MONTREAL, QUEBEC - JUNE 07: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 on track during practice for the F1 Grand Prix of Canada at Circuit Gilles Villeneuve on June 07, 2019 in Montreal, Canada. Dan Istitene/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Többféle okból jótékony homály borítja a várható erőviszonyokat: pénteken Lewis Hamilton és Max Verstappen rögtön lépéshátrányba került, a csapatok nagyon eltérő programokat bonyolítottak le, és ami a legfontosabb, hogy hosszú idő után aggódni kell a gumikopás miatt.
A mezőny talán két ösztönösen leggyorsabb pilótája, Lewis Hamilton és Max Verstappen a Kanadai Nagydíj első edzésnapján a palánk prédája lett és értékes felkészülési időt vesztett. Ez rámutat, hogy a montreali pálya mennyire harapós és nem tolerálja a hibákat – ami máshol egy kis kirándulást jelent az aszfaltozott bukótérben vagy a füvön, az itt általában már nem fér bele.
Legyen ez az emlékeztető mindenkinek az időmérő és a 70 körös futam során, hogy ha ellaposodna a küzdelem, akkor is bármikor jöhet egy váratlan fordulat. Mindazonáltal nem ez az egyetlen tényező, ami folyamatos feszültséget generálhat vasárnap.
Hosszú idő után ugyanis megint megkavarhatja a sorrendet a gumikopás, illetve az, ki hogyan képes uralni a gumikat.
"Sok szempontból rendhagyó volt az első nap Kanadában. A megszokottnál melegebb volt, és a pálya is csúszósabb volt, mint általában – nyilatkozta Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. – A versenyzőknek figyelniük kell a gumik hőfáradására, főleg a hátsóknál."
Ez abból ered, hogy kevés a gyors kanyar, és az intenzív kigyorsítások sokasága főleg a gumikat terheli. Nem biztos, hogy az idei szezonra megkarcsúsított futófelület megakadályozza az abroncsok túlhevülését. Az aszfalt hőmérőjének higanyszála egész péntek délután flörtölt az 50°C-kal, és a folytatásban hasonló várható. Kanadában nem ritkák a gumiproblémák, és jó esély van rá, hogy sokan nem ússzák meg két kerékcsere alatt a távot.
Galéria: A Kanadai Nagydíj pénteki napja - Galéria
1/36
MONTREAL, QUEBEC - JUNE 07: Antonio Giovinazzi of Italy driving the (99) Alfa Romeo Racing C38 Ferrari on track during practice for the F1 Grand Prix of Canada at Circuit Gilles Villeneuve on June 07, 2019 in Montreal, Canada. Dan Mullan/Getty Images/AFP
Hogy ki mennyire képes életben tartani a gumikat versenykörülmények között, csak vasárnap derül ki, emellett az is jótékonyan homályosítja az erőviszonyokat, hogy a csapatok igen változatos programot bonyolítottak le pénteken.
A versenyszimulációkból az alábbi tanulságokat lehet levonni:
A lágy gumi nem tűnik hosszú életűnek
A Pirelli portfóliójának legpuhább tagja gyorsan elfogyhat. Valtteri Bottas 7 kör alatt több mint két másodpercet lassult, Sebastian Vettel közel hármat (jóllehet, utána valamelyest ismét gyorsult), még a korábban az abroncsok kímélésében jobbnak tűnő Red Bullt vezető Pierre Gasly is két mp-et gyengült 6 körön belül. Az üldözőknél nem volt megfigyelhető ekkora mértékű visszaesés az eredményekben, a McLaren tempója ígéretesnek tűnt ebben a bolyban, a haasos Kevin Magnussen pedig 17 kört nyomott le a lágy keveréken úgy, hogy leggyorsabb és leglassabb körei többnyire két másodperces tartományban maradtak.
Kötéltánc jöhet az időmérőn
A kopás arra sarkallhatja az élcsapatokat, hogy a lágy helyett a közepes keveréken próbálják meg továbbjuttatni pilótáikat a Q2-ből, hogy a tartósabb típuson rajtolhassanak. Kérdés, sikerül-e – a rövid körön necces lesz kiautózni a szükséges előnyt. Péntek délután az élen végző Leclerc 0,4 mp-et sem vert Carlos Sainz McLarenjére, márpedig a Pirelli szerint a keverékek között nagyjából 0,8 a különbség. A Ferrarira értelemszerűen külön figyelem hárulhat a taktikázásban, hogy ezúttal jól kalkulálnak-e.
A Ferrarinál nem optimisták
A montreali pálya némely tényezője (a sok egyenes lóerőigénye, a kigyorsítások szerepe) előzetesen a Ferrari mellett szólt, némelyik (a sima aszfalt, a lassú kanyarok uralma) ellene. A lágy gumis etap nem lehet szívderítő számukra, Vettel körönként 1 másodpercet kapott Bottastól, a német nem is volt boldog, hiába végeztek Charles Leclerc-kel a tabella élén. "Nem mi vagyunk a leggyorsabbak – jelentette ki. – Úgy gondolom, hogy még mindig jelentős a lemaradásunk a Mercedesszel szemben." Leclerc egyetértett vele, szerinte az időmérőn nehéz lesz legyőzniük az Ezüstnyilakat, bár csapata fejlődésével elégedett volt.
Galéria: A Kanadai Nagydíj pénteki napja - Galéria
1/36
MONTREAL, QUEBEC - JUNE 07: Antonio Giovinazzi of Italy driving the (99) Alfa Romeo Racing C38 Ferrari on track during practice for the F1 Grand Prix of Canada at Circuit Gilles Villeneuve on June 07, 2019 in Montreal, Canada. Dan Mullan/Getty Images/AFP
A Mercedes nem az új motortól szárnyal
Más összevetésre nincs lehetőség, mert Bottas a kerékcsere után kemény, Vettel közepes gumit kapott, míg Leclerc csak utóbbin ment hosszabb útra (18 kör, többnyire 1:17-es köridőkel). Vettel szintén 1:17-eket futott, de erre Bottas is képes volt a keményebb abroncsokkal, sőt, ő többször bement 1:16-ba is. Úgy néz ki, nem az új erőforrás emeli a Mercedest a Ferrari fölé, noha természetesen titok, milyen keményen járatták. Az utolsó szektorban, ahol a legtöbbet számítanak a lóerők, Bottas 0,2 mp-et kapott Leclerctől és Vetteltől, és a pálya kanyargósabb első harmadán bizonyult gyorsabbnak náluk. James Allison technikai igazgató úgy érzi, a gumikopásra figyelniük kell, de rettegésre nincs ok. "Látjuk, hogy a hátsó abroncsok nagyon fel fognak melegedni, de voltak reménykeltő jelek, hogy ezt kordában tudjuk tartani" – mondta.
Hamilton és Verstappen eleve hátrányból indul
Ők nem mentek hosszú etapot a legfontosabb időszakban, tehát a vetélytársaiknál kevesebb információval vágnak majd neki a futamnak. Nyilván pótolhatnak valamennyit a lemaradásból, tanulmányozhatják csapattársuk adatait, de nyilván más a volán mögött érezni a dolgokat, például a gumik viselkedését. Körülöttük kicsit nagyobb lesz a bizonytalanság.