Ferrari driver Sebastian Vettel (5) of Germanym McLaren Renault driver Lando Norris (4) of Great Britain and Scuderia Toro Rosso HONDA driver Daniil Kvyat (26) of Russia during F1 Grand Prix qualifying celebrated at Circuit of Barcelona 11th May 2019 in Barcelona, Spain. (Photo by Trigueros/Urbanandsport/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Az FIA további tenderek kiírását tervezi a 2021-es szabályokban foglalt alkatrész-egységesítés kapcsán, a csapatfőnökök azonban nem biztosak abban, hogy a cél végül megvalósul.
Több alkatrészt is egységesítene az FIA a 2021-es technikai reform kapcsán, ez ügyben már több tendert is kiírtak, és Nikolas Tombazis, a szövetség F1-es technikai főnöke megerősítette, hogy a következő hetek-hónapok során újabb pályázatokat hirdetnek majd meg. Azt ígérte, hogy „a csapatok már jóval 2021 előtt tudni fogják, mit kell legyártaniuk, és mit kell vásárolniuk.”
Egyelőre viszont nem ez a helyzet, noha a végleges, 2021-es szabálytervezetet sem hirdették még ki, de úgy tűnik, még abban sincs egyetértés a csapatok és az FIA között, hogy milyen irányba tartson a sportág. A Racecar Engineering kérdésére a Spanyol Nagydíjon többen is vitatták, hogy a meghirdetett tenderek jót tesznek a versenyzésnek.
A Pirelli részéről Mario Isola üdvözölte, hogy egységesítenék a keréktárcsákat, mert most nehézséget okoz a gyártónak, hogy az összes csapat összes beszállítójával együttműködjenek. Nekik a hőelvezetés és a szerelés kapcsán is egyszerűbb lenne, ha csak egy féle felnire kellene gumit gyártaniuk, előbbi terén a fékrendszer elemeinek szabványosítása is kedvező lenne a számukra.
A csapatok részéről azonban Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke és Mattia Binotto, a Ferrari első embere is leszögezte, hogy még nem lefutott ügy az egységesítés.
Meglepő módon pont a Haas vezetője állt ki elsőként az egységesítés ellen az FIA sajtótájékoztatóján, pedig pont az ő istállója vásárol meg szinte minden alkatrészt készen, amit csak lehet. „Meg kell tartanunk a Forma-1 DNS-ét, ami számomra a fejlesztés. Csak ebben a szakágban szabad a technológia, és ha belekezdünk az egységesítésbe, ingoványos talajra lépünk” – vélte.
Steiner attól tartott, hogy a szabványos alkatrészeket nem feltétlenül tudná minden csapat egyformán működésre bírni, és az is felmerült benne, hogy a nézőket elriasztaná, ha még jobban hasonlítanának egymásra az autók. E téren egyetértett vele Binotto is, aki különösen a viszonylag jól látható keréktárcsák szabványosítását ellenzi.
Először is, nem született még döntés, de igaz, hogy megjelent néhány tenderkiírás, és egyeztetések zajlanak. A Ferrari mindig is a szabványosítás elve ellen van,
de megértjük, hogy szükség van a költségek csökkentésére. Nyilvánvaló, hogy jön a költségplafon, úgyhogy meg kell találni a megfelelő összhangot. Az egységesítésnek csak akkor van értelme, ha pénzt lehet spórolni, először ezt kell bebizonyítani. Utána foglalkozni kell az F1 alapértékeivel, ahogy Günther is elmondta.”
„A felnik kapcsán esztétikai szempontból szerintem nem tesz jót az F1-nek, ha mindegyik ugyanúgy néz ki, mert csak a fényezés különbözteti majd meg az autókat. Nem erre kellene törekedni. Egy egész folyamatot vizsgálunk most, ezek részei az FIA tenderei is. Először is nézzük meg ezek eredményét, rendesen elemezzük ki, aztán hozzunk óvatos döntést.”
Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke szerint, ha az F1 képes volt 15 évvel ezelőtt bevezetni az egységes motorvezérlő elektronikát, akkor a most a fékek vagy a felnik kapcsán is meg tudják tenni ugyanezt,
arra viszont figyelmeztetett, hogy időben döntést kell hozni, különben költséges lesz az átállás. Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke nem osztotta a nézetet, hogy a Forma-1 lényege „csak a fejlesztés” lenne, szerinte senkit sem érdekel, hogy milyen fékek vagy felnik működnek az autókon. „Az emberek izgalmas versenyeket, előzéseket akarnak látni” – szögezte le, és kiállt az egységesítés mellett.