most kirúgtak, nagyon sikeres volt más csapatoknál, és még ő sem tudta pályára állítani a Williamst. Ezután fel kell tenni kérdéseket."
Lowe hivatalosan még nem hagyta el a Williamst, de a formális távozása valószínűleg csak idő kérdése, közben a csapat az elmúlt hét során 9 aerodinamikával kapcsolatos álláshirdetést adott fel, de a friss igazolások az idén már aligha hozhatnak megváltást a számukra. A brit szakember a kínosan alakuló barcelonai tesztek alatt egy sajtóbeszélgetésen óva intett a hirtelen személycseréktől.
A Williams a 2000-es éveket jó formában kezdte a BMW gyári támogatásának köszönhetően, de a bajor gyártó távozása után, 2006-ban teljesítményük elkezdett visszaesni. Hosszú éveken át kevés siker koronázta erőfeszítéseiket, Pastor Maldonado máig nehezen magyarázható futamgyőzelme a 2012-es Spanyol Nagydíjon magasan kiemelkedik ebből az érából.
Szezon | Elért pont | Év végi helyezés |
2018 | 7 | 10. |
2017 | 83 | 5. |
2016 | 138 | 5. |
2015 | 257 | 3. |
2014 | 320 | 3. |
2013 | 5 | 9. |
2012 | 76 | 8. |
2011 | 5 | 9. |
2010 | 69 | 6. |
2009 | 34,5 | 7. |
2008 | 26 | 8. |
2007 | 33 | 4. |
2006 | 11 | 8. |
2005 | 66 | 5. |
2004 | 88 | 4. |
A brit alakulat 2014-ben, a hibriderőforrások bevezetésével azonban új erőre kapott, és az év végén a harmadik helyet szerezte meg a konstruktőrök versenyében, elsősorban az utcahosszal vezető Mercedes-motoroknak köszönhetően. A következő szezonban megismételték ezt az eredményt, de jóval kevesebb pontot szereztek a Ferrari és a Red Bull javulása miatt. Ahogy a Mercedes előnye csökkent az erőforrások teljesítménye terén, a Williams is egyre gyengébben szerepelt, tavaly már a konstruktőri világbajnokság utolsó helyével kellett beérniük.