Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke hosszú interjúban fejtette ki véleményét több, a Forma-1-et és a Mercedest érintő aktuális kérdésről. Az osztrák üzletember többek között választ adott azoknak a kritikusoknak, akik szerint alaptalanul szokott túlságosan óvatos nyilatkozatokat tenni csapata esélyeit illetően, egyfajta pszichológiai játszmát űzve az ellenfelekkel, valamint rávilágított, hogy szerinte miért tud évek óta sikeres lenni a Mercedes. A csapatfőnök azt is elmondta, ha rajta múlna, az utolsó verseny utolsó kanyarjában dőlne csak el a világbajnoki cím.
Wolff a 2014-es szezon előtt vette át a Mercedes Forma-1-es csapatának irányítását, azóta pedig minden évben elhódították a konstruktőri és az egyéni világbajnoki címet. Ami a kezdeti években még nem volt egyértelmű, az mára a napnál is világosabb lett: Toto Wolff az F1 egyik legfelkészültebb és a feladatra legalkalmasabb csapatfőnöke, aki nemcsak egyben tartotta korunk sikercsapatát, hanem a folytonosságot is biztosította ahhoz, hogy éveken át a csúcson maradjanak. Az elmúlt 11 futamból 10-et a Mercedes nyert, sokszor elsöprő fölénnyel utasítva maga mögé az ellenfeleket,
Wolff mégis számtalanszor volt óvatos egy-egy versenyhétvége előtt az esélyeiket illetően, ami sokszor visszatetsző volt a riválisok, a média, és főként a drukkerek szemében.
A csapatfőnök most elmondta, ezzel nem "altatni" szeretné az ellenfeleket, egyszerűen tényleg ennyire óvatosak azért, hogy fenntartsák a sikerességüket.
„Egy bizonyos mentalitással dolgozunk ezen a téren, egyfolytában keressük a lehetőséget a javulásra, mert szkeptikusak vagyunk azzal kapcsolatban, hogy könnyű dolgunk lesz.
Ez nem pszichológiai játszma, hanem az ellenfeleink teljesítményének alapvető tisztelete, miközben tudjuk, hogy minden megváltozhat egyik pillanatról a másikra
– nyilatkozta a Motorsport olasz kiadásának. – Zsinórban nyolc futamgyőzelem, vagy öt világbajnoki cím semmire sem garancia, ebben a sportban az ember mindig a nulláról indul. Ez a csapat mentalitása, egy olyan megközelítés, amely az évek során jellemzett minket, és mindig lehetővé tette, hogy őszinték legyünk saját magunkkal. Egy olyasfajta tökéletesség könyörtelen hajszolása, ami nem létezik."
A Mercedes sikereinek óhatatlan velejárója, hogy a csapat kulcsfigurái az évek során kapósak lettek, a riválisok mindent megtesznek, hogy egyrészt meggyengítsék a címvédőt, másrészt szert tegyenek az ott dolgozók szellemi tőkéjére. A Mercedesnél uralkodó nyitottságot és légkört jól jellemzi, hogy ezekről az ajánlatokról egyrészt Wolff is tud, másrészt a kulcsfigurák a helyükön maradnak, és nem hagyják el a csapatot egy-egy zsíros ajánlat miatt.
Tudom, hogy sok kulcsemberünk remek ajánlatokat szokott kapni más csapatoktól. Onnan tudom ezt, hogy elmondják nekem.
Úgy gondolom, hogy képesek voltunk olyan környezetet teremteni a csapatban, amelyben az emberek megbecsülik a munkájukat."
Ez az egyik fontos tényező, a másik pedig az, hogy a Mercedesnél tudatosan ügyelnek arra, hogy ne legyen széthúzás az alkalmazottak között. Nem nehéz kisakkozni, hogy Wolff alábbi szavai melyik másik topcsapattal kapcsolatban nem helytállóak. A Ferrarinál történelmileg megfigyelhető, hogy az átpolitizált légkör milyen rossz hatással van sokszor a csapat teljesítményére.
Nincs politizálás a csapaton belül, mert azt semmilyen szinten nem tolerálom
– jelentette ki a Mercedes csapatfőnöke. – Kifelé lehet, tárgyalhatunk és elmondhatjuk a véleményünket a különböző megbeszéléseken, de befelé nem. Megismétlem: ezen a téren zéró tolerancia van. Teljes kölcsönös átláthatóságra van szükség, hogy ha probléma adódik, a megoldáson dolgozzunk, és ne ujjal mutogassunk a felelősre. Ha valaki hibát követ el, megpróbáljuk megérteni az okokat, amelyek előidézték, és azt, hogy miként kerüljük el a jövőben. Ha szükséges, a hibát elkövető személlyel is foglalkozunk, ha támogatás kell neki. Végtére ez egy egyszerű megközelítés, mentálisan ez régóta bevált dologként működik minden területen. Amikor például betoppanok a tervezőrészleghez, sok fiatal, a csapathoz az évek során csatlakozott arcot látok olyanok mellett dolgozni, akik nagyon régóta velünk vannak. A mentalitás, amit átvesznek a régebb óta itt dolgozóktól, kivétel nélkül ugyanaz."
Wolff a Mercedes egyeduralma kapcsán elmondta, hogy természetesen nem szeretné, ha más nyerne, azt viszont igen, ha a világbajnoki címért folyó csata minden évben a végletekig kiélezett lenne. Ehhez szükség van szabályváltoztatásra,
a feje tetejére azonban nem állítaná a Forma-1-et, mert akkor az elveszítené az alapvető értékeit.
„Nyilvánvalóan a szívem száz százalékban a Mercedesé, a célom, hogy optimalizáljuk a csapat teljesítményét a pályán. Ugyanakkor ott van bennem a motorsportrajongó is, aki izgalmas futamokért kiált, és abban reménykedik, hogy a világbajnokság kimenetele az utolsó verseny utolsó kanyarjáig nyitott marad. Minden aspektust meg kell vizsgálnunk, és meg kell értenünk, hogy miként javíthatunk a sport- és technikai szabályzaton a szoros futamok érdekében. Ez egy olyan változtatás, amelyet hosszú távra kell végrehajtanunk, mert minden csapat a rövid távú előnyökre fog koncentrálni, ez mindig így van.
Alapvetően a Forma-1 egy meritokrácia, a legjobb pilóta a legjobb autó volánjánál nyer. Ha ezt a koncepciót megváltoztatjuk, azzal a Forma-1 DNS-ét változtatjuk meg.
Én azt mondom, hogy nézzük meg a 2021-ben életbe lépő szabályokat, próbáljunk meg javítani azon, ami ma nem működik jól, ami pedig jó, azt hagyjuk úgy anélkül, hogy befolyásolnánk a sportág alapvető értékeit."