A szokásosnál is mozgalmasabban alakult a Mexikói Nagydíj időmérő edzésének végjátéka, mivel Valtteri Bottas balesetet szenvedett az utolsó köre utolsó kanyarjában, de a pályán még haladtak mögötte versenyzők, akik az idő letelte után is megpróbálták befejezni a köreiket. Köztük volt Max Verstappen is, aki a dupla sárga zászlós figyelmeztetés ellenére új pályacsúcsot futott.
Verstappen két mért kört teljesített a Q3-ban, mindkettő elegendő lett volna a pole pozícióhoz. Második köre során a pálya utolsó harmadában is abszolút leggyorsabb volt, eltekintve a legutolsó miniszektortól. Ettől függetlenül az időmérő utáni sajtótájékoztatón elismerte, hogy megszegte a szabályt, ami arra kötelezi a versenyzőket, hogy lassítsanak, ha sárga zászlót látnak.
„Tisztában voltam azzal, hogy Valtteri balesetet szenvedett” – erősítette meg, majd, amikor arról kérdezték, hogy lassított-e, így felelt: „Nem úgy nézett ki, nem igaz? Nem” – mosolygott. Egy későbbi kérdésre válaszolva úgy tűnt, a történtek ellenére nem érzi magát vétkesnek az eset kapcsán.
Szerintem tudjuk, mit csinálunk, különben nem vezetnénk F1-es autókat. Az időmérőn az ember ráhajt [a sikerre], de ahogy korábban is mondtam, ha akarják, töröljék csak a körömet.”
Az FIA sportfelügyelői eleinte nem indítottak vizsgálatot (valószínűleg Danyiil Kvjat és Daniel Ricciardo bokszutcai esetével voltak elfoglalva, amit végül nem szankcionáltak), de az ominózus nyilatkozat után beidézték Verstappent, és úgy találták, a holland pilóta megsértette a Nemzetközi Sportkódex 12.1.1-es pontját és a hétvégére kiadott versenyigazgatói iránymutatást is.
A korábbi precedensekhez hűen 3 rajthelyes hátrasorolással és 2 büntetőponttal sújtották a renitens pilótát.
„Nagyon elszomorít, hogy rajtbüntetést kaptam a versenyre, és a Ferrari is nagyon gyors lesz holnap, úgyhogy a gumik élettartama igen fontos lesz. Viszont, az autónk igen jónak ígérkezik a futamon, ezért szoros küzdelem lesz" – nyilatkozta a holland pilóta.
A Ferrari színeiben versenyző Sebastian Vettel a pályán előrébb haladt, mint Verstappen, de elvette a lábát a gázpedálról az összetört Mercedest látva, ezt a sportfelügyelők is felhasználták az indokláshoz, megjegyezve, hogy a sárga zászló jól látható volt, és időben meg is jelent Verstappen számára. Vettel szerint
nyilvánvaló volt, hogy dupla sárga zászlót lengetnek. Láttam, hogy Valtteri a falnak ütközött, emberek ugrottak be a pályára, hogy segítsenek neki. Világos volt, hogy lassítani kell.”
A hétvégére kiadott versenyigazgatói iránymutatás egyértelműen rögzíti, hogy dupla sárga zászlós figyelmeztetés esetén a pilótának fel kell készülnie a megállásra, és a sportfelügyelők számára világossá kell tenni, hogy a versenyző nem próbált meg érdemi köridőt futni. „Ez praktikusan azt jelenti, hogy a pilóta feladja a körét."
Több pilóta már a vizsgálat megindítása előtt bírálta Verstappent. A Renault tesztpilótája, Jack Aitken, az Alfa Romeo tartalékja (a korábban hasonló okból szintén megbüntetett) Marcus Ericsson és Lewis Hamilton is szóvá tette az esetet, a Mercedes pilótája azt mondta, reméli, hogy az FIA komolyan veszi a történteket.
„Nem is kellett volna, hogy tovább nyomja a pedált, lényegében már az övé volt a pole. Szerintem az FIA-nak nagyon-nagyon szigorúnak kell lennie. Nem tudom, mi mást mondhatnék még, szerencsére nem voltak sportbírók a pályán. Valtteri lehetett volna a pálya közepén is, és sportbírók is lehettek volna ott. A dupla sárga zászló alapvetően azt jelenti, hogy súlyos baleset történt."
A három rajthelyes büntetéssel Verstappen a 4. helyről kezdhet a Mexikói Nagydíjon, míg csapattársa, Alex Albon is jól szerepelt. A balesettől függetlenül is megelőzte Bottast, így az 5. helyen beékelődött a két Mercedes köze. Ez pályafutása eddigi legjobb időmérős eredménye az F1-ben, de csapattársa pályacsúcsát látva nem tudott örülni a saját sikerének.
Albon több ellenfeléhez hasonlóan a Q3 második etapja során nem tudott javítani, a Sky Sportsnak ezt a gumihőmérsékletre vezette vissza.
„Az autó nyilvánvalóan gyorsabb volt ma az 5. helynél, úgyhogy kicsit csalódott vagyok, de a második szabadedzésen történtek és a harmadik előtt érkező eső miatt szinte a Q1-ben kezdődött a hétvégém. Persze, ha kicsit simább a felkészülésem, akkor fejlődhettem volna még, de többé-kevésbé így is a sűrűjében vagyunk, úgyhogy majd meglátjuk, mi lesz holnap.”